abonnement Unibet Coolblue
pi_175639893
Mijn auto (Renault Megane) heeft een ingebouwd TomTom Carminat systeem. Deze komt standaard met 4GB. Ik heb de kaart geheel Europa aangekocht. (3.7GB) deze past volgens TomTom home niet op mijn kaart en nu kan ik alleen delen installeren van Europa.

Het is voor mij van belang dat Tsjechië, Zwitserland, Duitsland én Frankrijk er tegelijk opstaan, maar omdat ik alleen delen van Europa op de kaart kan installeren zit er iedere keer één van die landen net niet bij.

Ik wil dus uitbreiden met een SD kaart maar de kaart van TomTom zelf kost welgeteld 23,- euro (voor maar 8GB) incl verzending. Via bol.com kan je een 16GB SDHC kaart kopen voor minder dan 12,- euro.

De website van TomTom zegt dat een SDHC variant niet geschikt is voor mijn TomTom,:
http://nl.support.tomtom.(...)oor-kaartinstallatie

(zie onder Carminat TomTom Live)

maar als ik wil bestellen geeft TomTom aan dat ik van hen een SDHC kaart ontvang van 8GB die wél geschikt is voor mijn TomTom: https://www.tomtom.com/nl(...)s/8gb-micro-sd-card/

Dus wat is het nou? Of maakt het SDHC / SD verhaal niets uit?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 december 2017 @ 11:04:07 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_175640298
Bij een normale TomTom maakt dit inderdaad niets uit. Ik heb geen ervaring met Carminat, maar in een normale Tomtom zou ik het gewoon proberen. Stop het kaartje uit die Carminat in een PC, kopieer alle data in een map op je PC, kopieer daarna de data terug op een grotere kaart en stop die in je Carminat. Doet hij het, dan werkt het ook met een nieuwe kaart..

Als er nu trouwens een 4GB-kaartje in die Carminat zit, dan is dat al SDHC. T/m 2GB is SD, vanaf 4GB is SDHC. Oudere TomTom's die problemen hebben met SDHC-kaartjes hebben dus ook problemen met kaarten groter dan 2GB en dat is normaal (bij een losse TomTom) op te lossen met een nieuwe bootloader, die je vanzelf krijgt bij een update via TomTom-home.
  Moderator maandag 11 december 2017 @ 11:17:02 #3
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_175640522
Ik heb hetzelfde systeem en heb alles gewoon op een SDHC kaartje van 8gb gekopieerd, werkt prima!
pi_175642124
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:04 schreef qltel het volgende:
Bij een normale TomTom maakt dit inderdaad niets uit. Ik heb geen ervaring met Carminat, maar in een normale Tomtom zou ik het gewoon proberen. Stop het kaartje uit die Carminat in een PC, kopieer alle data in een map op je PC, kopieer daarna de data terug op een grotere kaart en stop die in je Carminat. Doet hij het, dan werkt het ook met een nieuwe kaart..

Als er nu trouwens een 4GB-kaartje in die Carminat zit, dan is dat al SDHC. T/m 2GB is SD, vanaf 4GB is SDHC. Oudere TomTom's die problemen hebben met SDHC-kaartjes hebben dus ook problemen met kaarten groter dan 2GB en dat is normaal (bij een losse TomTom) op te lossen met een nieuwe bootloader, die je vanzelf krijgt bij een update via TomTom-home.
Ja alleen las ik ergens dat de kaarten onbetrouwbaar kunnen werken op een ander SHDC kaartje, dus zou wel klote zijn als je onderweg zonder zit ofzo. Maarja, het is wel raar als TomTom zelf een SDHC kaartje aanbied die dan weer wél zou moeten werken voor de Carminat. Is dat dan gewoon geldklopperij? Want 23,- of +/- 10,- voor het dubbele geheugen...

quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:17 schreef noodgang het volgende:
Ik heb hetzelfde systeem en heb alles gewoon op een SDHC kaartje van 8gb gekopieerd, werkt prima!
Dank voor de reacties, ik denk dat ik het dan ga proberen op een 16GB SDHC kaartje via bol.com.
pi_175642725
Check ook even https://www.dataio.nl, bestel daar altijd m'n kaartjes. Zijn, zover ik weet, erg goedkoop en altijd erg snel.

Edit: Nee, ik heb geen aandelen :)
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 december 2017 @ 13:03:52 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_175643048
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 12:24 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Ja alleen las ik ergens dat de kaarten onbetrouwbaar kunnen werken op een ander SHDC kaartje, dus zou wel klote zijn als je onderweg zonder zit ofzo.

Lijkt me onzin en dus inderdaad geldkopperij. Ik heb ruime ervaring met Tomtom's (allerlei versie's) en ik heb nog nooit problemen meegemaakt met de SD-kaartjes. Wel met TomTom One's die ermee stoppen omdat het interne geheugen kapot is trouwens.

Maar proberen lijkt me prima. Werkt het niet, dan heb je altijd het oude kaartje nog.
pi_175644226
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:03 schreef qltel het volgende:

[..]

Lijkt me onzin en dus inderdaad geldkopperij. Ik heb ruime ervaring met Tomtom's (allerlei versie's) en ik heb nog nooit problemen meegemaakt met de SD-kaartjes. Wel met TomTom One's die ermee stoppen omdat het interne geheugen kapot is trouwens.

Maar proberen lijkt me prima. Werkt het niet, dan heb je altijd het oude kaartje nog.
Ja, ik zorg dan wel dat ik het oude kaartje met midden europa erop dan wel houdt, dan mist Frankrijk wel maar daar kom ik nog het minst met de auto.

----

Bedankt voor alle reacties, ik heb een SDHC 16 GB kaartje gekocht via bol (verzending gaat alsnog via dataio). Dus ik ga het uitproberen! :)

Hoe wordt trouwens het besturingssysteem op een nieuw kaartje geinstalleerd? Moet de nieuwe dan eerst in de Carminat? Want het huidige kaartje wordt meteen herkend door TomTom Home, de nieuwe is straks natuurlijk blanco.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 december 2017 @ 14:00:00 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_175644726
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:43 schreef Grayfoxhound het volgende:
Hoe wordt trouwens het besturingssysteem op een nieuw kaartje geinstalleerd? Moet de nieuwe dan eerst in de Carminat? Want het huidige kaartje wordt meteen herkend door TomTom Home, de nieuwe is straks natuurlijk blanco.
Ingewikkelde manier: leeg kaartje in TomTom home en als het goed is (als je mazzel hebt) zet die erop wat erop moet komen.
Simpele manier: leeg mapje aanmaken op je PC. Het oude kaartje in je kaartlezer en alle bestanden en mappen van het oude kaartje in die map kopiëren. Daarna nieuw kaartje in de kaartlezer en alle bestanden en mappen weer van die map naar het nieuwe kaartje kopiëren. Bijkomend voordeel, je hebt gelijk een back-up op je PC staan van de inhoud van het kaartje.
pi_175644850
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:00 schreef qltel het volgende:

[..]

Ingewikkelde manier: leeg kaartje in TomTom home en als het goed is (als je mazzel hebt) zet die erop wat erop moet komen.
Simpele manier: leeg mapje aanmaken op je PC. Het oude kaartje in je kaartlezer en alle bestanden en mappen van het oude kaartje in die map kopiëren. Daarna nieuw kaartje in de kaartlezer en alle bestanden en mappen weer van die map naar het nieuwe kaartje kopiëren. Bijkomend voordeel, je hebt gelijk een back-up op je PC staan van de inhoud van het kaartje.
Top! Dan ga ik er mee aan de slag.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 december 2017 @ 14:04:12 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_175644859
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:03 schreef Grayfoxhound het volgende:

[..]

Top! Dan ga ik er mee aan de slag.
Succes!
pi_175737857
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:04 schreef qltel het volgende:

[..]

Succes!
Dit heeft prima gewerkt. TomTom Home herkende het SHDC16GB kaartje via dataio meteen en ik kon zo geheel Europa erop zetten met nog 11 GB over.

Bedankt voor de tips!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')