Het grote verschil komt door de belastingdienst. Want die telt gewoon de x% bijtelling. Dus, je krijgt dus een veel duurdere auto, en dus meer bijtelling. Wat je werkgever kan doen is je tijdelijk meer salaris geven als compensatie, en dat goed vastleggen. Want de werkgever kan en mag niets netto doen.
Kan je eigenlijk even snel uitrekenen in Excel:
50.000 ipv 28.000 maakt een verschil in bijtelling van ¤ 192,50 per maand, netto (bij geen verdere regeling over prive-gebruik en 42% salaris en 25% bijtelling voor beide auto's)
Om dat te compenseren zou je baas je een tijdelijke bruto-verhoging kunnen geven van ¤ 310 per maand. (na aftrek van 42% belasting blijft dan die ¤192,50 netto ervan over, niet vergeten dit telt wel mee voor vakantie-geld). Echter ook de werkgevers-lasten gaan mee omhoog (dat voelt je werkgever, jij niet). Ook als je dan mogelijk in een hogere belastingschijf gaat vallen, dan komen de nummers weer anders uit. Want het is een extra salaris van ¤ 3980 per jaar, bruto.
En ja, mogelijk wijzigen je toeslagen dus als gevolg van zoiets. En dat is dus persoonlijk, en zal je voor elke toeslag even een proefberekening moeten maken wat het nu inhoud, maar ook over 3 bijvoorbeeld. Want het komt neer op een behoorlijk stuk extra bruto salaris de komende jaren......en dat telt door.
suc6 met rekenen. In het totaal geen makkelijke bereking. Dus eerst goed uitzoeken voordat je ja of nee zegt
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"