abonnement Unibet Coolblue
pi_175508814
Wanneer je ze niet gebruikt?
Bijv heb verschillende AA en AAA NimH batterijen.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 15:15:52 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175508850
De meeste mensen laden ze op als ze het niet meer doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175508895
Ik laad ze op als ik ze nodig heb en ze zijn leeg.
pi_175508901
Ik heb ergens ooit gelezen dat als je ze een tijd niet gebruikt het aangeraden word ze alsnog op te laden. maar de specifics ontgaan me
pi_175509157
Voortaan betere batterijen kopen (Eneloop of een ander merk met dezelfde cellen):

quote:
De Eneloop batterijen kunnen nu tot wel 2100 keer worden geladen en ontladen. Een jaar na het opladen is de batterij nog steeds tot 90% geladen; en na 5 jaar is de batterij nog tot 70% geladen. Dus, ongeacht wanneer de batterij is opgeladen, zelfs jaren later zijn de batterijen nog steeds geladen. Dit in tegenstelling tot de klassieke batterijen van bijvoorbeeld 2700 mAh, die meestal in een paar weken leeg raken, zeker als ze wat ouder zijn.
  dinsdag 5 december 2017 @ 15:42:07 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175509237
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:37 schreef Coritchando het volgende:
Voortaan betere batterijen kopen (Eneloop of een ander merk met dezelfde cellen):

[..]

Heeft niets met beter of slechter te maken.. wel met een ander systeem.. "LSD' ofwel Low Self Discharge..
(Oa eneloops zijn lsd's)
Die zijn altijd klaar voor gebruik en lopen niet of nauwelijks leeg als ze op de plank liggen te wachten

Een goede druppellader is ook belangrijk trouwens
pi_175509449
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:42 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Heeft niets met beter of slechter te maken.. wel met een ander systeem.. "LSD' ofwel Low Self Discharge..
(Oa eneloops zijn lsd's)
Die zijn altijd klaar voor gebruik en lopen niet of nauwelijks leeg als ze op de plank liggen te wachten

Een goede druppellader is ook belangrijk trouwens
Bedankt voor het herhalen van mijn quote.
LSD is uiteraard een ander systeem, maar wel een beter systeem dan die goedkope oplaadbare batterijen. Dus koop een beter systeem, koop een betere batterij.
  dinsdag 5 december 2017 @ 16:24:04 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175509978
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:55 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Bedankt voor het herhalen van mijn quote.
LSD is uiteraard een ander systeem, maar wel een beter systeem dan die goedkope oplaadbare batterijen. Dus koop een beter systeem, koop een betere batterij.
Beter geschikt voor jouw toepassing misschien.. Dat maakt het nog geen betere batterij..
pi_175510494
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 16:24 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Beter geschikt voor jouw toepassing misschien.. Dat maakt het nog geen betere batterij..
Nou vertel mij eens dan waar een standaard NiMh batterij beter voor is dan een door mij genoemde batterij.
pi_175510665
Ik zou ze even bijladen vlak voordat je ze gaat gebruiken, de meeste zelfontlading is namelijk vlak na volladen. Laden en gelijk gebruiken is het beste. Voor de duurzaamheid maakt het niet zoveel uit. Laatst nog een paar nimh packs na bijna 10 jaar leegstand gebruikt, voldeden nog perfect, 80-90% van orgineel.
.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:19:55 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175510877
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 16:54 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nou vertel mij eens dan waar een standaard NiMh batterij beter voor is dan een door mij genoemde batterij.
Iedere toepassing waar direct energie gebruikt word.. denk bijv. aan microfoonzenders, zaklampen etc.. 1001 toepassingen..
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:23:10 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_175510948
Om de hoeveel tijd zal echt liggen aan de leeftijd van je batterijen, het merk en hoe je ze bewaard volgens mij. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nikkel-metaalhydrideaccu

Dus druppellader gebruiken als je er altijd een paar op volle sterkte wil houden of gewoon niet vergeten om er een paar in de lader te gooien voor je ze nodig denkt te hebben.

Wiki geeft ongeveer hetzelfde aan.

En dit: Bijna alle oplaadbare batterijen verliezen geleidelijk hun lading tijd , zelfs als ze niet in gebruik met een apparaat verbonden . De snelheid waarmee de batterijen verliezen lading op deze manier is bekend als de zelfontlading . Nikkel-metaal hydride accu's hebben een hoge zelfontlading , meestal tussen 2 en 3 procent per dag , terwijl de lithium-ion batterijen hebben een zelfontlading van ongeveer 5 procent per maand . Merk op dat als oplaadbare batterijen een vergoeding voor lange periodes, zelfs bij correct opgeladen niet kunnen vasthouden , kunnen ze komen tot het einde van hun levensduur .

http://www.gamehobbies.nl(...)chap/1002085009.html
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_175512019
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Iedere toepassing waar direct energie gebruikt word.. denk bijv. aan microfoonzenders, zaklampen etc.. 1001 toepassingen..
Daarin zijn ze niet beter. Ook niet slechter overigens.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:47:07 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175512040
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:45 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Daarin zijn ze niet beter. Ook niet slechter overigens.
Zeker wel.. ze zijn een stuk goedkoper..
En de meeste kunnen trouwens ook meer laadcycli aan
pi_175512083
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:47 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zeker wel.. ze zijn een stuk goedkoper..
Goedkoper is niet beter.

4 Eneloops kosten 8,95. Kan je moeilijk duur noemen. Met veel meer voordelen, zoals weinig ontlading en een hoger voltage. Ook kunnen ze beter tegen lage temperaturen.

Dat zijn dus betere batterijen. Ja, ze zijn wat duurder dan die wegwerp NiMH troep. Maar daar krijg je wel iets voor terug.

En op je ninja edit: eneloops kan je 2100 keer opladen. En hoef je veel minder vaak op te laden dankzij het langer vasthouden van de lading.

Vertel nog eens, waarin zijn normale NiMH batterijen beter dan deze? Want daarop heb je geen antwoord.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:51:38 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175512101
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:49 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Goedkoper is niet beter.

4 Eneloops kosten 8,95. Kan je moeilijk duur noemen. Met veel meer voordelen, zoals weinig ontlading en een hoger voltage. Ook kunnen ze beter tegen lage temperaturen.

Dat zijn dus betere batterijen. Ja, ze zijn wat duurder dan die wegwerp NiMH troep. Maar daar krijg je wel iets voor terug.
Onzin.. als je die dingen direct leeg trekt en weer oplaad dan zijn ze veel duurder want je moet ze vaker vervangen..

Dus het blijft de toepassing die bepaald welk type het meest geschikt is..

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:49 schreef Coritchando het volgende:
En op je ninja edit: eneloops kan je 2100 keer opladen. En hoef je veel minder vaak op te laden dankzij het langer vasthouden van de lading.
Als je direct energie nodig hebt en opgebruikt dan heeft vasthouden van de lading geen enkel nut..
pi_175529983
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:14 schreef dirkjan89 het volgende:
Wanneer je ze niet gebruikt?
Bijv heb verschillende AA en AAA NimH batterijen.
Alles bij mij thuis met batterij draait op oplaadbare.batterijen.
Ik heb een Voltcraft druppellader waar 8 aa of aaa's in kunnen.

Desnoods laat ik ze er altijd in, want de druppellader houdt ze goed en ik denk dat het weinig energie kost. En anders verwissel ik ze om de week als ik er zin in heb

Goedkope meuk batterijen gebruik ik niet meer. Zijn binnen de kortste keren dood.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 7 december 2017 @ 11:10:16 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175546393
Ik hou de conditie van al mijn NiMH batterijen bij in excel 8-). Al mijn batterijen zijn genummerd.

Af en toe reconditioneren (ontladen tot ~700mV en langzaam helemaal opladen) houdt ze gezond. In het plaatje hieronder zie je de ontlaadcurve van 4 batterijen over een weerstand van 0,56 Ohm (ontlaadstroom begint dus rond de 2 Ampere), voor en na reconditioneren.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_175546763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 11:10 schreef SeLang het volgende:
Ik hou de conditie van al mijn NiMH batterijen bij in excel 8-). Al mijn batterijen zijn genummerd.
Dan heb je echt niets nuttigs meer te doen met je leven lijkt me... Pfff.
  donderdag 7 december 2017 @ 12:10:07 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_175547601
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 11:10 schreef SeLang het volgende:
Ik hou de conditie van al mijn NiMH batterijen bij in excel 8-). Al mijn batterijen zijn genummerd.

Af en toe reconditioneren (ontladen tot ~700mV en langzaam helemaal opladen) houdt ze gezond. In het plaatje hieronder zie je de ontlaadcurve van 4 batterijen over een weerstand van 0,56 Ohm (ontlaadstroom begint dus rond de 2 Ampere), voor en na reconditioneren.

[ afbeelding ]
Held _O_.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')