abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175588498
registreer om deze reclame te verbergen
Ik ben op die blog nog even verder gaan kijken, en zag onderstaande reactie:

quote:
Toyota Informatie Center, Frank schreef:
3 april 2013 om 10:19

@Ruud van Egmond, wanneer jouw Toyota Avensis is geproduceerd in de periode juli 2000 tot oktober 2008 is het inderdaad niet mogelijk om E10 te tanken. Je geeft aan dat je dit wel een aantal keer gedaan hebt. Of de motor en de lambdasonde zijn beschadigd door het gebruik van E10 brandstof kan ik op afstand helaas niet bepalen. Daarvoor wil ik je doorverwijzen naar de Toyota dealer.
Dit wekt toch de suggestie dat het advies op het blog niet zomaar slaat op het permanente gebruik, maar ook op het incidentele gebruik.

In jouw geval is er echter toch sprake van een iets andere situatie:
- Een klein stukje gereden met voornamelijk E10, daarna al verdunning toegepast (in tegenstelling tot het geval uit die reactie)
- Jij hebt contact gehad met de dealer (maar vraag is wat dat voor waarde heeft als er schade blijkt te zijn, immers is dan de vraag of de dealer dat contact nog weet, en of die schade gekomen is na dat advies, of onderweg van de pomp naar jouw huis)
pi_175588504
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Geelman het volgende:

[..]

De ANWB heeft eens een Signum die volgens Opel niet tegen E10 kan op dat spul laten rijden. Ging pas na 20k fout. (bron: https://www.anwb.nl/auto/(...)e10-ongeschikte-auto)

Maar boze tongen beweren dat de brandstofpompen van die Opels sowieso kapot gingen... :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Het_Bokje het volgende:
In de anwb-link
http://forum-fok.digidip.(...)nl%2Ftopic%2F2413794

rijden ze een opel na 27.000km naar de kloten, omdat de brandstofpomp van aluminium is. Wellicht zijn die 2 Avensis modellen dus met een alu-brandstofpomp. (gokje)
Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:02:52 #53
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175588571
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Wel mee eens inderdaad. Al kunnen veel auto's er gewoon wel op rijden natuurlijk. Toen ik met de 540i in BE en FR reed heb ik overigens gewoon E98 getankt, aangezien de meeste oude auto's het ook niet zo fijn vinden.
In m'n motor gaat ook geen E10. Die benzine bederft sneller door het hogere ethanolpercentage en zeker in je carburateurs wil je geen rommel.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175588618
registreer om deze reclame te verbergen
Ik zal het tijdens de volgende beurt eens aangeven dat ik pper abuis dat blue one 95 troep getankt hebt en of ze extra willen checken naar de onderdelen/slangen die daar niet tegen kunnen.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175588647
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]


[..]

Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
pi_175588709
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:04 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
Dat zag ik ook al staan:
quote:
In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken.
Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:10:00 #57
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175588819
registreer om deze reclame te verbergen
Mja, de ANWB is natuurlijk ook aardsconservatief. Wordt nog wat als E10 in Nederland ook de standaard brandstof wordt: https://www.tankpro.nl/br(...)laatsmaken-voor-e10/

Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175589076
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat zag ik ook al staan:

[..]

Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
pi_175589094
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:10 schreef Geelman het volgende:
Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175589108
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
Het is een test geweest van de Duitse ADAC las ik ergens; nog niet op gezocht verder :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:13 #61
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175589187
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Ik zou gewoon euro 95 blijven tanken.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175589191
Oh, ik had via de ANWB-site deze gevonden:

https://www.anwb.nl/auto/(...)tanken-geen-probleem

Maar die test is dus nog ouder.... De ANWB weet dus op 8 maart 2012 niet meer wat ze in mei 2011 getest hebben... :')

Edit: Die testen hebben dus toch wat met elkaar te maken....

Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Het_Bokje op 08-12-2017 23:31:00 ]
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:34:38 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175589444
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Je zou er volgens dat bericht dat je er geen E10 in mag gooien toch sowieso beter 98 in kunnen gooien?
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175589696
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.
Dat hoef ik niet te checken, dat is zo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175589921
Hahahahaah, die VOS-S-S. Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor _O-

Heb weer gelachen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_175590144
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:53 schreef Fer het volgende:
Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor
:D
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175593327
98 zit geen ethanol in dus sws beter

[ Bericht 24% gewijzigd door Maegrim op 09-12-2017 10:48:57 ]
ಠ_ಠ
pi_175594369
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Dat advies om 98 octaan te tanken geldt voor landen als Belgie en Frankrijk waar geen "normale" 95 octaan te verkrijgen is.
Maar ook in 98 octaan zit die 5% bio-ethanol - dat is wettelijk verplicht.
Vroeger had Gulf de specs op het web staan en kon je zien dat die 5% bio-ethanol gewoon in alle benzine zat, dus 95, 98 en 100 octaan. Aral Duitsland doet er minder geheimzinnig over.
Zie: https://www.aral.de/de/re(...)raftstoffsorten.html
pi_175594621
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
.
pi_175595307
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:00 schreef Fer het volgende:
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_175595476
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
.
pi_175595526
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_175595539
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Je zou er in principe ook in kunnen pissen lijkt me :P
.
pi_175595607
AdBlue wordt in de uitlaat gespoten en helpt om NOx om te zetten in ongevaarlijke stoffen.
Hier wordt het aardig uigelegd (wel in het Engels): https://www.rix.co.uk/blo(...)owners-need-to-know/
En een wat kortere uitleg in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_katalytische_reductie
  zaterdag 9 december 2017 @ 12:54:12 #75
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_175596479
Voortaan gewoon 1x per maand naar Bels rijden om E98 te tanken voor de prijs van E95 hier in NL. Maakt die auto ook eens wat meer kilometers :P

Heb die Blue One zooi ook eens in m;n Coupe van '98 gegooid. Geen ramp, gewoon verdunnen en oprijden zoals al gezegd. En niet meer bij die drugsdealers langs de randweg tanken ;)
It might only be 3 inches, but it smells like a foot.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')