abonnement Unibet Coolblue
pi_175590622
Hoi allemaal,

Omdat ik mijn luie lijf zat ben, heb ik besloten te gaan fitnessen. Vandaag voor de eerste keer geweest (zat de hele dag te stuiteren van de voorpret en toen ik er was, was het helemaal fijn) en ik heb een vraag. Ik wil me vooral op krachttraining richten omdat ik dat leuker vind, spieren kweken en om af te vallen (spierweefsel verbrandt meer energie). Alleen ik ben nu met een hardloopschema begonnen op de loopband (ik heb een hekel aan buiten sporten. Ik schaam me al dood in de sportschool, laat staan op straat).

De ene keer lees ik dat je eerst cardio moet doen en dan kracht en visa versa. Ik hoef niet per se lichter in gewicht te worden, maar ik wil wel slanker en gespierder worden. Wat kan ik dan het beste doen?

Alvast bedankt!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 9 december 2017 @ 00:29:51 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175590772
Cardio, absoluut. Zonder conditie heeft kracht geen enkele zin.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175590817
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 00:29 schreef Nattekat het volgende:
Cardio, absoluut. Zonder conditie heeft kracht geen enkele zin.
Sowieso heb ik nu een hardloopschema. Binnen twaalf weken hoor ik vijfenveertig minuten achter elkaar hard te lopen. Dat is het doel. Dus cardio komt zeker aanbod in mijn training.
Alleen in de losse training pak je eerst de cardio aan?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_175592816
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 00:31 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Sowieso heb ik nu een hardloopschema. Binnen twaalf weken hoor ik vijfenveertig minuten achter elkaar hard te lopen. Dat is het doel. Dus cardio komt zeker aanbod in mijn training.
Alleen in de losse training pak je eerst de cardio aan?
Eerst kracht dan cardio in een training. Doe je andersom dan is je brandstof voor krachttraining al op voordat je begint.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_175593144
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 07:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Eerst kracht dan cardio in een training. Doe je andersom dan is je brandstof voor krachttraining al op voordat je begint.
Dat klinkt logisch! Dank je wel
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 09:10:25 #6
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_175593349
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 08:46 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat klinkt logisch! Dank je wel
Wel eerst even minuut of 5-10 warming up doen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_175594107
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:10 schreef Bugno het volgende:

[..]

Wel eerst even minuut of 5-10 warming up doen.
Dat doe ik inderdaad. Even flink snel wandelen voor een kwartiertje. Dan verband ik niet teveel energie en wordt wel lekker warm (vandaag direct toegepast). Mijn conditie is niet de beste hoor ;) daarom wil ik lekker gezond gaan doen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 10:38:11 #8
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175594326
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 00:29 schreef Nattekat het volgende:
Cardio, absoluut. Zonder conditie heeft kracht geen enkele zin.
:')

Dit is echt de aller, aller, allergrootste onzin ooit en bovendien een belabberd advies.

En zeker als je cardio hardlopen is en je te zwaar bent, al weet ik niet of dat voor TS geldt.

Krachttraining is net zo goed geschikt om je conditie mee te verbeteren, je past je aantal reps en setjes daar gewoon op aan.

Of je binnen een training begint met kracht of cardio is afhankelijk van waar je prioriteit ligt. In principe kun je het beste beginnen met een warmingup, dan krachttraining en daarna een cooling down. Echter cardio op dezelfde dag als kracht is sowieso weinig effectief. Doe je eerst cardio, dan is je krachttraining niet effectief, en andersom zijn je spieren al moe voor je aan de cardio begint. Daar heb je ook vrij weinig aan.

Beste is gewoon om die twee te scheiden op verschillende dagen. Maar vergeet niet dat je met kracht sowieso je hartslag al met pieken opjaagt en dat dus een effect heeft op je cardio.

[ Bericht 14% gewijzigd door BadderHaring op 09-12-2017 10:46:56 ]
pi_175594702
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 10:38 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

:')

Dit is echt de aller, aller, allergrootste onzin ooit en bovendien een belabberd advies.

En zeker als je cardio hardlopen is en je te zwaar bent, al weet ik niet of dat voor TS geldt.
Ik ben gelukkig niet te zwaar, maar mijn hardloopschema is wel lekker pittig. Dus de combi is goed?
quote:
Krachttraining is net zo goed geschikt om je conditie mee te verbeteren, je past je aantal reps en setjes daar gewoon op aan.

Of je binnen een training begint met kracht of cardio is afhankelijk van waar je prioriteit ligt. In principe kun je het beste beginnen met een warmingup, dan krachttraining en daarna een cooling down. Echter cardio op dezelfde dag als kracht is sowieso weinig effectief. Doe je eerst cardio, dan is je krachttraining niet effectief, en andersom zijn je spieren al moe voor je aan de cardio begint. Daar heb je ook vrij weinig aan.

Beste is gewoon om die twee te scheiden op verschillende dagen. Maar vergeet niet dat je met kracht sowieso je hartslag al met pieken opjaagt en dat dus een effect heeft op je cardio.
Dank je wel voor je heldere adviezen! Ik heb een domme vraag: fysiek merk ik dat ik beter sport, betere prestaties heb, wanneer ik cardio eerst. Dan gaat de kracht beter en de cardio. Is het dan verstandig om hier mijn lichaam te volgen?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_175594742
Ik zou om-en-om doen als je daar de tijd voor hebt. Dan sta je ook niet zo lang in de sportschool en heb je alle energie voor beiden.
everybody's got something to hide, except me and my monkey
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:12:18 #11
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175594854
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig niet te zwaar, maar mijn hardloopschema is wel lekker pittig. Dus de combi is goed?

Ja, combinatie is altijd goed. Het voordeel van beginnen met hardlopen als je geen goede conditie hebt, is dat de opbouw van conditie gelijktijdig verloopt met het wennen van je lichaam aan hardlopen. Zeker als je geen overgewicht hebt. Hardlopen is extreem zwaar voor je lichaam (pezen, gewrichten) en dat moet je verantwoord opbouwen.

quote:
Dank je wel voor je heldere adviezen! Ik heb een domme vraag: fysiek merk ik dat ik beter sport, betere prestaties heb, wanneer ik cardio eerst. Dan gaat de kracht beter en de cardio. Is het dan verstandig om hier mijn lichaam te volgen?
Je moet sowieso je lichaam volgen, maar technisch is het wel raar. Zeker wanneer je echt pittig cardio hebt gedaan, is je kracht daarna minder. Hardlopen is vooral voor je benen pittig, maar ook voor je core. Die put je uit met hardlopen en daar heb je eigenlijk bij alle krachttraining 'last' van.

Wat ik altijd deed toen ik mijn hardlopen aan het opbouwen was, was een warming up van 15 minuten hardlopen. Maar dan wel mijn hartslag laag houden. En dan daarna mijn krachtsessie Na een tijdje wordt dat makkelijker.

Nu doe ik 3x in de week krachttraining, en loop ik 2x in de week hard. Ik splits dat echt bewust voor betere resultaten. Op krachttrainingdagen doe ik mijn warming-up ook niet op de loopband, maar op de roeitrainer, omdat je dan veel meer spieren opwarmt.
pi_175594938
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:12 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ja, combinatie is altijd goed. Het voordeel van beginnen met hardlopen als je geen goede conditie hebt, is dat de opbouw van conditie gelijktijdig verloopt met het wennen van je lichaam aan hardlopen. Zeker als je geen overgewicht hebt. Hardlopen is extreem zwaar voor je lichaam (pezen, gewrichten) en dat moet je verantwoord opbouwen.

[..]

Je moet sowieso je lichaam volgen, maar technisch is het wel raar. Zeker wanneer je echt pittig cardio hebt gedaan, is je kracht daarna minder. Hardlopen is vooral voor je benen pittig, maar ook voor je core. Die put je uit met hardlopen en daar heb je eigenlijk bij alle krachttraining 'last' van.

Wat ik altijd deed toen ik mijn hardlopen aan het opbouwen was, was een warming up van 15 minuten hardlopen. Maar dan wel mijn hartslag laag houden. En dan daarna mijn krachtsessie Na een tijdje wordt dat makkelijker.

Nu doe ik 3x in de week krachttraining, en loop ik 2x in de week hard. Ik splits dat echt bewust voor betere resultaten. Op krachttrainingdagen doe ik mijn warming-up ook niet op de loopband, maar op de roeitrainer, omdat je dan veel meer spieren opwarmt.
Misschien is het ook wel een stukje motivatie die ik op mijn lichaam projecteer. Hardlopen vind ik minder leuk dan "stoer doen" met gewichten. Sowieso begin ik ook met armen bij kracht en werk dan zo naar beneden toe. Dus het lichaam heeft even tijd om bij te komen. Maar ik ga het eens andersom proberen. Eens zien wat er gebeurt.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:21:08 #13
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175595069
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Misschien is het ook wel een stukje motivatie die ik op mijn lichaam projecteer. Hardlopen vind ik minder leuk dan "stoer doen" met gewichten. Sowieso begin ik ook met armen bij kracht en werk dan zo naar beneden toe. Dus het lichaam heeft even tijd om bij te komen. Maar ik ga het eens andersom proberen. Eens zien wat er gebeurt.
Sowieso is hardlopen binnen echt fuckin' saai :') Ik houd het op een loopband niet langer dan 15 minuten vol, terwijl ik buiten echt regelmatig een uur ga rennen (en op de racefiets makkelijk 2 uur weg ga).

Hoe vaak kun/wil je in de week gaan sporten? Want het klinkt een beetje alsof je heel veel verschillende dingen in heel weinig dagen wilt proppen. Zelf heb ik tijd om 5x te gaan en dan is het wat makkelijker om dingen gescheiden te doen, natuurlijk.
pi_175595121
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:21 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Sowieso is hardlopen binnen echt fuckin' saai :') Ik houd het op een loopband niet langer dan 15 minuten vol, terwijl ik buiten echt regelmatig een uur ga rennen (en op de racefiets makkelijk 2 uur weg ga).

Hoe vaak kun/wil je in de week gaan sporten? Want het klinkt een beetje alsof je heel veel verschillende dingen in heel weinig dagen wilt proppen. Zelf heb ik tijd om 5x te gaan en dan is het wat makkelijker om dingen gescheiden te doen, natuurlijk.
Met de diëtist en psycholoog (eetstoornis hoera) heb ik vier uur in de week afgesproken. Waarvan drie trainingen echt zwaar zijn (begin ik maandag mee) en één rustig. Op maandag woensdag en vrijdag wil ik de zware trainingen gaan doen en in het weekend rustig. Alleen conditie opbouwen kost gewoon wat tijd.
Zodra ik hardlopen langer volhoud (heb zo'n opbouwschema) wordt het lopen waarschijnlijk ook leuker
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:38:09 #15
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175595347
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Met de diëtist en psycholoog (eetstoornis hoera) heb ik vier uur in de week afgesproken. Waarvan drie trainingen echt zwaar zijn (begin ik maandag mee) en één rustig. Op maandag woensdag en vrijdag wil ik de zware trainingen gaan doen en in het weekend rustig. Alleen conditie opbouwen kost gewoon wat tijd.
Zodra ik hardlopen langer volhoud (heb zo'n opbouwschema) wordt het lopen waarschijnlijk ook leuker
Dan zou ik maandag en vrijdag alleen kracht doen en woensdag en weekend hardlopen.

En kracht hoeft niet heel lang te zijn hè. 10 minuten warming-up, maximaal 40 minuten kracht en 10 minuten cooling down.

Hardlopen eventueel gecombineerd met core-oefeningen om het uur vol te krijgen.

Ow en sporten met een eetstoornis biedt wel mogelijkheden om het goed aan te pakken. Registreer je al wat je eet?
pi_175595379
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:38 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dan zou ik maandag en vrijdag alleen kracht doen en woensdag en weekend hardlopen.

En kracht hoeft niet heel lang te zijn hè. 10 minuten warming-up, maximaal 40 minuten kracht en 10 minuten cooling down.

Hardlopen eventueel gecombineerd met core-oefeningen om het uur vol te krijgen.
Dat zou wel meer structuur en richting geven. Alleen mijn hardloopschema is gebouwd op drie keer in de week... Dan doe ik door de week hardlopen, waarop de tweede dag altijd een rust training is, dus woensdag de grootste aandacht naar kracht. En zaterdag kracht. Oh... klinkt goed denk ik
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:42:51 #17
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175595438
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat zou wel meer structuur en richting geven. Alleen mijn hardloopschema is gebouwd op drie keer in de week... Dan doe ik door de week hardlopen, waarop de tweede dag altijd een rust training is, dus woensdag de grootste aandacht naar kracht. En zaterdag kracht. Oh... klinkt goed denk ik
Ja, je moet het toch altijd even ervaren. Ik weet niet hoe de hardlooptraining op de woensdag er uitziet, maar 1x in de week combineren is beter dan 3x in de week.
pi_175595639
Na de warming up eerste kracht, dan heb je nog energie om je maximale gewicht te duwen. Als je moe bent en je niet maximaal gewicht traint, groeien je spieren niet. Daarnaast kun je fouten maken omdat coordinatie minder is, als je al moe bent.

Ook eerste de zware oefeningen, die hele groepen spieren aanspreken, zoals bench press, leg press, squats enz. Daarna pas kleinere oefeningen, zoals machines waar je alleen je biceps ofzo op traint.

Laatste energie met cardio eruit trainen.
.
pi_175597739
Ik ga het de volgende training allemaal toepassen! Sporten is zo fijn en leuk. Ik vind het al jammer dat ik vandaag ben geweest en niet weer kan. Maandag pas.

Hoeveel spierpijn is trouwens goed? Tijdens het sporten moet ik van mezelf een bidon leeg drinken, zodat ik genoeg vocht binnen krijg en thuis neem ik ook nog een groot glas water (en een handje nootjes) na het sporten. Dus de preventie doe ik wel, toch heb ik behoorlijk wat "pijn". Ik vind het niet erg, hoort erbij en is wel lekker, alleen ik wil geen blessure
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 december 2017 @ 14:06:24 #20
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175598093
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 13:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ga het de volgende training allemaal toepassen! Sporten is zo fijn en leuk. Ik vind het al jammer dat ik vandaag ben geweest en niet weer kan. Maandag pas.

Hoeveel spierpijn is trouwens goed? Tijdens het sporten moet ik van mezelf een bidon leeg drinken, zodat ik genoeg vocht binnen krijg en thuis neem ik ook nog een groot glas water (en een handje nootjes) na het sporten. Dus de preventie doe ik wel, toch heb ik behoorlijk wat "pijn". Ik vind het niet erg, hoort erbij en is wel lekker, alleen ik wil geen blessure
Krachttraining hoor je wel iets te voelen, maar dat wordt wel minder naar verloop van tijd.

Van het hardlopen alleen hoor je geen pijn te hebben. Kan wel eens gebeuren als je een flinke run hebt gedaan, maar niet na elke training.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')