abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Redactie Frontpage donderdag 7 december 2017 @ 18:24:41 #1
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_175555928
Als je je tweede huis verhuurt aan een familielid kun je een papieren huur vragen, maar wel huurtoeslag ontvangen voor de niet-betaalde huur. Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken is niet van plan om een einde te maken aan deze overheidscadeautjes:

quote:
Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek begin oktober dat rijke ouders door een handige truc elke maand honderden euro's huurtoeslag opstrijken. Hoeveel mensen precies gebruikmaken van deze truc, is onduidelijk. Wel duidelijk is dat steeds meer ouders een huis kopen voor hun kind omdat spaargeld op de bank nauwelijks rente oplevert.

Zo werkt het
De truc werkt zo: ouders kopen een woning en verhuren die aan hun kind. Dat kind kan vervolgens huurtoeslag aanvragen. De ouders mogen zelf bepalen hoeveel huur ze vragen en kunnen er zo dus voor zorgen dat hun kind recht heeft op huurtoeslag.

De constructie is erg lucratief. Twee rekenvoorbeelden:
Ouders kopen een appartement. Hun zoon of dochter (tot 23 jaar) gaat er wonen voor een huur van ruim 400 euro per maand. En die krijgt dan maandelijks 191 euro huurtoeslag terug.
Voor een zoon of dochter van 23 jaar of ouder mag de huur maximaal 710 euro zijn om in aanmerking te komen voor huursubsidie. Dan krijgt een kind 354 euro huurtoeslag terug.
De constructie is legaal, maar Tweede Kamerleden vinden het asociaal. PVV, PvdA, CDA, GroenLinks, SP, en de Partij voor de Dieren willen af van de constructie.

"Dit is misbruik van sociale regelingen. Huurtoeslag is bedoeld om je huis te financieren en niet om via een constructie, via schenkingen, de schatkist te plunderen. Daar moet echt een einde aan komen", zei PvdA-Kamerlid Henk Nijboer erover.

Minister grijpt niet in
Minister Ollongren laat nu aan de Kamer weten dat ze geen 'uitvoerbare mogelijkheden ziet om de huurtoeslagregeling zo aan te passen dat de lucratieve constructie onmogelijk wordt gemaakt'.

Allerlei instanties, notarissen en zelfs de Consumentenbond geven tips hoe je de truc kunt toepassen. De minister is niet van plan om de Consumentenbond daarop aan te spreken. "De advisering via deze websites valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaren."

PvdA: 'Ingrijpen, niet langs de kant staan'
PvdA-Kamerlid Nijboer legt zich daar niet bij neer. "De minister erkent dat er misbruik van wordt gemaakt, noemt het onwenselijk maar doet er verder niets aan."

De PvdA'er zal maandag bij het debat aan de minister vragen om op te treden. "De minister moet tegen misbruik van belastinggeld optreden, niet hoofdschuddend langs de kant gaan staan."
Bron: RTL Nieuws
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175556085
Volgens mij vormen de partijen die tegen deze constructie zijn een meerderheid in de kamer. Dus hopelijk kunnen ze hier wat aan doen. Want dit is natuurlijk van de zotte.
pi_175556096
Je OP klopt niet: een verhurende ouder ontvangt geen huurtoeslag. Alleen de huurder met een huurcontract.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
  Redactie Frontpage donderdag 7 december 2017 @ 18:31:49 #4
346939 crew  Janneke141
pi_175556114
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:30 schreef Peter het volgende:
Je OP klopt niet: een verhurende ouder ontvangt geen huurtoeslag. Alleen de huurder met een huurcontract.
Volgens mij staat er niet letterlijk in mijn OP wie die huurtoeslag dan krijgt, maar je hebt uiteraard gelijk.
Per saldo maakt het weinig uit, aangezien huurder en verhuurder in principe dezelfde partij zijn.
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 18:34:24 #5
179075 crew  hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175556186
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:30 schreef Peter het volgende:
Ja en dat gaat vervolgens richting de verhuurder/eigenaar van de woning/(in dit geval) ouder
Huurtoeslag is ook gewoon een subsidie voor woningeigenaren
pi_175556261
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Volgens mij staat er niet letterlijk in mijn OP wie die huurtoeslag dan krijgt, maar je hebt uiteraard gelijk.
1e zin van jezelf
PM
pi_175556279
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:34 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja en dat gaat vervolgens richting de verhuurder/eigenaar van de woning/(in dit geval) ouder
Huurtoeslag is ook gewoon een subsidie voor woningeigenaren
is dat anders dan bij de woningbouw?
PM
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 18:38:06 #8
179075 crew  hugecooll
pi_175556307
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:37 schreef Peter het volgende:

[..]

Op papier niet, maar in de praktijk betaalt de huurder in deze constructie geen huur
pi_175556380
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:38 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Op papier niet, maar in de praktijk betaalt de huurder in deze constructie geen huur
dan moet men dat als schenking aanmerken. Niets mis met de toeslag.
PM
  Redactie Frontpage donderdag 7 december 2017 @ 18:43:01 #10
346939 crew  Janneke141
pi_175556459
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:37 schreef Peter het volgende:

[..]

Nee, ook niet.
Maar nogmaals: de verhuurder en de huurder zijn hier een en dezelfde partij. Het is een volstrekt onnodige subsidie.
  donderdag 7 december 2017 @ 18:53:59 #11
285174 Evienne
never odd or even
pi_175556764
Wat een nonsens. Mijn ouders hebben ook een huis gekocht waar ik in woon, maar dat was echt geen cadeautje voor mij hoor. Noodzaak en mijn vader is gewoon mijn huisbaas en mag daar een marktconforme huur voor vragen. Als hij 80 is heeft hij daar het huis ongeveer mee terugverdiend, mits er niet teveel aan gaat mankeren, nou dikke winst hoor.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 18:55:58 #12
179075 crew  hugecooll
pi_175556822
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:53 schreef Evienne het volgende:
Wat een nonsens. Mijn ouders hebben ook een huis gekocht waar ik in woon, maar dat was echt geen cadeautje voor mij hoor. Noodzaak en mijn vader is gewoon mijn huisbaas en mag daar een marktconforme huur voor vragen. Als hij 80 is heeft hij daar het huis ongeveer mee terugverdiend, mits er niet teveel aan gaat mankeren, nou dikke winst hoor.
Terugverdiend?
  Redactie Frontpage donderdag 7 december 2017 @ 18:56:28 #13
346939 crew  Janneke141
pi_175556835
Geen idee waarom je een huis zou moeten terugverdienen op kosten van de belastingbetaler.
  donderdag 7 december 2017 @ 18:57:08 #14
285174 Evienne
never odd or even
pi_175556857
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:55 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Terugverdiend?
Geen hypotheek.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_175556895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:53 schreef Evienne het volgende:
In de praktijk zal jij wel degelijk in een comfortabelere positie zitten dan iemand waarbij je vader niet de eigenaar is.

Al ken ik ook iemand waarbij ouders veel zeggenschap wilden houden over inrichting ed.

Feit blijft dat huurtoeslag hierbij discutabel is.
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 18:58:27 #16
179075 crew  hugecooll
pi_175556903
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:57 schreef Evienne het volgende:

[..]

Geen hypotheek.
Ja, het is toch niet zo dat die woning na aankoop 0 waard is en dat hij door middel van het te verhuren dan het aankoopbedrag als hij 80 is pas weer terugheeft?
  donderdag 7 december 2017 @ 19:03:11 #17
285174 Evienne
never odd or even
pi_175557019
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Geen idee waarom je een huis zou moeten terugverdienen op kosten van de belastingbetaler.
Ik ben toch gewoon huurder, hij is toch gewoon huisbaas?

Als hij er een ander in liet wonen, is een marktconforme huur vragen ineens geen probleem? Als ik dan in het oude huis van die ander zou gaan wonen, is huurtoeslag ontvangen geen probleem? Ik niet snap.
pi_175557130
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:03 schreef Evienne het volgende:

[..]

Als hij er een ander in liet wonen, is een marktconforme huur vragen ineens geen probleem? Als ik dan in het oude huis van die ander zou gaan wonen, is huurtoeslag ontvangen geen probleem? Ik niet snap.
De vraag is of het wel marktconforme huur is natuurlijk. Mogelijk valt het eigenlijk ook goed in de vrije sector te verhuren, maar dan krijgt dochterlief geen subsidie en kost het papalief dus meer geld.
  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 19:07:51 #19
179075 crew  hugecooll
pi_175557169
quote:

[..]

Is ook niet per se een probleem, maar het is meestal een combinatie van dingen. Een pand kopen en 'marktconforme huur' vragen aan je kind. Dat kind krijg vervolgens huurtoeslag en maakt dat, samen met het resterende bedrag, over naar zijn ouder. Aan het eind van het jaar maakt de ouder alle betaalde huur minus de huurtoeslag als belastingvrije schenking over naar zijn/haar kind.

+ Effectief ontvangt de ouder dan huurtoeslag
+ Het kind woont gratis en betaalt dus eigenlijk geen marktconforme huur
- De rest van de samenleving betaalt
  donderdag 7 december 2017 @ 19:12:32 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175557294
quote:

[..]

Als je daadwerkelijk de huur aan je ouders betaalt zonder dat in de vorm van een schenking oid terug te krijgen dan is dit verhaal niet op jouw situatie van toepassing.
And so is the past
  donderdag 7 december 2017 @ 19:13:59 #21
285174 Evienne
never odd or even
pi_175557332
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:06 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

De vraag is of het wel marktconforme huur is natuurlijk. Mogelijk valt het eigenlijk ook goed in de vrije sector te verhuren, maar dan krijgt dochterlief geen subsidie en kost het papalief dus meer geld.
Slecht ge´soleerde jaren 60 woning, het valt allemaal wel mee. In de vrije sector zou hij er misschien meer voor kunnen vangen, dat kan ik echter niet betalen dus moet ik verhuizen naar een, jawel, gesubsidieerde woning. Hij gaat mij hier echt niet voor 300 euro in de maand laten wonen als mijn toeslag weg zou vallen. Dan sta ik gewoon op straat.
pi_175557411
Als iemand die 'de constructie gebruikt' heb ik me wel altijd afgevraagd waarom er niet gecontroleerd wordt op het wel/niet betalen van de gestelde huur. Ik maak nu al jaren -zo vaak mogelijk- het exacte bedrag over maar dat hoeft dus niet per se?

[ Bericht 46% gewijzigd door LelijKnap op 07-12-2017 19:22:09 ]
Leven is het verliezen van illusies. - LK
  donderdag 7 december 2017 @ 19:18:16 #23
285174 Evienne
never odd or even
pi_175557466
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:07 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Is ook niet per se een probleem, maar het is meestal een combinatie van dingen. Een pand kopen en 'marktconforme huur' vragen aan je kind. Dat kind krijg vervolgens huurtoeslag en maakt dat, samen met het resterende bedrag, over naar zijn ouder. Aan het eind van het jaar maakt de ouder alle betaalde huur minus de huurtoeslag als belastingvrije schenking over naar zijn/haar kind.

+ Effectief ontvangt de ouder dan huurtoeslag
+ Het kind woont gratis en betaalt dus eigenlijk geen marktconforme huur
- De rest van de samenleving betaalt
Ja en omdat dit dus niet in alle gevallen de gang van zaken is, is het (wat mij betreft O-) ) beter om niet aan de regeling te tornen.

Zoals jij het schetst is het inderdaad niet netjes, maar zijn we verbaasd dat rijke mensen over de rug van een ander nog rijker worden?
  donderdag 7 december 2017 @ 19:22:42 #24
213457 eNGine10
May the Force be with you!
pi_175557594
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:18 schreef Evienne het volgende:

[..]

Ja en omdat dit dus niet in alle gevallen de gang van zaken is, is het (wat mij betreft O-) ) beter om niet aan de regeling te tornen.

Zoals jij het schetst is het inderdaad niet netjes, maar zijn we verbaasd dat rijke mensen over de rug van een ander nog rijker worden?
Verbaasd niet maar ik zou het wel graag aangepast zien.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 7 december 2017 @ 19:24:13 #25
285174 Evienne
never odd or even
pi_175557655
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:22 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Verbaasd niet maar ik zou het wel graag aangepast zien.
Snap ik, maar dan wel graag zodanig dat ik niet hoef te verhuizen ;(
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')