Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijkenquote:Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ik snap geen hol van je verhaal,quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:01 schreef ToiletMond_ het volgende:
[..]
Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ts wekte de indruk dat hij dacht dat een kapotte turbo onmogelijk de motor kapot kan maken. Daar was m'n reactie op.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:37 schreef embedguy het volgende:
[..]
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.
En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Zonde man, niet warm gereden?quote:Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen
Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.
Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het héél goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.
Teveel druk, ze kunnen er natuurlijk wel een rvs rooster voor maken.quote:Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Volvo?quote:Op zondag 10 december 2017 12:04 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.
Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn
Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.
Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
Nee, VAG (Skoda Octavia 1.9TDI)quote:
Inderdaad, dit. Mijn auto heeft nog de originele turbo, 18 jaar oud met 400k km, en draait voorlopig nog uitstekend. Krijgt wel volgens het boekje zijn onderhoud.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.
Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
Correct, echter als de olieververs interval naar 15.000 km word getrokken ipv. de 20.000 of 30.000 gaan deze blokken alsnog 300K+ mee.quote:Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?quote:Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Volgens mij wel. Ligt ook in een aantal Volvo’s en Mazda’squote:Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Geloof van wel.quote:Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.quote:Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/
Modellen en merk met blok. Komt het voor.
Mazda met 1.6Citd
Ford met 1.6 TDCI
Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D
Citroen en Peugeot 1.6HDI
Land rover freelancer 1.6D
Volvo met 1.6D
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |