abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 december 2017 @ 19:27:18 #1
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175701659
Gisteren was Jesse Klaver te gast bij Eva Jinek en had het erover dat hij de laagopgeleide kiezer wilde bereiken. Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij of dat wel een goed idee is. De afgelopen tijd heeft het PVDA grote verliezen geleden, mede doordat de PVDA drie verschillende doelgroepen probeerde te pleasen: de allochtonen, hogeropgeleiden en laagopgeleiden. Jess Klaver gaat in principe nu hetzelfde doen. Net als bij de PVDA heeft de laagopgeleiden andere zorgen dan de hogeropgeleiden. Sterker nog, de belangen van beide groepen botsen met elkaar. Waar de hogeropgeleiden in het algemeen positief tegenover de opname van vluchtelingen staan zijn laagopgeleiden zeer sceptisch. Los daarvan, is het een poging om kiezers van de PVDA and SP af snoepen. Met name kiezers weghalen van de SP lijkt me lastig, omdat de SP in principe nooit van haar koers is afgeweken en SP kiezers wel tevreden zijn met de SP.

Wat denken jullie, is het een slimme zet van Klaver om de laagopgeleide kiezer naar zijn partij toe te trekken ?
  woensdag 13 december 2017 @ 19:29:46 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175701786
Maar GroenLinks heeft de laagopgeleiden vorige week nog afgeschaft!

Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175701866
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:27 schreef Buurtzwaan het volgende:
Wat denken jullie, is het een slimme zet van Klaver om de laagopgeleide kiezer naar zijn partij toe te trekken ?
Nee. De laagopgeleide kiezer is het altijd eens met Geert Wilders, wiens agenda zit volgestouwd met enkel populistisch gelul en dat is juist hetgeen wat je verwacht bij kringverjaardagen.

Als de Jessiah zich daarin wil mengen, zou er eerst een fusie tussen GL en PVV moeten plaatsvinden. Ik denk niet dat de achterban van Klaver het daarmee eens is. Zo ook de nieuwe herindeling van de agendapunten richting nieuw publiek.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 13 december 2017 @ 19:34:09 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175701949
Het is op zich geen dom idee want verkiezingen win je door coalities te smeden tussen verschillende groepen stemmers door een verbindende visie te bieden.

Maar ik vraag me sterk af of het een hyper elitaire partij als Groenlinks, ooit geloofwaardig zoiets gaan neerzetten. Zeker niet met een type als klaver.
  woensdag 13 december 2017 @ 19:39:35 #5
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175702122
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
Maar GroenLinks heeft de laagopgeleiden vorige week nog afgeschaft!

[ afbeelding ]
Praten over laagopgeleiden is niet hetzelfde als er mee begaan zijn. Tenminste Jesse focuste zich gisteren op het begaan zijn met. :P

quote:
7s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:31 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Nee. De laagopgeleide kiezer is het altijd eens met Geert Wilders, wiens agenda zit volgestouwd met enkel populistisch gelul en dat is juist hetgeen wat je verwacht bij kringverjaardagen.

Als de Jessiah zich daarin wil mengen, zou er eerst een fusie tussen GL en PVV moeten plaatsvinden. Ik denk niet dat de achterban van Klaver het daarmee eens is. Zo ook de nieuwe herindeling van de agendapunten richting nieuw publiek.
Ik denk dat Jess Klaver niet doelt op de laagopgeleide die stemt op Wilders, maar de kiezer die stemt op de SP.
  woensdag 13 december 2017 @ 19:41:12 #6
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175702185


[ Bericht 55% gewijzigd door Buurtzwaan op 13-12-2017 20:42:22 ]
pi_175702258
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
Maar GroenLinks heeft de laagopgeleiden vorige week nog afgeschaft!

[ afbeelding ]
pi_175702332
Op zich een nobel plan, maar het lijkt me vrijwel onmogelijk want de laag opgeleide boeit het klimaat niet en is doorgaans op zijn zachtst gezegd niet zo gecharmeerd van buitenlanders en van de EU, waarmee de hele kernboodschap van GL al niet eens kan landen bij die doelgroep.
pi_175702661
Ik denk dat alle partijen moeten proberen om mensen uit allerlei lagen en groepen te bereiken. Anders praat en besluit je alleen maar over een enorme groep mensen. Bij GL is de achterban wel heel eentonig aan het worden en dat verslechtert het interne debat. De poging om ook anderen te bereiken, kan dus geen kwaad. Of het ze lukt is een tweede, maar contact zoeken (ook als ze niet willen stemmen op GL) kan al erg waardevol zijn voor de partij.
pi_175702793
Zijn de domste van de hoogopgeleide kiezers niet genoeg voor ze?
  woensdag 13 december 2017 @ 20:49:27 #11
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175704754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:53 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Ik denk dat alle partijen moeten proberen om mensen uit allerlei lagen en groepen te bereiken. Anders praat en besluit je alleen maar over een enorme groep mensen. Bij GL is de achterban wel heel eentonig aan het worden en dat verslechtert het interne debat. De poging om ook anderen te bereiken, kan dus geen kwaad. Of het ze lukt is een tweede, maar contact zoeken (ook als ze niet willen stemmen op GL) kan al erg waardevol zijn voor de partij.
Op zich is dat redelijk goed opgelost door het multipartijen systeem in Nederland. Partijen kunnen zich daarom gerust op één groep richten. Wel zou een partij eventueel aan tunnelvisie kunnen gaan lijden door zich te beperken tot één doelgroep. Daar heeft Jesse's partij wel last van, maar ze hebben desondanks veel kiezers voor zich weten te winnen.
  woensdag 13 december 2017 @ 21:29:03 #12
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175706177
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 20:49 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Op zich is dat redelijk goed opgelost door het multipartijen systeem in Nederland. Partijen kunnen zich daarom gerust op één groep richten. Wel zou een partij eventueel aan tunnelvisie kunnen gaan lijden door zich te beperken tot één doelgroep. Daar heeft Jesse's partij wel last van, maar ze hebben desondanks veel kiezers voor zich weten te winnen.
Op zich is het inderdaad zo dat de grote hoeveelheid partijen er voor zorgt dat vrijwel elke stem gehoord wordt in het parlement. Maar ook binnen een gezonde brede partij heb je meerdere stemmen nodig. Ik denk niet dat GL veel stemmen zal weghalen bij de PVV en SP (m.u.v. misschien een paar niet-westerse mensen), maar bij die mensen over de vloer komen en met ze praten is sowieso goed.
pi_175706344
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 21:29 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Op zich is het inderdaad zo dat de grote hoeveelheid partijen er voor zorgt dat vrijwel elke stem gehoord wordt in het parlement. Maar ook binnen een gezonde brede partij heb je meerdere stemmen nodig. Ik denk niet dat GL veel stemmen zal weghalen bij de PVV en SP (m.u.v. misschien een paar niet-westerse mensen), maar bij die mensen over de vloer komen en met ze praten is sowieso goed.
Volgens mij zit er anders wel nog een behoorlijke overlap tussen SP en GroenLinks hoor.

Althans, ik ken in mijn omgeving behoorlijk veel mensen die al jarenlang switchen tussen SP en GroenLinks (en de laatste jaren is de Partij voor de Dieren daar als keuze bij gekomen). Ik zelf overigens ook.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 13 december 2017 @ 21:47:08 #14
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175706830
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 21:29 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Op zich is het inderdaad zo dat de grote hoeveelheid partijen er voor zorgt dat vrijwel elke stem gehoord wordt in het parlement. Maar ook binnen een gezonde brede partij heb je meerdere stemmen nodig. Ik denk niet dat GL veel stemmen zal weghalen bij de PVV en SP (m.u.v. misschien een paar niet-westerse mensen), maar bij die mensen over de vloer komen en met ze praten is sowieso goed.
Persoonlijk denk ik dat Jess Klaver niet zozeer op PVV stemmers doelt met zijn nieuwe strategie. Uiteraard is de PVV groep veel groter dan de SP groep, maar voor de PVV groep speelt de invloed van de islam door vluchtelingen een grotere rol dan bij de SP stemmer. Die is vooral bezorgd heb ik het idee om banenkansen die door vluchtelingen worden ontnomen. Wat Groenlinks en de SP verbindt is sociale kansen. Daar is veel makkelijker een brug voor te slaan voor Jesse Klaver dan de ontevredenheid bij de PVV achterban.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 21:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij zit er anders wel nog een behoorlijke overlap tussen SP en GroenLinks hoor.

Althans, ik ken in mijn omgeving behoorlijk veel mensen die al jarenlang switchen tussen SP en GroenLinks (en de laatste jaren is de Partij voor de Dieren daar als keuze bij gekomen). Ik zelf overigens ook.
Dat denk ik ook. Ik ben wel benieuwd hoe de andere partijen in het linkse blok met deze strategie zullen omgaan. Uitwijken qua thema's kunnen de SP en de PVDA niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Buurtzwaan op 13-12-2017 22:07:51 ]
pi_175707207
quote:
7s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:31 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Nee. De laagopgeleide kiezer is het altijd eens met Geert Wilders, wiens agenda zit volgestouwd met enkel populistisch gelul en dat is juist hetgeen wat je verwacht bij kringverjaardagen.

Ik dacht dat laagopgeleiden vooral niet stemmen. Ze zijn deels laagopgeleid door een niet-Westerse komaf bijvoorbeeld. Tenminste een paar jaar geleden dan :P. De PVV trekt vooral middelbaar opgeleiden.

GroenLinks heeft dankzij vooral Femke Halsema het imago van een vooral vrijzinnige partij. Dat is niet meteen aantrekkelijk voor laagopgeleiden die zich meer identificeren met bijvoorbeeld Jan Marijnissen en Emile Roemer die altijd prioriteit gaven aan de inkomensongelijkheid aanpakken door bijvoorbeeld de vermeende villasubsidies af te willen schaffen
  woensdag 13 december 2017 @ 22:10:16 #16
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175707600
Ik begin me steeds meer te ergeren aan die zalvende, mierzoete, stichtelijke toon die Klaver begint aan te slaan. Na de politiek kan hij altijd nog televisiedominee worden.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175708563
GL is om heel andere redenen opgericht, ga je de focus verplaatsen ben je dan nog wel Groen, zoals ik al eerder stelde zou Samsom beter op zijn plaats zijn geweest bij GL en Klaver bij de PvdA bijvoorbeeld.
  woensdag 13 december 2017 @ 22:57:02 #18
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175708947
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 21:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij zit er anders wel nog een behoorlijke overlap tussen SP en GroenLinks hoor.

Althans, ik ken in mijn omgeving behoorlijk veel mensen die al jarenlang switchen tussen SP en GroenLinks (en de laatste jaren is de Partij voor de Dieren daar als keuze bij gekomen). Ik zelf overigens ook.
Daar heb je wel gelijk in, al gok ik dat veel van hen afgelopen verkiezingen al op GL hebben gestemd. Maar dat is nattevingerwerk van mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 21:47 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Persoonlijk denk ik dat Jess Klaver niet zozeer op PVV stemmers doelt met zijn nieuwe strategie. Uiteraard is de PVV groep veel groter dan de SP groep, maar voor de PVV groep speelt de invloed van de islam door vluchtelingen een grotere rol dan bij de SP stemmer. Die is vooral bezorgd heb ik het idee om banenkansen die door vluchtelingen worden ontnomen. Wat Groenlinks en de SP verbindt is sociale kansen. Daar is veel makkelijker een brug voor te slaan voor Jesse Klaver dan de ontevredenheid bij de PVV achterban.
Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel. Het is voor GL veel minder aantrekkelijk om stemmers van SP (een bondgenoot) aan te trekken dan om PVV stemmers weer het linkse kamp in te krijgen. De afgelopen tijd is er ook veel kritiek geweest op links omdat ze te veel met identiteitsonderwerpen bezig zijn geweest en minder met sociaal-economische onderwerpen. Veel van hun potentiële kiezers zijn sociaal-economisch links maar juist conservatief en rechts wat betreft identiteitskwesties. De kunst is om deze mensen te overtuigen om weer te kiezen voor de partijen waarmee ze het eens zijn op economisch vlak. Ik denk trouwens dat de SP (zeker met hun nieuwe fractievoorzitter) een grotere kans maakt om deze mensen terug te krijgen voor links dan Jesse Klaver.
pi_175709295
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:27 schreef Buurtzwaan het volgende:
Gisteren was Jesse Klaver te gast bij Eva Jinek en had het erover dat hij de laagopgeleide kiezer wilde bereiken. Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij of dat wel een goed idee is. De afgelopen tijd heeft het PVDA grote verliezen geleden, mede doordat de PVDA drie verschillende doelgroepen probeerde te pleasen: de allochtonen, hogeropgeleiden en laagopgeleiden.
Volgens mij doet de PvdA dit al jaren, als brede volkspartij.

Ze hebben vooral verlies geleden door zonder al te lang te aarzelen een coalitie aan te gaan met alleen de VVD. Gezien de deplorabele staat van de staatskas was dat logisch. Maar de meeste PvdA-kiezers wilden volgens mij een PvdA dat leiding gaf aan een coalitie met links program, en niet de PvdA als boodschappenjongen van de VVD.

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 13-12-2017 23:26:41 ]
  woensdag 13 december 2017 @ 23:16:15 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175709381
Het klinkt vooral alsof Klaver wel bepaalde kiezersgroepen wil trekken, zonder consessies te doen aan hun wensen op het gebied van bijv. immigratie, ontwikkelingssamenwerking.
Die Lebenslust bringt dich um.
  woensdag 13 december 2017 @ 23:39:35 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175709989
Als de linkse partijen ooit een meerderheid willen behalen moeten ze strategischer gaan opereren en zorgen dan ze ieder hun eigen doelgroepen zo optimaal mogelijk te bedienen. Men zal dan eerder moeten zorgen dat alle drie de partijen gezamenlijk die meerderheidscoalitie van kiezer kan opbouwen. En voor het laagopgeleide deel daarvan is Groenlinks nou niet meteen de meest logische kandidaat.
pi_175710087
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:39 schreef Hexagon het volgende:
Als de linkse partijen ooit een meerderheid willen behalen moeten ze strategischer gaan opereren en zorgen dan ze ieder hun eigen doelgroepen zo optimaal mogelijk te bedienen. Men zal dan eerder moeten zorgen dat alle drie de partijen gezamenlijk die meerderheidscoalitie van kiezer kan opbouwen. En voor het laagopgeleide deel daarvan is Groenlinks nou niet meteen de meest logische kandidaat.
In 2006 was het linkse blok wel behoorlijk dichtbij een linkse meerderheid. De 3 partijen haalden toen gezamenlijk een zetel of 68 geloof ik.

Ook toen hadden ze niet allemaal hun eigen doelgroep volledig afgebakend.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 december 2017 @ 06:09:13 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175711745
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 22:10 schreef Morendo het volgende:
Ik begin me steeds meer te ergeren aan die zalvende, mierzoete, stichtelijke toon die Klaver begint aan te slaan. Na de politiek kan hij altijd nog televisiedominee worden.
Hij zegt in grote lijnen dezelfde dingen als de andere politici en toch irriteert hij meer. Hoe zou dat komen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 14 december 2017 @ 07:26:31 #24
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_175712171
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:57 schreef LelijKnap het volgende:
Zijn de domste van de hoogopgeleide kiezers niet genoeg voor ze?
De domste van de hoogopgeleide kiezers stemmen FvD, de partij voor hoger opgeleiden met maar één hersencel.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  donderdag 14 december 2017 @ 08:45:57 #25
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175712800
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 06:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hij zegt in grote lijnen dezelfde dingen als de andere politici en toch irriteert hij meer. Hoe zou dat komen?
Iedereen ergert zich aan andere dingen. Ik kan op mijn beurt weer veel minder goed tegen Buma en zijn maniertjes.
  donderdag 14 december 2017 @ 09:03:51 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175712970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:39 schreef Hexagon het volgende:
Als de linkse partijen ooit een meerderheid willen behalen moeten ze strategischer gaan opereren en zorgen dan ze ieder hun eigen doelgroepen zo optimaal mogelijk te bedienen. Men zal dan eerder moeten zorgen dat alle drie de partijen gezamenlijk die meerderheidscoalitie van kiezer kan opbouwen. En voor het laagopgeleide deel daarvan is Groenlinks nou niet meteen de meest logische kandidaat.
Ik denk dat linkse partijen wat meer aan marketing moeten gaan doen zoals de rechtse partijen al doen. En meer moeten komen met niets zegende termen als de gewone Nederlander en dergelijke maar wat het wel goed lijkt te doen bij de kiezer. Dus links moet wat minder intellectueel gaan doen maar meer met uitspraken gaan komen die het goed doen bij de gemiddelde PVV/VVD kiezer. Net zoals het CDA al doet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 14 december 2017 @ 09:04:55 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175712987
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat linkse partijen wat meer aan marketing moeten gaan doen zoals de rechtse partijen al doen. En meer moeten komen met niets zegende termen als de gewone Nederlander en dergelijke maar wat het wel goed lijkt te doen bij de kiezer. Dus links moet wat minder intellectueel gaan doen maar meer met uitspraken gaan komen die het goed doen bij de gemiddelde PVV/VVD kiezer.
Dan zou ik om te beginnen eens kappen met stigmatiserende begrippen als laagopgeleid.
And so is the past
pi_175716709
quote:
14s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dan zou ik om te beginnen eens kappen met stigmatiserende begrippen als laagopgeleid.
Ik vond dat plaatje van net wel een goede eigenlijk: praktisch & theoretisch.
Waarom is een opleiding tot lasser, timmerman of loodgieter 'laagopgeleid'? Dat slaat nergens op.

Die Duitse gildes zijn zo gek nog niet. Een goed vakman, lid van een officieel gilde zou juist in aanzien moeten staan. Een timmerman doet niets onder voor de gemiddelde ITer of projectmanager.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_175717952
Normaal linkse mensen trappen niet in dat geitenwollen sokken gedoe van een Klaver. Daarom is laagopgeleid links naar de PVV overgestapt in plaats van 'volkspartijen' als de SP en PvdA. De normale linkse mensen willen een streng immigratiebeleid, tegen globalisering en zijn tegen de race naar de bodem door het vrije verkeer van werknemers. Een normaal laagopgeleide man maakt helemaal geen gebruik van EU-rechten maar worden er wel door genaaid.

Allemaal heilige huisjes voor Groenlinks dus dit gaat hem niet worden. Nog los van het feit dat Klaver helemaal niet overkomt als een man van het volk. Te gespeeld.
pi_175721909
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:57 schreef LelijKnap het volgende:
Zijn de domste van de hoogopgeleide kiezers niet genoeg voor ze?
Dat zeg je verkeerd. Zijn de theoretisch opgeleiden niet genoeg voor ze, moet je vragen.
I´m back.
pi_175721965
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:39 schreef Hexagon het volgende:
Als de linkse partijen ooit een meerderheid willen behalen moeten ze strategischer gaan opereren en zorgen dan ze ieder hun eigen doelgroepen zo optimaal mogelijk te bedienen. Men zal dan eerder moeten zorgen dat alle drie de partijen gezamenlijk die meerderheidscoalitie van kiezer kan opbouwen. En voor het laagopgeleide deel daarvan is Groenlinks nou niet meteen de meest logische kandidaat.
Klopt, maar ergens is dat gek natuurlijk als je kijkt uit welke partijen GL is opgebouwd. In ieder geval de CPN was een arbeideristische partij. PSP veel minder natuurlijk, maar ook op de PSP stemden arbeideristisch ingestelde medemensen. PPR, als afscheiding van de KVP was in feite ook redelijk arbeideristisch ingesteld. Alleen EVP was een beetje een vreemde eend in de bijt en ook eigenlijk een niets betekenend splintertje van confessionele zwevers die volgens mij sterk achter het IKV stonden tijdens de hele kruisraketten toestand.
I´m back.
  vrijdag 15 december 2017 @ 10:11:56 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175736663
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, maar ergens is dat gek natuurlijk als je kijkt uit welke partijen GL is opgebouwd. In ieder geval de CPN was een arbeideristische partij. PSP veel minder natuurlijk, maar ook op de PSP stemden arbeideristisch ingestelde medemensen. PPR, als afscheiding van de KVP was in feite ook redelijk arbeideristisch ingesteld. Alleen EVP was een beetje een vreemde eend in de bijt en ook eigenlijk een niets betekenend splintertje van confessionele zwevers die volgens mij sterk achter het IKV stonden tijdens de hele kruisraketten toestand.
Maar dat is allemaal lang lang geleden. GL heeft zich onderrussen meer ontwikkeld tot de linkse partij voor een wat elitaire doelgroep. En daar is ook niets mis mee maar dan moeten ze accepteren dat hun grootte bescheiden zal blijven.

En strategisch is het dus niet slim om bijvoorbeeld de achterban van de SP weg te willen kapen. Om hun doelen te bereiken kunnen ze dan beter coalities sluiten met de SP die sterk zijn Eigen club weet te vertegenwoordigen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 14:11:26 #33
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_175741264
Als ik Jesse hoor spreken bij Jinek klinkt het alsof hij een safari gaat organiseren voor hoogopgeleide wereldburgers die de onbegrepen subcultuur van de laagopgeleide ploert in Woensel-West en de Graafsewijk willen ontdekken.

Aan GL kleeft te sterk het imago van elitaire partij, en hun voorman Jesse Klaver heeft teveel de uitstraling van een pedante wereldverbeterende dominee, om dit geloofwaardig in de verf te zetten. Ik geloof ook niet dat de achterban van GL hier echt warm voor loopt, gebaseerd op ervaringen met GL-stemmers in mijn kennissenkring (n=1, maar toch). Voor de GL stemmers die ik ken zijn arbeidende PVV stemmers een soort wilden in den vreemde. Aan de andere kant is het dáárom juist wel goed om GL'ers in aanraking te laten komen met de arbeiders en uitkeringstrekkers in Woensel-West en Graafsewijk. Laat ze maar op safari gaan in hun Volvo's, stapsvoets rijdend door Assen-Oost. Wie weet durft iemand het zelfs wel aan om uit die comfortabele Volvo te stappen en een praatje te maken met de lokale wilde stammen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 14:15:02 #34
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175741323
Was Jesse zelf ook niet laag opgeleid?
  vrijdag 15 december 2017 @ 14:34:52 #35
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_175741678
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:15 schreef BadderHaring het volgende:
Was Jesse zelf ook niet laag opgeleid?
Klopt idd, van vmbo doorgestroomd naar HBO en uiteindelijk de universiteit. Al heeft hij zijn universitaire studie niet afgemaakt geloof ik. Hij is ook voorzitter geweest van de jongerenafdeling van de CNV(!). Ik zie in hem echt totaal geen vakbondsman.
pi_175746912
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:11 schreef Terecht het volgende:
Voor de GL stemmers die ik ken zijn arbeidende PVV stemmers een soort wilden in den vreemde. Aan de andere kant is het dáárom juist wel goed om GL'ers in aanraking te laten komen met de arbeiders en uitkeringstrekkers in Woensel-West en Graafsewijk. Laat ze maar op safari gaan in hun Volvo's, stapsvoets rijdend door Assen-Oost. Wie weet durft iemand het zelfs wel aan om uit die comfortabele Volvo te stappen en een praatje te maken met de lokale wilde stammen.
Woensel-West, Graafsewijk, Assen-Oost, dat zijn de echt volksbuurten, vaak op het tokkie/asociale af.
Zo gek groot is die kiezersgroep nu ook weer niet.

De middengroepen, de werkende mensen, technisch personeel, politieagenten, mensen in de zorg maar ook "gewoon kantoorvolk" noem ze maar op, die moet Jesse hebben.
Maar die hebben niks met dat elitaire grachtengordelgedoe van GL.
Vlees belasten, autogebruik ontmoedigen/zwaar belasten, gemekker over racisme en zwarte piet, hameren op de "ongelijkheid" , voorstander zijn van een ruim migratiebeleid.
Dat zijn nu niet echt thema`s waar je de werkende middengroep mee aanspreekt.
  vrijdag 15 december 2017 @ 21:34:38 #37
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_175751013
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Woensel-West, Graafsewijk, Assen-Oost, dat zijn de echt volksbuurten, vaak op het tokkie/asociale af.
Zo gek groot is die kiezersgroep nu ook weer niet.

De middengroepen, de werkende mensen, technisch personeel, politieagenten, mensen in de zorg maar ook "gewoon kantoorvolk" noem ze maar op, die moet Jesse hebben.
Maar die hebben niks met dat elitaire grachtengordelgedoe van GL.
Vlees belasten, autogebruik ontmoedigen/zwaar belasten, gemekker over racisme en zwarte piet, hameren op de "ongelijkheid" , voorstander zijn van een ruim migratiebeleid.
Dat zijn nu niet echt thema`s waar je de werkende middengroep mee aanspreekt.
Buurten als Woensel-West zijn vrij stereotypish maar daar vind je wel arbeiders. Pa Tokkie werkte voor zijn bestaan, net zoals Keesje Kankerkachel.

Het probleem van GL is dat zij niet echt aantrekkelijk zijn voor het lager- en middenkader, door de redenen die jij noemt. GL heeft een hoop speerpunten die voornamelijk mensen aanspreken met behoeften en belangen in de top van de piramide van Maslow. Veel van die speerpunten staan haaks op, of zijn irrelevant voor, mensen met behoeften en zorgen die lager gesitueerd zijn in die piramide. Wil Groenlinks een breder publiek aanspreken dan zal zij zich goed moeten beraden of je een lijn aan standpunten kunt ontwikkelen die over de gehele behoeftepiramide congruent en complementair is. De PvdA heeft dat van oudsher geprobeerd als brede volkspartij maar die slagen er al enige tijd niet meer in om zo'n partijprogramma samen te stellen en aan de man te brengen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 21:58:37 #38
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175751865
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:34 schreef Terecht het volgende:

[..]

Buurten als Woensel-West zijn vrij stereotypish maar daar vind je wel arbeiders. Pa Tokkie werkte voor zijn bestaan, net zoals Keesje Kankerkachel.

Woensel-West is geen volksbuurt meer, dat is klein Noord-Afrika/Midden-Oosten.
pi_175752248
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:34 schreef Hexagon het volgende:

Maar ik vraag me sterk af of het een hyper elitaire partij als Groenlinks, ooit geloofwaardig zoiets gaan neerzetten. Zeker niet met een type als klaver.
Wat ik aan de SP of PvdA heel vroeger in rotterdam merkte is dat ze erg sterke organisatie hadden in de wijken, dicht bij de mensen...

De PvdA had dat vroeger met de vakbonden en de SP later met een zeer sterke aanwezigheid in de wijken en allerhande projecten waarbij ze bv minima ondersteuning boden bij financiele issue's (aanvragen extra steun en uitkeringen).

Voor de laagste inkomensgroepen heb je dat 'clientelisme' imho gewoon nodig... die mensen moeten direkt merken in hun eigen persoonlijke leven dat een bepaalde politieke partij hen ook die voordelen bied... Dat, of ze gaan echt hooguit voor het platste populisme of juist blijven ze eerder thuis.
(overigens hadden ook de kerken vroeger precies zulk een instelling, en ook daarin vertelde dan de pastoor en dominee op wie de kerkgangers te stemmen hadden, en vormden die de 'basis' direkt bij de kiezersdoelgroep voor bepaalde partijen ).


Moderne partijen staan ver van de kiezer omdat ze die basis kennelijk verloren hebben (deels is het vaak wegbezuinigd, omdat zo'n partjbasis ook relatief dur is om te onderhouden, zeker als de kerken, vakbondenhet net meer doen en vrijwilligers vaak lastig te vinden zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:14:21 #40
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_175752319
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 21:58 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Woensel-West is geen volksbuurt meer, dat is klein Noord-Afrika/Midden-Oosten.
Extra interessant dus voor ludieke hoofddoekjesdragers:



Vraag me nu ineens af of dit niet als culturele toe-eigening gezien wordt door sommige Groenlinksers.
  zaterdag 16 december 2017 @ 01:01:07 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175755895
Mooi om te zien hoeveel minachting er is voor mensen met een lage opleiding hier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175756745
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
Maar GroenLinks heeft de laagopgeleiden vorige week nog afgeschaft!

[ afbeelding ]
Dan lees ik hier iets anders, ik lees alleen over een naamverandering. Vooral ook omdat techniek niet bepaald de kwalificatie "laag-opgeleid" verdient. Ik ken genoeg managers die hoogopgeleid zijn en to-taal verzuipen in techniek. Maar er zullen waarschijnlijk wel een paar worstendraaiers zijn die prima managementrollen kunnen vervullen, iets waar een hoger label aanhangt. Die schaal is hopeloos verouderd.

Verder, prima punten waar je wel een schip mee kan bezeilen, niet eens zozeer links.. bijna kleurloos..

Behalve punt 3.. punt 3 begrijp ik niet zo
iedere thuiszitter zal z'n eigen oplossing wel aandragen, wat moet de minister daarmee? Sinds wanneer houdt de minister evaluatiegesprekken, enquêteurs laten evalueren is veel goedkoper, dan kunnen ze op het ministerie wel knopen doorhakken.

De minister moet gewoon in Den Haag aanwezig zijn en zich bij z'n takenpakket houden. Ik ben niet degene die denkt dat ze daar uit hun neus eten, hou de minister aub voor de meest belangrijke taken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 16-12-2017 04:23:44 ]
  zaterdag 16 december 2017 @ 11:10:11 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175758538
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Wat ik aan de SP of PvdA heel vroeger in rotterdam merkte is dat ze erg sterke organisatie hadden in de wijken, dicht bij de mensen...

De PvdA had dat vroeger met de vakbonden en de SP later met een zeer sterke aanwezigheid in de wijken en allerhande projecten waarbij ze bv minima ondersteuning boden bij financiele issue's (aanvragen extra steun en uitkeringen).

Voor de laagste inkomensgroepen heb je dat 'clientelisme' imho gewoon nodig... die mensen moeten direkt merken in hun eigen persoonlijke leven dat een bepaalde politieke partij hen ook die voordelen bied... Dat, of ze gaan echt hooguit voor het platste populisme of juist blijven ze eerder thuis.
(overigens hadden ook de kerken vroeger precies zulk een instelling, en ook daarin vertelde dan de pastoor en dominee op wie de kerkgangers te stemmen hadden, en vormden die de 'basis' direkt bij de kiezersdoelgroep voor bepaalde partijen ).

Moderne partijen staan ver van de kiezer omdat ze die basis kennelijk verloren hebben (deels is het vaak wegbezuinigd, omdat zo'n partjbasis ook relatief dur is om te onderhouden, zeker als de kerken, vakbondenhet net meer doen en vrijwilligers vaak lastig te vinden zijn)
Dat wat je beschrijft zie ik Groenlinksers inderdaad ook niet zo snel doen. Kunnen ze beter aan de SP overlaten.
pi_175759165
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 11:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat wat je beschrijft zie ik Groenlinksers inderdaad ook niet zo snel doen. Kunnen ze beter aan de SP overlaten.
Ik weet ook niet of de SP nog altijd zo'n sterke aanwezigheid aan de basis heeft...
Uit Rotterdam ben ik 18 jaar terug vertrokken (woonde in Noord).


Het zou imho ook een verklaring kunnen zijn voor de opvallend zwakke positie van de SP die zelfs van het instorten van de PvdA niet wist te profiteren...


Ik heb wel de indruk dat bv DENK dit momenteel succesvol aan het opbouwen is, deels gesteund vanuit bv moskee-verenigingen en andere allochtonen-organisaties.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175759509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 19:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Woensel-West, Graafsewijk, Assen-Oost, dat zijn de echt volksbuurten, vaak op het tokkie/asociale af.
Zo gek groot is die kiezersgroep nu ook weer niet.

De middengroepen, de werkende mensen, technisch personeel, politieagenten, mensen in de zorg maar ook "gewoon kantoorvolk" noem ze maar op, die moet Jesse hebben.
Maar die hebben niks met dat elitaire grachtengordelgedoe van GL.
Vlees belasten, autogebruik ontmoedigen/zwaar belasten, gemekker over racisme en zwarte piet, hameren op de "ongelijkheid" , voorstander zijn van een ruim migratiebeleid.
Dat zijn nu niet echt thema`s waar je de werkende middengroep mee aanspreekt.
Bij de middengroepen zie je ook nog steeds weinig aanhang voor PVV, FvD of GL en D66, is mijn ervaring althans.
I´m back.
pi_175759715
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 10:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar dat is allemaal lang lang geleden. GL heeft zich onderrussen meer ontwikkeld tot de linkse partij voor een wat elitaire doelgroep. En daar is ook niets mis mee maar dan moeten ze accepteren dat hun grootte bescheiden zal blijven.

En strategisch is het dus niet slim om bijvoorbeeld de achterban van de SP weg te willen kapen. Om hun doelen te bereiken kunnen ze dan beter coalities sluiten met de SP die sterk zijn Eigen club weet te vertegenwoordigen.
Ja, nou ja mensen die wat ouder zijn, staan er toch altijd wat verbaasd bij te kijken natuurlijk. Want idd GL is de post-materialistische kant opgegaan en sluit daarbij goed aan op de wensen van degenen die op één of andere manier "de schaapjes op het droge" hebben. Erst kommt das Fressen dann die Moral, vaak aangehaalde quote van Bertold Brecht, die mensen hebben dat Fressen dus dik voor mekaar en zijn aangekomen bij de Moral. Lijkt me nu ook idd ondoenlijk om weer terug te gaan naar dat Fressen, omdat ze dan 1) hun Moral-achterban kunnen verliezen en 2) door het Fressen-electoraat gewoon niet meer worden vertrouwd.
Aan een brede centrum-linkse "volkspartij" blijft echter behoefte bestaan. Deze kan in principe namelijk die twee stromingen, Fressen en Moral, verbinden.
I´m back.
pi_175761657
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, nou ja mensen die wat ouder zijn, staan er toch altijd wat verbaasd bij te kijken natuurlijk. Want idd GL is de post-materialistische kant opgegaan en sluit daarbij goed aan op de wensen van degenen die op één of andere manier "de schaapjes op het droge" hebben. Erst kommt das Fressen dann die Moral, vaak aangehaalde quote van Bertold Brecht, die mensen hebben dat Fressen dus dik voor mekaar en zijn aangekomen bij de Moral. Lijkt me nu ook idd ondoenlijk om weer terug te gaan naar dat Fressen, omdat ze dan 1) hun Moral-achterban kunnen verliezen en 2) door het Fressen-electoraat gewoon niet meer worden vertrouwd.
Aan een brede centrum-linkse "volkspartij" blijft echter behoefte bestaan. Deze kan in principe namelijk die twee stromingen, Fressen en Moral, verbinden.
Mooie analyse van de spagaat waarin GL zich bevindt. Maar de partij die jij beschrijft bestaat al: D66. Al is die ook nog vrij elitair natuurlijk wat betreft het Fressen gedeelte.
pi_175761841
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:22 schreef silverhill het volgende:

[..]

Mooie analyse van de spagaat waarin GL zich bevindt. Maar de partij die jij beschrijft bestaat al: D66. Al is die ook nog vrij elitair natuurlijk wat betreft het Fressen gedeelte.
Nah, ik vind dat D66 meer in de greep terecht is gekomen van een soort historicisme. Zij weten hoe de toekomst eruit gaat zien en anticiperen daarop, ook GL is van lieverlede die kant opgegaan, zeker door toedoen van Jolande Sap bijvoorbeeld.
Waar D66 in vroeger tijden een bijna natuurlijke overloop-functie bezat voor teleurgestelde mensen die PvdA dan wel VVD stemden, is dat idee een beetje verloren gegaan hierdoor.
I´m back.
  zaterdag 16 december 2017 @ 14:43:19 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175761978
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 12:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, nou ja mensen die wat ouder zijn, staan er toch altijd wat verbaasd bij te kijken natuurlijk. Want idd GL is de post-materialistische kant opgegaan en sluit daarbij goed aan op de wensen van degenen die op één of andere manier "de schaapjes op het droge" hebben. Erst kommt das Fressen dann die Moral, vaak aangehaalde quote van Bertold Brecht, die mensen hebben dat Fressen dus dik voor mekaar en zijn aangekomen bij de Moral. Lijkt me nu ook idd ondoenlijk om weer terug te gaan naar dat Fressen, omdat ze dan 1) hun Moral-achterban kunnen verliezen en 2) door het Fressen-electoraat gewoon niet meer worden vertrouwd.
Aan een brede centrum-linkse "volkspartij" blijft echter behoefte bestaan. Deze kan in principe namelijk die twee stromingen, Fressen en Moral, verbinden.
Dat begrijp ik, maar. ik vraag me af of het de rol van Groenlinks moet zijn om het fressen electoraat te gaan aanspreken. De reden dat die partij ontstaan is lag erin dat de voorgangers een zieltogend bestaan leden. En ze hebben nu als elitaire linkse partij een zeer duidelijke doelgroep die een onversneden links moralistisch geluid willen horen. Als ze een soort PvdA 2.0 proberen te worden dan kan dat juist hun huidige achterban tegen de borst stoten.

Daarmee halen ze wellicht nooit heel veel zetels. Maar als Groenlinks meer macht wil kunnen ze dus beter strategische coalities sluiten met andere linkse partijen dan proberen zelf al die kiezers binnen te krijgen.
  zaterdag 16 december 2017 @ 14:53:43 #50
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175762103
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 01:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi om te zien hoeveel minachting er is voor mensen met een lage opleiding hier.
Ik denk dat vooral je eigen minderwaardigheidscomplex boven komt drijven.
pi_175762114
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar. ik vraag me af of het de rol van Groenlinks moet zijn om het fressen electoraat te gaan aanspreken. De reden dat die partij ontstaan is lag erin dat de voorgangers een zieltogend bestaan leden. En ze hebben nu als elitaire linkse partij een zeer duidelijke doelgroep die een onversneden links moralistisch geluid willen horen. Als ze een soort PvdA 2.0 proberen te worden dan kan dat juist hun huidige achterban tegen de borst stoten.

Daarmee halen ze wellicht nooit heel veel zetels. Maar als Groenlinks meer macht wil kunnen ze dus beter strategische coalities sluiten met andere linkse partijen dan proberen zelf al die kiezers binnen te krijgen.
Ik denk dat ze dat beter niet kunnen doen idd. Echter dat betekent wel dat hun stokpaardjes: milieu, duurzaamheid, opwarming van de aarde enz. nooit een echte break through krijgen bij de gewone man. Wrs wil hij ook de gewone man begeesteren voor deze onderwerpen toch.
I´m back.
  zaterdag 16 december 2017 @ 16:07:31 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175763566
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze dat beter niet kunnen doen idd. Echter dat betekent wel dat hun stokpaardjes: milieu, duurzaamheid, opwarming van de aarde enz. nooit een echte break through krijgen bij de gewone man. Wrs wil hij ook de gewone man begeesteren voor deze onderwerpen toch.
Die vergroeningsagenda wordt toch ook door de meeste andere partijen gedeeld? Alleen wat minder compromisloos en daarom aantrekkelijker voor middengroepen.
pi_175763646
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 16:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Die vergroeningsagenda wordt toch ook door de meeste andere partijen gedeeld? Alleen wat minder compromisloos en daarom aantrekkelijker voor middengroepen.
Milieu, duurzaamheid, circulaire economie worden wrs wel breed of iig breder gedragen. Maar klimaatopwarming en de manier waarop daarop vrij ingrijpend beleid gemaakt wordt, plus de ambitie die men etaleert totaal niet, volgens mij.
I´m back.
  zaterdag 16 december 2017 @ 17:36:37 #54
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175765210
De laagopgeleide kiezer heeft er nog al baat bij dat Nederland wordt overspoeld door Afrikanen, zoals GL wil.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 16 december 2017 @ 19:04:41 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175766884
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 14:53 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik denk dat vooral je eigen minderwaardigheidscomplex boven komt drijven.
Kan jij dat dan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175767433
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 16:11 schreef Ryan3 het volgende:
Milieu, duurzaamheid, circulaire economie worden wrs wel breed of iig breder gedragen. Maar klimaatopwarming en de manier waarop daarop vrij ingrijpend beleid gemaakt wordt, plus de ambitie die men etaleert totaal niet, volgens mij.
Het is denk inderdaad vooral de compromisloze (zo komt het tenminste vaak over) en de ingrijpende manier waarop GL hun doelen wil bereiken wat veel mensen tegenstaat.

Paar voorbeeldjes van zaken op milieu en duurzaamheids gebied die vaak niet als "eerlijk" overkomen bij de burger, ik weet dat het niet allemaal GL beleid of ideen zijn, maar toch....

Leaserijders krijgen/kregen gunstige bijtelling, en de ondernemer bakken subsidie als ze een energiezuinige auto reden.
Wat heb je daar aan als je zelf een auto "moet" kopen om op je werk te komen ?

Agrariers die ¤35.000 per jaar krijgen voor een windmolen die op hun land staat, en de gewone burger mag er gratis en voor niets tegen aan kijken. ):O

Het flink belasten van autogebruik in plannen van GL, terwijl een alternatief vaak niet voor handen is of niet voor iedereen toepasbaar.
pi_175767498
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 19:29 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Het is denk inderdaad vooral de compromisloze (zo komt het tenminste vaak over) en de ingrijpende manier waarop GL hun doelen wil bereiken wat veel mensen tegenstaat.

Paar voorbeeldjes van zaken op milieu en duurzaamheids gebied die vaak niet als "eerlijk" overkomen bij de burger, ik weet dat het niet allemaal GL beleid of ideen zijn, maar toch....

Leaserijders krijgen/kregen gunstige bijtelling, en de ondernemer bakken subsidie als ze een energiezuinige auto reden.
Wat heb je daar aan als je zelf een auto "moet" kopen om op je werk te komen ?

Agrariers die ¤35.000 per jaar krijgen voor een windmolen die op hun land staat, en de gewone burger mag er gratis en voor niets tegen aan kijken. ):O

Het flink belasten van autogebruik in plannen van GL, terwijl een alternatief vaak niet voor handen is of niet voor iedereen toepasbaar.
5 miljard is al door de plee gespoeld met elektrisch auto-rijden ook, terwijl het 0,0 effect heeft.
I´m back.
  zaterdag 16 december 2017 @ 19:43:15 #58
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175767781
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan jij dat dan?
Kan ik wat?
  zaterdag 16 december 2017 @ 19:44:37 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175767820
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 19:43 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Kan ik wat?
Nee dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175769106
Tja, ze moeten wat als alle hoogopgeleiden weg lopen naar het FvD.

Dan maar vissen uit het vijvertje van Wilders? Gaat erg druk worden daar aan de waterkant. :7

Ach ja de nieuwe SP leidster en Baudet hebben de beste papieren de komende jaren. Henk Krol mag wel op gaan passen dat Lillian zijn partij niet leeg vist. Die oudjes denken, als Jan Slachter daar overheen mocht dan ik ook. :')
  zaterdag 16 december 2017 @ 20:34:21 #61
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175769200
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee dus
Geen idee wat jij gebruikt, maar het kan niet duur zijn.
pi_175770781
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 20:31 schreef Nintex het volgende:
Tja, ze moeten wat als alle hoogopgeleiden weg lopen naar het FvD.

Dan maar vissen uit het vijvertje van Wilders? Gaat erg druk worden daar aan de waterkant. :7

Ach ja de nieuwe SP leidster en Baudet hebben de beste papieren de komende jaren. Henk Krol mag wel op gaan passen dat Lillian zijn partij niet leeg vist. Die oudjes denken, als Jan Slachter daar overheen mocht dan ik ook. :')
Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat theoretisch opgeleide mensen overstappen naar FvD.
I´m back.
  zaterdag 16 december 2017 @ 21:38:32 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175771046
Wie denkt dat GL en FVD communicerende vaten zijn heeft weinig verstand van politiek.
  zondag 17 december 2017 @ 05:30:08 #64
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175776911
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 19:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

5 miljard is al door de plee gespoeld met elektrisch auto-rijden ook, terwijl het 0,0 effect heeft.
Tja, al die Tesla-rijders die rijden op electriciteit die is opgewekt door bruinkool gestookte centrales. Dat gedram van GL brengt ons echt niet verder.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_176078918
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:27 schreef Buurtzwaan het volgende:
Gisteren was Jesse Klaver te gast bij Eva Jinek en had het erover dat hij de laagopgeleide kiezer wilde bereiken. Ik heb daar persoonlijk mijn twijfels bij of dat wel een goed idee is. De afgelopen tijd heeft het PVDA grote verliezen geleden, mede doordat de PVDA drie verschillende doelgroepen probeerde te pleasen: de allochtonen, hogeropgeleiden en laagopgeleiden. Jess Klaver gaat in principe nu hetzelfde doen. Net als bij de PVDA heeft de laagopgeleiden andere zorgen dan de hogeropgeleiden. Sterker nog, de belangen van beide groepen botsen met elkaar. Waar de hogeropgeleiden in het algemeen positief tegenover de opname van vluchtelingen staan zijn laagopgeleiden zeer sceptisch. Los daarvan, is het een poging om kiezers van de PVDA and SP af snoepen. Met name kiezers weghalen van de SP lijkt me lastig, omdat de SP in principe nooit van haar koers is afgeweken en SP kiezers wel tevreden zijn met de SP.

Wat denken jullie, is het een slimme zet van Klaver om de laagopgeleide kiezer naar zijn partij toe te trekken ?
Nep Obama Klaver spreekt jongeren aan zonder ze aan te spreken. Hij verkoopt illusies.
Het maken van onderscheid tussen laag en hoogopgeleid is fout.
De ene kan niet zonde de ander. De ene heeft meer dan de ander maar beiden zijn ze hetzelfde ter wereld gekomen, naar de basis school gegaan, ziek en hopelijk beter geworden.
De hoge kan zijn ziektekosten niet betalen zonder de bijdragen van de lage aan het zorgsysteem. Zonder bijdrage van de lage kunnen algemene voorzieningen niet gerealiseerd worden.
Partijen die zich op een groep focussen stellen zich buiten de werkelijkheid. De burger als mens is centraal. De partij die dat realiseert gaat het maken.

Dat hoger opgeleiden positiever over vluchtelingen zijn dan lager opgeleiden klopt denk ik niet.
Vluchtelingen moet je helpen. Iedereen denkt daar hetzelfde over. De vraag hoort te zijn wat vluchtelingen zijn. Die discussie is nooit gevoerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')