FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Per ongeluk Blue One 95 getankt
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:37
Ja hoi dit dat alles,

Vandaag per ongeluk op een bijna lege tank 20 euro Blue One 95 getankt. Ik dacht dat dat wel kon in mijn Avensis, maar terwijl ik stond te tanken bedacht ik me ineens van KUT DAT MAG NIET IN DEZE!!! :(

Dus er zit niet heel veel in, 20 euro plus nog een paar druppels van voor ik ging tanken.

Ik heb de dealer gebeld en die zegt mwoah, kan niet zoveel kwaad, niet telkens doen en slimste is om de tank nu helemaal af te tanken met gewone Euro 95.

Echter als ik op een blog van Toyota kijk dan wordt specifiek mijn model genoemd waarbij GÉÉN E10 mee getankt mag worden.

Iemand enig idee wie er gelijk heeft, de dealer of de website? :@

PS: ik heb nog niet afgetankt.
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 21:39
En nu lekker de pomp bezet houden in afwachting van antwoord. :')
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:39
http://blog.toyota.nl/in-(...)e10-mij-niet-gezien/

Dit zegt de blog:
quote:
Goed nieuws: vrijwel alle Toyota’s die gebouwd zijn na januari 1998 kunnen probleemloos op E10 benzine rijden. Er zijn slechts 2 uitzonderingen:
• de Avensis 2.0 benzine die gebouwd is tussen juli 2000 en oktober 2008
• de Avensis 2.4 benzine van juni 2003 tot oktober 2008.

De zojuist genoemde modellen kun je beter laten rijden op SuperPlus 98 of Euro 98. We raden voor deze 2 modellen af om E10 benzine te tanken. Ethanol kan bij deze modellen namelijk de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen.
Gaat mijn auto nu stuk? :'(
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:39 schreef Het_Bokje het volgende:
En nu lekker de pomp bezet houden in afwachting van antwoord. :')
Nee ben gewoon naar huis gereden en thuis de dealer gebeld.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:41
Ik heb overigens nog niet getankt. Is het wijs om dat vanavond nog te doen qua wat in de leidingen zit enzo, of maakt dat geen klap uit als ik morgen ga tanken?
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:42
En hoe lang moet ik rijden voordat de gemixte benzine/blue one door de leiding zit ipv alleen die bleuone? Ik rij alleen maar 3km naar mn werk normaal en de pomp is nog korter bij. Slim om een beetje verder te rijden, auto doet +/- 1 op 9, gewoon een litertje ff oprijden?
Karig_Hutjevrijdag 8 december 2017 @ 21:44
Ik zou hem inruilen en zeggen dat hij van een oud vrouwtje is geweest.
SuperWebervrijdag 8 december 2017 @ 21:45
Om te compenseren afvullen met diesel 8-)
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 21:45
Kan geen kwaad denk ik:

Kan ik met mijn Toyota E10 benzine tanken?

Maar kun je die E10 benzine wel tanken, of moet je Toyota daarvoor worden omgebouwd?

Goed nieuws: vrijwel alle Toyota’s die gebouwd zijn na januari 1998 kunnen probleemloos op E10 benzine rijden. Er zijn slechts 2 uitzonderingen:

de Avensis 2.0 benzine die gebouwd is tussen juli 2000 en oktober 2008
de Avensis 2.4 benzine van juni 2003 tot oktober 2008.
De zojuist genoemde modellen kun je beter laten rijden op SuperPlus 98 of Euro 98. We raden voor deze 2 modellen af om E10 benzine te tanken. Ethanol kan bij deze modellen namelijk de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen.

http://blog.toyota.nl/in-(...)e10-mij-niet-gezien/
#ANONIEMvrijdag 8 december 2017 @ 21:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:45 schreef Het_Bokje het volgende:
Kan geen kwaad denk ik:

Kan ik met mijn Toyota E10 benzine tanken?

Maar kun je die E10 benzine wel tanken, of moet je Toyota daarvoor worden omgebouwd?

Goed nieuws: vrijwel alle Toyota’s die gebouwd zijn na januari 1998 kunnen probleemloos op E10 benzine rijden. Er zijn slechts 2 uitzonderingen:

de Avensis 2.0 benzine die gebouwd is tussen juli 2000 en oktober 2008
de Avensis 2.4 benzine van juni 2003 tot oktober 2008.
De zojuist genoemde modellen kun je beter laten rijden op SuperPlus 98 of Euro 98. We raden voor deze 2 modellen af om E10 benzine te tanken. Ethanol kan bij deze modellen namelijk de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen.

http://blog.toyota.nl/in-(...)e10-mij-niet-gezien/
Ff lezen pik
Chinlessvrijdag 8 december 2017 @ 21:47
Gewoon vermengen met e95/e98, dat is beter dan puur op e10 rijden.
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 21:49
Hoe vol is je tank nu?

Als je op half vol zit zou ik hem gewoon verder volgooien met 95, en elke keer dat je een kwart leeg hebt meteen weer 95 erbij.. keertje of 2, 3 doen en het is zodanig verdund dat het niet veel kwaad meer kan.

Andere optie is ANWB bellen en leeg laten trekken, maar je was al zo wijs om ermee te gaan rijden, dus dat is ook al een treintje te laat. Die zooi tast in sommige gevallen rubbers aan, en dat is het dan nu al aan het doen.

Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
Kapt-Ruigbaardvrijdag 8 december 2017 @ 21:54
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:

Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
TS kennende zal hij al een aantal bier op hebben :+
halfwayvrijdag 8 december 2017 @ 21:55
Gewoon aftanken met Euro 95.

Blue One 95 is net als Euro 95 een benzine. Het verschil is dat Euro 95 maximaal 5% ethanol en Blue One 95 maximaal 10% ethanol bevat. Hierdoor is Blue One 95 het milieubewuste alternatief voor Euro 95.
Mr.Pingvrijdag 8 december 2017 @ 21:55
Je motor gaat wel op een milieubewuste manier stuk, een schrale troost...
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:56
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe vol is je tank nu?
Weet ik veel. Boordcomputer gaf aan dat ik nog 15km kon rijden en ik heb er 20 euro ingeknikkerd toen ik dacht kut. Dus zeg 21 liter ofzoiets.

Hoeveel erin kan weet ik niet. Denk dat er nog wel 40 liter bij kan give or take.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:57
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:
Andere optie is ANWB bellen en leeg laten trekken, maar je was al zo wijs om ermee te gaan rijden, dus dat is ook al een treintje te laat. Die zooi tast in sommige gevallen rubbers aan, en dat is het dan nu al aan het doen. Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
Kut.

Is al vanmiddag geweest om 4 uur. Van de pomp naar huis is ongeveer 1 kilometer. Dat zal nog wel euro 95 geweest zijn dan denk ik? :@
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 21:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

TS kennende zal hij al een aantal bier op hebben :+
Macht's nichts, tis tering glad buiten, dus je geeft gewoon de sneeuw de schuld >:)

Sereneus: dat zou stupide kunstje nummer 2 vandaag zijn dan :R
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:58
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:57 schreef Sounddragon het volgende:
Sereneus: dat zou stupide kunstje nummer 2 vandaag zijn dan
1 biertje op, daarom vraag ik het nu en niet over een half uur :+
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 21:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:45 schreef Het_Bokje het volgende:
Kan geen kwaad denk ik:
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:45 schreef Het_Bokje het volgende:
Er zijn slechts 2 uitzonderingen:
de Avensis 2.0 benzine die gebouwd is tussen juli 2000 en oktober 2008
de Avensis 2.4 benzine van juni 2003 tot oktober 2008.
SgtPorkbeansvrijdag 8 december 2017 @ 22:00
Je hebt een Toyota, die gaan uberhaupt toch niet stuk? :P
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:06
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:57 schreef Geralt het volgende:

[..]

Kut.

Is al vanmiddag geweest om 4 uur. Van de pomp naar huis is ongeveer 1 kilometer. Dat zal nog wel euro 95 geweest zijn dan denk ik? :@
Nee, smartiepants; je brandstof wordt rondgepompt; wat je injectiesysteem niet inneemt gaat retour tank.. zit binnen 10 tellen in je motor,
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:07
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

[..]

Heb je één van die 2?
Sometimesvrijdag 8 december 2017 @ 22:07
Als je alleen maar 2 keer per dag een stuk van 3 km rijdt dan lijkt me het gevolg van 1 half keertje verkeerd tanken nauwelijks relevant.
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:07 schreef Sometimes het volgende:
Als je alleen maar 2 keer per dag een stuk van 3 km rijdt dan lijkt me het gevolg van 1 half keertje verkeerd tanken nauwelijks relevant.
Neuh, dan is na 300 dagen die zooi wel weer uit je systeem ^O^
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 22:08
1 half tankje kan niet zoveel kwaad denk ik. Ik zou m nu/morgen wel volgooien met 95, om de ethanol iets te verdunnen.

https://www.anwb.nl/over-(...)nieuwe-brandstof-e10
#ANONIEMvrijdag 8 december 2017 @ 22:16
- moveh -

[ Bericht 98% gewijzigd door Sounddragon op 08-12-2017 22:33:02 ]
LoveAtFirstDrivevrijdag 8 december 2017 @ 22:26
20 euro is toch geen 21 liter benzine? Of woon je ergens waar de benzine nog rond de euro is? Als je gewoon in NL woont zal het niet meer dan 15 liter zijn geweest. Dan zou ik 'm, zoals hierboven al meerdere keren aangegeven is, gewoon volgooien met normale E95 of E98 en even lekker een stukje gaan rijden. Zodra de tank weer wat leger is, meteen weer E95 of E98 er in gooien. Enzovoorts.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:27
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb je één van die 2?
Ja hoezo? Veranderd dat iets aan de zaak? :X

Net volgegooid, er ging 40 euro en 1 cent bij.

Dus zegmaar 1/3de blue one en 2/3de euro 95 zit er nu in. Zojuist 15km gereden.

Goed zo en niks meer aan doen? Of toch even langs de dealer?
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Zodra de tank weer wat leger is, meteen weer E95 of E98 er in gooien. Enzovoorts.
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neuh, dan is na 300 dagen die zooi wel weer uit je systeem ^O^
Dat duurt dus wel even. Ik rij tegenwoordig een maand op een tank denk ik. Als het niet langer is.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:29
Maar dat is dus de vraag wat beter is, of telkens bijvullen zodat het blue one gehalte geleidelijk aan steeds minder wordt, of ineens een halve tank op zn minst erbij gooien zodra dat kan? Dan rij ik dus langer voordat dat kan, maar dan halveert het gehalt wel ineens. Wat is het best? :)
LoveAtFirstDrivevrijdag 8 december 2017 @ 22:30
Ja ik denk dat je in het nadeel bent omdat je zo weinig rijdt. Dus dan blijft het natuurlijk langer in je systeem zitten. Maar ik denk dat 1x'tje zo een kleine tank niet zoveel kwaad kan. Maar wil je het zeker weten, zal je inderdaad even langs de dealer moeten gaan.
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:34
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:27 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja hoezo? Veranderd dat iets aan de zaak? :X

Net volgegooid, er ging 40 euro en 1 cent bij.

Dus zegmaar 1/3de blue one en 2/3de euro 95 zit er nu in. Zojuist 15km gereden.

Goed zo en niks meer aan doen? Of toch even langs de dealer?
Nee, is goed zo, maar ik zou toch even kijken of je geen reden kunt verzinnen om hem wat rapper leeg te rijden :P

Vindt ie niet erg hoor, beetje kilometers maken ;)
Citizen.Erasedvrijdag 8 december 2017 @ 22:35
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:27 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja hoezo? Veranderd dat iets aan de zaak? :X

Net volgegooid, er ging 40 euro en 1 cent bij.

Dus zegmaar 1/3de blue one en 2/3de euro 95 zit er nu in. Zojuist 15km gereden.

Goed zo en niks meer aan doen? Of toch even langs de dealer?
Lijkt me weinig om je druk over te maken. Het wordt weliswaar afgeraden maar als je eenmalig een deel getankt hebt (en de rest weer bijgetankt hebt) dan trekt je motor dat wel.
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 22:37
Volgens mij zit er in 95 ook ethanol (5% ipv 10% bij E10), dus een beetje ethanol kan geen kwaad (denk ik, ben geen automechaniker).

Ik zou m nu/morgen volgooien met 95, en als de helft er uit is nog een keer volgooien.

Maar: wat voor Avensis heb je dan? (omdat er twee specifieke modellen afgeraden wordt om E10 te rijden)

Dus is het misschien raadzaam om met jouw specifieke model/motor verder te zoeken naar E10 advies/ervaringen.

Zojuist ook gelezen dat brandstofleidingen en pomp er gevoelig voor kúnnen zijn, maar alleen als er 1000-en kilometers mee wordt gereden.
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:38
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:35 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Lijkt me weinig om je druk over te maken. Het wordt weliswaar afgeraden maar als je eenmalig een deel getankt hebt (en de rest weer bijgetankt hebt) dan trekt je motor dat wel.
Gaat niet om de motor, gaat om rubbers, keerringen en kunststoffen in zijn brandstofsysteem die er niet tegen kunnen.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 22:38
Je auto gaat echt niet meteen stuk als je een keer een tankje van die Blue One leegrijdt.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 22:39
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Gaat niet om de motor, gaat om rubbers, keerringen en kunststoffen in zijn brandstofsysteem die er niet tegen kunnen.
Waarom zijn die bij de specifieke Toyota van ts dan anders dan bij andere auto's die er wel op mogen rijden?
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:39 schreef Geelman het volgende:

[..]

Waarom zijn die bij de specifieke Toyota van ts dan anders dan bij andere auto's die er wel op mogen rijden?
Wacht, ik pak effe mijn glazen bol en wichelroede.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 22:43
quote:
3s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wacht, ik pak effe mijn glazen bol en wichelroede.
Ok, dus je weet het eigenlijk ook niet?
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:37 schreef Het_Bokje het volgende:
Maar: wat voor Avensis heb je dan? (omdat er twee specifieke modellen afgeraden wordt om E10 te rijden)
Ja een van die 2 specifieke modellen dus. :+
Sounddragonvrijdag 8 december 2017 @ 22:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:38 schreef Geelman het volgende:
Je auto gaat echt niet meteen stuk als je een keer een tankje van die Blue One leegrijdt.
Je hand pleurt ook niet meteen van het bot af als je hem een maandje in het zoutzuur houdt. Went ie wel aan joh, geen enkel probleem.

We zitten niet meer in 1983, tegenwoordig is autotechniek gevoelig, en ethanol is teringzooi.

quote:
Ethanol (triviale naam ethylalcohol), vaak afgekort tot EtOH, is de bekendste en meest voorkomende alcohol, aangezien het een vaak gebruikt oplosmiddel is
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:43 schreef Geelman het volgende:

[..]

Ok, dus je weet het eigenlijk ook niet?
Nee, ik heb die auto niet ontworpen en ik ben ook geen Toyota monteur..

Als de fabrikant zegt dat je er geen Ethanol in moet pleuren, lijkt het me niet dat je dat dan tóch moet doen, daar hoef je toch niet voor doorgeleerd te hebben? :')
frederikvrijdag 8 december 2017 @ 22:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:39 schreef Geelman het volgende:

[..]

Waarom zijn die bij de specifieke Toyota van ts dan anders dan bij andere auto's die er wel op mogen rijden?
Ik vraag me in die blog alleen af op welke manier men dat rijden op Blue definieerd.
Gaat het om eenmalig (zeg maar het diesel - benzine probleem), of gaat het om het bewust gebruiken van die blue, voor de hele periode waarin je hem hebt.

Bij die blogpost is het voor mij niet duidelijk of men het heeft over incidenten, of structureel gebruik door mensen die graag zouden willen overstappen
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:50
Dat laatste is mij ook niet geheel duidelijk.

Ik moet morgen ff naar mn pa, zondag naar puppyschool en bij ma langs, dus dan heb ik er denk ik wel weer 150km ofzo mee gereden.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 22:51
In elk geval zit er nu ipv 10% ethanol 6,67% ethanol in mn tank tegenover het gebruikelijke 5%

Die 1,67% (ongeveer dan) zal denk ik niet zo heel schadelijk zijn.
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 22:53
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:51 schreef Geralt het volgende:
In elk geval zit er nu ipv 10% ethanol 6,67% ethanol in mn tank tegenover het gebruikelijke 5%

Die 1,67% (ongeveer dan) zal denk ik niet zo heel schadelijk zijn.
Dat denk ik ook.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 22:54
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je hand pleurt ook niet meteen van het bot af als je hem een maandje in het zoutzuur houdt. Went ie wel aan joh, geen enkel probleem.

We zitten niet meer in 1983, tegenwoordig is autotechniek gevoelig, en ethanol is teringzooi.

[..]

[..]

Nee, ik heb die auto niet ontworpen en ik ben ook geen Toyota monteur..

Als de fabrikant zegt dat je er geen Ethanol in moet pleuren, lijkt het me niet dat je dat dan tóch moet doen, daar hoef je toch niet voor doorgeleerd te hebben? :')
Wow, rustaaag... :')

Blue One is in principe gewoon E10 en daar rijdt half Frankrijk en Belgie op. Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn, zou men daar massaal stranden. En dat valt volgens mij reuze mee. Ook in reguliere euro 95 zit al ethanol bijgemengd, dus ts krijgt het spul in principe al gewoon in z'n brandstofsysteem.

Ik zou ook niet tegen advies van Toyota in op E10 gaan rijden, maar door 1 tank van dat spul gaat die auto natuurlijk niet stuk.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 22:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:48 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik vraag me in die blog alleen af op welke manier men dat rijden op Blue definieerd.
Gaat het om eenmalig (zeg maar het diesel - benzine probleem), of gaat het om het bewust gebruiken van die blue, voor de hele periode waarin je hem hebt.

Bij die blogpost is het voor mij niet duidelijk of men het heeft over incidenten, of structureel gebruik door mensen die graag zouden willen overstappen
De ANWB heeft eens een Signum die volgens Opel niet tegen E10 kan op dat spul laten rijden. Ging pas na 20k fout. (bron: https://www.anwb.nl/auto/(...)e10-ongeschikte-auto)

Maar boze tongen beweren dat de brandstofpompen van die Opels sowieso kapot gingen... :+
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 22:58
In de anwb-link
http://forum-fok.digidip.(...)nl%2Ftopic%2F2413794

rijden ze een opel na 27.000km naar de kloten, omdat de brandstofpomp van aluminium is. Wellicht zijn die 2 Avensis modellen dus met een alu-brandstofpomp. (gokje)
LoveAtFirstDrivevrijdag 8 december 2017 @ 22:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:54 schreef Geelman het volgende:

[..]

Wow, rustaaag... :')

Blue One is in principe gewoon E10 en daar rijdt half Frankrijk en Belgie op. Als het daadwerkelijk zo slecht zou zijn, zou men daar massaal stranden. En dat valt volgens mij reuze mee. Ook in reguliere euro 95 zit al ethanol bijgemengd, dus ts krijgt het spul in principe al gewoon in z'n brandstofsysteem.

Ik zou ook niet tegen advies van Toyota in op E10 gaan rijden, maar door 1 tank van dat spul gaat die auto natuurlijk niet stuk.
Wel mee eens inderdaad. Al kunnen veel auto's er gewoon wel op rijden natuurlijk. Toen ik met de 540i in BE en FR reed heb ik overigens gewoon E98 getankt, aangezien de meeste oude auto's het ook niet zo fijn vinden.
frederikvrijdag 8 december 2017 @ 23:00
Ik ben op die blog nog even verder gaan kijken, en zag onderstaande reactie:

quote:
Toyota Informatie Center, Frank schreef:
3 april 2013 om 10:19

@Ruud van Egmond, wanneer jouw Toyota Avensis is geproduceerd in de periode juli 2000 tot oktober 2008 is het inderdaad niet mogelijk om E10 te tanken. Je geeft aan dat je dit wel een aantal keer gedaan hebt. Of de motor en de lambdasonde zijn beschadigd door het gebruik van E10 brandstof kan ik op afstand helaas niet bepalen. Daarvoor wil ik je doorverwijzen naar de Toyota dealer.
Dit wekt toch de suggestie dat het advies op het blog niet zomaar slaat op het permanente gebruik, maar ook op het incidentele gebruik.

In jouw geval is er echter toch sprake van een iets andere situatie:
- Een klein stukje gereden met voornamelijk E10, daarna al verdunning toegepast (in tegenstelling tot het geval uit die reactie)
- Jij hebt contact gehad met de dealer (maar vraag is wat dat voor waarde heeft als er schade blijkt te zijn, immers is dan de vraag of de dealer dat contact nog weet, en of die schade gekomen is na dat advies, of onderweg van de pomp naar jouw huis)
LoveAtFirstDrivevrijdag 8 december 2017 @ 23:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Geelman het volgende:

[..]

De ANWB heeft eens een Signum die volgens Opel niet tegen E10 kan op dat spul laten rijden. Ging pas na 20k fout. (bron: https://www.anwb.nl/auto/(...)e10-ongeschikte-auto)

Maar boze tongen beweren dat de brandstofpompen van die Opels sowieso kapot gingen... :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Het_Bokje het volgende:
In de anwb-link
http://forum-fok.digidip.(...)nl%2Ftopic%2F2413794

rijden ze een opel na 27.000km naar de kloten, omdat de brandstofpomp van aluminium is. Wellicht zijn die 2 Avensis modellen dus met een alu-brandstofpomp. (gokje)
Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 23:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Wel mee eens inderdaad. Al kunnen veel auto's er gewoon wel op rijden natuurlijk. Toen ik met de 540i in BE en FR reed heb ik overigens gewoon E98 getankt, aangezien de meeste oude auto's het ook niet zo fijn vinden.
In m'n motor gaat ook geen E10. Die benzine bederft sneller door het hogere ethanolpercentage en zeker in je carburateurs wil je geen rommel.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 23:04
Ik zal het tijdens de volgende beurt eens aangeven dat ik pper abuis dat blue one 95 troep getankt hebt en of ze extra willen checken naar de onderdelen/slangen die daar niet tegen kunnen.

:)
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 23:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]


[..]

Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 23:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:04 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
Dat zag ik ook al staan:
quote:
In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken.
Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 23:10
Mja, de ANWB is natuurlijk ook aardsconservatief. Wordt nog wat als E10 in Nederland ook de standaard brandstof wordt: https://www.tankpro.nl/br(...)laatsmaken-voor-e10/

Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 23:21
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat zag ik ook al staan:

[..]

Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 23:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:10 schreef Geelman het volgende:
Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 23:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
Het is een test geweest van de Duitse ADAC las ik ergens; nog niet op gezocht verder :)
Geelmanvrijdag 8 december 2017 @ 23:25
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Ik zou gewoon euro 95 blijven tanken.
Het_Bokjevrijdag 8 december 2017 @ 23:25
Oh, ik had via de ANWB-site deze gevonden:

https://www.anwb.nl/auto/(...)tanken-geen-probleem

Maar die test is dus nog ouder.... De ANWB weet dus op 8 maart 2012 niet meer wat ze in mei 2011 getest hebben... :')

Edit: Die testen hebben dus toch wat met elkaar te maken....

Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Het_Bokje op 08-12-2017 23:31:00 ]
Leandravrijdag 8 december 2017 @ 23:34
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Je zou er volgens dat bericht dat je er geen E10 in mag gooien toch sowieso beter 98 in kunnen gooien?
Geraltvrijdag 8 december 2017 @ 23:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.
Dat hoef ik niet te checken, dat is zo.
Fervrijdag 8 december 2017 @ 23:53
Hahahahaah, die VOS-S-S. Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor _O-

Heb weer gelachen.

SPOILER
Nee, 6,677% voor een weekje moet kunnen. Zondagavond weer 95 bijgooien en nog een stukje rijden. Eventueel een nieuw brandstoffilter ivm extra vuil wat nu losgeweekt wordt door die ethanol.
Geraltzaterdag 9 december 2017 @ 00:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:53 schreef Fer het volgende:
Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor
:D
Maegrimzaterdag 9 december 2017 @ 09:06
98 zit geen ethanol in dus sws beter

[ Bericht 24% gewijzigd door Maegrim op 09-12-2017 10:48:57 ]
oldfordzaterdag 9 december 2017 @ 10:41
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Dat advies om 98 octaan te tanken geldt voor landen als Belgie en Frankrijk waar geen "normale" 95 octaan te verkrijgen is.
Maar ook in 98 octaan zit die 5% bio-ethanol - dat is wettelijk verplicht.
Vroeger had Gulf de specs op het web staan en kon je zien dat die 5% bio-ethanol gewoon in alle benzine zat, dus 95, 98 en 100 octaan. Aral Duitsland doet er minder geheimzinnig over.
Zie: https://www.aral.de/de/re(...)raftstoffsorten.html
Ferzaterdag 9 december 2017 @ 11:00
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
Sounddragonzaterdag 9 december 2017 @ 11:35
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:00 schreef Fer het volgende:
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Ferzaterdag 9 december 2017 @ 11:45
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
Sounddragonzaterdag 9 december 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Ferzaterdag 9 december 2017 @ 11:50
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Je zou er in principe ook in kunnen pissen lijkt me :P
oldfordzaterdag 9 december 2017 @ 11:55
AdBlue wordt in de uitlaat gespoten en helpt om NOx om te zetten in ongevaarlijke stoffen.
Hier wordt het aardig uigelegd (wel in het Engels): https://www.rix.co.uk/blo(...)owners-need-to-know/
En een wat kortere uitleg in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_katalytische_reductie
Mano_zaterdag 9 december 2017 @ 12:54
Voortaan gewoon 1x per maand naar Bels rijden om E98 te tanken voor de prijs van E95 hier in NL. Maakt die auto ook eens wat meer kilometers :P

Heb die Blue One zooi ook eens in m;n Coupe van '98 gegooid. Geen ramp, gewoon verdunnen en oprijden zoals al gezegd. En niet meer bij die drugsdealers langs de randweg tanken ;)
Pigerzaterdag 9 december 2017 @ 13:03
Weg
eXplorer1zaterdag 9 december 2017 @ 13:13
Niks aan de hand, gewoon doorrijden en weer ron95 tanken, geen man overboord. Je moet alleen er geen gewoonte van maken.

Wat betreft lambda sensor, is onzin, ze gebruiken standaard Bosch sensors en die geven geen fuck om ethanol.

Als je E85 getankt had was het een ander verhaal geweest, nu niet dus lekker doorrijden.
Ferzaterdag 9 december 2017 @ 13:21
Benzine verbrand in waterdamp en Co2, ethanol ook, dus gevaar is wel geweken na de cilinders.
Kentekenplaatzaterdag 9 december 2017 @ 21:19
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook." _O-

Adblue gaat in je uitlaatsysteem trouwens, gelukkig niet in je motorblok.
Kentekenplaatzaterdag 9 december 2017 @ 21:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 13:13 schreef eXplorer1 het volgende:
Niks aan de hand, gewoon doorrijden en weer ron95 tanken, geen man overboord. Je moet alleen er geen gewoonte van maken.

Wat betreft lambda sensor, is onzin, ze gebruiken standaard Bosch sensors en die geven geen fuck om ethanol.

Als je E85 getankt had was het een ander verhaal geweest, nu niet dus lekker doorrijden.
Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.
Graf..Coudenhove..Kalergizaterdag 9 december 2017 @ 23:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:39 schreef Het_Bokje het volgende:
En nu lekker de pomp bezet houden in afwachting van antwoord. :')
:D :B
Graf..Coudenhove..Kalergizaterdag 9 december 2017 @ 23:25
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe vol is je tank nu?

Als je op half vol zit zou ik hem gewoon verder volgooien met 95, en elke keer dat je een kwart leeg hebt meteen weer 95 erbij.. keertje of 2, 3 doen en het is zodanig verdund dat het niet veel kwaad meer kan.

Andere optie is ANWB bellen en leeg laten trekken, maar je was al zo wijs om ermee te gaan rijden, dus dat is ook al een treintje te laat. Die zooi tast in sommige gevallen rubbers aan, en dat is het dan nu al aan het doen.

Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
Precies zo snel mogelijk spoelen dus bijtanken en de tanks leegrijden weer tanken en nog een stuk rijden zodat er ook doorgespoeld is.

Dat je weinig rijdt is juist nu zeer slecht omdat de rubbers dan langer aangetast kunnen worden.

hup hup karren met die bak ! o|O ~O> o|O
eXplorer1zondag 10 december 2017 @ 00:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:20 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.
Kan wel een keer maar niet te vaak, e85 is veel te arm bij 14.7afr, wat bj benzine perfect is
Ferzondag 10 december 2017 @ 10:36
In Duitsland een keer benzin 91 in een TSi en toen met bepakking de Alpen in. Ging ook goed.
eXplorer1zondag 10 december 2017 @ 12:06
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 10:36 schreef Fer het volgende:
In Duitsland een keer benzin 91 in een TSi en toen met bepakking de Alpen in. Ging ook goed.
Klopt, motor gaan pingelen en de ecu trekt timing terug om dat te voorkomen, works as designed
lzvtjezondag 10 december 2017 @ 12:23
Ik zou me drukker maken om die 3 km die je rijd, Daar gaat je motor pas echt van naar de klote.
#ANONIEMzondag 10 december 2017 @ 12:44
Ondanks dat je wel een prutser bent als je daar pas tijdens het tanken achterkomt, is het wel een Toyota. Ik zou me niet al te veel zorgen maken.
vipergtswoensdag 20 december 2017 @ 20:30
Gewoon van het weekend even heen en weer naar Groningen trappen en de tank weer vullen. Niet langs de dealer gaan. Er zal weinig aan de hand zijn maar als je het zegt moet opeens heel je brandstofsysteem e.d behandeld worden voor 5.000 euro
Pizza_Boomdinsdag 26 december 2017 @ 04:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:19 schreef Kentekenplaat het volgende:
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook." _O-
In de nadagen van mijn autoverhuur periode eens een auto gehad waar de huurder dat ook had gedaan. Hele zooitje over de zeik, zelfs noodloop wilde niet meer.
Sowieso een stinksysteem in de huidige toepassing: is je ad blue leeg en tank je niet bij, dan start ie gewoon niet meer, bij de meeste auto's kan je er ruk bij en ligt inhoud van de tank zo'n 5000 km onder het onderhoudsinterval. 8)7 8)7 Ken maar een paar auto's waar je de ad blue wel fatsoenlijk zelf kan bijvullen: Mercedes C/E klasse, Jaguar XE/XF/XJ, RR Evoque/Discovery en de diverse busjes. Bij Peugeot bijvoorbeeld hebben ze dat ding ergens onder de laadvloer van de kofferbak verstopt.
Goed, bij de meeste auto's kan je nog rustig zo'n 2500 km rijden voordat je tankje ook daadwerkelijk leeg is als ie gaat miepen, maar toch. Eens een auto opgepikt waar het lampje voor Ad Blue (ohnee, diesel exhaust fluid :+ ) al brandde in Zuid Europa, daar nog ruim 2100 km mee gereden, in Nederland weer gedropt en is pas hier afgevuld. Goed, laatste 200 of 300 km is de melding niet meer weggegaan en er ging bijna de volledige tankinhoud in, maarja. :W :W