abonnement Unibet Coolblue
pi_175678255
Hoi mensen,

Ik heb een topic geopend omdat ik graag meer wil weten over het reizen in Oost-Europa. Ik heb zelf al de nodige informatie opgezocht, verzameld en op een rijtje gezet. Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn bevindingen. Hebben jullie nog tips, aanvullingen of ander advies voordat ik aan mijn reis ga beginnen. Het plan is om samen met mijn vriendin een roadtrip te gaan maken door Oost-Europa. We hebben een auto tot onze beschikking en kunnen ongeveer 2,5 weken uittrekken voor onze reis. Het is de eerste keer dat we zoiets gaan doen. We zijn enthousiast geraakt na het zien van enkele fantastische foto's op Instagram.

Het plan is om de eerste rit te maken van Boxmeer naar Bled (Slovenië) of naar Ljubljana (Slovenië). Bled heeft mooie natuur en het iconische eiland met de kerk. Ljubljana werd ons aangeraden door vrienden vanwege het pittoreske centrum met een uniek hostel Celina waarbij je in een soort oude gevangenis kan overnachten.

Vanuit Slovenië willen we gaan naar de Plitvice Meren (Kroatië). Aangezien we in de zomervakantie willen gaan hebben we de tip gekregen om daar 's ochtends vroeg te arriveren. Dan is het nog niet zo druk en wemelt het niet van de mensen zodat je optimaal van de natuur en haar schoonheid kan genieten. Daar willen we in ieder geval één van de wandelroutes gaan doen, afhankelijk van de drukte bepalen we of we verder reizen of hier nog wat langer blijven.

Daarna gaan we door naar Mostar (Bosnië). Daar willen we genieten van de binnenstad met als hoogtepunt de brug die daar te zien is. Blagaj schijnt ook erg mooi te zijn en gemakkelijk te bereiken vanuit deze stad. Wellicht is het raadzamer om Split (Kroatië) nog toe te voegen als (tussen)stop alvorens naar Mostar te gaan?

Sarajevo (Servië) en/of Kotor (Montenegro) moet daarna de volgende bestemming worden. Zoals jullie misschien wel zien vinden we het lastig te bepalen wat de meest logische volgorde is om onze route te vervolgen. We hebben al wel aardig in ons hoofd welke steden we willen bezoeken (al staat er niets vast) maar wat is de meest handige route? Is er een soort site die automatisch een route genereert die het meest handig is?

Anyway, Sarajevo heeft het Tunnelmuseum, is dit de moeite waard? Iemand hier ervaring mee? Kotor is enerzijds toeristsich anderzijds is dat het niet voor niets natuurlijk. Skippen of de drukte accepteren? Zoveel keuzes te maken...

Dubrovnik (Kroatië) staat ook hoog op ons lijstje. Ik vind dit misschien wel de mooiste stad, maar ook hier werden we gewaarschuwd voor de enorme drukte in de zomervakantie. Ik vind het lastig om in te schatten wat we hier mee moeten. Aangezien we voor het eerst zo'n soort vakantie kiezen weet ik ook niet hoe vervelend we het vinden.

Tenslotte zouden we graag willen duiken in Kroatie, maar waar, geen idee. Heeft iemand tips waar je voor een betaalbare prijs ook echt wat leuks te zien krijgt? We zijn beide geen geoefende duikers, slechts amateurs. Indien alleen snorkelen dan een optie is hebben we daar ook vrede mee.

En andere activiteit waar we positief naar kijken is het raften in Tara Canyon. Daar hebben we goede recensies over gelezen. We houden beide van een 'actieve' vakantie waarbij we dit soort activiteiten ondernemen en veel kunnen wandelen. Ook Bobotuv Kuk bezoeken lijkt ons zeer interessant. En daarmee bedenk ik me nu opeens dat ik dat ook nog vergeten ben te benoemen. Want ook Durmitor National Park (Montenegro) staat hoog op ons lijstje om te bezichtigen. De Tara-Brug bezichtigen en met de Zipline naar de overkant lijkt me ook fantastisch.

Op de terugweg is het misschien handig om via Zagreb naar München (of iets nabijgelegen) te gaan. Iemand voor daar nog tips? We hebben ons nog niet verdiept in Duitsland. Vanuit München of een andere leuke plaats daar in de buurt rijden we dan in één ruk naar huis. Einde roadtrip.

Nu ben ik me ervan bewust dat de bovenstaande lap tekst een wat onsamenhangend geheel is geworden. Dat komt deels doordat ik het in mijn hoofd nog niet helemaal helder heb wat ik wel/niet wil en wat nu wijsheid is. Nogmaals, ik hoor heel graag wat jullie mening is. Schiet maar raak en schroom het vooral niet om opbouwende en inhoudelijke kritieken te geven. Alvast heel erg bedankt!

[ Bericht 0% gewijzigd door V_akantieganger op 12-12-2017 20:22:09 ]
pi_175678927
Slovenie: Pak, als je de tijd hebt, de weg van Kranjska Gora naar Bovec (206). Mooie route langs de Soca rivier.





In Slovenie kun je ook de grotten van Postojna meepakken. Zelf niet geweest.

Bled en omgeving is wel erg touristisch, daar moet je maar net van houden. Geld overigens ook voor een deel van Kroatie (Kust bij Istrie, Plitvice meren)

Plitvice meren: Idd op tijd zijn. Ik was er om 07.00, heerlijk rustig. Om een uurtje of 10-11 wordt het f*cking druk. Ik ben halverwege begonnen met mijn wandeling ( iets van de 2e parkeerplaats ofzo, weet niet meer hoe die heette)

National park Krka is ook mooi. Kwa actief: Je kan ook bv een tocht maken over de zrmanja rivier.

Bedenk wel dat je aardig kilometertjes maakt, en niet overal 120 kunt cruisen.

Ik heb een vergelijkbare trip gemaakt in 2016 (Oostenrijk, Tsjechie, Kroatie, Slovenie)

http://www.boeve.org/roadtrip2016/
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 12 december 2017 @ 20:36:51 #3
357044 Budapestenaar
pi_175679140
Alleen al vanwege de alliteratie zou ik kiezen voor een tripje van Boxmeer naar Bled. O+
pi_175682878
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:31 schreef DJSmiley het volgende:
Slovenie: Pak, als je de tijd hebt, de weg van Kranjska Gora naar Bovec (206). Mooie route langs de Soca rivier.
Gaan zeker overwegen wanneer we onze definitieve route gaan bepalen. Wat een helder water en schitterend natuurschoon!

quote:
In Slovenie kun je ook de grotten van Postojna meepakken. Zelf niet geweest.
Even opgezocht en veelal gecombineerd met het Predjama kasteel. Ook deze tip gaan we zeker overwegen!

quote:
Bled en omgeving is wel erg touristisch, daar moet je maar net van houden. Geld overigens ook voor een deel van Kroatie (Kust bij Istrie, Plitvice meren)

Plitvice meren: Idd op tijd zijn. Ik was er om 07.00, heerlijk rustig. Om een uurtje of 10-11 wordt het f*cking druk. Ik ben halverwege begonnen met mijn wandeling ( iets van de 2e parkeerplaats ofzo, weet niet meer hoe die heette)

National park Krka is ook mooi. Kwa actief: Je kan ook bv een tocht maken over de zrmanja rivier.

Bedenk wel dat je aardig kilometertjes maakt, en niet overal 120 kunt cruisen.
Daar zijn we ons van bewust. Het wordt niet 'ff snel' met 120 over de snelweg knallen en aangezien we in de zomervakantie gaan zal het op sommige plekken druk zijn qua toerisme. Zowel op de weg als in de steden. Helaas hebben we geen andere mogelijkheden betreft de maanden waarin we de roadtrip kunnen voltooien. Park Krka staat ook genoteerd overigens.

quote:
Ik heb een vergelijkbare trip gemaakt in 2016 (Oostenrijk, Tsjechie, Kroatie, Slovenie)
http://www.boeve.org/roadtrip2016/
Schitterende foto's, hoeveel dagen heeft jouw trip geduurd?

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:36 schreef Budapestenaar het volgende:
Alleen al vanwege de alliteratie zou ik kiezen voor een tripje van Boxmeer naar Bled. O+
Haha, ja het bekt wel lekker inderdaad. Maar om daar onze roadtrip door te laten bepalen durf ik helaas niet aan ;)
pi_175683431
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:26 schreef V_akantieganger het volgende:

[..]

Gaan zeker overwegen wanneer we onze definitieve route gaan bepalen. Wat een helder water en schitterend natuurschoon!

Was zeker een mooie route. Laatste stukje wel vrij veel hellingen (Ik reed 'm in noordelijke richting). Met een camper is het laatste stuk dus minder handig.
Op veel plekken kun je 'van de weg af' en via bruggetjes over de rivier of wandelpaden. Misschien in hoogseizoen wel lastig parkeren.

quote:
[..]

Even opgezocht en veelal gecombineerd met het Predjama kasteel. Ook deze tip gaan we zeker overwegen!

[..]

Daar zijn we ons van bewust. Het wordt niet 'ff snel' met 120 over de snelweg knallen en aangezien we in de zomervakantie gaan zal het op sommige plekken druk zijn qua toerisme. Zowel op de weg als in de steden. Helaas hebben we geen andere mogelijkheden betreft de maanden waarin we de roadtrip kunnen voltooien. Park Krka staat ook genoteerd overigens.

[..]

Schitterende foto's, hoeveel dagen heeft jouw trip geduurd?

In totaal 18 dagen, 6 sept weggegaan, 24 sept weer thuis

Als je google earth hebt: Mijn hele route toen (6400km): http://www.djsmiley.com/roadtrip2016.kml

Kort samengevat:
- Konigssee
- Zuid Tsjechie (Telc, Brno, Moravsky Kras, Lednice, Mikulov)
- Oostenrijk (Wenen)
- Italie (Venetie)
- Kroatie (Istrie): Groznjan, Bale, Pula, Rovinj, Vela Draga, Labin, Rabac)
- Kroatie (midden/Dalmatie): Plitvice meren, Zadar, Zrmanja canyon, Krka, Paklenica NP)
- Slovenie (Soca rivier, Bled)
- Oostenrijk (Grossglockner, Weissee, toen een stuk van de Deutsche Alpenstraße)
- Duitsland (Konstanzsee, Lindau)


tip: Installeer maps.me
Daarmee heb je openstreetmap offline beschikbaar. Veel bruggetjes, wandelpaden en uitzichtpunten staan daar perfect op. Heb ik veel plezier van gehad.
Neem wel een powerbankje mee :)

[ Bericht 5% gewijzigd door DJSmiley op 12-12-2017 22:58:51 ]
pi_175689943
Slovenië is mooi :)

Vlakbij Bled kan je een wandeling maken door de Vintgar-kloof. Erg mooi! Ook het nabijgelegen meer van Bohinj is prachtig; dit is over het algemen wat rustiger dan dat van Bled.

De al eereder aangehaalde Soca-rivier is ook erg mooi. De weg die al eerder aangehaald is is volgens mij de Vrsic-pas als ik me niet vergis. Heeft een 50-tal haarspeld bochten als ik me niet vergis. Vlakbij Bovec heb je ook nog de Mangrt-pas. Toen ik daar was kon je nog niet naar de top vanwege de sneeuw, maar het punt waar ik was was al schitterend.

Slovenie vond ik sowieso een prachtig land om lekker te roadtrippen :)

Plitvice vond ik ook mooi; alleen wel erg druk. Houd er rekening mee dat het park best groot is en 2 ingangen kent die best ver uit elkaar liggen. Ik heb toentertijd ingang 1 op de eerste middag gedaan en ingang 2 op de 2e ochtend (gelijk om 8u al). Je hebt er overigens een werkelijk schitterende camping vlakbij.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_175691397
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:44 schreef DJSmiley het volgende:

Was zeker een mooie route. Laatste stukje wel vrij veel hellingen (Ik reed 'm in noordelijke richting). Met een camper is het laatste stuk dus minder handig.
Op veel plekken kun je 'van de weg af' en via bruggetjes over de rivier of wandelpaden. Misschien in hoogseizoen wel lastig parkeren.
Van een camper hebben we gelukkig geen hinder, dus dat hoeven we niet in onze overweging mee te nemen. Los van het prijskaartje, wat zijn de voordelen van kamperen (dus met een tentje op pad) ten opzichte van de hotels en/of hostels. Zorgt het kamperen voor een extra dimensie en kom je daardoor op mooiere plekken, sneller in contact met anderen en zo verder. Want hoewel mijn vriendin en ik beiden niet tot nauwelijks kampeerervaring hebben staan we hier wellicht wel voor open.

quote:
In totaal 18 dagen, 6 sept weggegaan, 24 sept weer thuis

Als je google earth hebt: Mijn hele route toen (6400km): http://www.djsmiley.com/roadtrip2016.kml

Kort samengevat:
- Konigssee
- Zuid Tsjechie (Telc, Brno, Moravsky Kras, Lednice, Mikulov)
- Oostenrijk (Wenen)
- Italie (Venetie)
- Kroatie (Istrie): Groznjan, Bale, Pula, Rovinj, Vela Draga, Labin, Rabac)
- Kroatie (midden/Dalmatie): Plitvice meren, Zadar, Zrmanja canyon, Krka, Paklenica NP)
- Slovenie (Soca rivier, Bled)
- Oostenrijk (Grossglockner, Weissee, toen een stuk van de Deutsche Alpenstraße)
- Duitsland (Konstanzsee, Lindau)

tip: Installeer maps.me
Daarmee heb je openstreetmap offline beschikbaar. Veel bruggetjes, wandelpaden en uitzichtpunten staan daar perfect op. Heb ik veel plezier van gehad.
Neem wel een powerbankje mee :)
Wederom dank voor je uitgebreide reactie, heel erg bruikbaar. Praktische en goede tip, ik ga de app instaleren en er mee stoeien zodat ik goed weet hoe die werkt. Een goede powerbank hebben we al tot onze beschikking, is al tijdens veel vakanties van pas gekomen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 11:24 schreef polariteit het volgende:
Slovenië is mooi :)

Vlakbij Bled kan je een wandeling maken door de Vintgar-kloof. Erg mooi! Ook het nabijgelegen meer van Bohinj is prachtig; dit is over het algemeen wat rustiger dan dat van Bled.
Goede tip, dankjewel. Nemen we mee, die kloof ziet er goed uit. Ook hier; vroeg erbij zijn anders wordt het druk op de wandelpaden zo las ik.

Klinkt trouwens afgezaagd telkens hetzelfde antwoord, ''dank voor de tip, we nemen het mee'', maar door zoveel mogelijk informatie te vergaren kunnen we straks een mooie route uitstippelen. En stel dat we het in Bled te toeristisch/druk vinden dan hebben we altijd nog een back-up door bijvoorbeeld naar de kloof te gaan. Ik ben ergens gewoon bang dat we niet alles eruit halen, al vrees ik dat het sowieso een lastig verhaal wordt om álles te zien wat je zou willen zien...

quote:
De al eereder aangehaalde Soca-rivier is ook erg mooi. De weg die al eerder aangehaald is is volgens mij de Vrsic-pas als ik me niet vergis. Heeft een 50-tal haarspeld bochten als ik me niet vergis. Vlakbij Bovec heb je ook nog de Mangrt-pas. Toen ik daar was kon je nog niet naar de top vanwege de sneeuw, maar het punt waar ik was was al schitterend.
Dank voor de aanvulling!

quote:
Slovenie vond ik sowieso een prachtig land om lekker te roadtrippen :)

Plitvice vond ik ook mooi; alleen wel erg druk. Houd er rekening mee dat het park best groot is en 2 ingangen kent die best ver uit elkaar liggen. Ik heb toentertijd ingang 1 op de eerste middag gedaan en ingang 2 op de 2e ochtend (gelijk om 8u al). Je hebt er overigens een werkelijk schitterende camping vlakbij.
Weet je toevallig de naam nog van die camping? Korana toevallig?
En die ingangen daar moet ik me ook eens in verdiepen, welke route(s) willen we gaan lopen. Duidelijk is in ieder geval dat we de wekker moeten zetten. Niet alleen hier, maar ik denk op alle toeristische locaties om de drukte voor te zijn.
  woensdag 13 december 2017 @ 13:44:42 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175693155
Bamberg is ook wel leuk voor 1 overnachting.
Grootste niet platgegooide Duitse stad. :)
200 km. boven M.
Salzburg ook niet gek voor kort verblijf, 150 km. ten zuidoosten van M.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175700283
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:26 schreef V_akantieganger het volgende:
Los van het prijskaartje, wat zijn de voordelen van kamperen (dus met een tentje op pad) ten opzichte van de hotels en/of hostels. Zorgt het kamperen voor een extra dimensie en kom je daardoor op mooiere plekken, sneller in contact met anderen en zo verder. Want hoewel mijn vriendin en ik beiden niet tot nauwelijks kampeerervaring hebben staan we hier wellicht wel voor open.
Als je de campings een beetje uitzoekt heb je lekker de ruimte in de natuur. Ik heb in Slovenië op prachtige campings gestaan met zeeën aan ruimte. Zo heb ik vlakbij Bled gekampeerd op een een hele ruime camping langs het riviertje de Sava in Lesce. Vanaf hier prachtige wandelingen naar oa. Bled gemaakt (en weer terug) :)

Ook in het plaatsje Soca heb ik op een erg ruime camping gestaan, daar langs de reeds eerder genoemde Soca. Hier ook tevens uitzicht op prachtige bergwanden :)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het voorseizoen was; eind mei/begin juni. Ik durf niet te zeggen hoe het is in hoogseizoen.

ALs je trouwens goede spullen hebt, kan een plotselinge onweersbui ook geen kwaad :) Nog een voordeel van met een klein trekkerstentje kamperen: je kan bijna altijd wel terecht op een camping omdat ze vaak wel een trekkersveldje hebben. Soms houdt dit in dat je op dat veldje niet met je auto mag komen en dat je dus een stukje moet lopen/sjouwen; maar dat is geen probleem als je je spullen een beetje logisch inpakt :)

Dit soort veldjes zijn ook relaxt trouwens: geen ronkende auto's die je van je sokken rijden :D

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:26 schreef V_akantieganger het volgende:
Goede tip, dankjewel. Nemen we mee, die kloof ziet er goed uit. Ook hier; vroeg erbij zijn anders wordt het druk op de wandelpaden zo las ik.

Klinkt trouwens afgezaagd telkens hetzelfde antwoord, ''dank voor de tip, we nemen het mee'', maar door zoveel mogelijk informatie te vergaren kunnen we straks een mooie route uitstippelen. En stel dat we het in Bled te toeristisch/druk vinden dan hebben we altijd nog een back-up door bijvoorbeeld naar de kloof te gaan. Ik ben ergens gewoon bang dat we niet alles eruit halen, al vrees ik dat het sowieso een lastig verhaal wordt om álles te zien wat je zou willen zien...
Jep Vintgar wordt heel snel druk; nadeel hiervan is ook dat het grootste deel eigenlijk alleen maar een wandelpad van ongeveer een meter breed is in een smalle steile kloof. Het is dus al snel 'vol'. Ik was er 's morgens rond 7uur, en ik kwam tegelijk aan met een buslading met Indiers. Toen had ik al een gevoel van 'jezus wat is het hier druk'. De 'compactheid' van deze plek is ook een nadeel...

En totaal niet erg dat je dat blijft zeggen, stuk beter dan van die topicplaatsers die niet meer reageren :D

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:26 schreef V_akantieganger het volgende:
Weet je toevallig de naam nog van die camping? Korana toevallig?
En die ingangen daar moet ik me ook eens in verdiepen, welke route(s) willen we gaan lopen. Duidelijk is in ieder geval dat we de wekker moeten zetten. Niet alleen hier, maar ik denk op alle toeristische locaties om de drukte voor te zijn.
Nee, volgens mij was het camping Borje; als ik de afbeeldingen in Google zie. Het is iig een erg ruime camping met vrije plaatsen. Voor mij iig een ideale plek om de plitvice meren te verkennen.

Vergis je trouwens niet in de afstand vanuit Slovenië naar Plitvice; ik kwam vanuit Ptuj via Zagreb daar; en vanaf Zagreb is het 80% over een binnendoorweg waar je absoluut niet hard kan.

Ljubljana kan ik trouwens aanraden; vond het een erg leuke en gezellige stad!
Voor wat foto's, kijk hier
pi_175724615
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:44 schreef Hyperdude het volgende:
Bamberg is ook wel leuk voor 1 overnachting.
Grootste niet platgegooide Duitse stad. :)
200 km. boven M.
Salzburg ook niet gek voor kort verblijf, 150 km. ten zuidoosten van M.
Dank voor de tip, echter neig ik naar in één keer doorknallen naar Bled. Vooral omdat we dan nog 'fit en fris zijn'. Op de terugweg maken we wel een laatste stop in Salzburg denk ik. Dna zal het reizen namelijk wel wat meer energie hebben gekost.Tenminste, dat is hoe ik het nu voor ogen heb. Het schema verandert momenteel met de dag, ik zal het vanavond of morgen eens concreet op papier zetten. Dan kan men er hier op vuren ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 18:51 schreef polariteit het volgende:

Als je de campings een beetje uitzoekt heb je lekker de ruimte in de natuur. Ik heb in Slovenië op prachtige campings gestaan met zeeën aan ruimte. Zo heb ik vlakbij Bled gekampeerd op een een hele ruime camping langs het riviertje de Sava in Lesce. Vanaf hier prachtige wandelingen naar oa. Bled gemaakt (en weer terug) :)

Ook in het plaatsje Soca heb ik op een erg ruime camping gestaan, daar langs de reeds eerder genoemde Soca. Hier ook tevens uitzicht op prachtige bergwanden :)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het voorseizoen was; eind mei/begin juni. Ik durf niet te zeggen hoe het is in hoogseizoen.
Juist, en op die manier vind ik een camping wel aantrekkelijk klinken. Waarschijnlijk zal het een combinatie van campings, hotels en eventueel hostels worden. Pikken we overal wat van mee.

quote:
ALs je trouwens goede spullen hebt, kan een plotselinge onweersbui ook geen kwaad :) Nog een voordeel van met een klein trekkerstentje kamperen: je kan bijna altijd wel terecht op een camping omdat ze vaak wel een trekkersveldje hebben. Soms houdt dit in dat je op dat veldje niet met je auto mag komen en dat je dus een stukje moet lopen/sjouwen; maar dat is geen probleem als je je spullen een beetje logisch inpakt :)

Dit soort veldjes zijn ook relaxt trouwens: geen ronkende auto's die je van je sokken rijden :D
Wat spullen sjouwen is geen probleem, we zijn gelukkig jong en vitaal. Dat altijd terecht lijkt me inderdaad wel wenselijk, zeker omdat we in het hoogseizoen gaan. Doordat we kunnen kijken naar én campings én hotels zorgt dat ook voor meer opties. Nog een reden om ook de kampeerspullen in de auto te gooien. Denk daar eigenlijk nu pas op die manier aan.

quote:
Jep Vintgar wordt heel snel druk; nadeel hiervan is ook dat het grootste deel eigenlijk alleen maar een wandelpad van ongeveer een meter breed is in een smalle steile kloof. Het is dus al snel 'vol'. Ik was er 's morgens rond 7uur, en ik kwam tegelijk aan met een buslading met Indiers. Toen had ik al een gevoel van 'jezus wat is het hier druk'. De 'compactheid' van deze plek is ook een nadeel...
Tsja, vroeg er zijn is dus ook geen garantie op rust. Maar garanties zijn er nooit in het hoogseizoen vrees ik, daarom in dit soort gevallen maar hopen dat hoe eerder je er bent des te rustiger het is in het meeste gevallen wel van toepassing is. Bij Vintgar, Plitvice enz. maar een wekker zetten en vroeg ons nest uit. Daarna hopen dat de overige geïnteresseerden nog grotendeels op één oor liggen.

quote:
Nee, volgens mij was het camping Borje; als ik de afbeeldingen in Google zie. Het is iig een erg ruime camping met vrije plaatsen. Voor mij iig een ideale plek om de plitvice meren te verkennen.

Vergis je trouwens niet in de afstand vanuit Slovenië naar Plitvice; ik kwam vanuit Ptuj via Zagreb daar; en vanaf Zagreb is het 80% over een binnendoorweg waar je absoluut niet hard kan.
Ik neem aan dat Google Maps rekening houdt met de snelheden op de weg. Ik heb net even gezocht en kwam op een kleine 4 uur van Bled naar de door jou genoemde camping. Het zou dan gaan om 312 km die we af moeten leggen. Niet realistisch?

quote:
Ljubljana kan ik trouwens aanraden; vond het een erg leuke en gezellige stad!
Hoeveel dagen zou je je daar kunnen vermaken? Ik lees op internet wisselende reacties, van een halve dag tot twee dagen.

Wederom dank voor alle tips allen!
pi_175744797
Een eerste opzet gemaakt. De reistijd verscheelt per keer, maar daar zijn we ons van bewust. Op deze manier kunnen we alles wat op ons lijstje staat afvinken. Of onderschatten we het reizen? En in dat geval; wat zou het eerste zijn dat jullie van deze trip zouden schrappen? De bedoeling is dat we op de bestemming die als laatst genoteerd staat overnachten. Dus twee nachten in Bled en dan weer door. Twee nachten bij de Plitvice meren en weer door.

Dag 1&2
Van Boxmeer naar Bled

Dag 3&4
Van Bled naar de Plitvice Lakes

Dag 5&6
Van Plitvice Lakes naar Mostar

Dag 7&8
Van Mostar naar Dubrovnik

Dag 9&10
Van Dubrovnik naar Kotor

Dag 11&12
Van Kotor naar Durmitor

Dag 13&14
Van Durmitor naar Sarajevo

Dag 15&16
Van Sarajevo naar Zagreb

Dag 17&18
Van Zagreb naar Lubljana

Dag 19
Van Lubljana naar Salzburg

Dag 20
Van Salzburg naar huis.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 01:11:22 #12
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_175802004
Sarajevo is niet Servië maar Bosnië. Ik zou ter plekke uitkijken met dat soort versprekingen ;)

De meeste plekken ben ik geweest, ik kom daar morgen even op terug :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_175803246
Ik had bij Oost-Europa wat andere bestemmingen verwacht.
  Meest relativerende user 2022 maandag 18 december 2017 @ 10:17:05 #14
357044 Budapestenaar
pi_175805044
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 08:03 schreef MCH het volgende:
Ik had bij Oost-Europa wat andere bestemmingen verwacht.
:@ Ik ook. Ik zat al in de starthouding om tips over Hongarije te geven...
pi_175814035
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 01:11 schreef MaJo het volgende:
Sarajevo is niet Servië maar Bosnië. Ik zou ter plekke uitkijken met dat soort versprekingen ;)

De meeste plekken ben ik geweest, ik kom daar morgen even op terug :)
Ja knullig, maar inderdaad beter dat foutje hier op het forum maken dan straks in het land zelf. My Bad. Ligt uiteraard nog steeds gevoelig. Zojuist even gelezen wat gelezen links en rechts over de Joegoslavische burgeroorlog. Bizar eigenlijk als je beseft dat het allemaal nog niet eens zo gek lang geleden is. Nooit zo bij stil gestaan.

quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 08:03 schreef MCH het volgende:
Ik had bij Oost-Europa wat andere bestemmingen verwacht.
Zuid-Oost Europa was wellicht beter geweest of Balkanlanden? Begreep dat Kroatië en Slovenië weer niet onder de Balkan vallen. Is het mogelijk de topictitel aan te passen btw?

quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:17 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

:@ Ik ook. Ik zat al in de starthouding om tips over Hongarije te geven...
Sorry, mijn fout! En in Hongarije ben ik al geweest, twee keer in Budapest bijvoorbeeld. Schitterende stad en me daar kostelijk vermaakt.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 17:05:52 #16
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175814338
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 16:54 schreef V_akantieganger het volgende:
Zuid-Oost Europa was wellicht beter geweest of Balkanlanden? Begreep dat Kroatië en Slovenië weer niet onder de Balkan vallen. Is het mogelijk de topictitel aan te passen btw?
Slovenië en Kroatië vallen volgens de Nederlandse wiki deels wel onder de Balkan. Om het simpel te houden. Ik pas de titel wel aan.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 17:21:42 #17
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175814662
In Slovenië hebben de grotten van Skocjan trouwens de meeste indruk op mij gemaakt. Een goede tweede qua indruk wekken is de Vrsic-pass op de weg van Kransjka Gora naar Bovec.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_175815674
quote:
14s.gif Op maandag 18 december 2017 17:05 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Slovenië en Kroatië vallen volgens de Nederlandse wiki deels wel onder de Balkan. Om het simpel te houden. Ik pas de titel wel aan.
Bedankt chef :*
pi_175824862
quote:
14s.gif Op maandag 18 december 2017 17:05 schreef UIO_AMS het volgende:

Slovenië en Kroatië vallen volgens de Nederlandse wiki deels wel onder de Balkan. Om het simpel te houden. Ik pas de titel wel aan.
Dankjewel, zorgt hopelijk voor wat meer duidelijkheid.

quote:
14s.gif Op maandag 18 december 2017 17:21 schreef UIO_AMS het volgende:
In Slovenië hebben de grotten van Skocjan trouwens de meeste indruk op mij gemaakt. Een goede tweede qua indruk wekken is de Vrsic-pass op de weg van Kransjka Gora naar Bovec.
Daar was DJSmiley ook enthousiast over, overtuigende afbeeldingen ook. Ziet er inderdaad erg goed uit.

Is het reisschema realistisch of te intensief qua reizen? En wat is betrouwbaarder betreft de reistijden, Google Maps of ViaMichelin? Of moet ik sowieso meer tijd rekenen omdat ik in het hoogseizoen zit en verschillende keren met grensovergangen of tolwegen te maken heb?

Via Google Maps kwam ik grofweg op dit uit. Eerste getal in uren, tweede in minuten. Afstand afgerond in kilometers. Eerste blokje is reisdag 1&2 en zo verder als in het bovenstaande reisschema. Lukt me helaas niet om een mooie grafiek hierin deze balk te maken. Mocht het nog vragen oproepen dan probeer ik het graag nog eens nader toe te lichten.

Reistijd Afstand
11.15 1100 kilometer


Reistijd Afstand
03.45 300 kilometer


Reistijd Afstand
04.00 375 kilometer


Reistijd Afstand
02.45 150 kilometer


Reistijd Afstand
02.15 100 kilometer


Reistijd Afstand
03.00 175 kilometer


Reistijd Afstand
04.15 175 kilometer


Reistijd Afstand
05.15 400 kilometer


Reistijd Afstand
02.00 150 kilometer


Reistijd Afstand
03.15 300 kilometer


Reistijd Afstand
09.00 900 kilometer
  Moderator dinsdag 19 december 2017 @ 07:12:59 #20
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175829587
DJSmiley had het volgens mij over andere grotten. Daar zijn wij niet geweest. Heb wel van meerdere anderen gehoord dat ze die van Skocjan mooier vonden.

Verder lijkt het erop dat je veel in de auto zit. Dat vindt niet iedereen even prettig.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 19 december 2017 @ 08:02:52 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175829892
Het valt me op dat je nogal optimistisch over je reistijden bent. Die eerste dag, ik weet niet of je dat redt naar Bled. Het is geen péage in Duitsland of Oostenrijk waar je lekker door kunt knallen. Zeker in de zomer zijn er in Zuid-Duitsland veel files.
Als ik de reis zelf zou moeten maken, zou ik er zeker 2 à 3 dagen voor plannen om in Bled te komen en 3-4 weken voor de totale reis.

Ook voor dat rijden in de bergen/Alpen (heb je daar ervaring mee?) moet je geen Nederlandse reistijden rekenen. Plan hier en daar een rustdag in voor al die keren dat je met 10 km/h achter een vrachtauto naar boven kruipt.
Denk ook aan boodschappen doen, wat veel tijd kan kosten (valuta regelen, winkel zoeken, parkeerplek zoeken, producten in een onbekende supermarkt zoeken in een onbekende taal).

Voor de Tara-kloof zou ik een hele dag uittrekken om er zoveel mogelijk van te zien.

Dubrovnik moet elke Game of Thrones-fan heen (Kings Landing) en dat doen ze ook. De Middeleeuwse binnen stad is maar klein met veel smalle straten. Dat het er mooi is zie je nauwelijks door al die toeristen.

Je wilt vroeg weg op sommige dagen. Check wel even de nachtrust op de campings, soms kom je met de auto 's ochtends het terrein niet af. Denk ook aan de nachtrust van anderen.

Ik zie geen rustdagen. Je kunt rusten en iets ondernemen, bijvoorbeeld met de ferry (zonder auto) naar Venetië en terug (dagtrip), een dag met de bus ergens heen (bijvoorbeeld Dubrovnik, dan heb je geen parkeerproblemen) of een mooi treintraject kiezen (kun je het landschap zien in plaats van dat je op de weg let).

Kun je cyrillisch lezen?

Zuid-Duitsland: in plaats van de steden kun je kiezen voor Chiemsee of de Starnberger See. Kampeert fijner dan de meeste stadscampings.
Vanaf Starnberger See kun je met de S-Bahn of de trein de binnenstad van München bezoeken.
Als het regent niet kamperen maar een Zimmer Frei opzoeken, zodat de tent droog ingepakt is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lunatiek op 19-12-2017 08:19:02 ]
pi_175830048
Kochel am See is supermooi en heeft een treinstation naar München!!!
pi_175834804
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 07:12 schreef UIO_AMS het volgende:
DJSmiley had het volgens mij over andere grotten. Daar zijn wij niet geweest. Heb wel van meerdere anderen gehoord dat ze die van Skocjan mooier vonden.
Ik doelde meer op die weg langs de rivier, niet de grotten ;)
Wel thanks voor de tip!

quote:
Verder lijkt het erop dat je veel in de auto zit. Dat vindt niet iedereen even prettig.
Dat klopt, en wellicht dus nog meer omdat mijn inschatting via Google Maps wellicht (veel) te optimistisch is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:02 schreef Lunatiek het volgende:
Het valt me op dat je nogal optimistisch over je reistijden bent. Die eerste dag, ik weet niet of je dat redt naar Bled. Het is geen péage in Duitsland of Oostenrijk waar je lekker door kunt knallen. Zeker in de zomer zijn er in Zuid-Duitsland veel files.
Als ik de reis zelf zou moeten maken, zou ik er zeker 2 à 3 dagen voor plannen om in Bled te komen en 3-4 weken voor de totale reis.
Hoe kun je zo'n inschatting het beste maken? Betreffende de reistijd bedoel ik dan. Google Maps is dus te optimistisch. Kan ik dat beter met de TomTom berekenen of ViaMichelin bijvoorbeeld?

Ik zag dat je met camera's bepaalde (knel)punten voor tunnels en op de snelweg kunt zien, maar ik denk dat de mogelijkheden om die te ontwijken ook niet ruim zijn.

quote:
Ook voor dat rijden in de bergen/Alpen (heb je daar ervaring mee?) moet je geen Nederlandse reistijden rekenen. Plan hier en daar een rustdag in voor al die keren dat je met 10 km/h achter een vrachtauto naar boven kruipt.
Ik ben ooit van Krakau naar Budapest gereden met de auto en toen zijn we ook een gebergte gepasseerd/doorkruist. Weet de naam niet meer van de berg/locatie. Ook hier was het rijden in de tweede versnelling en proberen te remmen op de motor. Dat aspect moet denk ik wel goed gaan komen, maar ik ben ook weer geen ervaren bestuurder op dat vlak.

quote:
Denk ook aan boodschappen doen, wat veel tijd kan kosten (valuta regelen, winkel zoeken, parkeerplek zoeken, producten in een onbekende supermarkt zoeken in een onbekende taal).
Dit willen we niet al te vaak doen, wellicht al vooraf een groot deel inslaan. We hebben een busje bij met veel laadruimte dus een hoop praktische zaken en blikvoer kunnen we meenemen. Stel dat we stil komen te staan om wat voor reden dan ook dan hebben we altijd wat voorhanden. Heb eigenlijk nog niet zo stilgestaan hierbij, dus wel goed dat je het zegt. Parkeerplek, camping zoeken en dat soort zaken willen we vooral onderweg doen, zijn we ook een beetje bezig (de bijrijder met name bedoel ik dan).

quote:
Voor de Tara-kloof zou ik een hele dag uittrekken om er zoveel mogelijk van te zien.
Dank voor de tip! We willen daar gaan raften en/of ziplinen of net wat ons nog meer aanspreekt qua activiteit. Ik lees overal dat er een hele hoop te zien en doen is.

quote:
Dubrovnik moet elke Game of Thrones-fan heen (Kings Landing) en dat doen ze ook. De Middeleeuwse binnen stad is maar klein met veel smalle straten. Dat het er mooi is zie je nauwelijks door al die toeristen.
We kijken de serie niet, maar wel veel verhalen over gehoord. Wie weet ga ik tegen die tijd GoT wel kijken, zorgt ook voor een stukje extra beleving denk ik.

quote:
Je wilt vroeg weg op sommige dagen. Check wel even de nachtrust op de campings, soms kom je met de auto 's ochtends het terrein niet af. Denk ook aan de nachtrust van anderen.
Goede tip, thanks!

quote:
Ik zie geen rustdagen. Je kunt rusten en iets ondernemen, bijvoorbeeld met de ferry (zonder auto) naar Venetië en terug (dagtrip), een dag met de bus ergens heen (bijvoorbeeld Dubrovnik, dan heb je geen parkeerproblemen) of een mooi treintraject kiezen (kun je het landschap zien in plaats van dat je op de weg let).
Venetië zijn we al geweest, maar i get the idea. En keer niet in die auto zitten. Busreis naar Dubrovnik klinkt goed, zeker omdat we dan niet zo in die drukte hoeven te zitten met de auto/verblijf/slaapplaats.

quote:
Kun je cyrillisch lezen?
Nope.

quote:
Zuid-Duitsland: in plaats van de steden kun je kiezen voor Chiemsee of de Starnberger See. Kampeert fijner dan de meeste stadscampings.
Vanaf Starnberger See kun je met de S-Bahn of de trein de binnenstad van München bezoeken.
Als het regent niet kamperen maar een Zimmer Frei opzoeken, zodat de tent droog ingepakt is.
Hele goede tips dit, staat wederom genoteerd! Klinkt inderdaad aantrekkelijker dan de stad in, zeker omdat we er niet echt iets willen bezichtigen maar dit puur een stopplek is.

Dankjewel voor je uitgebreide en gefundeerde post! Zo'n scherpe en kritische blik helpt me enorm!

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 08:21 schreef MCH het volgende:
Kochel am See is supermooi en heeft een treinstation naar München!!!
Dank voor de tip!
  dinsdag 19 december 2017 @ 15:38:39 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175839759
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:16 schreef V_akantieganger het volgende:
Hoe kun je zo'n inschatting het beste maken? Betreffende de reistijd bedoel ik dan. Google Maps is dus te optimistisch. Kan ik dat beter met de TomTom berekenen of ViaMichelin bijvoorbeeld?
Ik denk dat je daarvoor bij locals moet zijn of mensen die de weg kennen. Op bergwegen kun je landbouwverkeer tegenkomen, er kunnen files zijn bij de populaire toeristenoorden of als het marktdag is, er kunnen ongevallen gebeuren, misschien moeten er schapen oversteken.
Maar je bent ook op vakantie, maak je er niet druk over als het niet lukt een doel te bereiken.

quote:
Ik ben ooit van Krakau naar Budapest gereden met de auto en toen zijn we ook een gebergte gepasseerd/doorkruist. Weet de naam niet meer van de berg/locatie. Ook hier was het rijden in de tweede versnelling en proberen te remmen op de motor.
Dat was waarschijnlijk het Tatra-gebergte (weg Krakau-Zakopane-Tatranska Lomnica), het kleinste hooggebergte van Europa. Op zich is in elk geval het Slowaakse gedeelte goed te berijden door de "rondweg" die er is gemaakt. Er zijn daar niet of nauwelijks echte bergwegen met steile hellingen, talloze haarspeldbochten en smal wegprofiel waar je om de haverklap voor tegenliggers moet stoppen.
Ik ken de situatie in ex-Joegoslavië niet.
Mijn eerste echte bergrit was in Noorwegen (nergens een rechte weg te bekennen) en ik vond dat veel vermoeiender om te rijden dan gewoon doorkachelen op de snelweg in Duitsland. En dan was het daar niet eens heet. Die ritten vergen gewoon veel van jou en je auto.

quote:
Dit willen we niet al te vaak doen, wellicht al vooraf een groot deel inslaan.
Neem dan een (grote) koelbox op 12V (of hybride) mee zodat je ook min of meer verse dingen mee kunt nemen.
Met een busje kan het lastiger zijn een parkeerplek te vinden in Middeleeuwse stadscentra.

quote:
Parkeerplek, camping zoeken en dat soort zaken willen we vooral onderweg doen, zijn we ook een beetje bezig (de bijrijder met name bedoel ik dan).
Niks mis mee, maar het kost ook tijd. En met zo'n strak schema is het zonde als je dan gaat stressen omdat het niet wil lukken.
Je kunt vooraf met Google Maps supermarkten opzoeken bij de plaatsen waar je wilt overnachten, dan zie je gelijk of ze makkelijk bereikbaar zijn (langs de uitvalswegen) en een ruim parkeerterrein hebben. Zo zou ik in Sarajevo, afgaande op Google Maps, voor de Penny Markt kiezen.

quote:
Nope.
Zou wel handig zijn de letters te kunnen begrijpen... het is niet onoverkomelijk, maar het kan je tijd kosten om uit te puzzelen hoe dingen in elkaar zitten. Dat je kunt lezen dat er op een bord "Supermarkt geopend" of "Camping vol" staat, bijvoorbeeld.
pi_175844661
Krakau - Budapest stelt 'weinig' voor.

De vrsic pas heeft steilere hellingen. Het stuk Bovec - Trenta (waar de Soca begint) is goed te doen, het stuk Trenta - Kransjka Gora heeft een stuk steilere hellingen.

Op zich prima te doen als je een beetje een fatsoenlijke auto hebt. Ik heb in Kroatie en Slovenie ook wat steilere hellingen gehad.

De Vrsic pas was geloof ik op sommige stukjes iets van 24%. Dan moet je motortje goed z'n best doen. Mijn auto heeft redelijk pit (1.9TDI, 105pk) maar ik moest regelmatig terug naar z'n 2 omhoog...

Berg af is natuurlijk hetzelfde verhaal... Leuke uitdaging :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')