abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:51:54 #1
466226 ToiletMond_
ToiletMond voor mooie vrouwen!
pi_175601710
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:00:36 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601812
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:01:52 #3
466226 ToiletMond_
ToiletMond voor mooie vrouwen!
pi_175601833
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:02:05 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601838
Doet je turbo vreemt of is je motor kapot?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:04:03 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175601865
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:01 schreef ToiletMond_ het volgende:

[..]

Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
Ik snap geen hol van je verhaal,
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175601925
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:08:57 #7
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175601947
In noodloop nog 200km rijden? Net zoiets als nog 5km lopen met een gebroken enkel.
Fade to Black
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:13:20 #8
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175602001
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:07 schreef Juup© het volgende:

[..]

Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
Ts wekte de indruk dat hij dacht dat een kapotte turbo onmogelijk de motor kapot kan maken. Daar was m'n reactie op.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175602120
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:26:14 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175602289
> PTA
So we just called him Fred
  zaterdag 9 december 2017 @ 18:37:48 #11
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175602559
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.

En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175602582
Vooral 200km doorrijden in de noodloop.... lease auto zeker.
pi_175602730
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:37 schreef embedguy het volgende:

[..]

Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.

En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_175602796
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen

Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
Zonde man, niet warm gereden?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175604430
Lager kapot of as gebroken van de turbo, liggen die schoepen tegen de rand van de behuizing te tikken en als er dan een breekt en mee de motor in gaat is het afgelopen.
.
  zaterdag 9 december 2017 @ 22:27:41 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175608511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.

Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?

Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het héél goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.

Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.

Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.

Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175616774
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het héél goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175617137
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Teveel druk, ze kunnen er natuurlijk wel een rvs rooster voor maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175617175
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?

Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.

Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.

Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn

Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.

Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
pi_175617283
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 12:04 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.

Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn

Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.

Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
Volvo?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175618137
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 12:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Volvo?
Nee, VAG (Skoda Octavia 1.9TDI)

(oudere) volvo's en mercedessen zijn de echte kilometervreters... Gok dat de oudere VAG dieseltjes pas op de 3e plek komen
pi_175618241
Lekker 200km touren met 80km/pu in z'n 3. Fuck comfort.
pi_175618768
Die oude Tdi’s werden minder heet in de uitlaat, gingen wel langer mee dan 300000km, maar sinds we 2000 bar commonrail hebben gaat die vlieger ook niet vanzelf meer op
.
pi_175620415
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.

Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.

Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
Inderdaad, dit. Mijn auto heeft nog de originele turbo, 18 jaar oud met 400k km, en draait voorlopig nog uitstekend. Krijgt wel volgens het boekje zijn onderhoud.
pi_175626673
De aantal opgegeven km is slechts een indicatie van levensduur. Maar dat zegt idd niet veel van.
Het hangt inderdaad van aantal factoren af. Zoals de bestuurders zijn rijgedrag, onderhoudsgedrag, kwaliteit van de materiaal. En geld.

Sommige halen het gemak vele km, andere slechts na tienduizenden km. Een tijdige revisie en of onderhoud is goedkoper dan laten gebeuren en hoop in soep lopen.
Een olie en filter vervangen kostte je meestal 40 -50 eu.. Das niets (prijs afhankelijk van garage, onderhoudsbeurten)

In de meeste gevallen worden turbo kapot doordat ze onvoldoende gesmeerd met een motorolie, verkeerde soort olie en of een vuile olie. Doordat sommige mensen een onderhoud uitstellen door geld gebrek of onwetendheid nemen ze de risico aan toe.

Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 10 december 2017 @ 21:44:58 #26
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175632616
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Correct, echter als de olieververs interval naar 15.000 km word getrokken ipv. de 20.000 of 30.000 gaan deze blokken alsnog 300K+ mee.

Bij een turbovervanging van zo'n MK2 1.6TDCI komt er ook een minder fijn zeefje voor de olie van de turbo zodat deze ook niet verstopt raakt
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175638782
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175639446
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Volgens mij wel. Ligt ook in een aantal Volvo’s en Mazda’s
pi_175641181
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_175643549
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/

Modellen en merk met blok. Komt het voor.

Mazda met 1.6Citd

Ford met 1.6 TDCI

Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D

Citroen en Peugeot 1.6HDI

Land rover freelancer 1.6D

Volvo met 1.6D
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')