Hi,
Ik ben op zoek naar advies over het volgende:
Ik ben eind 20, heb een economische HBO opleiding gedaan en nu 4 jaar fulltime aan het werk op een financiele afdeling. Inmiddels 3 verschillende bedrijven gehad.
Mijn studie vond ik grotendeels interessant en boeiend. Economie boeit mij. Bepaalde accounting achtige vakken wat minder, maarja dat hoorde er nu eenmaal bij. Zelfs die vond ik soms wel leuk. Maar......
In mijn werk ben ik heel veel met cijfertjes bezig, in excel etc. Juist die dingen die in die accounting vakken zaten zijn nu hoofdzaak in mijn werk. Dit vind ik tot op bepaalde hoogte leuk, maar het moet niet teveel worden. Dat is wel het geval in mijn type werk. Soms zit ik hele dagen in complexe excelsheet te analyseren / te werken.
Bovendien merk ik aan alles dat ik van nature niet echt een “boekhouder” ben, zoals veel van mijn directe collega’s. Eigenschappen die zij wel hebben en ik niet: extreme nauwkeurigheid en geordendheid, Ik ben van nature wat meer impulsief en ad hoc, niet erg gestructureerd. Dit heb ik inmiddels wel aangeleerd, maar zal het van nature nooit echt worden. Ook ben ik snel verveeld, ben graag ook fysiek bezig, meer ondernemend.
Kortom ik ben er vrij zeker van dat dit type werk niet bij mij past. Ik krijg er geen energie van, heb er niet echt passie voor. Dit is niet het juiste pad voor de komende 40 jaar. Dat is niet eerlijk naar mij zelf toe, maar ook naar mijn collega’s / werkgever. Nu heb ik het voordeel dat ik een HBO diploma op zak heb, 4 jaar werkervaring en nog een 20-er ben.
Wat vind ik belangrijk in een baan / carrière:
- Werk waarin ik mijn ei kwijt kan, waar ik energie van krijg.
- Werk met mensen, niet alleen maar met cijfers.
- Niet 100% op kantoor zitten, maar bijvoorbeeld ook de deur uit naar klanten.
- Enige mate van verantwoordelijkheid / doelstellingen.
- Salaris en doorgroeimogelijkheden hierin vind ik belangrijk. Ik ben best bereid om een stap terug te doen, maar niet om weer helemaal op een starterssalaris te zitten in een nieuwe job.
Ik ben van nature redelijk ondernemend, realistisch en wil zaken graag concretiseren en gedaan krijgen. In mijn huidige baan ben ik bijvoorbeeld veel bezig met de budgettering en forecast cyclus. We zitten er bijna altijd naast en spenderen er veel tijd aan. Dit vind ik dus complete bullshit en krijg daar 0 voldoening uit. Ik wil echte problemen aanpakken.
Wat ik mij nu afvraag:
- In welke banen komt bovenstaande terug?
- Hoe makkelijk is een carriereswitch naar een ander type baan?
- Ga ik weer helemaal op 0 beginnen in alles, of kan ik mijn 4 jaar werkervaring wel een soort van meenemen in een nieuwe baan?
[ Bericht 1% gewijzigd door Firefigher821 op 06-12-2017 14:19:17 ]