abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175508690
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:02 schreef halfway het volgende:
Werkdruk verlagen terwijl er geen mensen voor zijn, wat klopt hier niet?
kan best. Bijvoorbeeld door minder te vergaderen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_175508797
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:05 schreef Ole het volgende:

[..]

kan best. Bijvoorbeeld door minder te vergaderen
de administratieve last in het basisonderwijs is heel vervelend hoog. Je moet echt rapporten schrijven wie wat diue dag geleerd heeft etc etc (tenminste dat is mij verteld).

DAt heeft niets meer met onderwijs te maken...
  dinsdag 5 december 2017 @ 15:12:59 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Stuur me pics van je tieten
pi_175508801
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:47 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ik ben van het bedrijfsleven naar het onderwijs gegaan (hbo), maar ik moet zeggen dat ik nu wel wat harder werk. Vooral als je meer gaat doen dan alleen lesgeven. Ik ben nu binnen het jaar al moduleverantwoordelijke voor 4 vakken en ga ook nog eens nadenken over onderwijsverbetering en vakken opnieuw zetten.

Ik heb gewoon mijn 22 contacturen (en nakijken voorbereiden etc). Mijn vakanties gebruik ik eigenlijk voor de andere zaken. Maar ja thuiswerken op havlekracht is nog steeds wel relaxed.

mensen moeten zich niet blind staren op die vakanties. Wat ook anders is, in het onderwijs werk je bijna altijd op een piek, en dat had ik in het bedrijfsleven veel minder. Als ik daar een dagje moe was en rustig aan deed , viel dat echt niet ojp.

Tevens krijg ik natuurlijk maar voor 36 betaald en werk ik wel zeker 40+ uur normaal. De vakanties spaar je gewoon op hoor. Ik zit nu op ogneveer 53k per jaar, kan nog wel doorgroeien tot een kleine 60k. Wil ik meer dan moet ik echt wel stapjes extra gaan zetten nog.
Vooral dat laatste merk ik heel erg bij mij en mijn collega's. Je krijgt een taak van x uur, en je wordt geacht er nog eens een aantal uur bovenop te doen uit de goedheid van je hart. Prima als daar wat tegenover staat, maar dat is steeds minder en minder. Daar komt veel wrevel vandaan.
pi_175508877
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:12 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

de administratieve last in het basisonderwijs is heel vervelend hoog. Je moet echt rapporten schrijven wie wat diue dag geleerd heeft etc etc (tenminste dat is mij verteld).

DAt heeft niets meer met onderwijs te maken...
Ze kunnen de kinderen toch een opdracht geven en in de tijd dat de kinderen bezig zijn met die opdracht, snel eventjes een aantal rapporten schrijven? Nog beter, geef de kinderen internet en een computer dan kunnen de kinderen thuis leren.
pi_175509036
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:15 schreef sanger het volgende:
Overigens

[..]

Wat er tegenoverstaat is dat leerkrachten ook realistisch beloond worden. Het is het laagstbetaalde HBO-geschoolde vak... En die moeten onze jeugd voorbereiden op hun studie.
Deze bewering klopt niet.

Het startsalaris is 2.436 per maand. https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

En dat is een prima hbo-salaris, vergelijk het bijvoorbeeld eens met dit: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/
pi_175510354
Die 2436 is al inclusief VT en EJU.
Daarvoor corrigerend hou je minder dan 2100 over. Bruto.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
  Redactie Frontpage dinsdag 5 december 2017 @ 17:06:48 #32
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_175510663
Het is ze gegund hoor, maar ze overspelen hun hand denk ik.

Bovendien kunnen 'wij' als vo de komende jaren wel naar extra financin fluiten, want alle beschikbare middelen gaan naar het vo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage dinsdag 5 december 2017 @ 17:15:06 #33
346939 crew  Janneke141
pi_175510797
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Ja hoi, elf jaar bedrijfsleven en vijf jaar onderwijs hier. Als ik naar een heel jaar kijk, dan werk ik nu niet meer of minder uren dan eerst. Alleen is het in het onderwijs gewoon anders verdeeld, je hebt echte piekweken waarin je vrij hard inteert op je eigen tijd, en ook als je voor een ouderavond of een open dag op school moet zijn buiten je normale uren dan krijg je echt geen overuren betaald.
Maar goed, dat is me verder prima want dat trekken we dan wel weer recht in de vakantie.

Nee, de meeste druk komt voort uit de verantwoordelijkheid voor de groepen leerlingen, en het voortdurende gevoel dat je ze tekort doet. Door allerlei verantwoordingsdrang van diverse instanties verdoe ik tijd achter mijn laptop die ik liever besteed aan mijn leerlingen, of aan lesvoorbereidingen, of aan werkvormen waardoor mijn lessen waardevoller worden en mijn leerlingen meer leren. En allerlei zorgverleners in de school zitten ook vooral formulieren in te vullen, terwijl ik ze bij mij in de klas wil hebben zodat ze de 'passende' leerlingen die dat nodig hebben, extra kunnen ondersteunen. En ik kan doen wat ik moet doen - les geven en wiskunde uitleggen. Daar ben ik namelijk docent voor geworden.
Die grote verantwoordelijkheid zorgt voor veel druk, en het is niet voor niets dat het aantal uitvallers in het onderwijs zo hoog is. Ga je dan niet beter betalen dan er nu gebeurt, f ga je niet iets doen aan die druk, dan wil er straks helemaal niemand meer voor de klas staan.
pi_175510909
Ik vind het salaris ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden voor basisschoolleraren niet slecht.

Het gros werkt in part time. Dat is 12 uur lesgeven per week. Daar krijgen ze dan (parttime dus) 1600 euro netto voor. Dat is toch gewoon prima! En dan nog alle vrije dagen.

Ze mogen ook prima verdienen, want het is belangrijk werk. Maar het is ook weer niet extreem moeilijk of complex.

Geen reden tot staken dus.
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
Like he's a Muslim or something.
  Redactie Frontpage dinsdag 5 december 2017 @ 17:33:10 #35
346939 crew  Janneke141
pi_175511106
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:21 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het salaris ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden voor basisschoolleraren niet slecht.

Het gros werkt in part time. Dat is 12 uur lesgeven per week. Daar krijgen ze dan (parttime dus) 1600 euro netto voor. Dat is toch gewoon prima! En dan nog alle vrije dagen.

Ze mogen ook prima verdienen, want het is belangrijk werk. Maar het is ook weer niet extreem moeilijk of complex.

Ik moet je teleurstellen, met een aanstelling voor een halve werkweek krijg je geen zestienhonderd euro netto als (basisschool)leerkracht. En ook niet bijna.
pi_175511156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:21 schreef LXIV het volgende:

Inderdaad, want de extreem lastige kinderen zetten de leraren altijd direct uit de klassen.
pi_175511181
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik moet je teleurstellen, met een aanstelling voor een halve werkweek krijg je geen zestienhonderd euro netto als (basisschool)leerkracht. En ook niet bijna.
Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Maandsalaris (bruto)

Beloning op
maandbasis* (bruto)

LA

Start
2.436 2.896
Na 10 jaar
3.009 3.556
Maximum
3.482 4.233

LB

Start
2.525 2.999
Na 10 jaar
3.246 3.829
Maximum
3.826 4.560

LC

Start
2.539 3.015
Na 10 jaar
3.728 4.384
Maximum
4.464 5.294

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

Dan neem ik aan dat je bij schaal LC in de directie zit iod?
Nah, als gewoon leraar en zonder je eindejaarsuitkering/vakantiegeld etc toch 3826 euro bruto. Dat is 1910 bruto parttime. Dat is 1650 euro netto parttime.
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
pi_175511191
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
  Redactie Frontpage dinsdag 5 december 2017 @ 17:46:32 #39
346939 crew  Janneke141
pi_175511210
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Maandsalaris (bruto)

Beloning op
maandbasis* (bruto)

LA

Start
2.436 2.896
Na 10 jaar
3.009 3.556
Maximum
3.482 4.233

LB

Start
2.525 2.999
Na 10 jaar
3.246 3.829
Maximum
3.826 4.560

LC

Start
2.539 3.015
Na 10 jaar
3.728 4.384
Maximum
4.464 5.294

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

Dan neem ik aan dat je bij schaal LC in de directie zit iod?
Nah, als gewoon leraar en zonder je eindejaarsuitkering/vakantiegeld etc toch 3826 euro bruto. Dat is 1910 bruto parttime. Dat is 1650 euro netto parttime.
Ja, ik ken die rekensommetjes wel. Zo krijg je ook 2000 euro netto als je gewoon in de bijstand zit - maar die klopt ook niet.

Voor een hoop basisschoolleerkrachten is LB niet bereikbaar. Het maximum van de schaal krijg je na vijftien jaar. Voor een heleboel parttime leerkrachten is die 1600 netto gewoon een illusie, alhoewel je er ook wel kan vinden voor wie het wel geldt. En ook als je net begint met lesgeven moet je gewoon je vaste lasten kunnen betalen natuurlijk.

En ga je nou serieus het lerarentekort ontkennen omdat er bij jou in Schubbekutteveen niemand nodig is?
pi_175511271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, ik ken die rekensommetjes wel. Zo krijg je ook 2000 euro netto als je gewoon in de bijstand zit - maar die klopt ook niet.

Voor een hoop basisschoolleerkrachten is LB niet bereikbaar. Het maximum van de schaal krijg je na vijftien jaar. Voor een heleboel parttime leerkrachten is die 1600 netto gewoon een illusie, alhoewel je er ook wel kan vinden voor wie het wel geldt. En ook als je net begint met lesgeven moet je gewoon je vaste lasten kunnen betalen natuurlijk.

En ga je nou serieus het lerarentekort ontkennen omdat er bij jou in Schubbekutteveen niemand nodig is?
Dit is gewoon informatie van de rijksoverheid. Die is toch bindend? En je zei eerst dat je dat niet kreeg, niet eens in de buurt kwam. Je kunt het dus wel krijgen!

Ik vind het een prima beloning voor relatief eenvoudig werk. Of je HBO nodig hebt waag ik te betwijfelen. Veel van die leraren zijn analytisch/cognitief ook geen wereldwonderen.

Niet dat ik ze het niet gun, want ze doen best belangrijk werk. Maar om nu te staken voor meer.. , nee dat vind ik te ver gaan.
pi_175511273
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:43 schreef LXIV het volgende:
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
En de situatie in jouw dorp is per definitie toepasbaar op het land als geheel :')?...
pi_175511299
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:55 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En de situatie in jouw dorp is per definitie toepasbaar op het land als geheel :')?...
Ik denk wel dat het typisch is voor basisschoolleraren om geen anderhalf uur in de auto te willen zitten om op hun werk te komen ja.

Net zoals zo'n lerares die semi-verontwaardigd zij dat ze wl de laatste week van haar vakantie 2 dagen naar school was geweest om het lokaal alvast in te ruimen!! Daarbij vergetende dat de meeste mensen in een heel jaar nog geen 6 weken vrij krijgen en allemaal allang begonnen waren.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:00:43 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175511312
Weer staken dus, van mij mogen ze, wij slapen wel uit die dag.
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175511315
Ik ga lekker thuiswerken! Ook fijn.
  Redactie Frontpage dinsdag 5 december 2017 @ 18:04:44 #45
346939 crew  Janneke141
pi_175511369
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit is gewoon informatie van de rijksoverheid. Die is toch bindend? En je zei eerst dat je dat niet kreeg, niet eens in de buurt kwam. Je kunt het dus wel krijgen!

Ik vind het een prima beloning voor relatief eenvoudig werk. Of je HBO nodig hebt waag ik te betwijfelen. Veel van die leraren zijn analytisch/cognitief ook geen wereldwonderen.

Niet dat ik ze het niet gun, want ze doen best belangrijk werk. Maar om nu te staken voor meer.. , nee dat vind ik te ver gaan.
Als je denkt dat het eenvoudig werk is, dan stel ik voor dat je het een keer gaat proberen.

Nee, de tafel van zeven uitleggen is echt niet ingewikkeld. Zelfs de integraalrekening is nog een vrij simpel onderdeel van mijn vak. Maar daar gaat het dan ook niet om.
pi_175511892
Wat hebben wij het toch weer zwaar zeg!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175511978
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je denkt dat het eenvoudig werk is, dan stel ik voor dat je het een keer gaat proberen.

Nee, de tafel van zeven uitleggen is echt niet ingewikkeld. Zelfs de integraalrekening is nog een vrij simpel onderdeel van mijn vak. Maar daar gaat het dan ook niet om.
Het gaat natuurlijk om de pedagogiek. (Alhoewel veel leraren daar falen). Maar zo buitengewoon ocmplex dat exorbitante salarissen gerechtvaardigd zijn is het gewoon niet. Het is vooral discipline en wat inlevingsvermogen.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:48:20 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175512056
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk om de pedagogiek. (Alhoewel veel leraren daar falen). Maar zo buitengewoon ocmplex dat exorbitante salarissen gerechtvaardigd zijn is het gewoon niet. Het is vooral discipline en wat inlevingsvermogen.
:D Wat noem jij een exorbitant salaris?
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175513133
En toch, iedereen die zegt dat wij een gemakkelijk baantje hebben nodig ik uit om een weekje met mij mee te lopen :P

Even voor het idee: een contract van 24 uur en 17 minuten en ik draai er minstens 28 per week. Maar ik denk dat 30 realistischer is en dat is de tijd dat ik op school ben. Thuis nog +/- 3 uur voorbereidingstijd erbij.. dan ben ik nog lang niet klaar verder... oh en dan moet ik nog +/- 1 dag per maand terugkomen voor verplichte deskundigheidsbevordering/vergaderingen/taken, dit is excl ouderavonden/kijkavonden etc..

Mijn salaris: de helft van het salaris van mijn man, die 32 uur werkt in de marketing (zeker ook geen vetpot).

Ben ik zielig? Zeker niet, ik vind mijn werk erg inspirerend en leuk. Wil ik meer waardering voor mijn werk? Graag! Wil ik mijn werk "af" krijgen? Graag, handen in de klas is een begin!
Oh en de pabo, flutopleiding... gehad ik jullie helemaal gelijk in!
pi_175513544
Meer dan terechte staking. Eigenlijk zouden de middelbare scholen ook mee moeten doen, je wilt niet hebben dat het budget van VO nu naar de basisschool vloeit. Totaal moet er meer geld naar onderwijs. Niet schuiven met geld.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
Ik ben de grootste fok!slet :)
[/quote]
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')