abonnement Unibet Coolblue
pi_175588166
Beste klussers.

Zondag ga ik de badkamervloer betegelen.
Om gelijk met de goot te komen moet ik 3 mm omhoog met de lijm.
De tegels zijn 60x60.
Nu lees ik dat ik voor dit formaat tegels een lijmkam nodig heb van minimaal 10 mm.
Nu is mijn vraag of ik dan nog wel gelijk kom met de goot of dat ik beter een 6 mm lijmkam kan gebruiken.
Hoe zouden jullie dit doen?
pi_175588434
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:49 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:
Beste klussers.

Zondag ga ik de badkamervloer betegelen.
Om gelijk met de goot te komen moet ik 3 mm omhoog met de lijm.
De tegels zijn 60x60.
Nu lees ik dat ik voor dit formaat tegels een lijmkam nodig heb van minimaal 10 mm.
Nu is mijn vraag of ik dan nog wel gelijk kom met de goot of dat ik beter een 6 mm lijmkam kan gebruiken.
Hoe zouden jullie dit doen?
Je lijm druk je nog in dus een 10mm kam komt op ca 5mm uit.

Met dit formaat tegels zou ik wel een grove kam pakken. En smeer de onderkant van de tegel ook in met lijm voor een goede hechting. Gewoon met de vlakke kant van de kam een gladde lijmlaag aanbrengen.

T is trouwens ook geen probleem als je tegels een paar mm boven je goot uit komen.
  PR/Manusje van alles vrijdag 8 december 2017 @ 23:37:57 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_175589538
Tegels moeten juist boven de goot komen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_175595114
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Makrolon het volgende:

Gewoon met de vlakke kant van de kam een gladde lijmlaag aanbrengen.

Goeie tip, maar waarom niet met de kamkant? Als je de tegel egaal insmeert, wordt een groot deel van de lijmlaag niet gehecht
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175598490
En een tip die ik ook ooit heb gekregen:
Maak de onderkant van de tegel vochtig zodat de tegel niet te snel te veel vocht uit de lijm "zuigt".
  zaterdag 9 december 2017 @ 14:28:40 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175598541
Welke kam je gebruikt heeft ook te maken met de ondergrond. Hoe vlak is die?
And so is the past
pi_175605321
Even een update.
De vloer ligt erin.
Gelukt met een 10 mm lijmkam en een mm boven de goot uit.
pi_175651435
Nu de vloertegels erin liggen i het de beurt aan de wandtegels.
Deze zijn 40x60 en ga ik ervanuit dat er weer een lijmkam van 10 mm gebruikt moet worden?
En kan ik gezien het gewicht van de tegels de wand in 1 keer tegelen of moet ik eerst de onderkant doen en de volgende dag de bovenkant?

Kan iemand mij hiermee adviseren?
pi_175651636
8-10 voor de wand. Niet te dik rapen.

Ik denk dat de hele wand in een keer wat ambitieus is....
Laat die handjes wapperen!
pi_175654535
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:44 schreef Gieliovd het volgende:
8-10 voor de wand. Niet te dik rapen.

Ik denk dat de hele wand in een keer wat ambitieus is....
Dank je wel voor je reactie.
Afgezien van ambitieus, is het wel verstandig kwa gewicht? kan dat in eerste instantie wel gedragen worden door de onderste tegels?
pi_175654973
Als je goed genoeg kan tegelen om het met snellijm te doen dan kan het wel, anders zou ik het niet doen.
pi_175655605
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 20:27 schreef Deshain het volgende:
Als je goed genoeg kan tegelen om het met snellijm te doen dan kan het wel, anders zou ik het niet doen.
Oke dan doe ik het half om half. eerst de eerste 1,20 m, daarna de bovenste 1.20 m.
Zie ik het zo goed?
pi_175656250
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 20:42 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:

[..]

Oke dan doe ik het half om half. eerst de eerste 1,20 m, daarna de bovenste 1.20 m.
Zie ik het zo goed?
Als dat je verdeling is dan wel ja, wel even goed opletten dat je op het laagste punt begint met je verdeling.

Wat is trouwens de reden de je eerst de vloer hebt gedaan? Dat is toch super onhandig..
pi_175657722
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 20:58 schreef Deshain het volgende:

[..]

Als dat je verdeling is dan wel ja, wel even goed opletten dat je op het laagste punt begint met je verdeling.

Wat is trouwens de reden de je eerst de vloer hebt gedaan? Dat is toch super onhandig..
In principe heb je gelijk met onhandig, alleen een gedeelte van de wand zal met een tegel getegeld worden waarbij geen gelijke randen zijn.
Als ik eerst de wand had gedaan dan kwam op dat gedeelte een on evenredige naad tussen wand en vloer.

Maar bedankt voor je advies.
Ik zal onderop beginnen en eerste de onderste helft tegelen en daarna de bovenste helft.
  maandag 11 december 2017 @ 21:48:20 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175658186
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 20:14 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:

[..]

Dank je wel voor je reactie.
Afgezien van ambitieus, is het wel verstandig kwa gewicht? kan dat in eerste instantie wel gedragen worden door de onderste tegels?
Als je het goed doet wordt er niets gedragen door geen enkele tegel. Werk je met afstandhouders zou ik laag voor laag doen en rustig aan.
And so is the past
pi_175658599
Een eenvoudige truck is als je weinig ervaring hebt met tegelen om een lat te plaatsen tegen de muur. Je kijkt dan hoe je mooi uitkomt, je begint één laag hoger dan de vloer. Daar zet je de horizontale lat waar de onderste tegels op rusten. Vooral grote tegels zakken makkelijk naar beneden. Op deze manier voorkom je dat, en weet je hoe je rondom uitkomt zodat de voeg gelijk uitkomt. Anders loop je het risico dat je wand voor wand werkt en uiteindelijk scheef uitkomt als je rond bent.

Tevens kun je de onderste tegels schuin afsnijden omdat je waarschijnlijk de vloer op afschot hebt liggen ivm je goot
pi_175660453
Bedankt voor de tips. Hier zal ik zeker wat aan hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')