Wat mij aan NS het meeste ergert, is de algehele desinformatie. Stationomroep is óf stil óf verkoopt nietszeggende algemeenheden en vrijwel alle personeel, als het al aanwezig is, loopt rond met een air van 'vraag mij niks want ik weet het óók niet'. Iedereen lijkt zich te verschuilen achter de logheid en bureaucratie van de organisatie, het slechte management of gewoon de onvoorspelbare omstandigheden. Er is geen leiderschap, iedereen rotzooit maar wat aan, in de hoop dat alle falen in de corporate publiekscampagnes wel weer zo'n beetje wordt rechtgebreid.quote:Op maandag 11 december 2017 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
Ik twijfel eraan of we kunnen spreken van een wanprestatie van NS of niet... Men wekte i.i.g. de indruk om er "klaar voor te zijn"en zakt vervolgens volledig door het ijs. Dromen als een Reus. Presteren als een Dwerg.
De NS is natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van Prorail. Volgens mij waren er vooral veel wisselstoringen.quote:Op maandag 11 december 2017 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
Ik twijfel eraan of we kunnen spreken van een wanprestatie van NS of niet... Men wekte i.i.g. de indruk om er "klaar voor te zijn"en zakt vervolgens volledig door het ijs. Dromen als een Reus. Presteren als een Dwerg.
Dat lijkt mij niet. Werkgevers kunnen dat prima zelf, het kan lang niet bij alle werkgevers (ziekenhuis?) en de situatie kan lokaal zeer verschillend zijn.quote:Op dinsdag 12 december 2017 05:03 schreef MakkieR het volgende:
Moet je eigenlijk niet bij een rode rood situatie werkgevers verplichten hun bedrijf te sluiten waar het kan? Dan heb je als werknemer meer draagkracht om thuis te mogen blijven.
(redbull) renault's zeker? Allemaal broers en zussen van Maxquote:Op dinsdag 12 december 2017 07:45 schreef Ringo het volgende:
Toch grappig dat sommige automobilisten de morning after alle schade van gisteren denken te moeten inhalen en rijden alsof ze meespelen in the Dukes of Hazard. .
Meer combinatie ijs+sneeuw. Beetje ploegen.quote:
Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.quote:Op maandag 11 december 2017 23:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De NS is natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van Prorail. Volgens mij waren er vooral veel wisselstoringen.
https://www.rtvutrecht.nl(...)io-utrecht-plat.htmlquote:Op dinsdag 12 december 2017 10:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.
Ik hoorde op de radio dat in sommige gebieden bij 30% van de wissels de verwarming niet werkte. Dan heb je gewoon je onderhoud niet op orde. Als op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt, en bijna 1 op de 3 werken niet dan zou er iemand op het matje moeten komen.Daar is geen enkel excuus voor behalve slecht onderhoud.
Het is iedere keer weer een drama. Ik vindt dat pro-rail moet worden opgeheven en moet worden uitbesteed aan beter functionerend bedrijf.quote:Op dinsdag 12 december 2017 10:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.
Ik hoorde op de radio dat in sommige gebieden bij 30% van de wissels de verwarming niet werkte. Dan heb je gewoon je onderhoud niet op orde. Als op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt, en bijna 1 op de 3 werken niet dan zou er iemand op het matje moeten komen.Daar is geen enkel excuus voor behalve slecht onderhoud.
Ja, zoals in Zwitserland:quote:Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:
Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.
https://www.nzz.ch/panora(...)schlossen-ld.1338091quote:Bahnhof Bellinzona nach starken Schneefällen geschlossen
Nichts geht mehr: Am Montagmittag ist der Zugverkehr am Bahnhof Bellinzona eingestellt worden. Die SBB raten von Reisen in den Süden ab
[..]
Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.quote:Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is iedere keer weer een drama. Ik vindt dat pro-rail moet worden opgeheven en moet worden uitbesteed aan beter functionerend bedrijf.
Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.
Qua openbaar vervoer doet Nederland niet onder voor een gemiddeld ontwikkelingsland. Gestrande reizigers die uren moeten wachten of zelfs niet meer thuis kunnen komen. Opeengepakte mensen in veel te krappe treinstellen.
Maar wel hoge bonussen uitkeren aan bestuurders die er een complete wanboel van maken. Treinkaartjes die ieder jaar weer duurder worden. Dit is met geen pen meer te beschrijven.
Komt dat niet gewoon omdat daar alles duur is en het dus eigenlijk in verhouding tot zeg een brood en een pak melk net zo duur is als hier?quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:
Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Nee, dat hoeft niet want hier valt niet zo veel sneeuw als in Zwitserland.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Dat zou kunnen. Durf ik niet zo te zeggen. Als men in België niet zoveel zou staken zou het prima zijn. Daar reis je zowat gratis. Als je de prijzen vergelijkt met het VK, Nederland en Zwitserland is dat een lachertje.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:20 schreef Geralt het volgende:
[..]
Komt dat niet gewoon omdat daar alles duur is en het dus eigenlijk in verhouding tot zeg een brood en een pak melk net zo duur is als hier?
Yep hier in Emmen zware sneeuwvalquote:Op dinsdag 12 december 2017 11:09 schreef Zolderkamer het volgende:
En het sneeuwt gewoon weer vrolijk dikke vlokken in Grunn
Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar waarom zit er dan verwarming in die wissels als die blijkbaar zo slecht wordt onderhouden dat die 2 dagen per jaar dat je het nodig hebt 30% niet blijkt te werken? Dan is er gewoon slecht onderhoud en kun je net zo goed wissels zonder verwarming gebruiken, ben je goedkoper, en rijden de treinen ook niet.
Okeeej.....dus alleen als het vriest+windstil is heb je kans dat het vlammetje blijft brandenquote:Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:
[..]
Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Dan is dat dus een wanprestatie van jewelste, een pak sneeuw is niet uitzonderlijk, daar moeten ze gewoon tegen kunnen. We zitten hier niet in Egypte maar in Nederland, daar moet je gewoon materieel hebben dat tegen sneeuw kan.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:
[..]
Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Wacht even, over het algemeen 1500 volt in de buurt (bovenleiding) maar men gaat met gasbrandertjes werken als verwarming?quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:
[..]
Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Heeft pro rail dan ook gasleidingen naar al die wisselverwarmers moeten aanleggen?quote:Op dinsdag 12 december 2017 12:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wacht even, over het algemeen 1500 volt in de buurt (bovenleiding) maar men gaat met gasbrandertjes werken als verwarming?
Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:56 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Okeeej.....dus alleen als het vriest+windstil is heb je kans dat het vlammetje blijft branden
Nee, prima systeempje Er is toch ook elektrische verwarming..
Er is toch al een deel vervangen door elektrische wisselverwarming. Maar is het mij onduidelijk om welke wissels het nu gaat. Gaat het alleen om de wissels verwarmd door een brander die in de storing lagen?quote:Op dinsdag 12 december 2017 13:36 schreef freako het volgende:
[..]
Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?
Geen idee. Maar sneeuw is vooral voor de gasverwarmde wissels een probleem. Bij elektrische wissels gaat het misschien minder vaak mis, maar die zullen ook niet onfeilbaar zijn.quote:Op dinsdag 12 december 2017 14:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Gaat het alleen om de wissels verwarmd door een brander die in de storing lagen?
Meen me te herinneren dat daar een enorme zak geld aan ProRail was gegeven, en dat ze die lekker niet daaraan uitgavenquote:Op dinsdag 12 december 2017 13:36 schreef freako het volgende:
[..]
Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?
Dit klinkt natuurlijk erg fancy, maar als er al een dikke laag sneeuw ligt, wordt het nog lastig om snel bij die wissels te komen.quote:Vanaf november ‘plakt’ ProRail 1500 draadloze sensoren op wissels bij belangrijke spoorknooppunten. De sensoren kunnen op afstand aangeven of de wisselverwarming goed werkt. Te koud op het spoor? Dan stuurt de wissel een sms’je aan onze onderhoudsdienst. Die kunnen dan het spoor nog op voor herstelwerkzaamheden voordat er een storing plaatsvindt. De sensoren zijn een hulpmiddel om mogelijke vertraging van het treinverkeer in de winter te voorkomen en worden deze winter voor het eerst ingezet
Goed artikel. Ik erger me ook dood aan dat pokke Pro Rail. Ieder jaar weer beloven ze beterschap maar bij de eerste de beste sneeuwval zakken ze volledig door het ijs.quote:Op dinsdag 12 december 2017 10:39 schreef Klummie het volgende:
Uit 2012:
https://www.volkskrant.nl(...)-de-wissel~a3172288/
Nog steeds niets veranderd, prutsers.
Ik zeg ook waar het kan, met de feestdagen zijn bedrijven ook dicht, net zoals de meeste bedrijven op zondag en dat is ook wettelijk geregeld. Geef dan de werknemer in ieder geval het recht om thuis te mogen blijven als er een code rood situatie gaande is. Persoonlijk vertrouw ik de bedrijven niet dat deze zelf de verantwoording kunnen dragen. Die houden zich vaak toch niet bezig met het welzijn van hun personeel. immers iedereen is vervangbaar, ook als hij dood is.quote:Op dinsdag 12 december 2017 07:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet. Werkgevers kunnen dat prima zelf, het kan lang niet bij alle werkgevers (ziekenhuis?) en de situatie kan lokaal zeer verschillend zijn.
Fijn volcontinu bedrijven die opeens door het weer en zwart wit wetgeving stil gaan vallen. Veel volcontinu processen kun je niet zomaar stoppen of onderbreken. Als dit bij de hoogoven zou gebeuren kun je dat bedrijf maar beter met failliet laten gaan.quote:Op woensdag 13 december 2017 00:53 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik zeg ook waar het kan, met de feestdagen zijn bedrijven ook dicht, net zoals de meeste bedrijven op zondag en dat is ook wettelijk geregeld. Geef dan de werknemer in ieder geval het recht om thuis te mogen blijven als er een code rood situatie gaande is. Persoonlijk vertrouw ik de bedrijven niet dat deze zelf de verantwoording kunnen dragen. Die houden zich vaak toch niet bezig met het welzijn van hun personeel. immers iedereen is vervangbaar, ook als hij dood is.
Maakte het nu weer mee. Extra uur reistijd omdat er voor de zoveelste maal weer een wisselstoring is. Mocht voor de omleiding nog een extra treinkaartje kopen ook, want anders dure boete. Passagiers staan als een ingeklemd stuk vlees tegen elkaar aan geplakt in veel te weinig ingezette coupes. Dit zijn wantoestanden die je ook in India ziet.quote:Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Maar de winstmaximalisatie dan?quote:Op woensdag 13 december 2017 06:23 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk.
En Japan.quote:Op woensdag 13 december 2017 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maakte het nu weer mee. Extra uur reistijd omdat er voor de zoveelste maal weer een wisselstoring is. Mocht voor de omleiding nog een extra treinkaartje kopen ook, want anders dure boete. Passagiers staan als een ingeklemd stuk vlees tegen elkaar aan geplakt in veel te weinig ingezette coupes. Dit zijn wantoestanden die je ook in India ziet.
Zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat we een code rood krijgen. De overheid is duidelijk, die zegt blijf thuis, ga niet de weg op. Stel dan ook daden bij die woorden. Want een code rood is geen flauwe kul, het is echt gevaarlijk op de weg. Werkgevers kunnen stomweg niet omgaan met het nemen van juiste beslissingen. Die gaat het alleen om de omzet, winst en de klant.quote:Op woensdag 13 december 2017 07:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fijn volcontinu bedrijven die opeens door het weer en zwart wit wetgeving stil gaan vallen. Veel volcontinu processen kun je niet zomaar stoppen of onderbreken. Als dit bij de hoogoven zou gebeuren kun je dat bedrijf maar beter met failliet laten gaan.
Bij dergelijke bedrijven zie je dat tijdens een alarmsituatie het bedrijf met een skeletteam door blijft draaien en dat al het overbodige personeel thuis blijft.quote:Op woensdag 13 december 2017 16:15 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat we een code rood krijgen. De overheid is duidelijk, die zegt blijf thuis, ga niet de weg op. Stel dan ook daden bij die woorden. Want een code rood is geen flauwe kul, het is echt gevaarlijk op de weg. Werkgevers kunnen stomweg niet omgaan met het nemen van juiste beslissingen. Die gaat het alleen om de omzet, winst en de klant.
En nogmaals ik zeg wel over bedrijven waar dit kan. Als hoogovens niet in staat is op zondag het bedrijf te sluiten, dat zijn meestal ploegendiensten, dat is uiteraard een uitzondering, die gaan ook door op zondag en op feestdagen. Ik heb het over bedrijven die normaal gesproken op zondag en op feestdagen dicht zijn.
Noem eens 1 land waar het spoornetwerk net zo fijnmazig en net zo druk bereden is als hier in Nederland, waar volgens jou regelmatig rond de 15cm sneeuw op een dag valt zonder problemen met de infrastructuur.quote:Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.
Nederlanders zijn enorm kritisch op hun eigen land. Ook al hebben we bv de beste zorg ter wereld volgens internationale normen, dan nog is het niet goed genoeg, want ik eis.....quote:Op donderdag 14 december 2017 08:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Noem eens 1 land waar het spoornetwerk net zo fijnmazig en net zo druk bereden is als hier in Nederland, waar volgens jou regelmatig rond de 15cm sneeuw op een dag valt zonder problemen met de infrastructuur.
Succes....
Mijn hemel "vrouw zonder jas". IBAN 555! Kom in actie!quote:Op donderdag 14 december 2017 08:20 schreef MaGNeT het volgende:
Het meest bijzondere vond ik nog het interview met een vrouw die zonder jas gestrand was op Schiphol omdat de jas al in de bagage al in het vliegtuig zat.
Tsja... als je weet dat er een code rood is voor die dag dan zou ik iets meer waarde hechten aan een jas...
Erover klagen is niet meer dan terecht.quote:Op woensdag 13 december 2017 12:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Erover klagen is dan weer typisch Nederlands
Wat denk je wat een kaartje zou kosten als je altijd een gegarandeerde zitplaats zou krijgen? En hoe je dan met reserveringen gaat werken?quote:Op donderdag 14 december 2017 08:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Erover klagen is niet meer dan terecht.
Het is toch van de zotte dat je een paar tientjes betaald voor een zitplaats in de tweede klas en je vervolgens driekwart van de reis als een ingeklemde worst tussen anderen in een gangpad moet staan.
Dit moeten we als betalende reiziger niet meer pikken. Zeker met de wetenschap dat de bestuurders van deze falende bedrijven zichzelf rijk graaien van ons geld. Want ieder jaar worden de treinkaartjes duurder gemaakt tegenover steeds slechtere kwaliteit.
Bovendien worden we door dit soort bedrijven als klant simpelweg voorgelogen. Iedere tien minuten een trein naar Eindhoven sinds zondag. Laat me niet lachen. Die belofte is sinds dag één van de introductie ervan helemaal niet waargemaakt. Integendeel, er reden zelfs minder treinen als normaal. Dat is simpelweg de klant voorliegen met beloften die je als bedrijf helemaal niet kunt waarmaken. De weersomstandigheden van afgelopen zondag en maandag mag dan als excuus worden gebruikt. Maar de malaise ging daarna gewoon door.
Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat denk je wat een kaartje zou kosten als je altijd een gegarandeerde zitplaats zou krijgen? En hoe je dan met reserveringen gaat werken?
Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.
Overigens zou men van mij die eerste klas mogen afschaffen. Zeker met het huidige ruimtegebrek.
Als je als bedrijf een product verkoopt waar je als klant al behoorlijk voor moet betalen dan moet je de kwaliteit kunnen waarborgen. Dat kan men vervolgens niet. Dan vind ik het van de zotte dat je als klant daar simpelweg maar genoegen mee neemt.
Dat doe je bij een ander product waarvoor je betaald namelijk ook niet. Als jij betaald voor een uitgebreider zenderpakket maar die wordt vervolgens niet geleverd dan roep je als klant ook niet, het zij maar zo.
Ik ga sowieso in een eerste klas zitten indien dit bedrijf mij geen zitplaats kan geven in de tweede klas. Ik betaal niet een paar tientjes om te moeten staan. Bij drukte is er sowieso nooit controle want dan durft een conducteur zich niet te laten zien. Dat geeft eigenlijk toch al aan hoe belabberd het met dit bedrijf gesteld is?
De kaartjes hoeven helemaal niet duurder te worden. De NS en Pro Rail zijn niet functionerende bedrijven met een slecht bestuurlijk management die zichzelf rijk harken.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.
Maar je geeft zelf de oplossing: ga eerste klas reizen
Niet betalen als protestmaatregelquote:Op donderdag 14 december 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
De kaartjes hoeven helemaal niet duurder te worden. De NS en Pro Rail zijn niet functionerende bedrijven met een slecht bestuurlijk management die zichzelf rijk harken.
Het privatiseren van die bedrijven had nooit mogen gebeuren. Want klanten die afhankelijk zijn voor vervoer betalen toch wel, ongeacht de belabberde kwaliteit die wordt geleverd.
Datzelfde proces zien we ook binnen de monopolisering van de zorgverzekeraars. Je hebt als klant niets meer te vertellen en de overheid trekt er zijn handen vanaf.
Niet voor niets zijn die poortjes ingevoerd. Want je voorkomt hiermee een niet betalende klant als protestmaatregel. Goed, als protest kun je nog gaan zitten in een eerste klas, maar ik ben heus niet de enige met dit idee. Dat gebeurd natuurlijk al en het voorkomt niet dat reizigers noodgedwongen moeten staan. Dat is natuurlijk belachelijk als je half Nederland moet doorreizen.
Ik zou het een prima protestmaatregel vinden. Raak aan inkomensderving en dan zal je zien dat het tempo waarmee men kan veranderen wel terdege kan.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet betalen als protestmaatregel
Enfin, noem eens een land met goedkoper openbaar vervoer dat beter functioneert als in Nederland en waar je gegarandeerd kunt zitten..
Die kaartjes zijn er, dat heet een kaartje 2e klassequote:Op donderdag 14 december 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.
Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die kaartjes zijn er, dat heet een kaartje 2e klasse
Tja, maar niet die van de NSquote:Op donderdag 14 december 2017 10:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.
Diefstal is geen protest en geen marktmechanisme.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zou het een prima protestmaatregel vinden. Raak aan inkomensderving en dan zal je zien dat het tempo waarmee men kan veranderen wel terdege kan.
Zo werkt het marktmechanisme. Je gaat toch niet betalen om iedere dag als een ingeklemde worst te worden vervoerd?
In landen waar je verplicht een zitplaats moet reserveren voor IC's kun je gegarandeerd zitten. Maar ik ben blij dat wij dat systeem niet hebben. Ik vind het nogal een gedoe. Wat kosten betreft zit NL volgens mij een beetje in de middenmoot?quote:Op donderdag 14 december 2017 10:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet betalen als protestmaatregel
Enfin, noem eens een land met goedkoper openbaar vervoer dat beter functioneert als in Nederland en waar je gegarandeerd kunt zitten..
Toch heeft ie een punt. Het openbaar vervoer in Nederland is gewoon slecht, maar de NS spant de kroon. In mijn omgeving gebruiken mensen het alleen als ze geen andere keuze hebben.quote:Op donderdag 14 december 2017 09:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.
Maar je geeft zelf de oplossing: ga eerste klas reizen
Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Diefstal is geen protest en geen marktmechanisme.
En iets gebruiken zonder ervoor te betalen is diefstal.
Marktwerking is dat je een goedkopere en betere oplossing kiest, zoals de auto.
Dus openbaar vervoer is goedkoper.quote:Op donderdag 14 december 2017 11:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.
In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.quote:Zwart rijden is zeker een vorm van diefstal, maar dat is geld vragen voor een service die je vervolgens als bedrijf niet kunt leveren ook.
Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus openbaar vervoer is goedkoper.
[..]
In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.
Tja, auto is te duur, dus je wilt goedkoop ..quote:Op donderdag 14 december 2017 12:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.
We hebben het hier niet over incidenten maar over de dagelijkse praktijk op het spoor. Dan kun je als bedrijf simpelweg je belofte niet nakomen en licht je de klant op. Daar mag de klant terecht over klagen.
Wegens omstandigheden moet ik nu meerdere malen per week door half Nederland reizen met de trein en ik sta verbaasd over het geleverde product. Soms kom je gewoon bijna niet meer thuis of sta je zo'n anderhalf uur op elkaar gedrukt. Maar wel vijf en twintig euro aftikken per enkele reis.
Dat is gewoon onacceptabel. Ik ben gewoon een half dagdeel kwijt om van A naar B te komen. Simpelweg omdat veel treinen niet rijden en je compleet wordt omgeleid zodat de reis vele malen langer duurt. Dan heb ik de tussenliggende tijd dat je weer ergens staat te wachten op een perron nog niet meegerekend. Dit fiasco heb ik zelfs in het buitenland nog niet meegemaakt. Compleet waardeloos.
Dat kunnen ze alleen maken omdat ze monopolist zijn, waarbij vele mensen ook nog eens compleet afhankelijk zijn van hun diensten en er dus wel gebruik van moeten maken.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:12 schreef Wantie het volgende:
In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.
Fijn dat jij het zo definieert, maar de algemene voorwaarden van de Nederlandse OV-vervoerders hebben het over vervoersbewijs en niet over een zitplaatsbewijs. Jouw perceptie is dus in de huidige situatie onrealistisch.quote:Op donderdag 14 december 2017 10:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.
Hier moet je als klant niet voor willen betalen.
Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:40 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat kunnen ze alleen maken omdat ze monopolist zijn, waarbij vele mensen ook nog eens compleet afhankelijk zijn van hun diensten en er dus wel gebruik van moeten maken.
Anders was het snel afgelopen met deze onzin.
Als je in Barneveld woont heb je qua trein ook niets met het "monopolie van de NS" te maken.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Met mijn vorige baan had ik de keuze tussen OV of auto. De werkgever zat vrijwel naast het station. Ik ging dan ook vaak met de trein in de spits, want de auto was alleen sneller als je extreem vroeg op pad ging.quote:Op donderdag 14 december 2017 11:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.
Zwart rijden is zeker een vorm van diefstal, maar dat is geld vragen voor een service die je vervolgens als bedrijf niet kunt leveren ook.
Het huidige openbaar vervoer is juist een oneerlijke vorm van marktmechanisme omdat het hoofdzakelijk is uitbesteed aan niet functionerende monopolisten en precies de reden waarom ze er ook telkens mee kunnen wegkomen. Dat niet functionerende systeem zou echt op de schop moeten.
Maar goed deze overheid (als slaaf van het groot kapitaal) kiest er voor om 1,4 miljard euro Nederlands belastinggeld weg te geven aan bedrijven in plaats dat ze het investeren op het spoor.
NS heeft gewoon monopolie op het hoofdnet, kun je aanhalingstekens gebruiken zoveel als je wilt, maar dat is een feit. En in Barneveld heb je weer te maken met een monopolie van Connexxion.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je in Barneveld woont heb je qua trein ook niets met het "monopolie van de NS" te maken.
Leuk, maar naast NS-treinen op het hoofdnet zijn er nog talloze vervoersopties in Nederland. NS heeft geen monopolie op vervoer en moet gewoon opboxen tegen de vele alternatieven. Auto, Motor, Flixbus of interliner...quote:Op donderdag 14 december 2017 12:53 schreef Zelva het volgende:
[..]
NS heeft gewoon monopolie op het hoofdnet, kun je aanhalingstekens gebruiken zoveel als je wilt, maar dat is een feit.
Nee logisch, want al het openbaar vervoer bestaat uit monopolieconcessies.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Ah, dus als voortaan alleen Ziggo in Nederland nog tv-diensten levert, is er ook geen monopolie, want je kunt ook via internet kijken, bijvoorbeeld via Knippr. Interessante theorie.quote:Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Ah, ja, dus bijvoorbeeld van Arnhem naar Rotterdam reizen met enkel de bus. Succes!quote:Op donderdag 14 december 2017 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Leuk, maar naast NS-treinen op het hoofdnet zijn er nog talloze vervoersopties in Nederland. NS heeft geen monopolie op vervoer en moet gewoon opboxen tegen de vele alternatieven. Auto, Motor, Flixbus of interliner...
Als je geen auto tot je beschikking hebt, kom je echt niet fatsoenlijk aan de andere kant van het land. Je bent afhankelijk van de treinen van de NS.quote:Als de NS werkelijk een belabberde prijs-kwalteitverhouding zou hanteren ging niemand nog met de trein.
Wereldwijd..quote:Op donderdag 14 december 2017 12:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee logisch, want al het openbaar vervoer bestaat uit monopolieconcessies.
[..]
Je hebt dus een verkeerde keuze gemaaktquote:Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je geen auto tot je beschikking hebt, kom je echt niet fatsoenlijk aan de andere kant van het land. Je bent afhankelijk van de treinen van de NS.
Het spoor is altijd al een monopolie op het net. In Limburg heeft Arriva het monopolie. En ook daar mag je staan vanwege de drukte op de Maaslijn en andere trajecten. De prijzen zijn ook niet gedaald. Laten we nu niet doen alsof dat alleen bij NS het geval is. Maar mogelijk neemt Arriva het hele NL net in 2025 over van NS. Dan zal alles beter gaan en zullen er vast geen vertragingen en versperringen meer zijn(Kuch). Ook zullen dan voor iedereen zitplaatsen gegarandeerd worden en zullen de prijzen van de kaartjes dalen.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
QFT. Een juiste typering. Het is wel zo: als het rijdt rijdt het. Maar als het niet meer rijdt rijdt het ook absoluut niet meer op landelijke schaal. Verder is de prijs-kwaliteitverhouding zeer ver beneden "Par". Ondertussen kost de financiering van deze wanpresterende Moloch een vermogen. De bezem moet daar doorheen. Maar het zal wel weer bij een berisping blijven als men beterschap belooft. En zo rommelen we door van jaar tot jaar. De forens is de dupe van dit. Hij betaalt veel en hij krijgt daar vrijwel niets voor terug. Dat de gelden door de graaiers in hoge mate worden afgeroomd is zeer waarschijnlijk.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.
We hebben het hier niet over incidenten maar over de dagelijkse praktijk op het spoor. Dan kun je als bedrijf simpelweg je belofte niet nakomen en licht je de klant op. Daar mag de klant terecht over klagen.
Wegens omstandigheden moet ik nu meerdere malen per week door half Nederland reizen met de trein en ik sta verbaasd over het geleverde product. Soms kom je gewoon bijna niet meer thuis of sta je zo'n anderhalf uur op elkaar gedrukt. Maar wel vijf en twintig euro aftikken per enkele reis.
Dat is gewoon onacceptabel. Ik ben gewoon een half dagdeel kwijt om van A naar B te komen. Simpelweg omdat veel treinen niet rijden en je compleet wordt omgeleid zodat de reis vele malen langer duurt. Dan heb ik de tussenliggende tijd dat je weer ergens staat te wachten op een perron nog niet meegerekend. Dit fiasco heb ik zelfs in het buitenland nog niet meegemaakt. Compleet waardeloos.
Dat is natuurlijk nooit goed oude Boom. Zeg gewoon wat je wilt zeggen. Of weerleg het desnoods. Die gele rukkers, daar schieten we niets mee op. Men doet dat vaak om heel erg slim te lijken. Maar desgevraagd valt dat meestal tegen. Zo slim zij ze niet hoor de gebruikers alhier.quote:
Het is perceptie Maestro. Vandaag op de Zaanlijn volledig van voor naar achteren volstrekt vol. Er is officieel plaats voor b.v. 1.000 eenheden en dan vervoeren ze met gemak 4.000 eenheden. Het is volstrekt ziek. Als het crashed in de Hemtunnel dan heb je een grote gehaktbal van +- 300.000 kilo. Zelf wel even de metaaldelen (dat kan met een sterke magneet: RED.) verwijderen anders knarst het tussen de tanden.quote:Op donderdag 14 december 2017 21:50 schreef Ringo het volgende:
Eigenlijk kan ik altijd wel zitten in de trein, zeker 's ochtends.
Voordeel van opstappen op een beginstation (DH Centraal).
Alleen 's avonds tussen Amsterdam en Haarlem kan het druk zijn.
Het ligt er ook aan waar op het perron je instapt.
Mensen zijn kuddedieren dus de meesten vertikken het om naar voren of achteren te lopen.
Lekker gezellig dringen in de middencompartimenten.
In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.quote:Op donderdag 14 december 2017 20:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk nooit goed oude Boom. Zeg gewoon wat je wilt zeggen. Of weerleg het desnoods. Die gele rukkers, daar schieten we niets mee op. Men doet dat vaak om heel erg slim te lijken. Maar desgevraagd valt dat meestal tegen. Zo slim zij ze niet hoor de gebruikers alhier.
Hoe kom je bij het busstation?quote:Op donderdag 14 december 2017 22:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.
Drie kilometer lopen over een stoffig zandpad.quote:
Ien Coloombia you get bustedquote:Op donderdag 14 december 2017 22:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.
Hoe wil je dat financieren. Het treinenbestand en personeelsbestand aanpassen aan de drukste periode per dag (spits).quote:Op donderdag 14 december 2017 19:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
QFT. Een juiste typering. Het is wel zo: als het rijdt rijdt het. Maar als het niet meer rijdt rijdt het ook absoluut niet meer op landelijke schaal. Verder is de prijs-kwaliteitverhouding zeer ver beneden "Par". Ondertussen kost de financiering van deze wanpresterende Moloch een vermogen. De bezem moet daar doorheen. Maar het zal wel weer bij een berisping blijven als men beterschap belooft. En zo rommelen we door van jaar tot jaar. De forens is de dupe van dit. Hij betaalt veel en hij krijgt daar vrijwel niets voor terug. Dat de gelden door de graaiers in hoge mate worden afgeroomd is zeer waarschijnlijk.
Nederland anno 2017. Dromen als een Reus en presteren als een Dwerg. Voor de gedroomde snelle verbinding kopen wij nieuw materiaal naar eigen ontwerp en falen voor miljarden. Het is vooral die hoogmoed en zeer grote broek die erg stoort. Het is zeer ambitieus maar zonder kennis van zaken. Een recept voor disaster. De Nederlandse beslisser is ook nog eens zeer onbekwaam. EN dat kan hij zijn omdat hij nooit hoofdelijk aansprakelijk voor zijn aperte falen wordt gesteld.
Met deze boodschap wens ik u een prettige voortzetting en alvast fijne feestdagen in wellicht Haerlemsche sferen. Al is dat misschien wel iets te hoog gegrepen voor velen van u. Maar desalniettemin.
We spreken niet meer over incidenten maar over de dagelijkse praktijk. Over een niet functionerend spoor waar dagelijks wisselstoringen plaatsvinden en waar veel te weinig materieel wordt ingezet voor een veel grotere doelgroep.quote:Op donderdag 14 december 2017 12:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In de rest van je verhaal herken ik mij niet. De keren dat je met de trein echt nergens komt is altijd door overmacht. En als het weer de oorzaak is van die overmacht, kom je bovendien op dat moment met de auto ook bijna nergens. Dat kun je dan simpelweg niet aan de spoorbedrijven verwijten. Ook de 'aanrijdingen met een persoon' zijn buiten machte van de NS of Prorail.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |