abonnement Unibet Coolblue
pi_175604512
Ik ben sinds drie dagen mijn oude platen van The Beatles aan het luisteren. Mijn voorkeur gaat uit naar hun laatste opnames rond eind jaren '60. Luister veel de tweede plaat van de Blue Album.

Maar nu komt het, ik vind veel nummers compleet kut. Terwijl While My Guitar Gently Weeps, Across the Universe en The Long and Winding Road zo'n beetje de mooiste nummers allertijden zijn.

Ik heb vroeger ook The White Album gehad nadat ik had gelezen dat het zo'n beetje de meest waanzinnige rockalbum allertijden was. Wel, dat hoorde ik er niet in.

Laat ik zeggen; The Beatles hebben nummers gemaakt beter dan wie dan ook. Maar als je volledige albums aanschaft vind ik een hoop het beluisteren niet waard.
pi_175604966
The Beatles liepen tegen het probleem aan dat ze bij optredens zo overstemd werden door gierende tienermeisjes, dat ze letterlijk hun eigen instrumenten niet meer konden horen. Hun succes maakte het onmogelijk om nog op te treden.

Dat zorgde ervoor dat ze de eerste popgroep werden die studio-albums maakten, waarbij ze geen last hadden van de beperking dat nummers ook live gespeeld moeten kunnen worden. Optreden ging immers toch niet meer.

Ze namen ongehoord veel tijd in de studio en pushten de techniek tot ver voorbij wat er toen 'regulier' mogelijk was. Heel veel dingen op hun albums waren revolutionair voor de tijd.

Het probleem daarbij is gewoon dat wij decennia later komen luisteren en dat alle technieken die toen wereldschokkend waren, tegenwoordig gewoon doorsnee zijn, waardoor het lang niet zo speciaal klinkt als dat het toen geklonken moet hebben.

Persoonlijk kan ik het wel waarderen dat je zoveel kleurtjes en smaakjes aantreft op Beatles-albums. Op Abbey Road wordt een kinderliedje opgevolgd door "I Want You". En dat is een beetje gek, maar ook te gek.

Mijn favoriet van The Beatles is de tweede helft van Abbey Road, dus vanaf "Here Comes The Sun", helemaal tot "Her Majesty".
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175605688
Ze hebben heel veel mooie dingen gemaakt, maar minstens net zoveel bagger.
Albums zijn zelden leuk om helemaal te luisteren.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_175606433
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 20:55 schreef Symphonic het volgende:
Ze hebben heel veel mooie dingen gemaakt, maar minstens net zoveel bagger.
Albums zijn zelden leuk om helemaal te luisteren.
Nou, ik vind het nog steeds geen straf om bijv sgt pepper, revolver, abbey road of zelfs rubber soul van begin tot eind te luisteren.

De beatles zijn geniaal omdat ze de popmuziek hebben gedefinieerd. In het begin deden ze anderen na, met simpele eendimensionale liedjes over me and you and love over drie akkoordjes, maar al snel gingen ze veel verder dan alle anderen. De akkoorden en harmonieën werden complexer en uiterst vernieuwend, ook tekstueel ontwikkelden ze zich enorm, en hiermee gingen ze veel verder dan vrijwel elke andere band. En dan heb ik het nog niet over de opnametechnieken; wat zij wisten klaar te spelen met de technieken die toen beschikbaar was was niet minder dan geniaal.

Dat het nu allemaal wat "gewoontjes" klinkt voor sommigen komt alleen maar doordat heel de muziekwereld inmiddels alle vooruitstrevende elementen uit de beatles muziek al tachtigduizend keer op alle mogelijke manieren heeft gekopieerd. Het heeft zoveel navolging gekregen dat we het allemaal al zo vaak hebben gehoord in allerlei vormen, dat het grote clichés zijn geworden. Maar dat doet natuurlijk helemaal niks af aan de kwaliteit van het origineel, integendeel.
  zaterdag 9 december 2017 @ 21:32:49 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_175606875
Tip: lees wat goede biografieën. Als je leert hoeveel er komt kijken bij de totstandkoming van sommige platen, dan kan je het ook beter waarderen.
Vergeet ook niet dat hun muziek gemaakt is in een tijd dat computers groter waren dan je huiskamer en die net tot tien konden tellen (bij wijze van spreken).
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 9 december 2017 @ 22:20:45 #6
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_175608292
The Long and Winding Road één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_175608495
quote:
Wat maakte The Beatles zo goed?
Niks. Beetje een overrated kutband. En dan druk ik mij zacht uit. Maargoed, in die tijd had je weinig beters. Dus ja.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 10 december 2017 @ 15:21:18 #8
213498 SpauldingPF
When the music's over
pi_175622266
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:20 schreef The_Verve het volgende:
The Long and Winding Road één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.
Het meest kutte beatlesnummer.
pi_175622941
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Geralt het volgende:

[..]

Niks. Beetje een overrated kutband. En dan druk ik mij zacht uit. Maargoed, in die tijd had je weinig beters. Dus ja.
Wat vind jij dan wel echt een goede band? Gewoon even voor het perspectief.
pi_175622982
quote:
99s.gif Op zondag 10 december 2017 15:21 schreef SpauldingPF het volgende:

[..]

Het meest kutte beatlesnummer.
Nee, dat is yellow submarine.
  zondag 10 december 2017 @ 15:55:03 #11
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175623067

deze blijft cool. En niet alleen omdathet op LSD slaat, maar gewoon vet nummertje.
En een markant figuur.
  zondag 10 december 2017 @ 15:59:19 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_175623165
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 20:03 schreef Somberling het volgende:
Ik ben sinds drie dagen mijn oude platen van The Beatles aan het luisteren. Mijn voorkeur gaat uit naar hun laatste opnames rond eind jaren '60. Luister veel de tweede plaat van de Blue Album.

Maar nu komt het, ik vind veel nummers compleet kut. Terwijl While My Guitar Gently Weeps, Across the Universe en The Long and Winding Road zo'n beetje de mooiste nummers allertijden zijn.

Ik heb vroeger ook The White Album gehad nadat ik had gelezen dat het zo'n beetje de meest waanzinnige rockalbum allertijden was. Wel, dat hoorde ik er niet in.

Laat ik zeggen; The Beatles hebben nummers gemaakt beter dan wie dan ook. Maar als je volledige albums aanschaft vind ik een hoop het beluisteren niet waard.
Dat je deze draken er dan uitpikt zal een kwestie van smaak zijn, maar om je vraag te beantwoorden: de Beatles waren zo goed door het collectief en de ontwikkeling die ze door hebben gemaakt en de vernieuwingen en experimentele dingen die ze durfden en wisten te verwerken in hun muziek.

Afzonderlijk waren het ook goede tot fenomenale, doorgewinterde muzikanten. McCartney is een niet-standaard bassist met een melodisch inzicht gecombineerd met een prima techniek, Lennon was gewaagder en rebelser maar wist zijn composities wel mainstream genoeg te houden om relevant te blijven, Harrison was zo goed dat ie niet eens oefende en Starr is een van de strakste en meest herkenbare drummers en dat zou ie nog steeds zijn met één van zijn armen op zijn rug gebonden.

Tel daarbij op dat ze qua persoonlijkheid en uitspraken altijd interessant bleven en dat ze de tijdgeest zowel volgden als voortstuwden. Hun imago klopte ook nog eens dus, ook toen ze daaraan gingen sleutelen.

En nu ben ik uitgekwijld :P
  zondag 10 december 2017 @ 16:06:36 #13
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175623330
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:19 schreef Farenji het volgende:
Nou, ik vind het nog steeds geen straf om bijv sgt pepper, revolver, abbey road of zelfs rubber soul van begin tot eind te luisteren.

De beatles zijn geniaal omdat ze de popmuziek hebben gedefinieerd. In het begin deden ze anderen na, met simpele eendimensionale liedjes over me and you and love over drie akkoordjes, maar al snel gingen ze veel verder dan alle anderen. De akkoorden en harmonieën werden complexer en uiterst vernieuwend, ook tekstueel ontwikkelden ze zich enorm, en hiermee gingen ze veel verder dan vrijwel elke andere band. En dan heb ik het nog niet over de opnametechnieken; wat zij wisten klaar te spelen met de technieken die toen beschikbaar was was niet minder dan geniaal.

Dat het nu allemaal wat "gewoontjes" klinkt voor sommigen komt alleen maar doordat heel de muziekwereld inmiddels alle vooruitstrevende elementen uit de beatles muziek al tachtigduizend keer op alle mogelijke manieren heeft gekopieerd. Het heeft zoveel navolging gekregen dat we het allemaal al zo vaak hebben gehoord in allerlei vormen, dat het grote clichés zijn geworden. Maar dat doet natuurlijk helemaal niks af aan de kwaliteit van het origineel, integendeel.
Weet je ook toevallig welke nieuwe technieken ze toen hebben uitgevonden?
En een markant figuur.
pi_175623393
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 16:06 schreef Pistolenhenkie het volgende:

[..]

Weet je ook toevallig welke nieuwe technieken ze toen hebben uitgevonden?
http://www.icce.rug.nl/~s(...)d_van_de_Beatles.pdf

Onder andere het meerdere keren inzingen, achterstevoren afspelen van instrumenten, vervormers, terugbrengen van oude muziekstijlen zoals elementen van klassieke muziek (in een tijd dat klassieke/geschoolde muziek super experimenteel was) en gregoriaanse/keltische stijlen

Een nummer als dit was toen echt bizar

  zondag 10 december 2017 @ 16:13:04 #15
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175623467
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 16:09 schreef Adames het volgende:
Een nummer als dit was toen echt bizar
Vet zeg. Kan ik me idd voorstellen dat dit voor die tijd echt zeer revolutionair was.
En een markant figuur.
  zondag 10 december 2017 @ 18:21:25 #16
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175626872
Veel vette shit die ze midden jaren 60 hebben gemaakt. Dat was wel een beetje hun psychedelische periode zo te horen.
En een markant figuur.
pi_175627807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:20 schreef The_Verve het volgende:
The Long and Winding Road één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.
The Long and Winding Road niet één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.

Verder eens met de mooie analyse van Jordy-B. Vergeet ook niet dat de Beatles de kern van hun oeuvre in een korte tijd hebben gemaakt: een periode van slechts 8 jaar.
pi_175628499
Bedankt voor al jullie reacties. Een hoop is me nu duidelijker geworden. Zal er misschien eens een boek over aanschaffen.

Voorheen vond ik andere bands uit die periode interessanter (CCR, Cream, Velvet Underground) maar ben de Beatles steeds meer gaan waarderen.
  zondag 10 december 2017 @ 19:17:00 #19
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175628538
Stones masterrace. 8-)
Fade to Black
pi_175628989
Niet hun volledige studio catalogus aanbidden :')
  zondag 10 december 2017 @ 19:59:10 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_175629683
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 19:15 schreef Somberling het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties. Een hoop is me nu duidelijker geworden. Zal er misschien eens een boek over aanschaffen.

Voorheen vond ik andere bands uit die periode interessanter (CCR, Cream, Velvet Underground) maar ben de Beatles steeds meer gaan waarderen.
Die zijn eigenlijk ook interessanter ;) Niet dat datde Beatles minder goed maakt want die brachten die vreemde smaken naar de massa of vonden ze uit, maar qua vrije geest kun je beter naar die andere bands luisteren.
pi_175630594
Ik vergeet altijd hoe goed the Beatles eigenlijk waren.
Ik zet nooit (meer) een album van ze op, maar als ik een nummer van ze hoor denk ik toch vaak: "Damn, Ja, dit was echt wel goed"
  maandag 11 december 2017 @ 00:42:51 #23
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_175636362
quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2017 18:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

The Long and Winding Road niet één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.
Je zal ze de kost moeten geven...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  Redactie Sport maandag 11 december 2017 @ 08:24:00 #24
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175637749
quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2017 18:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

The Long and Winding Road niet één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.

Verder eens met de mooie analyse van Jordy-B. Vergeet ook niet dat de Beatles de kern van hun oeuvre in een korte tijd hebben gemaakt: een periode van slechts 8 jaar.
The Long and Winding Road een zeiknummer vinden kan ik echt wel voorstellen. Ik vind het ook voor de Beatles een van de mindere moet ik eerlijk zeggen.

Uiteindelijk hebben de Beatles ook in hun beginjaren al vernieuwende dingen gedaan in hun composities. Hoor bijvoorbeeld I Feel Fine, daar gebeurde echt wel iets meer dan in het gemiddelde rock 'n roll liedje. Er waren in die tijd echt maar een paar bandjes die dat deden.

Vanaf 1967 wordt het beeld meer diffuus, er zijn dan meer rockgroepen die de grens durven op te zoeken (de Beatles deden dat op Revolver (1966) al), zoals het genoemde Velvet Underground, maar ook The Doors. Dan is het moeilijker te stellen wat de onderscheidende factor van de Beatles is. Toch heb je met Lennon, McCartney en Harrison nog altijd drie fantastische liedjesschrijvers die in de laatste jaren enorm veelzijdige albums weten te maken.

Overigens vind ik het vergelijken met de Stones altijd vreemd. De Stones zijn gewoon een bluesbandje die zich maar heel kort aan de psychedelica hebben gewaagd en daarna voornamelijk hun heil in gospel zijn gaan zoeken. Wat ze overigens verdomd goed deden, hun 68-71 output is absoluut briljant en een must voor iedere liefhebber. Da's een beetje Ed Sheeran met Armin van Buuren vergelijken omdat ze allebei 'grote namen' zijn. (Oke, er is natuurlijk wel iets meer aan de hand dan dat, maar de muziek is itt Oasis/Blur heel wezenlijk anders)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175638586
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 19:59 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Die zijn eigenlijk ook interessanter ;) Niet dat datde Beatles minder goed maakt want die brachten die vreemde smaken naar de massa of vonden ze uit, maar qua vrije geest kun je beter naar die andere bands luisteren.
Ik heb voor het eerst sinds tijden mijn albums van The Velvet Underground onder het stof vandaan gehaald. Oh man, dit is echt geniaal. Heb al hun platen van tussen 1967 - 1970.

Over Across the Universe en The Long and Winding Road. Ja, dat vind ik hun beste nummers (zoals gezegd kwestie van smaak :P ). Schiet me nu te binnen dat ik een jaar of 12 geleden hun LP Help! had. Het enige volledige album dat ik vaak luisterde van The Beatles. Zo vaak gedraaid dat ie letterlijk niet meer afspeelbaar was op een gegeven moment.
pi_175638683
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:24 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

The Long and Winding Road een zeiknummer vinden kan ik echt wel voorstellen. Ik vind het ook voor de Beatles een van de mindere moet ik eerlijk zeggen.

Uiteindelijk hebben de Beatles ook in hun beginjaren al vernieuwende dingen gedaan in hun composities. Hoor bijvoorbeeld I Feel Fine, daar gebeurde echt wel iets meer dan in het gemiddelde rock 'n roll liedje. Er waren in die tijd echt maar een paar bandjes die dat deden.

Vanaf 1967 wordt het beeld meer diffuus, er zijn dan meer rockgroepen die de grens durven op te zoeken (de Beatles deden dat op Revolver (1966) al), zoals het genoemde Velvet Underground, maar ook The Doors. Dan is het moeilijker te stellen wat de onderscheidende factor van de Beatles is. Toch heb je met Lennon, McCartney en Harrison nog altijd drie fantastische liedjesschrijvers die in de laatste jaren enorm veelzijdige albums weten te maken.

Overigens vind ik het vergelijken met de Stones altijd vreemd. De Stones zijn gewoon een bluesbandje die zich maar heel kort aan de psychedelica hebben gewaagd en daarna voornamelijk hun heil in gospel zijn gaan zoeken. Wat ze overigens verdomd goed deden, hun 68-71 output is absoluut briljant en een must voor iedere liefhebber. Da's een beetje Ed Sheeran met Armin van Buuren vergelijken omdat ze allebei 'grote namen' zijn. (Oke, er is natuurlijk wel iets meer aan de hand dan dat, maar de muziek is itt Oasis/Blur heel wezenlijk anders)
De Beatles was toch ook niet uitsluitend psychedelica? Tenminste, zo zie ik die band niet.

Their Satanic Majesty Request van The Stones vond ik niks maar albums als Aftermath en Sticky Fingers kan ik wel waarderen. Verder nooit echt heel erg verdiept in de rest van hun albums (heb wel meerdere LP's van ze maar zelden geluisterd)
  maandag 11 december 2017 @ 10:12:49 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_175639434
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:27 schreef Somberling het volgende:

[..]

Ik heb voor het eerst sinds tijden mijn albums van The Velvet Underground onder het stof vandaan gehaald. Oh man, dit is echt geniaal. Heb al hun platen van tussen 1967 - 1970.

Over Across the Universe en The Long and Winding Road. Ja, dat vind ik hun beste nummers (zoals gezegd kwestie van smaak :P ). Schiet me nu te binnen dat ik een jaar of 12 geleden hun LP Help! had. Het enige volledige album dat ik vaak luisterde van The Beatles. Zo vaak gedraaid dat ie letterlijk niet meer afspeelbaar was op een gegeven moment.
Ik vind alles vanaf Revolver het geniaalst, maar met uitzondering van met name die twee nummers, maar over smaak valt niet te twisten denk ik dan. Denk dat ik Sgt. Pepper het meest heb gedraaid.

Heb pas later die andere artiesten ontdekt. Wat dat betreft is Youtube echt een schatkamer. Laatst de Pink Fairies ontdekt naar aanleiding van een opmerking in een interview met een andere band en dan geeft YT weer aanbevelingen, heerlijk!
pi_175639516
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 08:24 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Vanaf 1967 wordt het beeld meer diffuus, er zijn dan meer rockgroepen die de grens durven op te zoeken (de Beatles deden dat op Revolver (1966) al), zoals het genoemde Velvet Underground, maar ook The Doors.
Denk dat het grootste verschil was dat de Beatles speelden met structuur, terwijl bands als Velvet Underground speelden door het weglaten van structuur.
Beatles zouden nooit een nummer als Sister Ray maken
  maandag 11 december 2017 @ 11:14:24 #29
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_175640475
Zonder Pet Sounds was er geen Sgt. Pepper.
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Redactie Sport maandag 11 december 2017 @ 11:15:20 #30
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175640493
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2017 11:14 schreef SonicVolcano het volgende:
Zonder Pet Sounds was er geen Sgt. Pepper.
Zonder Rubber Soul...

Zonder de Everly Brothers...
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 11 december 2017 @ 11:17:29 #31
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_175640532
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 11:15 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Zonder Rubber Soul...

Zonder de Everly Brothers...
Zonder The Four Freshmen...

Nee true. Maar Pet Sounds was een belangrijke inspiratiebron voor The Beatles, en daar ging het topic over :P
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Redactie Sport maandag 11 december 2017 @ 11:20:09 #32
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175640600
quote:
10s.gif Op maandag 11 december 2017 11:17 schreef SonicVolcano het volgende:

[..]

Zonder The Four Freshmen...

Nee true. Maar Pet Sounds was een belangrijke inspiratiebron voor The Beatles, en daar ging het topic over :P
Pet Sounds is natuurlijk ook een geniaal goed album. Revolutionair, ook. Verder heb ik niet zoveel met de Beach Boys
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 11 december 2017 @ 11:24:04 #33
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_175640706
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:20 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Pet Sounds is natuurlijk ook een geniaal goed album. Revolutionair, ook. Verder heb ik niet zoveel met de Beach Boys
Als je het toch nog een keer een kans wil geven raad ik je heel sterk de volgende albums van de BB aan:

- Smile uit 1967 (is toen door gedoe nooit uitgekomen, maar is echt een pareltje. Paar jaar terug alsnog uitgekomen in een gigantische boxset o.a.)
- Friends uit 1968
- Sunflower uit 1970
- Surf's Up uit 1971
- Holland uit 1973 (voor een groot deel in Nederland opgenomen. Is ooit een mini-docu over gemaakt. Erg tof :) )

Deze albums hebben ook niet die cheesy surfdeuntjes.
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
pi_175641398
Ik luister eigenlijk alleen het kerstalbum van the Beach Boys :@
  maandag 11 december 2017 @ 12:00:56 #35
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175641562
Ik ben echt fan van Tomorrow never knows van the Beatles. Wat een vette plaat zeg. O+ echt goeie ontdekking. Jammer dat ze niet een compleet album of zo hebben met dat soort wazigheid. :D Within You Without You ook wel erg cool!
En een markant figuur.
  Moderator maandag 11 december 2017 @ 16:04:52 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175647735
Omdat ze zo heavy is natuurlijk...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 11 december 2017 @ 16:05:02 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175647746
(met dat geweldige einde)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175647965
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 10:12 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik vind alles vanaf Revolver het geniaalst, maar met uitzondering van met name die twee nummers, maar over smaak valt niet te twisten denk ik dan. Denk dat ik Sgt. Pepper het meest heb gedraaid.

Heb pas later die andere artiesten ontdekt. Wat dat betreft is Youtube echt een schatkamer. Laatst de Pink Fairies ontdekt naar aanleiding van een opmerking in een interview met een andere band en dan geeft YT weer aanbevelingen, heerlijk!
Ken je Crosby, Stills and Nash? Dat heb ik heb altijd als een beter uitgevoerde versie van The Beatles beschouwd. Met name hun eerste plaat (uit 1969) hoewel Deja Vu (met Neil Young) over het algemeen het meest gewaardeerd wordt.

Ik ben al de hele dag The Velvet Underground aan het luisteren. Ik kan de Beatles waarderen maar deze band vind ik pas echt geniaal.
  Redactie Sport maandag 11 december 2017 @ 16:16:15 #39
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175648007
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:14 schreef Somberling het volgende:

[..]

Ken je Crosby, Stills and Nash? Dat heb ik heb altijd als een beter uitgevoerde versie van The Beatles beschouwd. Met name hun eerste plaat (uit 1969) hoewel Deja Vu (met Neil Young) over het algemeen het meest gewaardeerd wordt.

Ik ben al de hele dag The Velvet Underground aan het luisteren. Ik kan de Beatles waarderen maar deze band vind ik pas echt geniaal.
Ik vind dat dus totaal niet op elkaar lijken en ben ontzettend liefhebber van CSN(Y). Ja, misschien een beetje op die laatste 2 albums maar dat vind ik ook van het minst relevante materiaal van de Beatles al is die medley op Abbey Road wel ontzettend slim
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175648079
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:16 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik vind dat dus totaal niet op elkaar lijken en ben ontzettend liefhebber van CSN(Y). Ja, misschien een beetje op die laatste 2 albums maar dat vind ik ook van het minst relevante materiaal van de Beatles al is die medley op Abbey Road wel ontzettend slim
Kwa strakke structuur en muzikaliteit vind ik deze bands veel op elkaar lijken. Het schijnt dat Crosby, Stills and Nash ook enorme inspiratie hebben gehaald uit The Beatles.

Ja, ik vond de laatste paar platen van The Beatles het best, met name Let it Be (het album).
  Redactie Sport maandag 11 december 2017 @ 16:24:17 #41
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175648170
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:20 schreef Somberling het volgende:

[..]

Kwa strakke structuur en muzikaliteit vind ik deze bands veel op elkaar lijken. Het schijnt dat Crosby, Stills and Nash ook enorme inspiratie hebben gehaald uit The Beatles.

Ja, ik vond de laatste paar platen van The Beatles het best, met name Let it Be (het album).
Achja in die tijd is heel veel natuurlijk terug te voeren op de Beatles. Toch vind ik CSN meer weg hebben van voornamelijk de Hollies (die wel weer wat van Rubber Soul-tijd Beatles hebben) en (een uitgeklede variant op) de Byrds. (Die ik trouwens ontzettend onderschat vind)

Wat natuurlijk ook niet zo gek is gezien wie er in de band zitten ;)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 11 december 2017 @ 16:43:04 #42
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_175648558
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:14 schreef Somberling het volgende:

[..]

Ken je Crosby, Stills and Nash? Dat heb ik heb altijd als een beter uitgevoerde versie van The Beatles beschouwd. Met name hun eerste plaat (uit 1969) hoewel Deja Vu (met Neil Young) over het algemeen het meest gewaardeerd wordt.
...
Ja ken ik maar associeer ik eigenlijk niet met de Beatles qua stijl.
pi_175648779
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:20 schreef Somberling het volgende:

[..]

Kwa strakke structuur en muzikaliteit vind ik deze bands veel op elkaar lijken. Het schijnt dat Crosby, Stills and Nash ook enorme inspiratie hebben gehaald uit The Beatles.
Qua samenzangharmonieen zijn de beatles geweldig... neem iets als "because", "she's leaving home", of "with a little help from my friends". Dat laatste nummer is sowieso geweldig, dat akkoordenschema is meer jazz dan pop. Meerdere toonsoortwisselingen, zowel expliciet als impliciet, en dat allemaal zonder het gekunsteld te laten klinken, het klinkt nog steeds als een simpel popnummer maar dat is het echt niet. Als het gaat om nummers die simpel klinken maar dat niet zijn, dan moet ABBA ook genoemd worden, natuurlijk ook enorm schatplichtig aan de beatles.
pi_175648897
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Qua samenzangharmonieen zijn de beatles geweldig... neem iets als "because", "she's leaving home", of "with a little help from my friends". Dat laatste nummer is sowieso geweldig, dat akkoordenschema is meer jazz dan pop. Meerdere toonsoortwisselingen, zowel expliciet als impliciet, en dat allemaal zonder het gekunsteld te laten klinken, het klinkt nog steeds als een simpel popnummer maar dat is het echt niet. Als het gaat om nummers die simpel klinken maar dat niet zijn, dan moet ABBA ook genoemd worden, natuurlijk ook enorm schatplichtig aan de beatles.
Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat.
  maandag 11 december 2017 @ 20:24:22 #45
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_175654890
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Qua samenzangharmonieen zijn de beatles geweldig... neem iets als "because", "she's leaving home", of "with a little help from my friends". Dat laatste nummer is sowieso geweldig, dat akkoordenschema is meer jazz dan pop. Meerdere toonsoortwisselingen, zowel expliciet als impliciet, en dat allemaal zonder het gekunsteld te laten klinken, het klinkt nog steeds als een simpel popnummer maar dat is het echt niet. Als het gaat om nummers die simpel klinken maar dat niet zijn, dan moet ABBA ook genoemd worden, natuurlijk ook enorm schatplichtig aan de beatles.
Zeker weten! Ik speel basgitaar en ben altijd wel ff bezig om een Beatles-nummer uit te pluizen in de regel als ik het netjes wil kunnen spelen. McCartney is briljant en uniek. Het zijn hele melodielijnen op zich waar ie ook nog in varieert als ie ff zin heeft _O_
pi_175658616
Their Satanic Majesties Request niet adoreren :')

Op de platenmarkt in Eindje een eerste NL pressing gescoord *) met holo cover dus
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_175666428
quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2017 18:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

The Long and Winding Road niet één van de mooiste nummers ooit vinden. Dat vind ik dan weer vrij bijzonder.
ah dat is mijn cue! :D Vind er maar weinig aan. Dat geforceerd orkest, net te langzame tempo. En nergens spanning, je weet al bij de eerste noten hoe het hele nummer gaat worden.

Als ik er voor in de stemming ben, vind ik 'm wel mooi hoor. Maar vaak skip ik 'm :P
nee, jij dan!
pi_175667175
Paul McCartney heeft wel een dingetje voor lichte mierzoete suikerpop he, net als "here, there and everywhere". Ik kan het op zich wel waarderen. Maar het is maar goed dat Lennon er was, als tegenpool. Die duistere haatdragende aan smack verslaafde teringlijer. Naar buiten toe een facade van "peace & happiness"; maar ondertussen: "happiness is a warm gun", en "you better run for your life if you can, little girl!!"
pi_175668002
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:28 schreef Gehenna het volgende:

[..]

ah dat is mijn cue! :D Vind er maar weinig aan. Dat geforceerd orkest, net te langzame tempo. En nergens spanning, je weet al bij de eerste noten hoe het hele nummer gaat worden.

Als ik er voor in de stemming ben, vind ik 'm wel mooi hoor. Maar vaak skip ik 'm :P
Ik vind het orkest juist heel sterk. De versie mét orkest vind ik veel mooier dan de versie zonder.
pi_175668120
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Qua samenzangharmonieen zijn de beatles geweldig... neem iets als "because", "she's leaving home", of "with a little help from my friends". Dat laatste nummer is sowieso geweldig, dat akkoordenschema is meer jazz dan pop. Meerdere toonsoortwisselingen, zowel expliciet als impliciet, en dat allemaal zonder het gekunsteld te laten klinken, het klinkt nog steeds als een simpel popnummer maar dat is het echt niet. Als het gaat om nummers die simpel klinken maar dat niet zijn, dan moet ABBA ook genoemd worden, natuurlijk ook enorm schatplichtig aan de beatles.
Dat laatste is ook zeker waar. Muziek van ABBA zit ook briljant in elkaar en mensen doen die band tekort als ze het simplistische popmuziek noemen.
pi_175668150
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vind het orkest juist heel sterk. De versie mét orkest vind ik veel mooier dan de versie zonder.
Ik ken alleen de versie met orkest geloof ik (die op de Blue Album staat).
pi_175669169
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vind het orkest juist heel sterk. De versie mét orkest vind ik veel mooier dan de versie zonder.
Ohja je hebt ook nog "Let it Be.. Naked", heb ik ooit wel eens geluisterd, maar dat is inmiddels zolang geleden dat ik het niet meer weet hoe het klinkt. Tijd om weer eens te gaan doen dus :)
nee, jij dan!
pi_175679606
eh.. ff proberen

0)The Beatles hadden veel ervaring met live spelen tijdens underground optredens in Duitsland voor ze bekend werden, ze hadden meer uren gemaakt binnen een jaar dan de meeste bands in hun hele bestaan bijelkaar spelen, daardoor waren ze individueel al zeer getalenteerd.

1) Zie opening, ze begonnen daardoor als ervaren artiesten
2) Ze schreven hun eigen songs, ondersteunt door goede producers
3) Ze besloegen veel genres en stijlen door om zich heen te kijken (zie 2), waardoor er voor iedereen wel 'iets' bijzat, voor de groupie waren ze de boyband met de yeah yeah yeah songs, later vielen ze in de smaak bij de psychedelische alternatieve luisteraar (sgt. pepper) en gingen ze iets meer richting de middle of the road (white album etc)
4) Clapton speelde 'While my guitar gently weeps' in, dat onder gitaar-aanbidders een klassieker werd
5) Blackbird wordt geprezen door liefhebbers van klassieke muziek, hoorde 'm laatst nog weer op een klassiek station.

En zo pakten ze van alles wat mee. Moderne bandjes gaat zoiets niet meer lukken, vooral omdat punt 0 meespeelt en dat haal je tegenwoordig gewoon niet meer.

Daarnaast was meerstemmige muziek op begeleiding van een basgitaar een drumkit en gitaren destijds nog relatief vers qua geluid. De meeste instrumenten waren zelfs pas een paar decennia ervoor uitgevonden. In die jaren lag de weg nog vrij voor nieuwe vindingen en was men nog met de mainstream erbij op avontuur. Het moet toen heel wat imposanter geweest zijn om bepaalde geluiden van instrumenten te horen dan dat het nu is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 12-12-2017 21:00:42 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')