abonnement Unibet Coolblue
pi_175522573
Hallo.

Ik ben eindelijk mijn wajong kwijtgeraakt en nu wil ik dus op zoek naar een andere baan.

Moet ik hierover vertellen tegen een potentionele werkgever? En wat is jullie advies omtrent het vertellen of vermelden van ADHD en PDD-NOS? Of zouden jullie dit achterwege laten?

Ps. Reacties als uitkeringstrekker kunnen achterwege blijven, ik werk al 5 jaar in de detailhandel en werd dus deels uitbetaald door het uwv. Nu ik volledig wordt uitbetaald door werk is het dus makkelijker iets anders te vinden, al is het alleen al omdat werkgevers geen gehandicapten willen aannemen.
  Moderator woensdag 6 december 2017 @ 09:21:49 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175522661
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:16 schreef Vlaggenroof het volgende:
Hallo.

Ik ben eindelijk mijn wajong kwijtgeraakt en nu wil ik dus op zoek naar een andere baan.

Moet ik hierover vertellen tegen een potentionele werkgever? En wat is jullie advies omtrent het vertellen of vermelden van ADHD en PDD-NOS? Of zouden jullie dit achterwege laten?

Ps. Reacties als uitkeringstrekker kunnen achterwege blijven, ik werk al 5 jaar in de detailhandel en werd dus deels uitbetaald door het uwv. Nu ik volledig wordt uitbetaald door werk is het dus makkelijker iets anders te vinden, al is het alleen al omdat werkgevers geen gehandicapten willen aannemen.
Dan zal ik daar wel de uitzondering op zijn.

Je hebt effectief dus geen WAJONG meer? Waarom zou je het dan vertellen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175522904
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:16 schreef Vlaggenroof het volgende:
Hallo.

Ik ben eindelijk mijn wajong kwijtgeraakt en nu wil ik dus op zoek naar een andere baan.

Moet ik hierover vertellen tegen een potentionele werkgever? En wat is jullie advies omtrent het vertellen of vermelden van ADHD en PDD-NOS? Of zouden jullie dit achterwege laten?

Ps. Reacties als uitkeringstrekker kunnen achterwege blijven, ik werk al 5 jaar in de detailhandel en werd dus deels uitbetaald door het uwv. Nu ik volledig wordt uitbetaald door werk is het dus makkelijker iets anders te vinden, al is het alleen al omdat werkgevers geen gehandicapten willen aannemen.
Als je dat verteld had je net zo goed je wajong kunnen houden?
pi_175522932
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:16 schreef Vlaggenroof het volgende:
Hallo.

Ik ben eindelijk mijn wajong kwijtgeraakt en nu wil ik dus op zoek naar een andere baan.

Moet ik hierover vertellen tegen een potentionele werkgever? En wat is jullie advies omtrent het vertellen of vermelden van ADHD en PDD-NOS? Of zouden jullie dit achterwege laten?

Ps. Reacties als uitkeringstrekker kunnen achterwege blijven, ik werk al 5 jaar in de detailhandel en werd dus deels uitbetaald door het uwv. Nu ik volledig wordt uitbetaald door werk is het dus makkelijker iets anders te vinden, al is het alleen al omdat werkgevers geen gehandicapten willen aannemen.
Je kon toch ook gewoon een Wajong hebben en stilhouden?
  woensdag 6 december 2017 @ 09:45:08 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_175522960
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:42 schreef hoechst het volgende:

[..]

Je kon toch ook gewoon een Wajong hebben en stilhouden?
Wauw, twee keer bijna dezelfde reactie bij het quoten van de volledige OP. Ik vind het bijna een prestatie.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_175523078
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:16 schreef Vlaggenroof het volgende:

Moet ik hierover vertellen tegen een potentionele werkgever? En wat is jullie advies omtrent het vertellen of vermelden van ADHD en PDD-NOS? Of zouden jullie dit achterwege laten?

Ps. Reacties als uitkeringstrekker kunnen achterwege blijven, ik werk al 5 jaar in de detailhandel en werd dus deels uitbetaald door het uwv. Nu ik volledig wordt uitbetaald door werk is het dus makkelijker iets anders te vinden, al is het alleen al omdat werkgevers geen gehandicapten willen aannemen.
volgens mij hoef je niks over een medische achtergrond te vertellen en mag een werkgever er eigenlijk niet naar vragen (hooguit een medische keuring voor bv fysieke geschiktheid, maar dat moet vooraf vermeld worden) .
maar dat is theorie en praktisch kan het wel degelijk negatieve gevolgen hebben om zoiets geheel verborgen te gaan houden en ofwel in je sollicitatiegesprek de indruk te wekken dat je 'iets achterhoud'... of juist wat er kan gebeuren als de werkgever wat merkt tussen je proeftijd.

Ik denk dat het goed is gelijk open kaart te spelen op een positieve en constructieve wijze, en juist daarmee een potentiele werkgever te overtuigen dat je geschikt voor die job bent...
wel lijkt het me goed om met een ander persoon het vooraf te oefenen en uit te testen hoeveel je wel en wat je beter niet kunt vermelden en ook de manier waarop je het het beste kunt vertellen...

Bij een sollicitaiegespek gaat het lang niet altijd erom wat je precies verteld, maar vaak ook de manier waarop...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175523321
Nee, die hoef je niet te vertellen. Maar heb je aanpassingen voor je werkplek nodig?
Als ze je vragen naar je sterke en zwakke punten kun je bv aangeven dat je snel afgeleid bent en dus graag een rustige werkplek hebt (of iets anders wat van toepassing is)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 6 december 2017 @ 10:15:03 #8
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175523327
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:42 schreef hoechst het volgende:

[..]

Je kon toch ook gewoon een Wajong hebben en stilhouden?
Nee, dat kan dus niet, want daarmee snij je zowel jezelf als je wetkgever in de vingers.
Een wajong heb je niet voor niets en vergt ook aanpassingen voir je werkgever. ( extra begeleiding, meer korte pauzes, aanpassing werkplek etc).
Je werkgever betaald niet je volledige salris ondat je niet voor 100% inzetbaar bent.
Dus,niet vertellen is geen optie en erg dom.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_175523623
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:15 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet, want daarmee snij je zowel jezelf als je wetkgever in de vingers.
Een wajong heb je niet voor niets en vergt ook aanpassingen voir je werkgever. ( extra begeleiding, meer korte pauzes, aanpassing werkplek etc).
Je werkgever betaald niet je volledige salris ondat je niet voor 100% inzetbaar bent.
Dus,niet vertellen is geen optie en erg dom.
onzin. Niet iedereen heeft die aanpassing nodig
Ik ken genoeg mensen die gewoon werken maar dan partime waarvan de werkgever niks weet
En die houden zo een prima cv en hebben geen stigma

Als je het niet hoeft te zeggen omdat er een aanpassing nodig is zou ik het niet doen
en ik begrijp dat TS geen officiële diagnose heeft dus dan zou ik sowieso niks zeggen en het eerst proberen
Als blijkt dat je toch een aanpassing nodig hebt kun je altijd nog doen alsof dat je nu pas duidelijk wordt
pi_175523771
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:15 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet, want daarmee snij je zowel jezelf als je wetkgever in de vingers.
Een wajong heb je niet voor niets en vergt ook aanpassingen voir je werkgever. ( extra begeleiding, meer korte pauzes, aanpassing werkplek etc).
Je werkgever betaald niet je volledige salris ondat je niet voor 100% inzetbaar bent.
Dus,niet vertellen is geen optie en erg dom.
Je werkgever hoeft je niet minder te betalen maar kan wel...
En als dat gebeurd kan de rest aangevuld worden door het uwv.
pi_175523956
Nee je hoeft het niet te melden en je werkgever mag er niet naar vragen. Wel dien je eventuele beperkingen die invloed kunnen hebben op je functioneren te melden. Zijn de beperkingen die je ervaart nu weg? Anders is het niet verstandig geweest om de WAJONG op te zeggen. Je wordt daardoor niet aantrekkelijker voor werkgevers, want hij krijgt voor je beperkingen geen compensatie meer.
pi_175523966
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]

volgens mij hoef je niks over een medische achtergrond te vertellen en mag een werkgever er eigenlijk niet naar vragen (hooguit een medische keuring voor bv fysieke geschiktheid, maar dat moet vooraf vermeld worden) .
maar dat is theorie en praktisch kan het wel degelijk negatieve gevolgen hebben om zoiets geheel verborgen te gaan houden en ofwel in je sollicitatiegesprek de indruk te wekken dat je 'iets achterhoud'... of juist wat er kan gebeuren als de werkgever wat merkt tussen je proeftijd.

Ik denk dat het goed is gelijk open kaart te spelen op een positieve en constructieve wijze, en juist daarmee een potentiele werkgever te overtuigen dat je geschikt voor die job bent...
wel lijkt het me goed om met een ander persoon het vooraf te oefenen en uit te testen hoeveel je wel en wat je beter niet kunt vermelden en ook de manier waarop je het het beste kunt vertellen...

Bij een sollicitaiegespek gaat het lang niet altijd erom wat je precies verteld, maar vaak ook de manier waarop...
Die keuring mag zelfs alleen nadat ze je al hebben aangenomen.
  woensdag 6 december 2017 @ 18:24:52 #13
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175532727
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:33 schreef Allures het volgende:

[..]

[quote]onzin. Niet iedereen heeft die aanpassing nodig
Ik ken genoeg mensen die gewoon werken maar dan partime waarvan de werkgever niks weet
En die houden zo een prima cv en hebben geen stigma
Typische VVD gedacht alle dit soort zorg en hulp moet je afwijzen want dat stigmatiseert.

Bulshit natuurlijk, je hebt een wajong omdat je wat mankeert waardoor je niet voor 100% kan werken en dit is zeker iets wat je werkgever ook moet weten zodat hij jou op de juiste manier kan begeleiden.

quote:
Als je het niet hoeft te zeggen omdat er een aanpassing nodig is zou ik het niet doen
en ik begrijp dat TS geen officiële diagnose heeft dus dan zou ik sowieso niks zeggen en het eerst proberen
Als blijkt dat je toch een aanpassing nodig hebt kun je altijd nog doen alsof dat je nu pas duidelijk wordt
Nee, dat is lekker geloofwaardig. Dit noem je liegen met voorbedachte rade en kan veel meer schadde aanrichten.
eerlijkheid duurt het langst.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  woensdag 6 december 2017 @ 18:25:47 #14
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175532741
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:43 schreef hoechst het volgende:

[..]

Je werkgever hoeft je niet minder te betalen maar kan wel...
En als dat gebeurd kan de rest aangevuld worden door het uwv.
Je werkgever betaald het alleen het deel waarvoor je inzetbaar bent.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_175532787
Je bent niet verplicht zoiets te melden.

Voorheen was het hoogstens misschien handig het wel te doen omdat de werkgever (afhankelijk van de situatie) een deel gesubsidieerd kon krijgen via UWV/gemeente waardoor je toch normaal kon verdienen met een handicap + het risico voor werkgever laag lag.

Dat heeft Rutte teruggedraaid in alle stilte, dus nu zou je jezelf dan in de vingers snijden.
Je zou daadwerkelijk dan minder gaan verdienen, wederom afhankelijk van situatie zoals bijv. aantal uren in de week/maand etc., dan het minimumloon en in de meeste gevallen zou je dan zelfs rond bijstandsniveau hangen omdat gemeentes niet meer kunnen subsidiëren dan diezelfde bijstandsniveau. (wat voorheen dus wel mogelijk was)
pi_175532794
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:25 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Je werkgever betaald het alleen het deel waarvoor je inzetbaar bent.
Die aanvullingen bestaan niet meer ondertussen.
pi_175532942
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Die aanvullingen bestaan niet meer ondertussen.
Nog wel, maar naar verwachting vanaf 2019 niet meer.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 6 december 2017 @ 19:34:46 #18
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175534018
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan zal ik daar wel de uitzondering op zijn.

Je hebt effectief dus geen WAJONG meer? Waarom zou je het dan vertellen?
Waarom zijn mensen met een handicap altijd zo vervelend? Daar ben jij echt een goed voorbeeld van, misschien kun je daar wat licht op schijnen?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  woensdag 6 december 2017 @ 19:38:53 #19
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_175534113
Je zou even na kunnen kijken of het nog bestaat. Als je ooit wajong gehad had, was het vroeger iig zo dat je werkgever minder risico liep als je ziek werd.

Ik zou het trouwens niet meteen vertellen, pas als je lekker aan de slag bent en hebt kunnen laten zien wat je kan.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_175534343
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:24 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Typische VVD gedacht alle dit soort zorg en hulp moet je afwijzen want dat stigmatiseert.

Bulshit natuurlijk, je hebt een wajong omdat je wat mankeert waardoor je niet voor 100% kan werken en dit is zeker iets wat je werkgever ook moet weten zodat hij jou op de juiste manier kan begeleiden.

[..]

Nee, dat is lekker geloofwaardig. Dit noem je liegen met voorbedachte rade en kan veel meer schadde aanrichten.
eerlijkheid duurt het langst.
wat een onzin. Er zijn verschillende beperkingen en die hoeven niet altijd je werkgever in de weg te zitten
en je werkgever heeft een belang en jij ook en dat komt zelden overeen. Denk je dat zijn belang of jou goed begeleiden op nr 1 staat? Ik weet wel welke van de 2
En daarom zou ik niets zeggen, als het oprecht iets is waarvan je denkt dat het niet in de war hoeft te zitten
Dat is niet liegen, dat is uitgaan van het positieve

Als je wajong hebt en best 3 dagen kunt werken en daarna in je eigen tijd kunt werken aan je beperking hoeft dar echt niet altijd relevant te zijn op de werkvloer
pi_175534399
Ik zal het even verder uitdiepen.

Ik ben nu 24 jaar, en sinds mijn 18e heb ik een wajong en verachillende werkgevers gehad ( 3 om precies te zijn..) nooit weggegaan uit mijzelf, nooit ontslagen, maar door de eerste ‘erin gerolt’, vervolgens is het bedrijf dichtgegaan. In het pand kwam een ander soortgelijk bedrijf, daar mocht ik aan de slag, en die is ook dichtgegaan en toen mee gegaan naar het andere filliaal van dezelfde eigenaar.

Een half jaar geleden is een arbeidsdeskundige geweest en heeft vastgesteld dat ik op dat moment 70 % functioneer en nog enkele dingen moest doen om volledig te functioneren.

Afgelopen november is er wederom iemand geweest en heeft geconstanteerd- samen met mijn werkgever- dat ik volledig werk verricht zoals ieder ander en dus volledig loon krijg.

In mijn ervaring in de periode dat ik moest solliciteren kreeg ik veel afwijzingen binnen vanwege de wajong ( want dat kost tijd en veel administratie..).

Ik vind het werk echter een tijdje al niet meer leuk, daarom wil ik op zoek naar een andere baan ( dit kan dus pas als ik volwaardig salaris heb en ik dus ook dat via een loonstrook aan een potentionele werkgever kan laten zien).

De vraag is dus; is dit verstandig? Aan de buitenkant merk je niks en ook in de omgang zeggen mensen verbaast als ik het vertel dat ze niks merken, maar ik kan begrijpen dat ik door de mand val als ik het achyerwege laat.

Andere kant; ik ben niet voor niks arbeidsgeschikt verklaart.

Nu lees ik ook op de site van het uwv dat je het recht houdt tot een wajong tenzij je minimaal 1 jaar minimunloon verdiend. Nu ben ik bang, zou het uwv contact opnemen met een potentionele werkgever?

De arbeidsdeskundige kon hier geen helder antwoord op geven..
pi_175652103
Ik heb het toen ik vanuit de wajong aan de slag ging pas verteld nadat mijn proefperiode voorbij was. Zodat we allebij wisten dat we tevreden waren en ik ook wist dat ik niet puur aangenomen werd vanwege quota of financiele voordelen en ze mij er ook niet om weigerden.

Je bent niet verplicht het te melden vziw.

-edit- je hoeft helemaal /niets/ aan een potentiele nieuwe werkgever te laten zien! Naja, je CV natuurlijk doorgaans wel ;) Evt. diplomas. Ik heb echter nog nooit een potentiele werkgever gehad die mijn oude loonstrookjes wou zien.
Wel dat er gevraagd wordt naar je gewenste salaris en wat je huidige/vorige salaris was, daar kan je natuurlijk antwoorden wat je wilt ;)
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_175652578
Lekker bezig kerel, dat moet vast heel fijn voor je zijn. Goed gedaan.

Om op je vraag te antwoorden.. Ik zou het niet vermelden.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')