abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 december 2017 @ 15:51:38 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175672008
Spannend!!!! Maar waarom hebben ze niet direct een radiotelescoop op dit ding gericht? Is het nu niet te laat?

quote:
Wetenschappers geïntrigeerd: is dit een buitenaardse verkenner of gewoon een rare ruimterots?



In oktober werd een vreemdsoortig object opgemerkt toen het aan hoge snelheid voorbij de Aarde zoemde. Het kreeg de naam Oumuamua, Hawaïaans voor ‘eerste boodschapper’, en stelde wetenschappers voor een raadsel. Onderzoek met de grootste radiotelescoop ter wereld moet nu duidelijkheid brengen.

Toen Oumuamua werd opgemerkt, bleek al snel dat het niet om een gewone ‘ruimterots’ ging. Het lijkt alsof Oumuamua vanop een enorme interstellaire hoogte in ons zonnestelsel is gedropt, waarna het als een slinger om de zon is geschoten en steeds sneller voortjakkert. Het object knalt tegen tienduizenden kilometer per uur door ons zonnestelsel en is inmiddels al halfweg naar Jupiter, waardoor het al bijna weer uit het zicht van de meest krachtige telescopen ter wereld is.

Naald
Wat wetenschappers wel al konden zien, is dat het object zonder meer ‘vreemd’ is. Oumuamua heeft op geen enkel moment een komeetachtige staart gehad nadat het voorbij de zon passeerde, wat erop wijst dat het niet gaat om een vers stuk wrakgoed van een nabijgelegen sterrensysteem. Bovendien is Oumuamua dieprood gekleurd, wat er mogelijk op wijst dat het gaat om een asteroïde van een andere ster. Ook de afmetingen van het object doen wetenschappers in de haren krabben. Oumuamua lijkt gevormd als een naald, met een lengte tot 800 meter en een breedte van nauwelijks 80 meter, en draait om de zeven uur en twintig minuten om zijn as.

Dat maakt dat Oumuamua eerder de vorm heeft van een afgelijnd interstellair ruimtetuig dan van een asteroïde. Voldoende om alienjagers onder hoogspanning te zetten.

“Unieke situatie”
Avi Loeb, de voorzitter van het departement Astronomie van Harvard, besloot daarom om de cavalerie erbij te halen. “Hoe meer ik dit object bestudeer, hoe ongewoner het lijkt, wat me doet afvragen of dit een kunstmatig gemaakte verkenner is die is uitgestuurd door een buitenaarde beschaving”, schreef hij in een mail naar de Russische miljardair Yuri Milner. Hij is de man achter het Breakthrough Listen-project, dat speurt naar buitenaards leven.

Dat gaat morgen de grootste radiotelescoop ter wereld, de Green Bank Telescope in West-Virginia, gedurende tien uur inzetten om Oumuamua door te lichten. Het idee is dat als Oumuamua een kunstmatig object is, het mogelijk radiosignalen uitstuurt, of op z’n minst radiogolven ‘lekt’.

“Met onze apparatuur in Green Bank kunnen we een signaal met de sterkte van een mobiele telefoon van dit object opvangen”, legt Milner uit. “We willen niet sensationeel zijn en zijn heel erg realistisch over de kans dat dit kunstmatig is, maar omdat dit een unieke situatie is, denken we dat de mensheid zich wel tien uur observatietijd kan veroorloven om met de beste apparatuur ter wereld een weinig waarschijnlijke hypothese te onderzoeken.”

Mocht tegen alle verwachtingen in blijken dat Oumuamua signalen uitzendt, zal dat niet in de doofpot verdwijnen, verzekert Andrew Siemion, hoofdwetenschapper van Breakthrough Listen. Vanaf het moment dat er een signaal wordt opgepikt, zal het team in Green Bank Oumuamua onmiddellijk opnieuw observeren om het signaal te bevestigen. Vervolgens worden er wereldwijd andere astronomen ingeschakeld om het object met andere radiotelescopen in de gaten te houden. “We hebben daar letterlijk een adresboekje voor”, stelt Siemion. “En op dat moment wordt alles publiek. Het is niet mogelijk om zoiets stil te houden, omdat wij iedereen meteen moeten optrommelen. We hebben niet de gewoonte om valselijk alarm te slaan over zulke dingen.”



https://www.hln.be/wetens(...)ruimterots~a24277db/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175672125
De penis van het heelal. De bestuurders zijn zaadcellen. Smeerpijpen, een beetje ons zonnenstelsel penetreren.
Hey
  dinsdag 12 december 2017 @ 16:00:12 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175672192
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 15:51 schreef Nikonlover het volgende:
Maar waarom hebben ze niet direct een radiotelescoop op dit ding gericht?
[..]

Ik ben geen expert maar de wachtlijsten om gebruik te maken van die dingen zijn best lang. Komt volgens mij vaker voor dat ze potentieel interessante zaken moeten laten gaan omdat de volgende groep onderzoekers hun ding mag doen.
And so is the past
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 12 december 2017 @ 16:01:56 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_175672232
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 december 2017 16:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik ben geen expert maar de wachtlijsten om gebruik te maken van die dingen zijn best lang. Komt volgens mij vaker voor dat ze potentieel interessante zaken moeten laten gaan omdat de volgende groep onderzoekers hun ding mag doen.
Dit soort dingen zouden voorrang moeten hebben op zaken die gewoon in te plannen zijn. Zonde om dit soort kansen te laten gaan!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_175672861
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175672943
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 december 2017 16:01 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dit soort dingen zouden voorrang moeten hebben op zaken die gewoon in te plannen zijn. Zonde om dit soort kansen te laten gaan!
  dinsdag 12 december 2017 @ 17:08:01 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175673662
Ik denk niet dat ze 30.000 jaar door het universum reizen hier alleen maar een korte fly by te doen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175674652
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 17:08 schreef LXIV het volgende:
Ik denk niet dat ze 30.000 jaar door het universum reizen hier alleen maar een korte fly by te doen
Want wij zijn de moeite waard?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175674983
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 17:52 schreef halfway het volgende:

[..]

Want wij zijn de moeite waard?
Wij zijn slechts een vol geknalde condoom op een vieze parkeerplaats langs kosmische Autobahn. Puur spreekwoordelijk dan.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_175675711
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 17:08 schreef LXIV het volgende:
Ik denk niet dat ze 30.000 jaar door het universum reizen hier alleen maar een korte fly by te doen
Dat is de theorie ook niet.

Maar een paar koppen bij NASA er hebben over dit voorwerp serieus zitten discussiëren of het inderdaad een buitenaards voertuig is geweest.

Het heeft een apart hoog metaal gehalte bijv. neemt een aparte baan door ons zonnestelsel waar het haast bewust de zon lijkt te gebruiken om verder te slingeren door het heelal.

Een van de theorieën is immers dat er beschavingen zijn of zijn geweest die op zulke wijze de boel verkende door het heelal.
Zelf zitten ze dan bijv. in een soort coma aan boord (hoe noem je dat ook al weer? even de sci-fi benaming kwijt :') ) terwijl het schip zelf een koers plot van zonnestelsel naar zonnestelsel, gebruikmakend van het slingereffect zoals een zon dat kan opleveren.

Kan ook zijn dat de buitenaardse wezens zelf allang dood zijn maar het schip door is blijven gaan om wat voor reden dan ook.

Zo zijn er meerdere van dat soort argumenten voorbij gekomen, was interessant leesvoer (op reddit gestart door een van die wetenschappers)
pi_175676309
Dat ze dan over 50 jaar wakker worden, op hun sensor logs lezen dat ze langs een bewoonde planeet zijn gescheeld, teruggaan en 50 jaar later een door atoombommen verwoeste planeet vinden.
pi_175676402
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef DJKoster het volgende:
Dat ze dan over 50 jaar wakker worden, op hun sensor logs lezen dat ze langs een bewoonde planeet zijn gescheeld, teruggaan en 50 jaar later een door atoombommen verwoeste planeet vinden.
Of zelf genuked worden...
Ik weet nog dat ik een boek (fictie) had gelezen over een beschaving die ten tijden van de middeleeuwen een verkenner langs de aarde had gestuurd, en ten tijde van de tweede wereldoorlog aankwam bij de aarde om te veroveren, in veronderstelling dat men zich hier nog steeds met zwaard en paard voortbewoog. Niet geheel ondenkbaar ook, gezien de enorme afstanden en tijdsperiodes in het heelal.
pi_175676410
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
was interessant leesvoer (op reddit gestart door een van die wetenschappers)
Heb je daar een linkje van?
The machine was called Chronovisor, and could allegedly allow seeing and hearing events from the past.
pi_175676707
quote:
Dat maakt dat Oumuamua eerder de vorm heeft van een afgelijnd interstellair ruimtetuig
Hoezo maakt de vorm uit voor een interstellair schip? Typisch wensdenken weer.
pi_175677277
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:22 schreef Deshain het volgende:

[..]

Hoezo maakt de vorm uit voor een interstellair schip? Typisch wensdenken weer.
Hangt af van de snelheid die het schip kan bereiken. Bij relativistische snelheden wil je een flink schild vooraan om de straling op te vangen (oa van botsingen met interstellair gas). Dan is een lang smal ontwerp de logische keuze. NASA maakte ooit een theoretisch ontwerp voor een schip met anti-materie aandrijving, dacht dat het een diameter van 15 meter en een lengte van 4000 km had.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 12 december 2017 @ 19:48:48 #16
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_175677448
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:08 schreef ChronoVisor het volgende:

[..]

Heb je daar een linkje van?
Ik denk deze?

https://www.reddit.com/r/(...)ssing_the_odds_that/
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_175678130
quote:
Ok, dank je. :)
The machine was called Chronovisor, and could allegedly allow seeing and hearing events from the past.
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:14:21 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175678231
Plaatje in de op is geen foto. Slechts een artists impression
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175679871
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:42 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hangt af van de snelheid die het schip kan bereiken. Bij relativistische snelheden wil je een flink schild vooraan om de straling op te vangen (oa van botsingen met interstellair gas). Dan is een lang smal ontwerp de logische keuze. NASA maakte ooit een theoretisch ontwerp voor een schip met anti-materie aandrijving, dacht dat het een diameter van 15 meter en een lengte van 4000 km had.
Dit object reist niet met dergelijke snelheden en de aanname dat het bewust een 'slingshot' maakt wijst ook niet richting een krachtige aandrijving.
pi_175681984
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:55 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dit object reist niet met dergelijke snelheden en de aanname dat het bewust een 'slingshot' maakt wijst ook niet richting een krachtige aandrijving.
True, en de rotatie sluit dat ook al uit (het is door de variatie in helderheid dat men weet dat het lang en smal is, dus roteert het niet rond de lengte-as).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:09:09 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_175682304
Leuk speculeren wel!

Jammer van die rotatie, anders had het zo'n artificial gravity geval kunnen zijn.

Post-biological civilization die het niet uitmaakt hoe snel ze ergens aankomen als het verbruik per km maar laag blijft kan nog wel.

Restmateriaal van een supernova uit de buurt die een planeet opgeblazen heeft is ook een mooie. Dat dit het eerste brokstuk van vele is dat onze kant op komt.

[ Bericht 24% gewijzigd door Tyr80 op 12-12-2017 22:16:12 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_175682422
quote:
Dat maakt dat Oumuamua eerder de vorm heeft van een afgelijnd interstellair ruimtetuig dan van een asteroïde.
Daar is toch helemaal geen vergelijkingsmateriaal voor, we hebben nog nooit een interstellair ruimtetuig gezien :P
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:13:50 #23
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175682478
Bill Maher swisj swisj
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:17:41 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175682612
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Zelf zitten ze dan bijv. in een soort coma aan boord (hoe noem je dat ook al weer? even de sci-fi benaming kwijt :') )
In stasis in sommige sci-fi.
pi_175693486
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:08 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Of zelf genuked worden...
Ik weet nog dat ik een boek (fictie) had gelezen over een beschaving die ten tijden van de middeleeuwen een verkenner langs de aarde had gestuurd, en ten tijde van de tweede wereldoorlog aankwam bij de aarde om te veroveren, in veronderstelling dat men zich hier nog steeds met zwaard en paard voortbewoog. Niet geheel ondenkbaar ook, gezien de enorme afstanden en tijdsperiodes in het heelal.
Link en/of titel?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')