abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175538270
Beste Fok!ers,

Ik ben op zoek naar een goedkope studentenlaptop die genoeg power heeft om statistiekprogramma SPSS te runnen, en daarnaast redelijk snel is. Ik ben zelf niet zo technisch, dus vandaar mijn vraag.

Wensenlijstje:
-liefst 13 of 14 inch
- krachtig genoeg om SPSS te runnen
-redelijke batterijduur
-redelijk snel
-maximaal ¤700

Ik hoop dat jullie tips voor laptops hebben, of dingen waar ik op moet letten. Welke processor heb ik nodig? Hoeveel werkgeheugen? Etc

Alvast bedankt
pi_175539566
Voor SPSS heb je toch niet zoveel nodig? Ik bedoel, geen gaming laptop of zo. Raadpleeg de pricewatch van Tweakers eens, of de kieshulp van Coolbue.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 december 2017 @ 23:13:01 #3
39237 crew  H_T
2733
pi_175539934
Elke laptop die je nieuw kan kopen voor 700 euro kan prima SPSS runnen. Pas als je echt duizenden entries hebt kan je een verschil merken. Maar als je een studie doet waar dat voor nodig is, moet je ook met zwaardere programma's werken ;)

De keus zal dus niet aankomen op wel/geen SPSS kunnen runnen. Wat vind je verder belangrijk? Schermgrootte, gewicht, batterijduur? Is kleurechtheid nog van belang? Wil je er op gamen?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175540106
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 23:13 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Elke laptop die je nieuw kan kopen voor 700 euro kan prima SPSS runnen. Pas als je echt duizenden entries hebt kan je een verschil merken. Maar als je een studie doet waar dat voor nodig is, moet je ook met zwaardere programma's werken ;)

De keus zal dus niet aankomen op wel/geen SPSS kunnen runnen. Wat vind je verder belangrijk? Schermgrootte, gewicht, batterijduur? Is kleurechtheid nog van belang? Wil je er op gamen?
Ik vind schermgrootte het belangrijkst, mijn voorkeur gaat echt uit naar 13 of 14 inch.
Qua gewicht liefst onder de 2 kg, een beetje dunne laptop zou ook fijn zijn maar is absoluut geen must. Ik ga er niet op gamen.

Op internet las ik dat spss minstens intel i5 of i7 nodig zou hebben qua processor, dus vandaar dat ik hier de vraag stel.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 6 december 2017 @ 23:28:36 #5
39237 crew  H_T
2733
pi_175540341
i5 lijkt me meer dan nodig en een i7 al helemaal. Met een tragere CPU kan het wat langer duren, maar het is echt niet zo dat je ineens drie kwartier bezig bent in plaats van drie seconden.

Maar goed, je kan een 13 of 14 inch laptop met een gewicht van onder de twee kilo met i5 krijgen binnen je budget. Kijk maar. Als je een periode van twee maanden wat doet met SPSS en daarna nooit meer kan je ook afwegen of een mindere laptop ook een optie is, het extra geld in je zak houden en dan maar af en toe wat langer wachten tot de berekening af is. Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt hoeveel extra het duurt, maar uiteindelijk is de keus aan jou :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175540697
en minimaal 256gb ssd en 8gb ram
:]
pi_175548049
Bedankt voor jullie input. Ik heb uiteindelijk deze (.https://www.coolblue.nl/p(...)ikbn-80xk00xbmh.html) besteld. De enige zorgen die ik heb is dat ie vrij zwaar is en geen hele lange accuduur heeft, maar zo vaak neem ik mijn laptop niet mee om hele dagen te studeren. Ik hoop dat ie bevalt!
pi_175548073
quote:
Die heb ik ook bekeken inderdaad! Deze gaat t worden als de laptop die ik besteld heb niks is, maar ik vond het voor nu de extra ¤100 niet waard voor wat minder gewicht en een wat langere accuduur.
pi_175548685
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 12:34 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

Die heb ik ook bekeken inderdaad! Deze gaat t worden als de laptop die ik besteld heb niks is, maar ik vond het voor nu de extra ¤100 niet waard voor wat minder gewicht en een wat langere accuduur.
mat ips scherm. fullhd. 128gb meer opslag.
:]
  donderdag 7 december 2017 @ 13:53:16 #11
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_175549521
ot: wow, spss, bestaat dat nog?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_175549561
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 13:12 schreef wootahH het volgende:

[..]

mat ips scherm. fullhd. 128gb meer opslag.
Exact dit, die 100 Euro meer dubbel en dwars waard. Sowieso als je met SPSS gaat werken is de hogere resolutie echt een uitkomst, je kan meer op je scherm kwijt en hebt daardoor een beter overzicht.
Powered by JanetjeŽ
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')