abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 december 2017 @ 15:27:43 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175552140
Ik huur een woning maar ik vind de keuken erg klein.
Misschien voldoet het aan de minimale eisen, maar ik zou dat graag ergens willen achterhalen?
Ik heb dus 1 keukenblokje met links en rechts een keukenblad, in het midden een gootsteen, onder 3 aaneengesloten kastjes en 2 lades en boven 3 kastjes

Waar heb je als huurder recht op als het gaat om een keuken?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175552279
Dat klinkt wel normaal voor een huurwoning.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175552315
Dit kom je volgens mij vaak tegen in kleine appartementen. Lijkt me niet extreem klein.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 7 december 2017 @ 15:33:22 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175552321
Klinkt als een normale standaard keuken. Je kan altijd in overleg met de verhuurder upgraden. Ik heb een volledige inbouwkeuken in mijn huurhuis. Betaal je dan wel zelf natuurlijk.

Volgens mij staat nergens expliciet beschreven waaruit een keuken minimaal moet bestaan maar dat kan ik fout hebben.
And so is the past
pi_175552370
Als je tegenover het aanrecht een blinde muur hebt, dan kan je daar een werkbank ophangen met eventueel wasmachine/droger/vaatwasser eronder.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 7 december 2017 @ 15:34:52 #6
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175552372
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:33 schreef valentijn101 het volgende:
Dit kom je volgens mij vaak tegen in kleine appartementen. Lijkt me niet extreem klein.
het is niet echt een klein appartement
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 7 december 2017 @ 15:36:40 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175552418
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:34 schreef Onnoman het volgende:

[..]

het is niet echt een klein appartement
Maakt niet uit. De keukens in het type huis waar ik woon zijn relatief groot voor huur maar daar zit standaard hetzelfde in wat jij hebt.
And so is the past
  donderdag 7 december 2017 @ 15:38:01 #8
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175552461
De keuken heeft de grootte van een keuken uit een studentenkamer zeg maar.. maar als je echt een appartement hebt vind ik de keuken gewoon echt klein..
mag je cynisch op reageren i dont care, maar ik heb veel huurwoningen gezien in mijn leven.. en dan zie je vaak toch echt wel grotere keukens
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 7 december 2017 @ 15:40:00 #9
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175552520
quote:
14s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Maakt niet uit. De keukens in het type huis waar ik woon zijn relatief groot voor huur maar daar zit standaard hetzelfde in wat jij hebt.
wat jij normaal vindt hoeft niet normaal te zijn natuurlijk :)
daarom vraag ik specifiek naar bronmateriaal die vaststelt wat je rechten zijn als huurder qua aangeboden voorzieningen :)
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175552575
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:34 schreef Onnoman het volgende:

[..]

het is niet echt een klein appartement
Heb je een foto. Dat geeft toch een beter beeld.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 7 december 2017 @ 15:43:49 #11
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175552638
1400
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175552644
Dat bestaat niet. En gelukkig maar, want dat zouden wat mij betreft nou echt overbodige regels zijn. Volgens mij hoeft er zelfs niet eens verplicht een keuken in te zitten, al zou een verhuurder zichzelf daar natuurlijk wel erg belachelijk mee maken.
Somebody that I used to know
pi_175552675
Gelukkig heb je een hele keuken en geen halve.
  donderdag 7 december 2017 @ 15:45:54 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175552690
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

wat jij normaal vindt hoeft niet normaal te zijn natuurlijk :)
daarom vraag ik specifiek naar bronmateriaal die vaststelt wat je rechten zijn als huurder qua aangeboden voorzieningen :)
Dat is er dus niet.
And so is the past
pi_175552734
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

wat jij normaal vindt hoeft niet normaal te zijn natuurlijk :)
daarom vraag ik specifiek naar bronmateriaal die vaststelt wat je rechten zijn als huurder qua aangeboden voorzieningen :)
Het klinkt als mijn keuken en ik heb niet eens een appartement, maar een huis.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175552759
Een huurhuis moet water- en winddicht zijn en waarschijnlijk iets van electriciteit, water en verwarming bevatten en daarmee zal het zo'n beetje wel ophouden qua regelgeving. De rest is luxe. Er worden ook best huizen/appartementen verhuurd zonder keuken, voor mensen die niet kunnen/willen koken en altijd buiten de deur eten of laten bezorgen.
pi_175552823
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

wat jij normaal vindt hoeft niet normaal te zijn natuurlijk :)
daarom vraag ik specifiek naar bronmateriaal die vaststelt wat je rechten zijn als huurder qua aangeboden voorzieningen :)
Er zijn geen minimum eisen, wel is het van invloed op de punten voor de bepaling van je huurprijs.

bij de site van de huurcommissie kun je beleidsboeken waarderingsstelsel huurprijzen vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door ender_xenocide op 07-12-2017 15:59:49 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_175552829
Nee is geen regel voor.

Ikea verkoopt van die losse werkbladen met lades eronder, om tijdelijk te plaatsen.
.
pi_175552951
en trouwens

quote:
Vrije sector huurprijs vaak onterecht
30 maart 2016

De helft van de huurders in de vrije sector die de aanvangshuur laat checken bij de Huurcommissie, betaalt te veel. Na controle werd duidelijk dat ze geen vrije sector huurwoning, maar een sociale huurwoning (gereguleerde sector) huren. Dat blijkt uit onderzoek van The Post Online.

Huurders van een sociale huurwoning vallen onder het woningwaarderingsstelsel (wws). Met dit puntensysteem wordt de maximaal toegestane huurprijs van een woning berekend. Vrije sector huurwoningen vallen niet onder deze huurprijsbescherming, omdat ze op een puntentotaal komen dat een prijs boven de liberalisatiegrens van ¤710,68 mogelijk maakt. Doordat er voor deze woningen geen maximaal toegestane huurprijs geldt, worden deze woningen vaak erg duur aangeboden.
Te hoge huur

The Post Online onderzocht 876 uitspraken die de Huurcommissie tussen 2010 en 2016 deed over huurcontracten in de vrije sector. De helft van deze huurders kreeg gelijk. Hun huis zou eigenlijk onder de regels van de sociale huursector moeten vallen, maar ze betaalden toch een veel hogere huur.
Forse huurverlaging na toetsing Huurcommissie

De huur ging in deze gevallen gemiddeld genomen veertig procent omlaag. In euro’s lag de huurverlaging gemiddeld op ¤371,- in de maand. Huurders die de aanvangshuur van hun woning willen laten toetsen, om te kijken of de vrije sector huurprijs wel terecht is, moeten binnen zes maanden na ingaan van het huurcontract een verzoek doen bij de Huurcommissie (externe link).

https://www.woonbond.nl/n(...)prijs-vaak-onterecht
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_175553004
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:27 schreef Onnoman het volgende:
Ik huur een woning maar ik vind de keuken erg klein.
Misschien voldoet het aan de minimale eisen, maar ik zou dat graag ergens willen achterhalen?
Ik heb dus 1 keukenblokje met links en rechts een keukenblad, in het midden een gootsteen, onder 3 aaneengesloten kastjes en 2 lades en boven 3 kastjes
Het koophuis van mijn ouders heeft al minder.

On topic: veelal worden voorzieningen voorgeschreven zoals een warm- en koudwateraansluiting, een rioolbuis, een gasaansluiting, een PVC buis voor krachtstroom (zonder draden) etc.

Kan je wat afmetingen geven: hoe breed en hoe diep is de keuken??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175554340
Je omschrijft de standaard huurwoning keuken.
Eengezinswoningen hebben precies hetzelfde van wat ik heb gezien, zoals jij het omschrijft tenminste.
pi_175554356
ik heb denk ik alles bij elkaar opgeteld net zon grote keuken.
Alles wat je tijdens het koken nodig hebt moet je om handen hebben, grote voorraad, je glazenkast, servies ed kan je ook in een andere kast ergens anders opbergen.
pi_175555193
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 17:06 schreef Roosgeluk het volgende:
ik heb denk ik alles bij elkaar opgeteld net zon grote keuken.
Alles wat je tijdens het koken nodig hebt moet je om handen hebben, grote voorraad, je glazenkast, servies ed kan je ook in een andere kast ergens anders opbergen.
Ja joh, waarom heb je eigenlijk keukenkastjes nodig? :P

Ik heb ook zo'n kleine keuken en een extra kastje erbij voor de voorraad, maar ik had mijn keuken ook graag een stukje groter gezien zodat ik mijn spullen niet allemaal in extra kasten hoef op te bergen òf (nog irritanter) ik me moet beperken in het aanschaffen van keukenspullen en voorraad (omdat het anders niet meer past).
Somebody that I used to know
pi_175555300
Als ik het goed begrijp gaat het niet om de (vloer)oppervlakte van de keuken, maar om de inrichting m.b.t. kastjes?

Of er (wettelijke) richtlijnen bestaan, weet ik niet.
Maar als je vraagt "kan dit / is dit normaal", dan zou ik zeggen: ja.

De standaard keukeninrichting is ook in een koophuis meestal van die grootte. Was hier ook zo.
Zelfs maar drie onderkastjes en twee bovenkastjes.
Het idee is dat je daar een kooktoestel/oven naast kan zetten en een koelkast/vriezer.
En dan heb je op zich een complete keuken.

Bij eenhuurhuis blijft het daar dan vaak bij.
In een koophuis breiden velen de standaard keuken al vóór de oplevering verder uit; maar op zich zou de standaardkeuken (met koel/vries en oven/kooktoestel) compleet zijn.

Ik denk dus niet dat je meer dan dit kunt vragen.
  Vis een optie? donderdag 7 december 2017 @ 18:04:04 #25
70532 loveli
N
pi_175555455
Hoe lastig zou het zijn om de keuken aan te passen? Als het niet te veel moeite is kun je misschien met je verhuurder overleggen of een aanpassing mogelijk is, waarbij hij de materiaalkosten betaalt en jij de keuken aanpast. Of andersom, jij koopt de materialen, hij regelt dat het erin gezet wordt. Hij heeft er net als jij baat bij als het een verbetering is.
crap in = crap out
pi_175555631
Is al groter dan in mijn huurwoning :Y) maar kijk eens naar de knoxhult serie van ikea.
pi_175555763
Ik zie niks over een minimaal aantal kastjes en dergelijke in het bouwbesluit.

https://www.bouwbesluiton(...)/bb2003/hfd4/afd4-15
pi_175556127
Zonder foto is het moeilijk te zeggen maar het klinkt precies als mijn keuken.
Groter zou praktischer zijn maar deze keuken doet alles wat die moet doen. Ik hoop oprecht dat er geen regel bestaat die stelt dat een keuken groter moet zijn. We hebben al meer dan genoeg onzin regeltjes. Aan de andere kant las ik van de week ook dat je een mensonwaardig bestaan lijdt als je geen merkkleding draagt dus dit zou er wel makkelijk bij kunnen. Dat dan weer wel.
pi_175556204
De lengte van je aanrechtblad telt mee in de puntentelling, dus als je aanrecht groter was, mocht men meer huur vragen.
Je kleine aanrecht levert je dus nu voordeel op qua huurprijs.
dag
pi_175556653
Ik had tot een half jaar geleden een keuken van 2x1 m met daarin een inbouwkast met ruimte voor een kleine bovenlader wasmachine, tafelmodel koelkast met erbovenop gasfornuis, aanrecht met aan beide kanten werkblad (lengte 1m50), 2 functionele onderkastjes en één bovenkast. Er was nog een deur naar de badkamer en naar het balkon, er hing een boiler en een verwarming.
De magnetron en oven stonden in een andere kamer :@
Ja, dat kan gewoon.
pi_175557484
Klinkt normaal, zelfs wat ruim nog. Twee bovenkastjes komt ook vaak genoeg voor.
pi_175558645
quote:
2s.gif Op donderdag 7 december 2017 17:51 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja joh, waarom heb je eigenlijk keukenkastjes nodig? :P

Ik heb ook zo'n kleine keuken en een extra kastje erbij voor de voorraad, maar ik had mijn keuken ook graag een stukje groter gezien zodat ik mijn spullen niet allemaal in extra kasten hoef op te bergen òf (nog irritanter) ik me moet beperken in het aanschaffen van keukenspullen en voorraad (omdat het anders niet meer past).
Ik huur op het moment, mocht ik ooit kopen en geld over hebben voor een grote keuken komt ie dr ook in hoor... Mis de ruimte voor een uitgebreide keukenmachine en een vaatwasser.
Maar er valt echt aan een kleine keuken een mouw te passen. Extra tafeltje dr bij of krukje oid en dingen die je niet vaak nodig hebt ergens anders opbergen.
pi_175559684
Jeetje heftig, hopelijk overleef je dit.
pi_175559999
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:27 schreef Onnoman het volgende:
Ik huur een woning maar ik vind de keuken erg klein.
Ga een andere woning huren.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_175561745
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:27 schreef Onnoman het volgende:
Ik huur een woning maar ik vind de keuken erg klein.
Misschien voldoet het aan de minimale eisen, maar ik zou dat graag ergens willen achterhalen?
Ik heb dus 1 keukenblokje met links en rechts een keukenblad, in het midden een gootsteen, onder 3 aaneengesloten kastjes en 2 lades en boven 3 kastjes

Waar heb je als huurder recht op als het gaat om een keuken?
Dat is een standaard keuken voor huurwoningen. Verder is er geen minimumafmeting voor het aanrecht en/of werkblad. De afmetingen hebben wel invloed op de maximale huurprijs die voor de woning gevraagd mag worden volgens het puntenstelsel.

Waar je recht op hebt is een wasbak/gootsteen en een aansluiting voor een kooktoestel (gas of elektrisch).

Wil je meer dan je nu hebt, dan zul je met de verhuurder moeten leggen en waarschijnlijk linksom of rechtsom er zelf (ook) voor moeten betalen.

Optie 1: verhuurder is bereid de keuken te upgraden/vernieuwen, op jouw kosten
Optie 2: verhuurder is bereid de keuken te upgraden/vernieuwen, betaalt de rekening maar voert wel een huurverhoging door
Optie 3: verhuurder staat het toe dat jij naar eigen smaak en op eigen kosten de keuken vervangt (laat vervangen), mits kwalitatief goed en netjes uitgevoerd
Optie 4: Je hebt 1 van de beste verhuurders van het land en op jouw verzoek wordt er zonder extra kosten voor jou een nieuwe keuken geplaatst.

De laatste optie is onwaarschijnlijk.
  donderdag 7 december 2017 @ 21:49:48 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175561937
Ik had in een flatje hetzelfde formaat keukenblok, alleen dan met 2 bovenkastjes.
Zelf een staand kastje en daarboven een hangkastje van Ikea erbij gekocht en ook in de keuken gezet.
Nog meeverhuisd naar mijn volgende huurwoning ook, waar ik een vergelijkbare keuken had, maar heel huis, dus kastje extra in de standaard keuken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175562086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 18:04 schreef loveli het volgende:
Hoe lastig zou het zijn om de keuken aan te passen? Als het niet te veel moeite is kun je misschien met je verhuurder overleggen of een aanpassing mogelijk is, waarbij hij de materiaalkosten betaalt en jij de keuken aanpast. Of andersom, jij koopt de materialen, hij regelt dat het erin gezet wordt. Hij heeft er net als jij baat bij als het een verbetering is.
In mijn huurappartement had ik precies wat TS omschrijft. En dan er tegenover de aansluiting voor het gasfornuis en stopcontact voor de koelkast. Ik had bij IKEA 2 standaard witte keukenkastjes gekocht, tafelmodel koelkast naast de kastjes en een goedkoop werkblad er bovenop. In het werkblad een gat voor een 2e hands inbouw gaskookplaat. Exclusief de koelkast waren de totale kosten nog geen 200 euro. En had ik in een keukentje van 1,8 bij 2 meter een zee van kast- en werkruimte. 5 onderkastjes, waarvan 4 met besteklade en 2 bovenkasten en ongeveer 2,5 strekkende meter vrij werkblad (dus waar geen kookplaat/wasbak zat)

Nu in mijn koopwoning heb ik maar 4 onderkastjes, 2 bovenkastjes, 2 lades en 1,2 strekkende meter vrij werkblad. De keuken is nog een toekomstig project, maar ja het is nu best wel krap in de keuken van mijn grotemensenkoophuis ten opzichte van de keuken in mijn kleine startersflatje.
  donderdag 7 december 2017 @ 22:15:55 #38
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_175562803
Volgens mij heb je recht op een keuken en niet meer dan dat. Zoals je het omschrijft klinkt het als de standaard woningbouw keuken die in vrij veel huurhuizen aanwezig is. Als je een andere keuken wilt kan dat, maar dan betaal je wel zelf.

Het formaat van de woning is niet relevant voor de keuken die er in staat.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_175564493
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:45 schreef TheeTijd het volgende:
Gelukkig heb je een hele keuken en geen halve.
TS is wel een halve gare. :+
  donderdag 7 december 2017 @ 23:21:29 #40
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175564833
dank je wel allemaal voor de reacties..
denk dat het nu wel duidelijk is :)
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 7 december 2017 @ 23:41:46 #41
80310 rouletteking
kom op met die elf!!!
pi_175565403
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 20:35 schreef RamboDirk het volgende:
Jeetje heftig, hopelijk overleef je dit.
Dit dus, first world struggles
wie vloekt verliest, wie verliest vloekt nog meer...
pi_175566049
In de 'keuken' van mijn appartement zat niet eens een kookplaat/koelkast/oven. Gewoon een beetje creatief zijn.
pi_175570992
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:08 schreef spiritusbus het volgende:
In de 'keuken' van mijn appartement zat niet eens een kookplaat/koelkast/oven. Gewoon een beetje creatief zijn.
Ook dat is vrij standaard in een sociale huurwoning. Geen apparatuur in de keuken dus.
pi_175571133
Toen ik huurde kreeg ik ook zoiets. 2 bovenkastjes met in het midden een geiser. Daaronder een metalen aanrecht met een spoelbak en 3 onderkastjes waarvan de middelste dus deels in beslag werd genomen door die spoelbak en de waterleidingen/rioolafvoer.
Ik heb zelf een fornuis met oven er in geplaatst en een koelkast.
Tegen de andere muur een lang werkblad met daaronder wasdroger, wasmachine, vaatwasser (daar waren wel aansluitingen voor aanwezig; moest alleen een dubbele kraan plaatsen waar een enkele was) en een onderkastje. Daarboven heb ik twee bovenkastjes opgehangen met planken er tussen.
  vrijdag 8 december 2017 @ 13:15:27 #45
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_175573280
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 15:40 schreef Onnoman het volgende:

[..]

wat jij normaal vindt hoeft niet normaal te zijn natuurlijk :)
daarom vraag ik specifiek naar bronmateriaal die vaststelt wat je rechten zijn als huurder qua aangeboden voorzieningen :)
Maar die keuken zat er toch al in toen je het huurde?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 8 december 2017 @ 13:39:15 #46
74056 crew  ToT
pi_175573895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:18 schreef DoubleDip het volgende:
Klinkt normaal, zelfs wat ruim nog. Twee bovenkastjes komt ook vaak genoeg voor.
Same here in mijn nieuwe koopwoning. Ik koop er gewoon een smalle hoge staande kast bij.

Verder is het met huurwoningen zo: je hebt 'm geaccepteerd zoals-ie is. Deal with it.
Ik woon nu ook nog in een huurwoning (over een paar dagen verhuizen). Het is hier echt achterlijk gehorig, maar de verhuurder zegt idd ook dat ik het huis zo geaccepteerd heb en dat ze er niks aan gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')