Wat een dramatische woordkeus ook!quote:Op dinsdag 12 december 2017 14:40 schreef EdvandeBerg het volgende:
Afgelopen zondagmiddag reed ik een viaduct op en in plaats van de bocht te nemen, gleed mijn auto recht door over het pak sneeuw. Gelukkig reed ik zeer langzaam en bleef de confrontatie beperkt tot het schampen van een bumper van een tegenligger en was er verder geen letsel. Een parkeersensor en mistlamp zijn ontwricht en er is wat schade aan de bumper.
De schade is volgens de garage van de tegenligger rond de 500 euro (oplichters) en mijn verzekeringsadviseur heeft voor mijn uitgerekend dat wanneer ik dit claim bij mijn verzekering ik bijna het dubbele aan premie moet gaan betalen. Ik denk dus dat er niks anders op zit dan de tegenligger te moeten afkopen.
Het incident vond ongeveer 13.00 uur 's middags plaats op een 60km binnenweg. Het had inmiddels al enkele uren gesneeuwd en er lag een flink pak sneeuw. Er was niks zichtbaar van enige werkzaamheden die de wegbeheerder recentelijk had gemaakt om gevaarlijke situaties te voorkomen. Er was op dat moment merkbaar niet preventief gepekeld of gesneeuwschuifd.
Kan ik de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor het gebrek aan onderhoud op dat moment?
Nee, maar ze hebben wel de verantwoordelijkheid de weg begaanbaar en veilig te houden. Je zou dan kunnen zeggen dat het verzuim geleid heeft tot jouw schade. En vervolgens de gemeente aansprakelijk proberen te stellen.quote:Op woensdag 13 december 2017 10:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Daarmee is de gemeente nog steeds niet verantwoordelijk voor de schade aan jouw auto.
Dat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 13 december 2017 10:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Als deze botsing de schuld zou zijn van de wegbeheerder en derhalve niet te voorkomen is geweest door iemands rijgedrag, dan zou iedereen, echt iedereen zo'n schuiver moeten maken.
Aangezien dat niet gebeurt, lijkt het erop dat de meeste mensen wél met een sneeuwdek een bocht kunnen nemen.
Conclusie: de aanrijding lag niet aan de sneeuw, maar aan jouw rijstijl.
Allemaal leuk en aardig maar er was een code rood. Dat is niet alleen om ons te pesten maar ook om zichzelf in te dekken. Verder is het totaal onrealistisch om te verwachten dat welke overheid dan ook alle wegen begaanbaar kan houden.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:21 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar.
Dat een SUV met 4 wielaandrijving en 1500KG wel op de weg blijft en een Fiat Panda van 800 kilo niet is vrij logisch. De weg hoort ook veilig te zijn voor die Fiat Panda. Als iemand heel voorzichtig reed, winterbanden heeft en alert is kun je prima stellen dat het overmacht was en dat de gemeente beter hun taak had moeten uitvoeren.
quote:Op woensdag 13 december 2017 11:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar er was een code rood. Dat is niet alleen om ons te pesten maar ook om zichzelf in te dekken. Verder is het totaal onrealistisch om te verwachten dat welke overheid dan ook alle wegen begaanbaar kan houden.
Precies. Dat werkt dus twee kanten op. Je kunt ook niet zeggen: code rood dus je blijft maar thuis. Mensen in een verpleeghuis moeten verzorgd worden. Hoofdwegen moeten begaanbaar blijven. De gemeente weet dat het een code rood is en moet daar dus op inspelen.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar er was een code rood. Dat is niet alleen om ons te pesten maar ook om zichzelf in te dekken. Verder is het totaal onrealistisch om te verwachten dat welke overheid dan ook alle wegen begaanbaar kan houden.
Niet als we meer in roboruimers hadden geinvesteerd ipv *vul in*.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar er was een code rood. Dat is niet alleen om ons te pesten maar ook om zichzelf in te dekken. Verder is het totaal onrealistisch om te verwachten dat welke overheid dan ook alle wegen begaanbaar kan houden.
En als de strooiwagen dan het kanaal in glijdt? Wie is er dan schuldig aan de dood van de chauffeur? Ook daar ligt een afweging voor de wegbeheerder.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:29 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
[..]
Precies. Dat werkt dus twee kanten op. Je kunt ook niet zeggen: code rood dus je blijft maar thuis. Mensen in een verpleeghuis moeten verzorgd worden. Hoofdwegen moeten begaanbaar blijven. De gemeente weet dat het een code rood is en moet daar dus op inspelen.
Ik ben helemaal met je eens dat het realistisch moet blijven maar de verantwoordelijkheid 100% bij de bestuurder leggen is niet eerlijk.
Zie het als een inspanningsverplichting i.p.v. een resultaatverplichting.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:16 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Nee, maar ze hebben wel de verantwoordelijkheid de weg begaanbaar en veilig te houden. Je zou dan kunnen zeggen dat het verzuim geleid heeft tot jouw schade. En vervolgens de gemeente aansprakelijk proberen te stellen.
Zoals ik al zei: kleine kans en een hoop gedoe.
Het wordt afgeraden, maar niet verboden.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
En als de strooiwagen dan het kanaal in glijdt? Wie is er dan schuldig aan de dood van de chauffeur? Ook daar ligt een afweging voor de wegbeheerder.
Je verpleegtehuis voorbeeld is leuk maar onzinnig. De ploeg die er al zit mag niet de weg op naar huis en de ploeg die thuis zit mag niet naar het werk. Logisch gevolg is dat de ploeg die er al zit maar even een dubbele dienst moet draaien.
Gedeeltelijk mee eens. Winterbanden maken hierin wel een wereld van verschil. Maar zelfs op ijs maakt dit in eens niet meer zoveel uit. IJs is erg glad....quote:Op woensdag 13 december 2017 11:21 schreef KimJong-un het volgende:
Dat is gewoon niet waar.
Dat een SUV met 4 wielaandrijving en 1500KG wel op de weg blijft en een Fiat Panda van 800 kilo niet is vrij logisch.
Binnen redelijkheid was de weg ook veilig.quote:De weg hoort ook veilig te zijn voor die Fiat Panda.
Geld die overmacht ook niet voor de gemeente?quote:Als iemand heel voorzichtig reed, winterbanden heeft en alert is kun je prima stellen dat het overmacht was en dat de gemeente beter hun taak had moeten uitvoeren.
Er moeten inderdaad gewoon mensen de weg op. Het zal ook niet de eerste keer zijn van bijvoorbeeld een strooi/schuif auto zelf van de weg raakt wegens gladheid.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:29 schreef KimJong-un het volgende:
Precies. Dat werkt dus twee kanten op. Je kunt ook niet zeggen: code rood dus je blijft maar thuis. Mensen in een verpleeghuis moeten verzorgd worden. Hoofdwegen moeten begaanbaar blijven. De gemeente weet dat het een code rood is en moet daar dus op inspelen.
Ik ben helemaal met je eens dat het realistisch moet blijven maar de verantwoordelijkheid 100% bij de bestuurder leggen is niet eerlijk.
Niemand, behalve de bestuurder zelf, heeft invloed op de vaardigheden en het gedrag van de bestuurder alsmede de staat en mogelijkheden van het voertuig.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:29 schreef KimJong-un het volgende:
Ik ben helemaal met je eens dat het realistisch moet blijven maar de verantwoordelijkheid 100% bij de bestuurder leggen is niet eerlijk.
Precies dit. Wegbeheerders moeten een gladheidbestrijdingsplan hebben en dat naar alle redelijkheid uitvoeren.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Zie het als een inspanningsverplichting i.p.v. een resultaatverplichting.
Tuurlijk wel, hij kan iedereen aansprakelijk stellen. De Rabobank, kindeke Jezus, Rutte om maar eens wat namen te noemen. Of ze ook door iemand verantwoordelijk gehouden worden is een hele andere vraag.quote:
Helaas is dit niveau redelijk aanwezig in Nederland..quote:Op woensdag 13 december 2017 11:02 schreef plesner het volgende:
Dit moet wel een troll zijn, kan me niet voorstellen dat iemand zo retarded is
Wat ook weer niet mag vanwege arbo regels. Ow en een strooiwagen is gemaakt voor deze omstandigheden. Onzinnig voorbeeld.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
En als de strooiwagen dan het kanaal in glijdt? Wie is er dan schuldig aan de dood van de chauffeur? Ook daar ligt een afweging voor de wegbeheerder.
Je verpleegtehuis voorbeeld is leuk maar onzinnig. De ploeg die er al zit mag niet de weg op naar huis en de ploeg die thuis zit mag niet naar het werk. Logisch gevolg is dat de ploeg die er al zit maar even een dubbele dienst moet draaien.
Zou je denken?quote:Op woensdag 13 december 2017 13:38 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Wat ook weer niet mag vanwege arbo regels. Ow en een strooiwagen is gemaakt voor deze omstandigheden. Onzinnig voorbeeld.
Precies, laten we stoplichten, slagbomen etc allemaal maar afschaffen. Pure bullshit. Het hangt allemaal af van de bestuurder.quote:Op woensdag 13 december 2017 12:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niemand, behalve de bestuurder zelf, heeft invloed op de vaardigheden en het gedrag van de bestuurder alsmede de staat en mogelijkheden van het voertuig.
De bestuurder is dus voor 100% verantwoordelijk voor zijn daden.
Een brandweerman komt ook wel eens om. In principe zijn ze getraind en ingepakt om een brandend huis in te kunnen lopen. Zo ook met strooiwagens. Uiteraard kan er nog steeds van alles fout gaan. Een gewone auto is gemaakt voor de 99% van de dagen dat het niet in deze mate sneeuwt. Een strooiwagen is, of wordt uitgerust, om onder die 1% te kunnen functioneren.quote:Op woensdag 13 december 2017 13:56 schreef ITrade het volgende:
[..]
Zou je denken?
[ afbeelding ]
http://www.rtvoost.nl/nie(...)t-onnodig-de-weg-op#
Als je het verschil niet weet tussen regels en omstandigheden kun je idd beter je rijbewijs inleveren.quote:Op woensdag 13 december 2017 14:02 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Precies, laten we stoplichten, slagbomen etc allemaal maar afschaffen. Pure bullshit. Het hangt allemaal af van de bestuurder.
Als de lampen branden van een overweg moet je stoppen. Waarom die slagboom dan? Er staan al lampen die aangeven dat je moet stoppen. Die slagboom veranderd niets aan de regels.quote:Op woensdag 13 december 2017 14:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je het verschil niet weet tussen regels en omstandigheden kun je idd beter je rijbewijs inleveren.
Je lan nog hoofdstukken schrijven over brandweermannen en procenten, toch blijft TS zelf verantwoordelijk.quote:Op woensdag 13 december 2017 14:05 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Een brandweerman komt ook wel eens om. In principe zijn ze getraind en ingepakt om een brandend huis in te kunnen lopen. Zo ook met strooiwagens. Uiteraard kan er nog steeds van alles fout gaan. Een gewone auto is gemaakt voor de 99% van de dagen dat het niet in deze mate sneeuwt. Een strooiwagen is, of wordt uitgerust, om onder die 1% te kunnen functioneren.
Godverquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |