abonnement Unibet Coolblue
pi_175601164
https://www.volkskrant.nl(...)-uitvinding~a359537/

Dit is geen nieuws, maar een bericht van zo'n 8 jaar oud, wat mij echter pas onlangs onder ogen kwam. Het was voor mij een een openbaring om de ideeën van deze Shlomo Sand tot me te nemen.

Het "Joodse volk" bestaat dus in werkelijkheid niet. Toch vormt dit voor velen de rechtvaardiging van de staat Israël inclusief alle ellende die daaruit is voortgekomen.

Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn hier een zinvolle discussie over te voeren, zonder direct met allerlei verwijten van antisemitisme aan te komen.

De stelling is dus, kort samengevat:

- Het Joodse volk bestaat niet
- Het Jodendom als religie bestaat uiteraard wel
- Joden zijn mensen die de Joodse religie hebben
- Maar Joden vormen geen etnische groep of volk
- Seculier joden zijn mensen die ouders of grootouders met de Joodse religie
- De verbanning van de Joden uit Israël door de Romeinen heeft in werkelijk niet plaatsgevonden, net zo min als de uittocht van de Joden uit Egypte. Dit zijn mythes.

Wanneer dit allemaal klopt, wat blijft er dan nog over van de rechtvaardiging om in 1948 een Joodse staat te stichten in het toenmalige Palestina?
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:22:42 #2
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175601228
Tis een plaag die voor ellende zorgt in het middenoosten. Een complot van de Engelsen in 1945.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_175601255
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:22 schreef _--_ het volgende:
Tis een plaag die voor ellende zorgt in het middenoosten. Een complot van de Engelsen in 1945.
Wat was de rol van de Engelsen dan precies?
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:25:05 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175601269
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:24 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Wat was de rol van de Engelsen dan precies?
De joden met schepen naar voormalig palestina emigreren? Er voor zorgen dat de palestijnen geen verzet tonen?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_175601341
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:25 schreef _--_ het volgende:

[..]

De joden met schepen naar voormalig palestina emigreren? Er voor zorgen dat de palestijnen geen verzet tonen?
OK, dat zie ik niet zozeer als een geheim complot, maar als de uitvoering van een plan waarvan iedereen op de hoogte was.

Een onzalig plan, wat mij betreft. De joden die destijds naar Palestina emigreerden, hadden geen enkele binding met dat land, laat staan dat ze daar enige aanspraak op konden maken.
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:38:47 #6
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175601506
Als je door Jeruzalem loopt, loop je door de bijbel.

Je hebt joden uit Jacob, en je hebt bekeerlingen.
Anders bestaat de moslim ook niet als de jood een verzinsel is.

[ Bericht 26% gewijzigd door Manke op 09-12-2017 17:49:07 ]
pi_175601570
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:38 schreef Manke het volgende:
Als je door Jeruzalem loopt, loop je door de bijbel.

Je hebt joden uit Jacob, en je hebt bekeerlingen.
Anders bestaat de moslim ook niet als de jood een verzinsel is.

Ik kon hier geen touw aan vastknopen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bivox.Silentic op 09-12-2017 18:08:24 ]
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:43:23 #8
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175601592
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:45:21 #9
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175601630
Wat is je punt eigenlijk?
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:48:30 #10
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175601668
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Manke op 09-12-2017 17:54:14 ]
pi_175601694
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:45 schreef BadderHaring het volgende:
Wat is je punt eigenlijk?
Mijn punt is dat alle ellende in en rond Israël, maar ook daarbuiten, het indirecte gevolg is van een gedachtenspinsel. Namelijk dat alle joden ter wereld een volk zouden vormen, die het recht hebben om "terug te keren" naar het land van hun veronderstelde maar niet werkelijke voorouders. Waarbij helaas de autochtone bevolking destijds het veld moest ruimen.
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:51:49 #12
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175601708
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:50 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Mijn punt is dat alle ellende in en rond Israël, maar ook daarbuiten, het indirecte gevolg is van een gedachtenspinsel. Namelijk dat alle joden ter wereld een volk zouden vormen, die het recht hebben om "terug te keren" naar het land van hun veronderstelde maar niet werkelijke voorouders. Waarbij helaas de autochtone bevolking destijds het veld moest ruimen.
Uhm. En dat wil je benoemen zonder dat het antisemitisch wordt hier?

Succes!
  zaterdag 9 december 2017 @ 17:56:29 #13
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175601754
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Ja ik ook niet, haal het gequotte maar uit je post weg. :P

Maar wanneer begon men zich jood te noemen en waarom? Zelfs islam erkent ze in de koran.
pi_175601814
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Uhm. En dat wil je benoemen zonder dat het antisemitisch wordt hier?

Succes!
Nou ja, waarom zou dat eigenlijk een probleem moeten zijn? Als je die link naar Shlomo Sand hebt gelezen, dan heb je toch ook gelezen dat het in deze discussie niet gaat om antisemitisme?

Trouwens, als slechts het gebruik van het gezonde verstand al "antisemitisch" zou zijn, ja, wat heeft die term dan eigenlijk voor betekenis?

Wat versta jij onder antisemitisme?
pi_175602560
Er bestaat dan ook geen islamitisch volk oid, want het zijn allemaal losse stammen die de wegen van een bepaalde meneer volgen. Wat boeit het?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175603196
Ik gun joden wel een veilig plekje, en dat ze Israel hebben gekocht snap ik ook nog. Dat ze nu zitten te kutten door steeds meer van de westbank in te pikken snap ik dan weer niet. Maar goed, zolang ze niet erkent worden hoeven ze ook niet zoveel aan te trekken van de buren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_175603600
Een volk kan ook ontstaan, zoals ook bv de Turken en Canadezen zijn ontstaan uit een diverse groep volkeren.
Dat heeft ook bij de Joden plaatsgevonden.
pi_175603665
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 18:37 schreef bijdehand het volgende:
Er bestaat dan ook geen islamitisch volk oid, want het zijn allemaal losse stammen die de wegen van een bepaalde meneer volgen. Wat boeit het?
Maar die claimen toch niet een bepaald grondgebied?

Ja, de IS heeft dat geprobeerd, maar kreeg vervolgens (terecht) de hele wereld tegen zich.
pi_175603686
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:07 schreef truthortruth het volgende:
Ik gun joden wel een veilig plekje, en dat ze Israel hebben gekocht snap ik ook nog. Dat ze nu zitten te kutten door steeds meer van de westbank in te pikken snap ik dan weer niet. Maar goed, zolang ze niet erkent worden hoeven ze ook niet zoveel aan te trekken van de buren.
Dat kutten is niet iets van vandaag of gisteren, maar sinds het begin van de stichting van Israël in 1948.
pi_175603753
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:26 schreef WammesWaggel het volgende:
Een volk kan ook ontstaan, zoals ook bv de Turken en Canadezen zijn ontstaan uit een diverse groep volkeren.
Dat heeft ook bij de Joden plaatsgevonden.
Als ik die Shlomo Sand goed heb begrepen, maak je hier een denkfout.

Er is een Israëlisch volk ontstaan in het voormalige Palestina. Dat Israëlische volk omvat allerlei mensen met verschillende religies, waaronder joden, christenen, moslims en ook atheïsten.

Dat is dus, nogmaals, een Israëlisch volk, een gemengde groep. Maar niet een joods volk. Dat bestaat gewoon niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bivox.Silentic op 09-12-2017 19:39:04 ]
pi_175603906
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:56 schreef Manke het volgende:

[..]

Ja ik ook niet, haal het gequotte maar uit je post weg. :P

Maar wanneer begon men zich jood te noemen en waarom? Zelfs islam erkent ze in de koran.
Joden zijn mensen die de Joods religie aanhangen. Het gaat er ook niet om of die Joden als zodanig worden erkend. Dat worden ze namelijk overal.

Maar waar het wel om gaat, is de vraag of een groep mensen met een gemeenschappelijke religie, recht hebben op een eigen grondgebied.
pi_175604059
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:38 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Joden zijn mensen die de Joods religie aanhangen. Het gaat er ook niet om of die Joden als zodanig worden erkend. Dat worden ze namelijk overal.

Maar waar het wel om gaat, is de vraag of een groep mensen met een gemeenschappelijke religie, recht hebben op een eigen grondgebied.
Joden zijn al 2000 jaar in Europa, sinds de grote uittocht. Men vertrok als etniciteit en men is dat nog steeds. Er zijn ook Joodse Israeli's die ontkennen dat er een Palestijns volk bestaat om daarmee hun recht op een eigen staat ontkennen. Net zo onzinnig om de Joodse etniciteit te ontkennen ... met dezelfde reden een recht op een eigen staat af te wijzen.
Beide ontkenningen zijn geen oplossing voor het conflict . Die oplossing ligt in het erkennen van de vijand als medebewoner in de regio.
pi_175604269
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:32 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Als ik die Shlomo Sand goed heb begrepen, maak je hier een denkfout.

Er is een Israëlisch volk ontstaan in het voormalige Palestina. Dat Israëlische volk omvat allerlei mensen met verschillende religies, waaronder joden, christenen, moslims en ook atheïsten.

Dat is dus, nogmaals, een Israëlisch volk, een gemengde groep. Maar niet een joods volk. Dat bestaat gewoon niet.
De oorspronkelijke Israëlieten zijn de joden. Die van de Exodus en zo in de Bijbel (of je nu in de Bijbel gelooft of niet). Het Joodse volk = het volk Israël (van ca. 1000 voor Christus). Israël is de naam van de joodse aartsvader Jacob, uit wiens zonen de 12 stammen van het joodse volk voortkwamen.
Of dat allemaal ook historisch is, is punt twee, maar dat is het verhaal in de Bijbel, waar het joodse volk haar identiteit aan ontleent. Dus het joodse volk is wel degelijk een volk.
in a crowd you lose humanity
pi_175604270
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:29 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Maar die claimen toch niet een bepaald grondgebied?

Ja, de IS heeft dat geprobeerd, maar kreeg vervolgens (terecht) de hele wereld tegen zich.
Op zijn minst Mekka en Medina. Niet-moslims migen niet overal komen, terwijl dat volk gelooft dat iedereen als moslim geboren is.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175604276
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 19:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Joden zijn al 2000 jaar in Europa, sinds de grote uittocht. Men vertrok als etniciteit en men is dat nog steeds. Er zijn ook Joodse Israeli's die ontkennen dat er een Palestijns volk bestaat om daarmee hun recht op een eigen staat ontkennen. Net zo onzinnig om de Joodse etniciteit te ontkennen ... met dezelfde reden een recht op een eigen staat af te wijzen.
Beide ontkenningen zijn geen oplossing voor het conflict . Die oplossing ligt in het erkennen van de vijand als medebewoner in de regio.
Maar deze hele redenering begint met een verzinsel, waarmee je hele betoog onderuit gehaald wordt.

Die grote uittocht is een mythe die niet in werkelijkheid heeft plaatsgevonden. Joden zijn al 2000 jaar in Europa, dat klopt wel, maar dat zijn Europeanen die zich in die afgelopen 2000 jaar hebben bekeerd tot de Joodse religie. Het zijn geen afstammelingen van de oude Joden die 2000 geleden in Israël leefden.

Sterker nog: de huidige Palestijnen hebben een veel grotere kans dat ze wél afstammen van de Joden van 2000 geleden. Rond het jaar 700 hebben de meeste Joden die toen in Palestina leefden zich bekeerd tot de Islam.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')