abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zondag 10 december 2017 @ 21:44:58 #26
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175632616
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Correct, echter als de olieververs interval naar 15.000 km word getrokken ipv. de 20.000 of 30.000 gaan deze blokken alsnog 300K+ mee.

Bij een turbovervanging van zo'n MK2 1.6TDCI komt er ook een minder fijn zeefje voor de olie van de turbo zodat deze ook niet verstopt raakt
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175638782
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_175639446
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Volgens mij wel. Ligt ook in een aantal Volvo’s en Mazda’s
pi_175641181
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
pi_175643549
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  Moderator maandag 11 december 2017 @ 17:08:15 #31
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_175649162
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Alleen hebben de andere modellen wel een groter carter waardoor het probleem van de Ford zich eigenlijk niet voordoet.
pi_175650828
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.

Geld overigens bij elke turbo. Als je de olie pas laat of te laat vervangt kan dat zeker impact hebben op de levensduur. Mijn auto heeft long-life olie, dus om de 30.000. Maar dat zal best, ik houd t liever op 20k.

Oliefiltertje + paar liter olie kost <40 eur dus daar ga ik het risico nieteens voor lopen.

Olie is gewoon essentieel. Doe je dat bij een Corsa 1.2 met ketting niet tijdig genoeg, dan kost het je uiteindelijk ook gewoon een ketting. Net als bij de PSA blokken is dat gewoon een aandachtspunt, niet perse een probleem. (dat wordt het als je laks bent met onderhoud.. maar dan is 200k+ voor veel autos uberhaupt al veel gevraagd)
pi_175655983
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:
Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Bedankt DJSimiley. Op <15000/jaar zit ik ongeveer en laat jaarlijks olie (5W30) en filters vervangen.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_175657046
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.

Geld overigens bij elke turbo. Als je de olie pas laat of te laat vervangt kan dat zeker impact hebben op de levensduur. Mijn auto heeft long-life olie, dus om de 30.000. Maar dat zal best, ik houd t liever op 20k.

Oliefiltertje + paar liter olie kost <40 eur dus daar ga ik het risico nieteens voor lopen.

Olie is gewoon essentieel. Doe je dat bij een Corsa 1.2 met ketting niet tijdig genoeg, dan kost het je uiteindelijk ook gewoon een ketting. Net als bij de PSA blokken is dat gewoon een aandachtspunt, niet perse een probleem. (dat wordt het als je laks bent met onderhoud.. maar dan is 200k+ voor veel autos uberhaupt al veel gevraagd)
Zelfde gevoel heb ik bij de bougies van de TSi motoren en andere direct ingespoten benzines. Die dingen hebben een goede vonk nodig en de interval staat vaak op 60-80k. Ik zou ze bij 40k al vervangen.
.
pi_175735394
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Omdat
1, een turbo onder normale omstandigheden niet desintegreert.
2, gebruikers van een dergelijk voertuig bij motorproblemen niet doorrijden.
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig be´nvloedt.
4, eventuele losgeraakte deeltjes eerst een behoorlijke afstand moet afleggen (via de intercooler) voor deze in de motor terechtkomen.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
  vrijdag 15 december 2017 @ 09:12:56 #36
15746 daNpy
Marathon CoupÚ
pi_175735509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Omdat
1, een turbo onder normale omstandigheden niet desintegreert.
2, gebruikers van een dergelijk voertuig bij motorproblemen niet doorrijden.
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig be´nvloedt.
4, eventuele losgeraakte deeltjes eerst een behoorlijke afstand moet afleggen (via de intercooler) voor deze in de motor terechtkomen.
Wat denk je ervan dat een stalen schoep van een turbo helemaal niks merkt van een luchtfilter en er keihard een gat in maait? :P
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_175735538
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:

3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig be´nvloedt.
Dat is gelijk aan de drukval over het luchtfilter aan de zuigzijde.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  zaterdag 23 december 2017 @ 11:27:11 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175942296
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Misschien bij Opel. Die van mij heeft er tegen de 360k op zitten. Is geen Opel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175966117
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Je kunt de modificatie die PSA voor deze motoren heeft geregeld, door te voeren.
Nu is die heel erg simpel: een andere oliepeilstok.
Die is wat korter, waardoor je bij olie peilen iets eerder onder de MIN komt, en het totale olievolume op MAX een liter of wat hoger is.
Dat kan geen kwaad, en zorgt voor minder snelle vervuiling (want meer volume).

De nieuwe peilstok is oranje, de oude geel.
Overigens, ik heb een 307 gehad met deze 1.6HDi, toen ik hem verkocht bij 250dkm had ie nog de originele turbo en die gaf geen problemen.
Mijn buren hadden er ook 1, zelfs 3 ton zonder revisie.
Nou is dit anekdotisch bewijs, maar om even aan te geven dat je niet per se snel problemen hoeft te verwachten...
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 24 december 2017 @ 10:42:38 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175966698
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
200km rijden in noodloop...... :N
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175985580
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

200km rijden in noodloop...... :N
Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.

Het schiet niet op en je bent zo traag als een slak, maar je kan rijden. Beter is het om het zsm na te laten kijken en/of uit te lezen.
pi_175985607
dus TS heeft 200 km doorgereden terwijl zn turbo in zn cilinders ontploft was?

netjes
pi_175985620
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 04:10 schreef Salvad0R het volgende:
dus TS heeft 200 km doorgereden terwijl zn turbo in zn cilinders ontploft was?

netjes
Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto's ;( :'(
pi_175985633
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 04:25 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto's ;( :'(
en tenen
pi_175997929
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 03:56 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.

Het schiet niet op en je bent zo traag als een slak, maar je kan rijden. Beter is het om het zsm na te laten kijken en/of uit te lezen.
het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..

Die zwarte rookwolk achter je zou ook wel iets kunnen verraden denk ik.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176000890
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..

Die zwarte rookwolk achter je zou ook wel iets kunnen verraden denk ik.
Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).

Heb je geen idee, stoppen en weg- of af laten slepen, door een vriend of goede bekende garage.
pi_176001905
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 22:17 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).

Heb je geen idee, stoppen en weg- of af laten slepen, door een vriend of goede bekende garage.
Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..
Torque makes life easy.
Team Jean
  dinsdag 26 december 2017 @ 23:45:18 #48
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_176026416
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
De aantal opgegeven km is slechts een indicatie van levensduur. Maar dat zegt idd niet veel van.
Het hangt inderdaad van aantal factoren af. Zoals de bestuurders zijn rijgedrag, onderhoudsgedrag, kwaliteit van de materiaal. En geld.

Sommige halen het gemak vele km, andere slechts na tienduizenden km. Een tijdige revisie en of onderhoud is goedkoper dan laten gebeuren en hoop in soep lopen.
Een olie en filter vervangen kostte je meestal 40 -50 eu.. Das niets (prijs afhankelijk van garage, onderhoudsbeurten)

In de meeste gevallen worden turbo kapot doordat ze onvoldoende gesmeerd met een motorolie, verkeerde soort olie en of een vuile olie. Doordat sommige mensen een onderhoud uitstellen door geld gebrek of onwetendheid nemen ze de risico aan toe.

Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
fantasieverhaal. inmiddels heb ik 181.000 probleemloze km's achter de rug met de 1.6 tdci uit 2008. en ja de originele turbo. 0.0 speling op het lager. wÚl elke 12.500 km olie en filter wissel.
pi_176027503
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 23:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..
Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?

Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
pi_176028046
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 00:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?

Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
Noodloop = lampje = zsm garage
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')