abonnement Unibet Coolblue
pi_175591899
Bill Atkinson's Hypercard

Hypercard was een hele toegankelijke manier om applicaties te maken op de mac, van simpele databases tot presentaties en games (Myst). Met de updates werden de mogelijkheden groter.

Helaas voor Jobs begon de 'homebrew' iets te veel aan populariteit te winnen en het leek een bedreiging voor professionele ontwikkelaars en de strikte policy van Jobs (toen al) om het een exclusief en gesloten systeem te houden. Na zijn terugkeer is hypercard één van de eerste applicaties geweest die eruit werden gewerkt.

The reason for this is that HyperCard is an echo of a different world. One where the distinction between the “use” and “programming” of a computer has been weakened and awaits near-total erasure. A world where the personal computer is a mind-amplifier, and not merely an expensive video telephone. A world in which Apple’s walled garden aesthetic has no place.

SK8
SK8 (pronounced "skate") was a multimedia authoring environment developed in Apple's Advanced Technology Group from 1988 until 1997. The project's goal was to allow creative designers to create a complex, working application. The main components of SK8 included the object system, the programming language, the graphics and components libraries, and the Project Builder, an integrated development environment. It was described as "HyperCard on steroids".[1]

pi_175598287
quote:
dan ga ik wel weer via de achterdeur naar buiten
pi_175598566
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 december 2017 14:14 schreef Beathoven het volgende:

[..]

dan ga ik wel weer via de achterdeur naar buiten
ik moet toegeven dat het idee wel leuk was
pi_175598990
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2017 14:30 schreef DevFreak het volgende:

[..]

ik moet toegeven dat het idee wel leuk was
Hypercard of dit topic?
pi_175606188
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 december 2017 14:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Hypercard of dit topic?
Hypercard. het was alleen niet erg toekomstbestendig denk ik
pi_175609542
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:11 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Hypercard. het was alleen niet erg toekomstbestendig denk ik
Het was wel leuk voor kleine ondernemingen maar het was allemaal vrij karig.

maar goed, als het een beetje doorontwikkeld was had 't mogelijk wel wat kunnen worden.
pi_175749133
Ik herinner het me vaag, had dat geen programmeertaal waar je oa it gebruikte, bvb:

get the value of field1
put it into field2
if it is empty then ...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_175760753
HyperCard _O_
Ik weet dat we het kregen bij onze Macintosh Classic waar je standaard alleen bestaande 'kaarten' mee kon afspelen en invullen, maar de functie om ze zelf te maken een beetje verstopt zat... maar dat je door een simpel trucje je gewoon alle functionaliteit kon gebruiken, incl het maken van eigen kaarten/applicaties met HyperTalk... Dat was mijn eerste ervaring met programmeren op dat ding, kon je best leuke spelletjes mee maken e.d. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Fleischmeister op 16-12-2017 13:44:27 ]
  zaterdag 16 december 2017 @ 21:39:33 #10
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_175771083
Ik las ook ergens dat Steve Jobs gestopt zou zijn vanwege druk vanuit Macromedia. Moest ook wel meteen aan Macromedia (later Adobe) Director denken toen ik een voorbeeld van Hypercard zag.

Hoewel dat programma meer de 'film metafoor' gebruikte (stage, cast, director) kon je ook onderdelen plaatsen en met redelijk simpele code je eigen applicatie programmeren.
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  zaterdag 16 december 2017 @ 21:46:19 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175771295
Leuk complot idee, maar volgens mij is HyperCard de nek omgedraaid omdat het geen geld opleverde, werd verkocht aan Claris maar veel van de HyperCard ontwikkelaars gingen wat anders doen bij Apple i.p.v. naar Claris mee te gaan. Claris was niet echt succesvol in het verkopen ervan. HyperCard was wel erg mooi om snel wat te bouwen, maar miste ook zaken als type ahead, was niet echt van de performance met databases. Heb begin jaren 90 wat software gebouwd voor klanten in HyperCard, heel leuk, erg mooi maar was zeker geen superieur product.
Verder ging in die tijd dat HyperCard aan zijn einde zat het internet erg groot. HyperCard kon geen internet.

[ Bericht 9% gewijzigd door Pietverdriet op 16-12-2017 21:58:22 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 december 2017 @ 22:07:05 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175771880
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')