abonnement Unibet Coolblue
pi_175543239
Goede Morgen, Fokkers!

Ik zie zo nu en dan een artikel langskomen over de 18 Leopard 2 tanks die Nederland soort-van heeft. (Van wat ik begrijp zijn ze ook soort-van van Duitsland, dat was een beetje ingewikkeld.

Ik vroeg mij af of Nederland die tanks nou eigenlijk wel nodig is. Ik las dat ze een paar miljoen per stuk kosten, en ik weet niet hoeveel het onderhoud van zo een voertuig kost, maar ik denk niet dat het goedkoop is.

Ik zie weinig kans op een oorlog in of dicht bij Nederland, en tanks lijken me lastig te transporteren. Ze zijn nogal groot en zwaar.

Misschien is het zo dat als we wat tanks hebben dat er dan ook mensen mee trainen zodat als de situatie veranderd dat we al getrainde mensen hebben? Als dat geval is lijkt het mij slimmer om wat goedkope, oude tanks te hebben om mee te trainen, en als de kans om tanks nodig te zijn reëel is, dan nieuwe moderne tanks aan te schaffen.

Ik ging er van uit dat de mensen mee in dit forum er wat meer van af weten en ben nieuwsgierig naar uw ideeën en meningen hierover.

Wel erg mooie voertuigen trouwens. Van wat ik hoor zijn ze ook van erg goede kwaliteit.
pi_175543277
an sich heeft holland 17 mijoen tanks nodig ja
pi_175543298
*heeft Nederland tanks nodig. Niet "is Nederland tanks nodig". Oeps.
pi_175543308
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:02 schreef PixieWhite het volgende:
*heeft Nederland tanks nodig. Niet "is Nederland tanks nodig". Oeps.
pffff alleen sukkels zouden gaan klagen, :)
pi_175543335
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:57 schreef PixieWhite het volgende:
Ik zie weinig kans op een oorlog in of dicht bij Nederland, en tanks lijken me lastig te transporteren. Ze zijn nogal groot en zwaar.
tanks geven de mensen vetrouwen in de overheid
  donderdag 7 december 2017 @ 08:09:09 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175543362
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:57 schreef PixieWhite het volgende:
Goede Morgen, Fokkers!

Ik zie zo nu en dan een artikel langskomen over de 18 Leopard 2 tanks die Nederland soort-van heeft. (Van wat ik begrijp zijn ze ook soort-van van Duitsland, dat was een beetje ingewikkeld.

Ik vroeg mij af of Nederland die tanks nou eigenlijk wel nodig is. Ik las dat ze een paar miljoen per stuk kosten, en ik weet niet hoeveel het onderhoud van zo een voertuig kost, maar ik denk niet dat het goedkoop is.

Ik zie weinig kans op een oorlog in of dicht bij Nederland, en tanks lijken me lastig te transporteren. Ze zijn nogal groot en zwaar.

Misschien is het zo dat als we wat tanks hebben dat er dan ook mensen mee trainen zodat als de situatie veranderd dat we al getrainde mensen hebben? Als dat geval is lijkt het mij slimmer om wat goedkope, oude tanks te hebben om mee te trainen, en als de kans om tanks nodig te zijn reëel is, dan nieuwe moderne tanks aan te schaffen.

Ik ging er van uit dat de mensen mee in dit forum er wat meer van af weten en ben nieuwsgierig naar uw ideeën en meningen hierover.

Wel erg mooie voertuigen trouwens. Van wat ik hoor zijn ze ook van erg goede kwaliteit.
Zonder tanks kan een leger (landmacht) eigenlijk helemaal niks. Het zal het altijd afleggen tegen een leger dat wel tanks heeft.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175543406
mmmm is ook schaak, als duitsland 100 tanks heeft en je weet uit het verleden dat ze die tegen je kunnen gaan gebruiken moet je OOK 100 tanks hebben,,, saai maar waar,,
pi_175543481
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:13 schreef Edwin_Posse het volgende:
mmmm is ook schaak, als duitsland 100 tanks heeft en je weet uit het verleden dat ze die tegen je kunnen gaan gebruiken moet je OOK 100 tanks hebben,,, saai maar waar,,
Juist, maar ik zie geen reële bedreiging van uit Duitsland. Gelukkig maar, want de tanks die we wel hebben staan in Duitsland en die zullen ze waarschijnlijk niet geven als ze van plan zijn om weer binnen te vallen.
pi_175543510
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zonder tanks kan een leger (landmacht) eigenlijk helemaal niks. Het zal het altijd afleggen tegen een leger dat wel tanks heeft.
Zijn tanks niet ook uit te schakelen op andere manieren? Helicopters, artillerie, enz?
  donderdag 7 december 2017 @ 08:23:45 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175543560
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:20 schreef PixieWhite het volgende:

[..]

Zijn tanks niet ook uit te schakelen op andere manieren? Helicopters, artillerie, enz?
Helicopters wel. Maar die zijn ook duur en hebben ook hun specifieke beperkignen. Artillerie is heel lastig, een snel rijdend doelwit dat gepantserd is, valt bijna niet te raken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175543581
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:20 schreef PixieWhite het volgende:
Zijn tanks niet ook uit te schakelen op andere manieren? Helicopters, artillerie, enz?
ja biologische wapens of kernbommen
pi_175543675
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:25 schreef Edwin_Posse het volgende:

[..]

ja biologische wapens of kernbommen
De bedoeling is om een tank uit te schakelen, niet het hele gebied op te blazen. ;)
pi_175543713
Kijk, iedereen wil van die dingen af, maar tegelijk is niemand er echt mee bezig omdat je dat niet als eerste doet.

De tijd dat Nederland uberhaupt aan de beurt is om nog iets af te schaffen bij defensie bestaat niet meer. Althans niet als defensie nog mag blijven bestaan in zijn huidige vorm.

Ben er zelf helemaal geen fan van, maar op wereldwijd niveau is defensie Nederland nog steeds van cruciaal belang voor de positie om vanuit te onderhandelen.

Dat wanneer de vlam in de pan slaat dat je er dan in het uiterste geval en binnen max 1-2 dagen van verzekerd bent dat de marine, landmacht of luchtmacht komt helpen om gunboat policy toe te passen. En omdat iedereen dat weet kun je een onderhandeling veiliger in gaan, met een soort verzekering op zak. Het is andersom ook een verzekering voor de andere partij, voor iedereen die aan de handel met Nederland doet.

Het is de onderliggende reden dat er in eerste instantie shit van overal en nergens in de winkel ligt naast de lokale groenteteelt, mens hou op.
pi_175543758
Ik mag het er niet meer over hebben van mijn bewindvoerder sorry.
  donderdag 7 december 2017 @ 08:42:45 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175543761
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:33 schreef PixieWhite het volgende:

[..]

De bedoeling is om een tank uit te schakelen, niet het hele gebied op te blazen. ;)
:{w Collateral damage.

Oorlogstuig is nodig omdat wij in NAVO-verband elders ingezet worden. En dan zou je graag wat meer eigen materieel willen hebben om je eigen krijgers te kunnen beschermen (en degenen die zij moeten beschermen).
pi_175543767
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:25 schreef Edwin_Posse het volgende:

[..]

ja biologische wapens of kernbommen
Een biologisch wapen werkt niet tegen een machine.
  donderdag 7 december 2017 @ 08:46:12 #17
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_175543806
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:03 schreef Edwin_Posse het volgende:
pffff alleen sukkels zouden gaan klagen, :)
Waarom zouden we ons land nog verdedigen als we niet eens voor onze taal opkomen?
Ik ga naar huis.
  donderdag 7 december 2017 @ 08:47:10 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175543815
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:43 schreef Het_Peenvarken het volgende:

[..]

Een biologisch wapen werkt niet tegen een machine.
Wel tegen de bestuurder. ;).
And so is the past
pi_175543900
quote:
15s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wel tegen de bestuurder. ;).
Volgens mij zit je in een tank in een soort drukcabine/constructie als afgesloten veiligheidscompartiment tegen dat soort zaken. Geen idee eerlijk gezegd heb zelfs nog nooit een echte tank aangeraakt :P maar bij oude overheidsgebouwen is daar ook al gebruik van gemaakt

Oude shit niet maar een beetje tank lijkt mij daartegen bestand.
pi_175543912
Moet alleen de relatie tussen tank en gebouw nog vinden momentje hoor
  donderdag 7 december 2017 @ 09:15:55 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175544207
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:43 schreef Het_Peenvarken het volgende:

[..]

Een biologisch wapen werkt niet tegen een machine.
Nee, maar als er geen mannetje meer is die het kanon kan bedienen heb je er ook niet veel aan.
pi_175544663
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 09:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, maar als er geen mannetje meer is die het kanon kan bedienen heb je er ook niet veel aan.
Oke maar die tanks staan nu in Duitsland met Duits personeel toch. In de folder van de tank staat dat het bestuurderscompartiment tegen zowel biologische als kernwapens is uitgerust, Als de Duitse kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd garandeert (de fabrikant) de veiligheid.

Als die dingen nog onder Nederlandse kwaliteitscontrole stonden was dat waarschijnlijk een ander verhaal.

Maar dat is het mooie, zowel de verantwoordelijkheid als de rommel zelf staat in het buitenland, is wel gewoon inzetbaar, en het kost slechts geld en geen soldaten. Benadrukt moet worden dat we dit met Duitsland moeten doen en niet met iedereen om versplintering te voorkomen, ook in invloed.
pi_175544692
Staan we ook gelijk aan de goede kant als Hitler weer terug komt.
pi_175546418
Het kost vast een hoop geld, maar we moeten toch aan de ~2% bbp zitten. Iets wat Nederland al jaren verzaakt (terecht ook wel overigens).

Naar mijn inziens kunnen we beter alleen nog maar in high tech investeren (drones ofzo). Vervolgens kan je deze technologie ook commercieel kan toepassen, waardoor je er echt nog wat aan hebt.

Nederland schaft hun materieel overigens aan zoals een kind in de snoepwinkel.
Een volwassen kind in de snoepwinkel van General Dynamics/Lockheed Martin. :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 7 december 2017 @ 12:51:50 #25
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_175548375
Zou wel prettig zijn om de beschikking te hebben over tanks bij landoptreden. Escalatiedominantie etc...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')