En tijd?! Laten we de kinderen een halfuur langer naar school gaan of schrappen we een halfuur van de basisvakken taal en rekenen?quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:14 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
Kortom, een afgeronde bassischoolopleiding is voldoende om je Pabo-bul in ontvangst te nemenquote:Op dinsdag 12 december 2017 22:30 schreef Kaas- het volgende:
Iedereen weet dat je op het hbo vrijwel onmogelijk iets simpelers dan de pabo kunt doen. 10x10=100, “ik wordt” is fout en de hoofdstad van Frankrijk is Parijs en je hebt een diploma.
Het verschil met andere sectoren is dat iedere zieke docent ook echt vervangen moet worden omdat er anders niemand voor de klas staat, ook als dat maar voor een of twee dagen is. Op veel andere plekken wordt het werk tijdelijk door anderen overgenomen of blijft het gewoon even liggen.quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gek wel dat vooral het onderwijs hiermee lijkt te worstelen. Een flexibele schil is bij een hoop banen mogelijk, ook met de huidige flexwet. Is het onmogelijk om een uitzendbureau te beginnen waar je docenten in dienst neemt voor een goed salaris en daarmee op losse contractbasis voor twee of meer besturen de losse uren invult?
Ik heb ook nooit beweerd een groot voorstander te zijn van loonsverhogingen anders dan 'reguliere' CAO-verhogingen, ik zie wel betere bestedingen voor de extra gelden.quote:[..]
Er bestaan plekken waar een vast contract bespreekbaar is, er zijn ook sectoren met nog hogere tekorten dan het onderwijs. Dat is ook waarom het vreemd is om het salaris nu enorm te verhogen; dit soort sectoren hebben te maken met minder aanwas in economische hoogtij en krijgen juist een hoop nieuwe afgestudeerden een jaar of wat na de crisis, omdat men dan het alternatief niet heeft. Als die 5.500 afgestudeerde Pabo'ers nu allemaal een vaste baan (want het meetmoment is 1 jaar na het afstuderen) zouden krijgen dan heb je alsnog niet zo'n probleem, want er zijn ook mensen die al 3 of 4 jaar zijn afgestudeerd toen er nog minder vraag was. Dan moet je een manier vinden om die afgehaakte docenten weer te prikkelen om te studeren, wat vast wel los zal lopen.
En het valt mij op dat er een aantal users is dat met allerlei feitenvrije lappen tekst de discussie probeert te winnen. Gaat niet gebeuren.quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:07 schreef Mr.Maul het volgende:
Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
Welkom op FOK, waar feitenvrij gelul altijd de overhand krijgt...quote:Op woensdag 13 december 2017 07:38 schreef Janneke141 het volgende:
En het valt mij op dat er een aantal users is dat met allerlei feitenvrije lappen tekst de discussie probeert te winnen.
Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.quote:Op dinsdag 12 december 2017 22:33 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Ik vind het gedrag wat de leraren vertonen eigenlijk gewoon machtsmisbruik. Misschien is de werkdruk hoog, maar wat verwacht je dan? Het is mijns inziens een vrij simpele opleiding en een baan die totaal niet bijzonder is om te kunnen. Natuurlijk zijn er docenten die echt toevoegde waarde hebben, maar ik denk dat zij echt schaars zijn
Ja prima idee inderdaad. Als (zwakke en incapabele) ouder los je het probleem met je kind niet zelf op maar gooi je het gewoon over de schutting bij een ander. Harstikke makkelijk!quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:14 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
Ik vind die landelijke stakingen ook altijd wel makkelijk. Docenten hebben namelijk allemaal verschillende werkgevers, de scholen. Maar slechts één opdrachtgever/geldschieter, namelijk de overheid. Dan richt je je woede, lekker veilig, op de overheid. Maar niet op je school.quote:Op woensdag 13 december 2017 12:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.
De bozige houding niet constructief?quote:Op woensdag 13 december 2017 13:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind die landelijke stakingen ook altijd wel makkelijk. Docenten hebben namelijk allemaal verschillende werkgevers, de scholen. Maar slechts één opdrachtgever/geldschieter, namelijk de overheid. Dan richt je je woede, lekker veilig, op de overheid. Maar niet op je school.
De overheid kan door middel van geld en regelgeving echt wel wat veranderen. Maar ik denk dat de scholen direct meer kunnen betekenen voor de werkdruk van docenten. Gewoon door de zaken efficiënter en slimmer op te zetten. Geef docenten bijvoorbeeld minder schoonmaaktaken en regel daar een goedkopere schoonmaker voor. Net als met administratie, zorg ervoor als school dat alleen de noodzakelijke administratie gedaan moet worden. En laat de administratie ook doen door de goedkopere administratieve medewerker.
Daarbij denk ik dat de overheid qua wetgeving best wil praten over verbetering van het onderwijs. Dan is zo'n bozige houding als je bij veel leerkrachten ziet toch niet constructief?
Daar heb je een punt. Aangezien vrijwel alles om geld draait, is het behoorlijk effectief gebleken.quote:Op woensdag 13 december 2017 13:22 schreef papert het volgende:
[..]
De bozige houding niet constructief?
Het heeft al geld opgeleverd. Dat zou er anders nooit zijn gekomen.
Het heeft ook nog nooit zoveel in de aandacht gestaan.
Ja, en ze verdienen weer minder dan andere HBO'ers. Maar dat mag je niet als argument gebruiken, dus waarom mag je wél het feit dat ze méér verdienen dan andere HBO'ers als argument aanvoeren dat ze niet meer zouden moeten verdienen?quote:Op woensdag 13 december 2017 12:43 schreef Kaas- het volgende:
Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.
Er is al zolang gepraat. En tuurlijk, het is niet allemaal de schuld van de overheid hoor, de bonden hebben ook klaargestaan om het mes in de rug van de achterban te steken. Daarom is het mooi om te zien dat een nieuwe club als LIA opeens de boel weer opschudt. Laten al die brave juffen en meesters zich opeens niet meer met een kluitje in het riet sturen. Rutte III kan zich op gaan maken voor de echte test, want de stakingen in het PO zijn pas het begin.quote:Op woensdag 13 december 2017 13:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Aangezien vrijwel alles om geld draait, is het behoorlijk effectief gebleken.
Maar als je echt minder regeldruk wil, lijkt het me als sector slim om gewoon te praten met de overheid. En niet bozig met een bord op het malieveld te gaan staan.
Herkenbaar ja. Laatste jaren lijkt het of vrije scholen of andere “scholen met extra vakken” beter zouden zijn vanwege een bredere ontwikkeling en zouden deze scholen enorm groeien. Maar tijd is tijd en welke andere vakken moet je schrappen voor al die extra activiteiten en lessen?quote:Op woensdag 13 december 2017 05:01 schreef r_one het volgende:
[..]
En tijd?! Laten we de kinderen een halfuur langer naar school gaan of schrappen we een halfuur van de basisvakken taal en rekenen?
Want laten we wel wezen, er worden wel allerlei zogenaamd nuttige en noodzakelijke extra activiteiten de basisschool ingevlogen maar niemand komt me vertellen waar ik dan tijd kan/mag strepen.
En dan na groep 8 klagen dat ze zo slecht kunnen spellen, begrijpend lezen of rekenen. Maar gelukkig weten ze dan wél hoe een moestuintje gewied moet worden
Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.quote:Op woensdag 13 december 2017 17:14 schreef CharlotteBOEM het volgende:
[..]
Herkenbaar ja. Laatste jaren lijkt het of vrije scholen of andere “scholen met extra vakken” beter zouden zijn vanwege een bredere ontwikkeling en zouden deze scholen enorm groeien. Maar tijd is tijd en welke andere vakken moet je schrappen voor al die extra activiteiten en lessen?
Leren rekenen met vissen en broden kan anders best interessante uitkomsten opleverenquote:Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
Ja want op een openbare basisschool wordt uiteraard nóóit voorgelezen en het vak 'geestelijke stromingen' is een roostertechnische gatendichterquote:Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
Zit nogal een tijdsverschil in hoor. Vriend die zowel op openbare als confessionele basisscholen lesgeeft geeft dit zelf aan.quote:Op woensdag 13 december 2017 17:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja want op een openbare basisschool wordt uiteraard nóóit voorgelezen en het vak 'geestelijke stromingen' is een roostertechnische gatendichter
De WPO biedt ruimte om per jaar 120 uur godsdienstonderwijs in te roosteren; dat is 3 uur per week, kun je heel wat Mozes-verhalen voorlezen in die tijdquote:Op woensdag 13 december 2017 17:50 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zit nogal een tijdsverschil in hoor. Vriend die zowel op openbare als confessionele basisscholen lesgeeft geeft dit zelf aan.
Net zoals zo'n beetje elk dom voorbeeld wat jij hier aandraagt.quote:Op dinsdag 12 december 2017 22:50 schreef CharlotteBOEM het volgende:
[..]
Ik weet helemaal niet wie die mensen zijn die dat posten, misschien zijn het wel gewoon werkloze mannen die zich op internet voordoen als basisschooljuf, maar positief is het in ieder geval niet. Het maakt de uitspraak "basisschoolleraren hebben geen tijd" daardoor niet echt geloofwaardig.
Waarom zou dat een verantwoordelijkheid voor de school zijn? Dat leren ouders hun kinderen zelf maar. School is er voor onderwijs. Anders krijg je weer van die mensen die roepen dat ze niet genoeg aandacht aan de basis besteden, en het kind daardoor niet kan rekenen/spellen/vul in.quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:07 schreef Mr.Maul het volgende:
[..]
Hoezo is dit nu weer flauwekul? Een enorm groot deel van Nederland is gewoon dik. Breng mensen wat meer bij over voedsel zodat ze hopelijk wat minder ongezond eten. Is gewoon een investering voor de lange termijn.
Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
Als je nog steeds van mening bent dat het concept onderwijs niets anders is dan taal, lezen en rekenen, loop je al decennia achter.quote:
Een vrije basisschool geeft elke eerste 1,5 uur van de dag les in dingen als Frans of moestuintjes. Daarnaast wordt er nog “kostbare tijd” afgesnoept door andere vakken. Is het op de school met de bijbel ook zo dan dat door al die verhalen 1,5 uur per dag aan lestijd afgesnoept wordt?quote:Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
je kan zelf niet eens bronnen aandragen en roept wat uit emotie.quote:Op woensdag 13 december 2017 18:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Net zoals zo'n beetje elk dom voorbeeld wat jij hier aandraagt.
Dat geld gaat alleen geen enkel van de genoemde oorzaken voor onvrede onder leerkrachten oplossen.quote:Op woensdag 13 december 2017 13:22 schreef papert het volgende:
[..]
De bozige houding niet constructief?
Het heeft al geld opgeleverd. Dat zou er anders nooit zijn gekomen.
Het heeft ook nog nooit zoveel in de aandacht gestaan.
Schoonmakers, RT'ers en conciërges lopen nu al rond op menig basisschool dus jouw voorstellen gaan de werkdruk niet verlagen.quote:Op woensdag 13 december 2017 23:36 schreef Ivo1985 het volgende:
In plaats van geld voor salarisverhogingen moet je inzetten op het wegnemen van taken bij de leerkracht die niet rechtstreeks gebonden zijn aan zijn/haar vak als leerkracht. En dan moet je echt denken aan simpele dingen als dagelijks na schooltijd schoonmakers die alle lokalen vegen en eventueel dweilen en de toiletten aanpakken. Een extra kracht, al is het voor een paar uur per week, die kinderen met een achterstand of voorsprong even apart kan nemen voor extra lessen. En een conciërge die allerlei klusjes doet, kleine reparaties, kopiëren, materiaalvoorraad op peil houden, op verzoek van de leerkracht even bepaalde spullen inkopen etc.
Zelf ben ik leraar in het middelbaar onderwijs, en ik ben inderdaad blij dat daar al die dingen wel geregeld zijn.quote:Op woensdag 13 december 2017 23:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat geld gaat alleen geen enkel van de genoemde oorzaken voor onvrede onder leerkrachten oplossen.
Vraag waarom ze staken, dan krijg je als antwoord hoge werkdruk door teveel neventaken en administratieve lasten. Dan moet je niet gaan schreeuwen om meer salaris. Over een jaar is elke leerkracht gewend aan die 100 of 200 euro bruto extra per maand, maar de werkdruk is nog net zo hoog.
In plaats van geld voor salarisverhogingen moet je inzetten op het wegnemen van taken bij de leerkracht die niet rechtstreeks gebonden zijn aan zijn/haar vak als leerkracht. En dan moet je echt denken aan simpele dingen als dagelijks na schooltijd schoonmakers die alle lokalen vegen en eventueel dweilen en de toiletten aanpakken. Een extra kracht, al is het voor een paar uur per week, die kinderen met een achterstand of voorsprong even apart kan nemen voor extra lessen. En een conciërge die allerlei klusjes doet, kleine reparaties, kopiëren, materiaalvoorraad op peil houden, op verzoek van de leerkracht even bepaalde spullen inkopen etc.
Dan kun je zo de tijd die de leerkracht aan neventaken besteedt met een uur verminderen. Dat heeft een enorm effect op de werkdruk die ervaren wordt en daarmee zullen velen zich meer gewaardeerd worden dan door een paar procent extra bruto salaris. Moet je alleen wel die honderden miljoenen inzetten voor (extra) ondersteunend personeel en niet voor loonsverhoging.
Ga jij het doen, dan?quote:Op dinsdag 12 december 2017 23:31 schreef phpmystyle het volgende:
Met name docenten in het PO moeten toch begrijpen dat hun arbeid niet onvervangbaar is, en al helemaal geen hoge beloning waard is.
Een IT-er wordt onderwijzer op de basisschool? Andere skillset, lijkt me. En in het hier is dat al helemaal niet aannemelijk. *kuchekuchesalariskuchekuche*quote:Op woensdag 13 december 2017 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Voor nieuwe instromers (18-jarigen) een heleboel potentiele sectoren.
Voor zij-instromers zijn dat bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening (25% tekort) en IT (23% tekort).
Volgens mij is dat precies het gene waar het niet goed zit in onze samenleving.quote:Op donderdag 14 december 2017 00:14 schreef r_one het volgende:
Het laatste verlaagt de werkdruk niet (maar maakt het beroep wel aantrekkelijker en meer gewaardeerd), het eerste wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |