abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:51:54 #1
466226 ToiletMond_
ToiletMond voor mooie vrouwen!
pi_175601710
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:00:36 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601812
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:01:52 #3
466226 ToiletMond_
ToiletMond voor mooie vrouwen!
pi_175601833
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:02:05 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601838
registreer om deze reclame te verbergen
Doet je turbo vreemt of is je motor kapot?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:04:03 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601865
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:01 schreef ToiletMond_ het volgende:

[..]

Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
Ik snap geen hol van je verhaal,
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:07:48 #6
2629 Juup
Zelden serieus, soms wel.
pi_175601925
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:08:57 #7
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175601947
registreer om deze reclame te verbergen
In noodloop nog 200km rijden? Net zoiets als nog 5km lopen met een gebroken enkel.
I don't always listen to music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:13:20 #8
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175602001
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:07 schreef Juup het volgende:

[..]

Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
Ts wekte de indruk dat hij dacht dat een kapotte turbo onmogelijk de motor kapot kan maken. Daar was m'n reactie op.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175602120
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:26:14 #10
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_175602289
> PTA
So we just called him Fred
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:37:48 #11
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175602559
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.

En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175602582
Vooral 200km doorrijden in de noodloop.... lease auto zeker.
pi_175602730
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:37 schreef embedguy het volgende:

[..]

Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.

En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
pi_175602796
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
Zonde man, niet warm gereden?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175604430
Lager kapot of as gebroken van de turbo, liggen die schoepen tegen de rand van de behuizing te tikken en als er dan een breekt en mee de motor in gaat is het afgelopen.
.
pi_175608511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?

Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het hl goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.

Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.

Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.

Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_175616774
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het hl goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_175617137
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Teveel druk, ze kunnen er natuurlijk wel een rvs rooster voor maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175617175
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?

Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.

Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.

Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn

Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.

Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
pi_175617283
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 12:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.

Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn

Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.

Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
Volvo?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175618137
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 12:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Volvo?
Nee, VAG (Skoda Octavia 1.9TDI)

(oudere) volvo's en mercedessen zijn de echte kilometervreters... Gok dat de oudere VAG dieseltjes pas op de 3e plek komen
  zondag 10 december 2017 @ 12:47:28 #22
401520 SebbeSwensje
Sebbe+Swensje=SebbeSwensje
pi_175618241
Lekker 200km touren met 80km/pu in z'n 3. Fuck comfort.
Dit snap ik ook niet.
pi_175618768
Die oude Tdi’s werden minder heet in de uitlaat, gingen wel langer mee dan 300000km, maar sinds we 2000 bar commonrail hebben gaat die vlieger ook niet vanzelf meer op
.
pi_175620415
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.

Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.

Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
Inderdaad, dit. Mijn auto heeft nog de originele turbo, 18 jaar oud met 400k km, en draait voorlopig nog uitstekend. Krijgt wel volgens het boekje zijn onderhoud.
pi_175626673
De aantal opgegeven km is slechts een indicatie van levensduur. Maar dat zegt idd niet veel van.
Het hangt inderdaad van aantal factoren af. Zoals de bestuurders zijn rijgedrag, onderhoudsgedrag, kwaliteit van de materiaal. En geld.

Sommige halen het gemak vele km, andere slechts na tienduizenden km. Een tijdige revisie en of onderhoud is goedkoper dan laten gebeuren en hoop in soep lopen.
Een olie en filter vervangen kostte je meestal 40 -50 eu.. Das niets (prijs afhankelijk van garage, onderhoudsbeurten)

In de meeste gevallen worden turbo kapot doordat ze onvoldoende gesmeerd met een motorolie, verkeerde soort olie en of een vuile olie. Doordat sommige mensen een onderhoud uitstellen door geld gebrek of onwetendheid nemen ze de risico aan toe.

Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
  zondag 10 december 2017 @ 21:44:58 #26
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175632616
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Correct, echter als de olieververs interval naar 15.000 km word getrokken ipv. de 20.000 of 30.000 gaan deze blokken alsnog 300K+ mee.

Bij een turbovervanging van zo'n MK2 1.6TDCI komt er ook een minder fijn zeefje voor de olie van de turbo zodat deze ook niet verstopt raakt
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175638782
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_175639446
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Volgens mij wel. Ligt ook in een aantal Volvo’s en Mazda’s
pi_175641181
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
pi_175643549
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  Moderator maandag 11 december 2017 @ 17:08:15 #31
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_175649162
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Alleen hebben de andere modellen wel een groter carter waardoor het probleem van de Ford zich eigenlijk niet voordoet.
pi_175650828
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.

Geld overigens bij elke turbo. Als je de olie pas laat of te laat vervangt kan dat zeker impact hebben op de levensduur. Mijn auto heeft long-life olie, dus om de 30.000. Maar dat zal best, ik houd t liever op 20k.

Oliefiltertje + paar liter olie kost <40 eur dus daar ga ik het risico nieteens voor lopen.

Olie is gewoon essentieel. Doe je dat bij een Corsa 1.2 met ketting niet tijdig genoeg, dan kost het je uiteindelijk ook gewoon een ketting. Net als bij de PSA blokken is dat gewoon een aandachtspunt, niet perse een probleem. (dat wordt het als je laks bent met onderhoud.. maar dan is 200k+ voor veel autos uberhaupt al veel gevraagd)
pi_175655983
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:
Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Bedankt DJSimiley. Op <15000/jaar zit ik ongeveer en laat jaarlijks olie (5W30) en filters vervangen.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_175657046
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.

Geld overigens bij elke turbo. Als je de olie pas laat of te laat vervangt kan dat zeker impact hebben op de levensduur. Mijn auto heeft long-life olie, dus om de 30.000. Maar dat zal best, ik houd t liever op 20k.

Oliefiltertje + paar liter olie kost <40 eur dus daar ga ik het risico nieteens voor lopen.

Olie is gewoon essentieel. Doe je dat bij een Corsa 1.2 met ketting niet tijdig genoeg, dan kost het je uiteindelijk ook gewoon een ketting. Net als bij de PSA blokken is dat gewoon een aandachtspunt, niet perse een probleem. (dat wordt het als je laks bent met onderhoud.. maar dan is 200k+ voor veel autos uberhaupt al veel gevraagd)
Zelfde gevoel heb ik bij de bougies van de TSi motoren en andere direct ingespoten benzines. Die dingen hebben een goede vonk nodig en de interval staat vaak op 60-80k. Ik zou ze bij 40k al vervangen.
.
pi_175735394
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Omdat
1, een turbo onder normale omstandigheden niet desintegreert.
2, gebruikers van een dergelijk voertuig bij motorproblemen niet doorrijden.
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig benvloedt.
4, eventuele losgeraakte deeltjes eerst een behoorlijke afstand moet afleggen (via de intercooler) voor deze in de motor terechtkomen.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
  vrijdag 15 december 2017 @ 09:12:56 #36
15746 daNpy
Marathon Coup
pi_175735509
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Omdat
1, een turbo onder normale omstandigheden niet desintegreert.
2, gebruikers van een dergelijk voertuig bij motorproblemen niet doorrijden.
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig benvloedt.
4, eventuele losgeraakte deeltjes eerst een behoorlijke afstand moet afleggen (via de intercooler) voor deze in de motor terechtkomen.
Wat denk je ervan dat een stalen schoep van een turbo helemaal niks merkt van een luchtfilter en er keihard een gat in maait? :P
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_175735538
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:

3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig benvloedt.
Dat is gelijk aan de drukval over het luchtfilter aan de zuigzijde.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  zaterdag 23 december 2017 @ 11:27:11 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175942296
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Misschien bij Opel. Die van mij heeft er tegen de 360k op zitten. Is geen Opel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175966117
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Je kunt de modificatie die PSA voor deze motoren heeft geregeld, door te voeren.
Nu is die heel erg simpel: een andere oliepeilstok.
Die is wat korter, waardoor je bij olie peilen iets eerder onder de MIN komt, en het totale olievolume op MAX een liter of wat hoger is.
Dat kan geen kwaad, en zorgt voor minder snelle vervuiling (want meer volume).

De nieuwe peilstok is oranje, de oude geel.
Overigens, ik heb een 307 gehad met deze 1.6HDi, toen ik hem verkocht bij 250dkm had ie nog de originele turbo en die gaf geen problemen.
Mijn buren hadden er ook 1, zelfs 3 ton zonder revisie.
Nou is dit anekdotisch bewijs, maar om even aan te geven dat je niet per se snel problemen hoeft te verwachten...
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 24 december 2017 @ 10:42:38 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175966698
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
200km rijden in noodloop...... :N
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175985580
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

200km rijden in noodloop...... :N
Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.

Het schiet niet op en je bent zo traag als een slak, maar je kan rijden. Beter is het om het zsm na te laten kijken en/of uit te lezen.
pi_175985607
dus TS heeft 200 km doorgereden terwijl zn turbo in zn cilinders ontploft was?

netjes
pi_175985620
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 04:10 schreef Salvad0R het volgende:
dus TS heeft 200 km doorgereden terwijl zn turbo in zn cilinders ontploft was?

netjes
Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto's ;( :'(
pi_175985633
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 04:25 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto's ;( :'(
en tenen
pi_175997929
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 03:56 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.

Het schiet niet op en je bent zo traag als een slak, maar je kan rijden. Beter is het om het zsm na te laten kijken en/of uit te lezen.
het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..

Die zwarte rookwolk achter je zou ook wel iets kunnen verraden denk ik.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176000890
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..

Die zwarte rookwolk achter je zou ook wel iets kunnen verraden denk ik.
Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).

Heb je geen idee, stoppen en weg- of af laten slepen, door een vriend of goede bekende garage.
pi_176001905
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 22:17 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).

Heb je geen idee, stoppen en weg- of af laten slepen, door een vriend of goede bekende garage.
Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..
Torque makes life easy.
Team Jean
  dinsdag 26 december 2017 @ 23:45:18 #48
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_176026416
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
De aantal opgegeven km is slechts een indicatie van levensduur. Maar dat zegt idd niet veel van.
Het hangt inderdaad van aantal factoren af. Zoals de bestuurders zijn rijgedrag, onderhoudsgedrag, kwaliteit van de materiaal. En geld.

Sommige halen het gemak vele km, andere slechts na tienduizenden km. Een tijdige revisie en of onderhoud is goedkoper dan laten gebeuren en hoop in soep lopen.
Een olie en filter vervangen kostte je meestal 40 -50 eu.. Das niets (prijs afhankelijk van garage, onderhoudsbeurten)

In de meeste gevallen worden turbo kapot doordat ze onvoldoende gesmeerd met een motorolie, verkeerde soort olie en of een vuile olie. Doordat sommige mensen een onderhoud uitstellen door geld gebrek of onwetendheid nemen ze de risico aan toe.

Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
fantasieverhaal. inmiddels heb ik 181.000 probleemloze km's achter de rug met de 1.6 tdci uit 2008. en ja de originele turbo. 0.0 speling op het lager. wl elke 12.500 km olie en filter wissel.
pi_176027503
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 23:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..
Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?

Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
pi_176028046
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 00:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?

Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
Noodloop = lampje = zsm garage
pi_176031373
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 00:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?

Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
Ben jij ook een belg? :')
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176031563
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 10:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ben jij ook een belg? :')
Geen argument meer, dus maar een k opmerking, goed bezig :')
pi_176031712
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2017 10:15 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Geen argument meer, dus maar een k opmerking, goed bezig :')
Paar puntjes dan, speciaal voor jou:

- hij rijdt geen diesel
- noodloop is altijd lampje
- een turbo motor die zonder turbo loopt rookt nt iets harder als en oldskool dieseltje zonder filter
- TS is een certified. naja, check zijn pohi effe zou ik zeggen.

Kom dan maar weer eens terug met je :')

Belg.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176031792
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 10:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Paar puntjes dan, speciaal voor jou:

- hij rijdt geen diesel
- noodloop is altijd lampje
- een turbo motor die zonder turbo loopt rookt nt iets harder als en oldskool dieseltje zonder filter
- TS is een certified. naja, check zijn pohi effe zou ik zeggen.

Kom dan maar weer eens terug met je :')

Belg.
Oeps, excuus, dacht dat het een diesel was :@ :+ :X
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')