Wat bedoel je met 'leveren zij minder in of krijgen ze een extra toelage'.quote:Op donderdag 7 december 2017 10:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Oh, dat is nieuw voor me. Hoe zit dat? Leveren zij minder in of krijgen ze een extra toelage ofzo?
Laten we niet doen alsof het advies van 30+ jaar geleden nu nog van belang is.... er werden toen nog beroepen aangeraden die nu niet meer bestaan.quote:Op donderdag 7 december 2017 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Was ook zo toen ik van school af kwam. Wilde ook het onderwijs in, maar dat werd stevig afgeraden. Te weinig banen.
Sowieso is het goed om niet op één paard te wedden en andere mogelijkheden achter de hand te hebben.
Oh, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je het over een gelijke werkweek had en dat de leraren dan meer overhouden van hetzelfde salaris als ze in het bedrijfsleven zouden overhouden.quote:Op donderdag 7 december 2017 11:32 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'leveren zij minder in of krijgen ze een extra toelage'.
Volgens mij bestaat die perverse prikkel op vrij veel plekken; wil ik in de financiële dienstverlening significant meer salaris, dan moet ik P&O-taken op me nemen en teams aansturen. Ook in de techniek, hoewel niet overal, is het aannemelijker dat de leidinggevende een hoger salaris heeft dan de uitvoerende. Een logische verklaring is dat iemand die een team onderwijzers goed laat presteren een hoger salaris kan krijgen dan iemand die 30 kinderen goed weet op te leiden. Waar ik het met name niet mee eens ben is de aanname dat de beste docent ook de beste leidinggevende is, of dat docenten überhaupt goede leiders zijn en een directeur of afdelingsleider dus altijd uit de business moet komen.quote:Op donderdag 7 december 2017 09:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het primair onderwijs komt het
Dat is wat mij betreft de meest perverse prikkel in het loonhuis en in de uitvoering ervan door de scholen: het zorgt ervoor dat de goede docenten het klaslokaal uitgaan, in plaats van erin blijven.
Valt mij ook op. Massaal aangeven dat al die extra taken niet meer gepikt en gedaan worden is veel effectiever dan klagen in den haag voor extra salaris...quote:Op donderdag 7 december 2017 08:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies dit.
Ik ken verschillende leerkrachten en wat ik er zo van mee krijg wordt er nooit eens keihard "nee" gezegd tegen allerlei extra werkzaamheden. Als je door vraagt, krijg je dan steevast te horen: "ja maar dan zijn de kinderen er de dupe van".
Aan het salaris in het onderwijs mankeert niets. Als je voor gemiddeld 36 uur per week werkt, mag je daarvoor betaald krijgen.
In het bedrijfsleven is een werkweek echter al snel 40 uur, en docenten vergeten dan voor het gemak even door te rekenen dat 3000 euro bruto in het bedrijfsleven gelijk staat aan 'slechts' 2700 euro bruto bij de (semi)overheid. Dan kom je namelijk op precies hetzelfde bruto uurloon. En dan laat ik voor het gemak andere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een gegarandeerde eindejaarsuitkering maar buiten beschouwing.
Voor wat betreft de 36 uur. Tja. In het onderwijs heb je 12 weken vakantie. In het bedrijfsleven 5 weken. Zeg dat je in de vakanties nog wel af en toe een (halve) dag aan het werk bent als leerkracht, dan blijven er toch nog zo'n 5 extra weken vakantie over. Verdelen we die 5x36 uur die nog wel gewerkt moet worden over de 40 lesweken, dan komt er simpelweg gemiddelde 4,5 uur per lesweek bij boven op de gemiddelde arbeidsduur van 36 uur om op jaarbasis goed uit te komen. Tijden een lesweek moet een leerkracht om 36 uur betaald te krijgen dus gewoon 40 à 41 uur werken. Net zoveel dus als iemand in het bedrijfsleven, zeker niet meer. Wel blijven er 2 maal zo veel vakantieweken over.
Voor veel neventaken moet wellicht een oplossing gevonden worden. Minder administratieve lasten, conciërge, schoonmaakpersoneel en dergelijke zodat de docent aan het einde van de dag niet nog het lokaal moet vegen en dweilen om de volgende dag fris te kunnen beginnen of met gereedschap aan de gang moet om de wankele tafel van Jantje of Pietje te herstellen.
Ga daar voor pleiten en je hebt mijn steun. Maar ga dan staken middels stiptheidacties waardoor het werkelijke probleem ook echt zichtbaar op tafel komt.
Domweg (voornamelijk) om meer geld vragen, lost niets op en maakt echt niet dat je ineens het werk en de werkdruk als prettig ervaart.
In de zorg is het trouwens precies hetzelfde riedeltje. Altijd zeuren dat de cliënt/patiënt de dupe is als je je eens strikt aan je uren en takenpakket houdt.
Ken genoeg leraren die hier (regio Rotterdam) zich laten omscholen. Op papier is er een lerarentekort, in de praktijk hebben leraren elk jaar in februari de kans dat zij deze keer eruit moeten wegens de bezuinigingen.quote:Op donderdag 7 december 2017 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Was ook zo toen ik van school af kwam. Wilde ook het onderwijs in, maar dat werd stevig afgeraden. Te weinig banen.
Sowieso is het goed om niet op één paard te wedden en andere mogelijkheden achter de hand te hebben.
En waarom sturen die ouders hun kind niet naar een school die wel bij hun opvattingen past?quote:Op woensdag 6 december 2017 10:02 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Paar weken geleden nog boze ouders op gesprek, waar het lef vandaan kwam om hun zoon strafwerk te geven. Want in zijn opvoeding zou straffen niet passen.
Hoop onbegrip denk ik dus vooral
Leiding geven is een vak apart waar vooral bepaalde karakter eigenschappen van zeer groot belang zijn. Zolang je maar van jezelf weet dat je die kwaliteiten niet bezit kun je een prachtig salaris verdienen als een vakidioot. En in de vrije sector waar je niet afhankelijk bent van een cao en een specialisme bezit kom je al een heel eind.quote:Op donderdag 7 december 2017 13:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat die perverse prikkel op vrij veel plekken; wil ik in de financiële dienstverlening significant meer salaris, dan moet ik P&O-taken op me nemen en teams aansturen. Ook in de techniek, hoewel niet overal, is het aannemelijker dat de leidinggevende een hoger salaris heeft dan de uitvoerende. Een logische verklaring is dat iemand die een team onderwijzers goed laat presteren een hoger salaris kan krijgen dan iemand die 30 kinderen goed weet op te leiden. Waar ik het met name niet mee eens ben is de aanname dat de beste docent ook de beste leidinggevende is, of dat docenten überhaupt goede leiders zijn en een directeur of afdelingsleider dus altijd uit de business moet komen.
Dat besef is er buiten het onderwijs een stuk meer; iemand hoeft niet 20 jaar een trucje te hebben gedaan om dan een groep mensen te coachen die dat trucje ook doen.
https://www.aob.nl/nieuws(...)elbaar-in-hele-land/quote:Op woensdag 6 december 2017 23:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou ja, daar hebben we nog geen cijfers van. Wellicht dat de info in 2018 boven water komt, van deze bizarre omslag in het basisonderwijs, en dat we in 2019 dan wat campagnes kunnen starten. Tot die tijd moeten scholen met tekorten de poule leegtrekken en docenten overhalen die ergens anders werken.
quote:In het hele land kunnen acht op de tien scholen vaak geen vervangers vinden als een leraar uitvalt. “De oorzaak daarvan is duidelijk”, zegt AOb-voorzitter Verheggen. “Jonge afgestudeerden en herintreders kunnen makkelijk een vaste baan vinden. Zij geven daar de voorkeur aan in plaats van een onzeker vervangingsbaantje.”
quote:“De gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs zijn desastreus”, stelt Verheggen. “In het primair onderwijs worden bij gebrek aan mensen kinderen vaak verdeeld over de andere klassen of gaat de directeur voor de klas staan. Scholen moeten wel: de inspectie controleert daar streng op bevoegdheid. In het voortgezet onderwijs zien we dat scholen bij gebrek aan mensen steeds meer onbevoegden voor de klas zetten. Onze leden rapporteren dat nu al.”
Huh. Ik hoor alleen maar dat pabo-afgestudeerden in mijn omgeving een flexbaantje krijgen aangeboden omdat scholen geen vaste contracten willen geven. Of dat is dan alleen hier in de omgeving en landelijk juist niet.quote:Op donderdag 7 december 2017 14:21 schreef Chai het volgende:
[..]
https://www.aob.nl/nieuws(...)elbaar-in-hele-land/
[..]
[..]
Klik. Op. De. Link.quote:Op donderdag 7 december 2017 14:29 schreef CharlotteBOEM het volgende:
[..]
Huh. Ik hoor alleen maar dat pabo-afgestudeerden in mijn omgeving een flexbaantje krijgen aangeboden omdat scholen geen vaste contracten willen geven. Of dat is dan alleen hier in de omgeving en landelijk juist niet.
Dit ook. Ze kunnen niet rekenen en niet foutloos spellen.quote:Op donderdag 7 december 2017 09:29 schreef hmmmz het volgende:
De mensen die ik van de pabo zie afkomen daar wil ik mijn kinderen later echt niet bij in de klas hebben.
Blijkbaar is er een mismatch tussen wat afgestudeerden en school(besturen) ervaren. De eerste heeft bijna nooit een vaste baan, ondanks dat er 5000 van jaarlijks uitstromen. De laatste heeft (afhankelijk van de regio) een invul- of vacatureprobleem.quote:Op donderdag 7 december 2017 14:21 schreef Chai het volgende:
[..]
https://www.aob.nl/nieuws(...)elbaar-in-hele-land/
[..]
[..]
Het werken op invalbasis op het primair onderwijs is op dit moment uitermate lastig als gevolg van de flexwet. Door de aard van het werk (één dag invalwerk op een school is telt al als een dienstverband) loop je bijzonder snel tegen het moment aan dat een nieuwe invalklus bij die werkgever moet leiden tot een vast contract, maar die kun je als school heel moeilijk geven aan iemand waarvan je bijna niet kan inschatten of en hoeveel je die nodig hebt. Combineer dat met het gegeven dat in een stad als Nijmegen vrijwel alle basisscholen onder de paraplu van slechts twee besturen vallen, en je krijgt een lastige situatie. Ik neem trouwens aan dat zo'n scholenkoepel een zekere 'vaste invalploeg' onder contract heeft staan, maar die hou je uit financiële overwegingen natuurlijk zo klein als enigszins mogelijk.quote:Op donderdag 7 december 2017 16:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Blijkbaar is er een mismatch tussen wat afgestudeerden en school(besturen) ervaren. De eerste heeft bijna nooit een vaste baan, ondanks dat er 5000 van jaarlijks uitstromen. De laatste heeft (afhankelijk van de regio) een invul- of vacatureprobleem.
Ook bij het spoor begin je met een jaar contract. En mijn partner die een contract voor onbepaalde tijd had heeft nu ook weer een jaar contract omdat zij van werkgever wilde veranderen in de zorgsector. Dat risico(wel overwogen) moet je maar nemen als je gaat veranderen.quote:Op donderdag 7 december 2017 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
Maar starten met een vast contract is op dit moment in geen enkele sector de standaard volgens mij.
D66 he.quote:Op vrijdag 8 december 2017 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Mochten mensen zich overigens nog steeds afvragen met wat voor flauwekul het onderwijs van buitenaf zoal wordt opgezadeld, werp dan een blik op onderstaand artikel:
https://www.ad.nl/politie(...)in-krijgen~a33e48bb/
Haha, en gisteren stond er in de krant dat kinderen zinnen leren als “Mies doet kip”, ik snap dat als alle tijd naar dit soort Vrije Schoolachtige flauwekul moet gaan.quote:Op vrijdag 8 december 2017 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Mochten mensen zich overigens nog steeds afvragen met wat voor flauwekul het onderwijs van buitenaf zoal wordt opgezadeld, werp dan een blik op onderstaand artikel:
https://www.ad.nl/politie(...)in-krijgen~a33e48bb/
quote:Op donderdag 7 december 2017 11:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook. Ze kunnen niet rekenen en niet foutloos spellen.
Te bizar voor woorden.quote:Op vrijdag 8 december 2017 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Mochten mensen zich overigens nog steeds afvragen met wat voor flauwekul het onderwijs van buitenaf zoal wordt opgezadeld, werp dan een blik op onderstaand artikel:
https://www.ad.nl/politie(...)in-krijgen~a33e48bb/
Ben het deels wel met die uitspraak eens.quote:Op maandag 11 december 2017 17:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Nog meer achterlijke generalisaties?
Het neefje van de achterlijke generalisatie. Het anekdotisch bewijs.quote:Op dinsdag 12 december 2017 21:38 schreef CharlotteBOEM het volgende:
[..]
Ben het deels wel met die uitspraak eens.
Tuurlijk geldt het niet voor alle basisschoolleerkrachten, maar 15 jaar geleden was dit al een enorm probleem en na al die jaren is dat nog steeds niet veranderd.
Een van mijn juffen vond nieuwschierig en nieuwsgierig allebei goed zijn, dat een vliegveld een airplane is en schreef "goed verzorgt" op de werkstukken.
Rekenles bestond uit discussies voeren over alles behalve rekenen, (bv. over of we euthanasie moeten toestaan in Nederland, veel te moeilijk onderwerp ook) met als gevolg dat sommigen op het VO hoorden dat de docenten daar zich zorgen maken omdat de leerling "iets gemist lijkt te hebben" in het basale rekenonderwijs. (op basis van wat die leerling laat zien op toetsen.)
Ik hoor van "mijn generatie" wel vaker over dat zij vroeger les kregen van juffen en meesters die, hoewel het lang niet altijd pas afgestudeerden waren, niet zoveel voorstelden.
Het is niet echt een probleem van nu, het speelde ook vroeger.
Oh extra salaris lost dit trouwens echt niet op. Er kan beter worden gekeken naar hoe het geld goed besteed kan worden.
Vind je het geen probleem dat op sommige scholen niet echt les wordt gegeven (bij mij dus discussies voeren, op andere scholen breien of moestuintjes onderhouden ten koste van overige lestijd) of dat docenten zelf niet weten hoe je moet spellen? (erger: niet weten hoe je spellingsregels moet uitleggen aan kinderen)quote:Op dinsdag 12 december 2017 21:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het neefje van de achterlijke generalisatie. Het anekdotisch bewijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |