abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 december 2017 @ 11:05:19 #1
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_175546288
Hoi, ik heb een vraag waar ik gewoon echt onvoldoende verstand van heb: ik krijg binnenkort een nieuwe leaseauto van mijn werk, die is op papier al besteld enzo (maar auto is er nog niet, maart pas, en is een occasion lease). Nu gaat er plotseling een collega weg, en werkgever wil nu dat ik die bestelde leaseauto afzeg, als dat nog kan, en de auto van de collega overneem. Ik snap het probleem, want een bestaand leasecontract opzeggen is boetetechnisch gezien erg duur.

De auto van die collega is zowat twee keer zo duur. Ik kom op ongeveer het volgende:
rond de 50.000 euro cataloguswaarde voor auto collega, rond de 28.000 euro voor de door mij bestelde. Werkgever zegt dat het verschil in de netto bijtelling gecompenseerd wordt door ze, rond de 150 euro per maand netto is dat waarschijnlijk. Op zich prima (hoe ze dat willen doen, geen idee nog).

Dan mijn vraag: is hiermee alles afgedekt? Of krijg ik dan met inkomstenbelasting ineens nog doordat ik een hoger inkomen heb (cataloguswaarde wordt bij je inkomen opgeteld toch?) nog te maken met andere gevolgen, zoals bijv een lagere kinderopvangtoeslag of iets dergelijks?

[ Bericht 2% gewijzigd door darktower op 07-12-2017 11:15:23 ]
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_175547116
De bruto bijtelling wordt bij je inkomen opgeteld. Het kan dus ook zijn dat je nu bijvoorbeeld ineens in een hoger belasting tarief valt. Wanneer dit zo is, kan het dus zijn dat je algemeen meer belasting gaat betalen (naast je bijtelling), doordat nu bijvoorbeeld een gedeelte van je inkomen tegen 52% wordt belast.

Daarnaast gaan de belastingsschijven zeer waarschijnlijk veranderen, dus kijk daar ook even naar.

Verder zou het nog meer kunnen zijn, maar dat weet ik niet.
Aha.
  donderdag 7 december 2017 @ 11:59:09 #3
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_175547395
Het grote verschil komt door de belastingdienst. Want die telt gewoon de x% bijtelling. Dus, je krijgt dus een veel duurdere auto, en dus meer bijtelling. Wat je werkgever kan doen is je tijdelijk meer salaris geven als compensatie, en dat goed vastleggen. Want de werkgever kan en mag niets netto doen.

Kan je eigenlijk even snel uitrekenen in Excel:
50.000 ipv 28.000 maakt een verschil in bijtelling van ¤ 192,50 per maand, netto (bij geen verdere regeling over prive-gebruik en 42% salaris en 25% bijtelling voor beide auto's)

Om dat te compenseren zou je baas je een tijdelijke bruto-verhoging kunnen geven van ¤ 310 per maand. (na aftrek van 42% belasting blijft dan die ¤192,50 netto ervan over, niet vergeten dit telt wel mee voor vakantie-geld). Echter ook de werkgevers-lasten gaan mee omhoog (dat voelt je werkgever, jij niet). Ook als je dan mogelijk in een hogere belastingschijf gaat vallen, dan komen de nummers weer anders uit. Want het is een extra salaris van ¤ 3980 per jaar, bruto.

En ja, mogelijk wijzigen je toeslagen dus als gevolg van zoiets. En dat is dus persoonlijk, en zal je voor elke toeslag even een proefberekening moeten maken wat het nu inhoud, maar ook over 3 bijvoorbeeld. Want het komt neer op een behoorlijk stuk extra bruto salaris de komende jaren......en dat telt door.

suc6 met rekenen. In het totaal geen makkelijke bereking. Dus eerst goed uitzoeken voordat je ja of nee zegt
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_175547844
Vraag ook even na wat de looptijd nog is van de auto van je collega.
pi_175548136
Laat loonadministratie het voorrekenen voor je, vraag ook na inderdaad wat er verder voor jou veranderd.

Geef aan dat je wel ingedekt wilt zijn mocht er belastingtechnisch nog meer veranderen door deze duurdere auto.
pi_175548599
Zowel de hoge bijtelling van de duurder lease als door de netto looncompensatie, gaat je bruto loon fors omhoog. Dat heeft inderdaad consequenties voor regelingen die afhankelijk zijn van het bruto gezinsinkomen zoals de kinderopvangtoeslag. Die consequenties zijn in jouw nadeel.
pi_175549331
Ik vind het nogal een verschil, 22.000 euro. Dat is praktisch het bedrag wat de door jouw bestelde auto kost. Klinkt ook als een totaal andere categorie auto.

Ik vind de eis onredelijk, al snap ik de werkgever wel. Als we het hadden gehad over een auto van 30.000 of 32.500 dan was het een ander verhaal, daar kom je wel overheen.

Weigeren zou dan ook mijn keus zijn, met als argument dat het verschil wel heel groot is. Als dit er overigens voor zorgt dat je hierna ook een dergelijke auto mag en kan blijven rijden, dan zou je het nog wel kunnen overwegen natuurlijk, daar heb je voordeel van in de toekomst.

Maar in principe zou ik het dus niet doen, dat is bedrijfsrisico.
  donderdag 7 december 2017 @ 13:51:14 #8
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_175549458
De bijtelling van de auto's is 14% en 15% respectievelijk, vandaar dat ik in principe uitkom op ongeveer 150 euro netto per maand wat het me meer zou kosten.

Maar jullie zijn er duidelijk over; het telt ook bij je bruto inkomen op en heeft dús ook gevolgen voor in ieder geval de kinderopvangtoeslag. Zijn er nog andere toeslagen of zaken waarop een hoger bruto loon gevolgen heeft? Qua inkomenscategorie hebben we geen zorgtoeslag of iets dergelijks.

En dan is dus niet alleen de cataloguswaarde die bij het inkomen wordt opgeteld, maar dus óók nog eens een eventuele tijdelijke salarisverhoging om op die 150 euro netto uit te komen ter compensatie... of reken ik nu dubbel?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_175551743
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 13:51 schreef darktower het volgende:
.

En dan is dus niet alleen de cataloguswaarde die bij het inkomen wordt opgeteld, maar dus óók nog eens een eventuele tijdelijke salarisverhoging om op die 150 euro netto uit te komen ter compensatie... of reken ik nu dubbel?
Het is inderdaad twee keer Kir.
pi_175552396
- verschil in bijtelling berekenen
- hoogte van bruto salarisverhoging berekenen op basis van huidige belastingschijf (ter compensatie van verschil in bijtelling)
- checken of je in dezelfde belastingschijf valt (let op nieuwe schijven). Zo nee, herberekenen bruto salarisverhoging ter compensatie van extra belasting.
- checken of het invloed heeft op inkomensafhankelijke toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget). Zoja, herberekenen bruto salarisverhoging ter compensatie van inkomensverlies.

En zelfs als je in dezelfde belastingschijf blijft zou ik toch even uitkijken. Want stel dat je met een volgende salarisverhoging dan wel in de volgende schijf valt, dan betaal je daar leuk meer belasting over puur en alleen omdat je in een te dure auto moet rondrijden. Dus ik zou in die overeenkomst op laten nemen dat bij een toekomstige verandering in salaris, die compensatie voor de extra bijtelling op je leaseauto weer herberekent wordt.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 7 december 2017 @ 15:45:42 #11
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_175552686
Als zij het verschil betalen, dan is er inderdaad weinig aan de hand lijkt me.

Laat ze een salarisberekening doen op basis van beide auto's, zodat je goed het verschil kunt zien.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_175555225
Denk er ook even overna, wat als de overheid de regels aanpast voor een lease auto. Wat voor gevolgen heeft dit dan voor jou?
Eventueel extra kosten, zoals meer brandstof, of schade aan de duurdere auto? Is dat gewoon het standaard bedrag?
Hoe gaat hij jou dat extra geld betalen? Want dit kan (positieve) gevolgen hebben.
pi_175565981
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 17:53 schreef Rolfieo het volgende:
Denk er ook even overna, wat als de overheid de regels aanpast voor een lease auto. Wat voor gevolgen heeft dit dan voor jou?
Eventueel extra kosten, zoals meer brandstof, of schade aan de duurdere auto? Is dat gewoon het standaard bedrag?
Hoe gaat hij jou dat extra geld betalen? Want dit kan (positieve) gevolgen hebben.
volgens mij heeft de overheid nog nooit regels voor lopende leasecontracten aangepast.
:]
  zaterdag 9 december 2017 @ 12:29:59 #14
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_175596072
Kinderopvangtoeslag lijkt dus enige te zijn als ik jullie zo hoor. Dat maar eens voorleggen. En inderdaad een berekening laten maken met de werkelijke gegevens van beide auto's.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_175597834
Let even op hoe lang de auto nog 14% is en hoe lang jouw bereidersovereenkomst duurt.

5 jaar na te naamstelling auto gaat het van 14 naar 22% bijtelling. Als jouw bereidersovereenkomst daarna nog doorloopt betaal je een klap meer geld over de hoge cataloguswaarde
  zaterdag 9 december 2017 @ 21:11:45 #16
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_175606205
dat is gelukkig geen issue in dit geval
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  zondag 10 december 2017 @ 14:45:52 #17
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_175621266
Ook even goed het leasecontract doornemen denk ik. Mijn vriendin nam een oud contract over en daar zat nog 150 euro eigen risico in voor ongevallen of schade, terwijl dit voor nieuwe contracten niet zo was. Misschien zijn er nog wel meer van dat soort verschillen, ook omtrent jaarkilometrage en evt. overschrijding daarvan bijv.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 10 december 2017 @ 16:40:33 #18
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_175624100
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 13:56 schreef Holenbeer het volgende:
Let even op hoe lang de auto nog 14% is en hoe lang jouw bereidersovereenkomst duurt.

5 jaar na te naamstelling auto gaat het van 14 naar 22% 25% bijtelling. Als jouw bereidersovereenkomst daarna nog doorloopt betaal je een klap meer geld over de hoge cataloguswaarde
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_175625344
Dat met dat belastingschijf is grote onzin. Heeft geen effect op je loon zolang je maar een netto vergoeding krijgt van 150 euro.
Dus je spreekt af dat je 150 netto krijgt en dat rekenen ze maandelijks om naar een bruto bedrag. Dus niet afspreken dat je standaard 300 bruto krijgt (wat deze maand toevallig 150 netto is).

Voor kinderopvangtoeslag zou je inderdaad even de tool moeten gebruiken hoe groot dat effect is.
Eerst denken, dan typen
pi_175625384
quote:
14s.gif Op zondag 10 december 2017 16:40 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee.
Eerst denken, dan typen
pi_175625650
Mooi toch, een dikke wagen op de kosten van de baas :) Probeer zoveel mogelijk door ze te laten compenseren, maar als je er uiteindelijk iets op achteruit gaat lijkt me dat niet zo'n probleem voor het rijden van een bijna dubbel zo dure auto.
Facts don't care about your feelings
pi_175625813
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Mooi toch, een dikke wagen op de kosten van de baas :) Probeer zoveel mogelijk door ze te laten compenseren, maar als je er uiteindelijk iets op achteruit gaat lijkt me dat niet zo'n probleem voor het rijden van een bijna dubbel zo dure auto.
Nou ja, als je er een Avantime ofzo voor krijgt...
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_175625931
quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2017 17:40 schreef nostra het volgende:

[..]

Nou ja, als je er een Avantime ofzo voor krijgt...
Lol, naja het is wel een vrouw dus misschien vindt ze dat tof :P En zulke grafbakken worden niet meer gemaakt hoor.... beetje categorie Multipla en SsangYong Rodius.

Alhoewel ik laatst een nieuwe SsangYong zag rijden. Toch weer twijfelachtig, maar niet zo lelijk als de oude modellen.





:')

Facts don't care about your feelings
pi_175625974
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 17:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Lol, naja het is wel een vrouw dus misschien vindt ze dat tof :P En zulke grafbakken worden niet meer gemaakt hoor.... beetje categorie Multipla en SsangYong Rodius.
Op mijn nieuwe werk heeft er iemand er eentje speciaal uit Frankrijk laten importeren omdat hij zo mooi is. :')

Die nieuwe Lambo SUV is ook ernstig mooi door lelijkheid. Maar die kost geen 50k.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_175626036
quote:
10s.gif Op zondag 10 december 2017 17:45 schreef nostra het volgende:

[..]

Op mijn nieuwe werk heeft er iemand er eentje speciaal uit Frankrijk laten importeren omdat hij zo mooi is. :')

Dan moet je wel een lul van 30 cm hebben om zo zelfverzekerd te zijn :')
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')