abonnement Unibet Coolblue
pi_175520619
quote:
Tweede Kamer wil dat regering financiering voor hyperlooptesttraject onderzoekt

De voltallige Nederlandse Tweede Kamer heeft een motie van D66-Kamerlid Rob Jetten aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen om de mogelijkheden te onderzoeken voor het financieren van een hyperlooptesttraject in Nederland.

Met de motie geeft de Tweede Kamer aan dat de eerste langere testlocatie voor de hyperloop in Nederland zo snel mogelijk moet worden gebouwd. Eerder becijferde onder meer TNO dat met de aanleg ongeveer 120 miljoen euro gemoeid zal zijn. Daarbij gaat het om de aanleg van een testtraject in Flevoland. Verschillende bedrijven vinden dat het belangrijk is dat Nederland vooroploopt bij de ontwikkeling van een hyperloop. Met de aangenomen motie schaart de Tweede Kamer zich achter deze wens.

Enkele Nederlandse bedrijven hebben al aangegeven geld te willen steken in een testtraject voor een hyperloop. Een maand geleden hebben verschillende Nederlandse bedrijven en semioverheden, waaronder de NS, BAM en Fokker, een oproep aan de overheid gestuurd om te investeren in een testtraject voor een hyperloop. Ze willen zelf op verschillende manieren bijdragen aan de aanleg.

In oktober werd al bekend dat de Nederlandse overheid in overleg treedt met het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop en het Amerikaanse Hyperloop One over het aanleggen van een testbaan in Flevoland voor het toekomstige vervoermiddel. De vijf kilometer lange baan moet komen te liggen bij de Vogelweg, een provinciale weg die parallel ligt aan de A6. Een rapport over de haalbaarheid van het bouwen van een testbaan in Nederland, waaraan onder meer TNO heeft bijgedragen, heeft die locatie aangewezen als beste plek om hyperloops te testen.

Hardt Hyperloop heeft in Delft al een testtraject liggen waarin op lage snelheid alle belangrijke systemen in een vacuüm kunnen worden getest. Deze 30 meter lange testfaciliteit is in samenwerking met BAM gebouwd. Voor de operationele toepassing van het nieuwe vervoersmiddel wil Hardt Hyperloop een langer testtraject om ook op hoge snelheden te kunnen testen, zoals in Flevoland. Daarvoor zal dit traject tussen de drie en vijf kilometer lang moeten worden.
https://tweakers.net/nieu(...)oekt.html#r_10873505

Mocht je bij de komende referendum topics nog munitie willen hebben tegen de gekken die menen dat de kamerleden gedegen weloverwogen onderzoek doen voor ze wat beslissen kun je dit artikel naar ze sturen. Ik krijg er niet eens geld voor en weet al zeker 3 redenen die allen op zichzelf al gaan voorkomen dat de hyperloop wat gaat worden.

1) Het is levensgevaarlijk. Vacuüm is in dit geval opgeslagen energie die in het geval van een scheurtje bij een aardbeving, ongeluk, gebrek aan onderhoud, sabotage enzovoorts in één keer vrij komt en iedereen in de hyperloop dood maakt en mogelijk ook nog wat omstanders.
2) In alle test installaties tot nu toe duurde het al langer dan de meeste treinritjes om de capsule in een vacuüm omgeving te krijgen. Iedere keer dat je dat doet slijten de materialen en dan krijg je weer punt 1.
3) Het is kneiterduur. Maglev treinen gebruiken veel van dezelfde technologie en zijn vanwege het ontbreken van vacuüm buizen en capsules veel goedkoper dan een hyperloop ooit kan worden. Ook al bestaat de technologie al sinds de jaren 70, het aantal maglev sporen is op één hand te tellen. De schattingen van hypeman Musk waren als ik mij goed herinner een factor 10 lager dan voor een normale maglev. Waarom? Nobody knows.

Al die bedrijven die de overheid erbij willen betrekken willen en verwachten maar één ding van het project en dat is subsidie.
pi_175521013
4) We wonen in zo'n klein kutlandje dat de winst in reistijd minimaal is en reistijd toch al meer bepaald wordt door filevorming dan door de af te leggen afstand.
5) Het wordt steeds makkelijker om thuis te werken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175521213
Zo eenvoudig.
  woensdag 6 december 2017 @ 07:53:10 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175521464
Het is gevaarlijk. Het is langzamer dan bestaande transportmiddelen. Het is te duur.

Ik vermoed dat ze dit een dikke eeuw geleden ook riepen over de auto en/of het vliegtuig.

Geld voor onderzoek kan ik alleen maar toejuichen.
pi_175522716
Vacuum trekken kost wel energie maar als er een lek ontstaat spat er voornamelijk materiaal de buis in. Ja, bij iets wat stuk gaat kunnen doden en gewonden vallen. Maar de impact van een lekke buis is kleiner dan jij voor doet komen. De trein die opeens lucht vind in plaats van vacuum zal als ie (bijna) stilstaat geen last ondervinden. Als ie op volle snelheid gaat zal die tegen een muur van lucht oprijden.

De kans op een opeens volledig inzakken van vacuum is niet zo groot. Kleinere lekken zou kunnen maar dat levert geen ongelukken op.
pi_175523586
quote:
11s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:53 schreef Twiitch het volgende:
Het is gevaarlijk. Het is langzamer dan bestaande transportmiddelen. Het is te duur.

Ik vermoed dat ze dit een dikke eeuw geleden ook riepen over de auto en/of het vliegtuig.

Geld voor onderzoek kan ik alleen maar toejuichen.
We leven in een wereld met beperkte middelen en geld smijten in een project waar je van te voren van weet dat er niks uitkomt is het ontnemen van een kans voor een ander.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:25 schreef nanuk het volgende:
Vacuum trekken kost wel energie maar als er een lek ontstaat spat er voornamelijk materiaal de buis in. Ja, bij iets wat stuk gaat kunnen doden en gewonden vallen. Maar de impact van een lekke buis is kleiner dan jij voor doet komen. De trein die opeens lucht vind in plaats van vacuum zal als ie (bijna) stilstaat geen last ondervinden. Als ie op volle snelheid gaat zal die tegen een muur van lucht oprijden.

De kans op een opeens volledig inzakken van vacuum is niet zo groot. Kleinere lekken zou kunnen maar dat levert geen ongelukken op.
Ga jij er maar inzitten. Weinig kans op het verdwijnen van vacuüm over een afstand van honderden kilometers? Hoe zie je dat voor je? Want zelfs veel minder extreme olieleidingen gaan met enige regelmaat lek.
pi_175523686
De hyperloop is al net zo'n kutidee als de superbus van Wubbo Okkels.
  woensdag 6 december 2017 @ 10:39:51 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175523723
Ja stap lekker op de Musk hypetrain. :').

Die gast lacht zich letterlijk een gat in de broek. Dat gat ontstaat door mensen die maar blindelings knaken zijn kant op blijven werpen omdat hij van die geniale ideeën van 200 jaar oud heeft.
And so is the past
pi_175523733
Nee, ik zie dit ook niet zitten. Als bedrijven aankloppen bij de overheid voor subsidie, dan weet je het al dat het project weinig kans van slagen heeft.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175523998
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:

Ga jij er maar inzitten. Weinig kans op het verdwijnen van vacuüm over een afstand van honderden kilometers? Hoe zie je dat voor je? Want zelfs veel minder extreme olieleidingen gaan met enige regelmaat lek.
Mooi voorbeeld. Als je even bij de les blijft zie je dat er buiten die tankwagen vrijwel niets beschadigd. Het ding implodeert en er vliegt niets in de lucht of wat dan ook. Deze implosie is gevolg van een tank / buis vacuum te trekken terwijl die daar absoluut niet op ontworpen is. Lek raken geeft geen implosie, alleen veel herrie en mogelijk slijtage. Het systeem zal dan een tijd buiten gebruik zijn. Net als een tunnel na een brand.

Het zal inderdaad een behoorlijk technische uitdaging zijn om een lange buis vacuum te krijgen en houden. Maar dat noemen we innovatie. Veertig jaar terug werd je ook voor gek verklaard als je een telefoon mee wou nemen voor gebruik onderweg.
pi_175524325
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:57 schreef nanuk het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld. Als je even bij de les blijft zie je dat er buiten die tankwagen vrijwel niets beschadigd. Het ding implodeert en er vliegt niets in de lucht of wat dan ook. Deze implosie is gevolg van een tank / buis vacuum te trekken terwijl die daar absoluut niet op ontworpen is. Lek raken geeft geen implosie, alleen veel herrie en mogelijk slijtage. Het systeem zal dan een tijd buiten gebruik zijn. Net als een tunnel na een brand.

Het zal inderdaad een behoorlijk technische uitdaging zijn om een lange buis vacuum te krijgen en houden. Maar dat noemen we innovatie. Veertig jaar terug werd je ook voor gek verklaard als je een telefoon mee wou nemen voor gebruik onderweg.
Ik heb nooit beweerd dat een implosie een explosie is, maar ga jij maar eens naast een buis staan die een zwieperd krijgt. Ik heb nog een projectje gedaan met warmteleidingen en om de paar honderd meter is een expansielus nodig. Zonder die lus kan zo'n buis opeens uit de grond schieten en je dood maken. Gelukkig heeft een duizenden kilometers lange vacuümbuis die niet nodig, omdat innovatie de natuurwetten gaat afschaffen ofzo.

Maar goed je hebt helemaal gelijk en het is volledig veilig. Hoe is de hyperloop goedkoper om te bouwen dan een normale maglev die ook nergens gebouwd worden vanwege de kosten?
pi_175524766
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 11:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik heb nooit beweerd dat een implosie een explosie is, maar ga jij maar eens naast een buis staan die een zwieperd krijgt. Ik heb nog een projectje gedaan met warmteleidingen en om de paar honderd meter is een expansielus nodig. Zonder die lus kan zo'n buis opeens uit de grond schieten en je dood maken. Gelukkig heeft een duizenden kilometers lange vacuümbuis die niet nodig, omdat innovatie de natuurwetten gaat afschaffen ofzo.

Maar goed je hebt helemaal gelijk en het is volledig veilig. Hoe is de hyperloop goedkoper om te bouwen dan een normale maglev die ook nergens gebouwd worden vanwege de kosten?
Ik neem aan dat een van de onderzoekpunten is hoe je om kan gaan met uitzetten en krimpen. Bij warmteleidingen lossen ze dat op door zo nu en dan een paar hoeken er in te maken, bij een transportbuis is dat niet mogelijk maar er zal vast een andere oplossing gevonden worden.

Vergeet niet dat de Velsertunnel twee en een half keer meer drukverschil moet afhandelen dan een hyperlooptube.

Honderd jaar terug hadden ze in een deuk gelegen als je had verteld dat vliegen per persoon per kilometer goedkoper zou worden dan de schoenen die je verslijt. Het energie gebruik voor puur het vervoer is bij vacuum bijna te verwaarlozen in tegenstelling tot vliegen en zeker maglev.
  woensdag 6 december 2017 @ 11:47:50 #13
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_175524940
In zo'n buis zul je niet veel temperatuurverschil krijgen. Zeker niet als het onder de grond ligt. Expansie kun je dan wel oplossen met bijv flexibele delen om de zoveel meter.

Ik denk dat de problemen niet zozeer in de techniek zullen zitten, maar toch meer sociaal. Gaan mensen in zo'n loop. Wat doe je bij ongelukken etc.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_175525141
Bij ongelukken vrees ik dat je net zo beroerd af bent als bij vliegen. Soms heb je mazzel maar vaak is het dodelijk. De kans op een ongeluk zal op den duur best veel kleiner zijn dan bij vliegen.

Grootste technische probleem is denk ik een lang traject vacuum houden en het in en uitstappen mogelijk maken. Sociaal is het lastig dat je geen raampjes heb om uit te kijken net als de metro dus. Ook nu nog heb je mensen zat die voor geen miljoen in een vliegtuig gaan zitten. Voor het gros van de mensen went het echter vrij snel.
  woensdag 6 december 2017 @ 12:02:49 #15
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175525224
Natuurlijk werp je een aantal valide (en minder valide) punten op, maar daarom is het ook innovatie en onderzoek. Als we van te voren al opgeven komt er nooit iets nieuws! :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_175542651
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 11:58 schreef nanuk het volgende:
Bij ongelukken vrees ik dat je net zo beroerd af bent als bij vliegen. Soms heb je mazzel maar vaak is het dodelijk. De kans op een ongeluk zal op den duur best veel kleiner zijn dan bij vliegen.

Grootste technische probleem is denk ik een lang traject vacuum houden en het in en uitstappen mogelijk maken. Sociaal is het lastig dat je geen raampjes heb om uit te kijken net als de metro dus. Ook nu nog heb je mensen zat die voor geen miljoen in een vliegtuig gaan zitten. Voor het gros van de mensen went het echter vrij snel.
De vergelijking met vliegen is goed gekozen. Het drukverschil in een vliegtuig kun je denk ik wel vergelijken met die in een hyperloop. Kijk, zo'n hyperloop zal echt geen hoog vacuum hebben, maar juist een heel grof vacuum (0.1 bar?). Daar valt denk ik nog wel tegen te pompen.

De gevaren schat ik daarom ook niet zo hoog in. Het gaat mij er meer om dat als bedrijven aankloppen voor subsidies, dat dit een teken is dat het economisch niet rendabel is, en dat je er vraagtekens bij mag zetten, of het ook wel eens rendabel zal worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')