abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175505254
quote:
Leraren basisonderwijs gaan dinsdag 12 december weer staken

De leraren in het primair onderwijs gaan op dinsdag 12 december weer staken. Dat heeft actiegroep PO in actie bekendgemaakt nadat een ultimatum aan het kabinet voor het vrijmaken van extra geld is verlopen.

De ontevreden leerkrachten, onder leiding van PO in actie, willen 1,4 miljard euro voor het basisonderwijs. Het geld, 900 miljoen euro voor een salarisverhoging en 500 miljoen voor het verlichten van de werkdruk, is bedoeld om het dreigende lerarentekort af te wenden. Maar minister Arie Slob zegt niet meer te kunnen bieden dan de driekwart miljard die in het regeerakkoord is afgesproken.

Omdat het kabinet niet heeft gereageerd op het ultimatum van PO in actie, dat om 10.00 uur afliep, heeft de actiegroep basisschoolleraren opgeroepen om volgende week het werk neer te leggen. "Op 12 december gaan de basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs in het hele land een dag lang dicht", staat in het persbericht van het collectief PO-Front, waar PO in actie deel van uitmaakt.

Kier
Uit een rondgang van NU.nl blijkt dat de coalitie de deur nog op een kleine kier heeft gezet voor extra onderwijsgeld. D66 en het CDA bieden een kleine opening in de discussie over extra geld voor het primair onderwijs waarvoor dit kabinet al fors de portemonnee trekt. "Als er mogelijkheden zijn om extra geld te investeren, moeten we die kans grijpen", zegt CDA’er Michel Rog.

Begin oktober hielden de leraren ook al een landelijke staking. Vrijwel alle basisscholen in het land bleven toen dicht en ongeveer 60.000 juffen en meesters kwamen naar het Zuiderpark in Den Haag om hun protest te laten horen. https://www.nu.nl/binnenl(...)er-weer-staken-.html
De eerdere staking leverde 700 miljoen op. Dat moet opnieuw kunnen, zal men gedacht hebben.

Overigens lijkt het mij het belangrijkst dat het geld ook tot meer kwaliteit leidt. Onder Balkenende is er al eerder extra geld aan het onderwijs besteed. Tot een noemenswaardige kwaliteitsverbetering heeft dat toen niet geleid.
pi_175505480
Ik heb een beetje moeite met zulke stakingen. Het is natuurlijk hun recht en het kan best zijn dat er te weinig geld naar het primair onderwijs gaat, daar heb ik geen zicht op, maar toch is het eigenlijk gewoon pure chantage.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:08 #3
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175505483
Ze hebben groot gelijk. Onderwijs is de basis van onze democratie en rechtsstaat. Daar moet de overheid gewoon de benodigde middelen voor uittrekken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:55 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175505491
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Waterdrinker het volgende:
Ik heb een beetje moeite met zulke stakingen. Het is natuurlijk hun recht en het kan best zijn dat er te weinig geld naar het primair onderwijs gaat, daar heb ik geen zicht op, maar toch is het eigenlijk gewoon pure chantage.
Nee, het is kapitalisme: als jij mij niet voldoende betaalt of een onmogelijke taak geeft, leg ik ook het werk neer.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:45:06 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175505560
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze hebben groot gelijk. Onderwijs is de basis van onze democratie en rechtsstaat. Daar moet de overheid gewoon de benodigde middelen voor uittrekken.
Dit.
And so is the past
pi_175505593
Er gaat telkens geld naar het onderwijs maar waar blijft het geld ? Zelfs de rekenkamer heeft er geen toezicht op.
pi_175505635
Salaris voor een leerkracht in het basisonderwijs is maximaal ¤ 5.294.
In het voortgezet onderwijs is dat maximaal ¤ 6.298.

Lijkt me zeker niet weinig. Volgens mij hebben leraren in het voortgezet onderwijs heel wat meer te stellen met al die pubers en moet vakinhoudelijk ook meer kennis aanwezig zijn. Lijkt me dus prima, die verhouding tussen salaris in het po en vo.
pi_175505765
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:48 schreef Waterdrinker het volgende:
Salaris voor een leerkracht in het basisonderwijs is maximaal ¤ 5.294.
In het voortgezet onderwijs is dat maximaal ¤ 6.298.

Lijkt me zeker niet weinig. Volgens mij hebben leraren in het voortgezet onderwijs heel wat meer te stellen met al die pubers en moet vakinhoudelijk ook meer kennis aanwezig zijn. Lijkt me dus prima, die verhouding tussen salaris in het po en vo.
Daarnaast is het niveau van de Pabo bedroevend laag. Toch apart dat ze dan zo veel geld/vermindering in werkdruk eisen. Fabrieksarbeiders lopen toch ook niet te zeuren dat ze te weinig verdienen en te veel moeten doen?
pi_175505804
En terecht.

Geen 1.4mld aan de basisscholen uittrekken, maar wel zonder blikken of blozen dat geld aan de toch al rijke bedrijven uitgeven met hun aandeelhoudertjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175505828
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:48 schreef Waterdrinker het volgende:
Salaris voor een leerkracht in het basisonderwijs is maximaal ¤ 5.294.
In het voortgezet onderwijs is dat maximaal ¤ 6.298.

Lijkt me zeker niet weinig. Volgens mij hebben leraren in het voortgezet onderwijs heel wat meer te stellen met al die pubers en moet vakinhoudelijk ook meer kennis aanwezig zijn. Lijkt me dus prima, die verhouding tussen salaris in het po en vo.
Maximaal maximaal he. Zegt niets over het gemiddeld/modaal inkomen van een basisschool leraar wat denk ik wel veeeel lager ligt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:33:53 #11
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_175506370
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

quote:
'Werkdruk? Laat docenten een half jaar ervaring op doen in het bedrijfsleven'

Met de werkdruk van leraren valt het reuze mee, schrijft onderwijsmanager Ruud van Diemen. 'Probeer maar eens 's middags na vier uur een docent tegen het lijf te lopen.'

Oprechte verbazing viel de demonstranten ten deel toen de rest van de samenleving de schouders ophaalden bij het zien van zoveel leed
De werkdruk in het onderwijs blijft een beladen onderwerp. Er wordt veel over geschreven en over gesproken. Docenten schijnen de laatste jaren gebukt te gaan onder een toenemende werkdruk. Werkweken van 50 à 60 uur zijn geen uitzondering en de verschillende ondernemingsraden hebben het onderwerp tot speerpunt verheven. 'Uit de enquête van de OR blijkt dat....' en er volgt een bevestiging van datgene dat we in onderwijsland allemaal al dachten. De werkdruk neemt toe. Of zoals een docente mij aangaf vlak voor de zomervakantie, ik werkte toen ruim een half jaar in het onderwijs: 'Ruud, je zult merken dat je die zeven weken echt nodig hebt om bij te tanken.'

Aannames
De aanname dat de werkdruk (te) hoog is in het onderwijs is hardnekkig. De onderwijssector houdt deze zelf ook in stand en heeft er natuurlijk alle belang bij. Maar zoals dat gaat met aannames, je moet ze wel kunnen onderbouwen. Even zomaar wat feiten op een rij dus.

Van een docent in het mbo onderwijs wordt verwacht dat hij/zij 1659 uren op jaarbasis werkzaamheden verricht. Daar gaan een aantal studie-uren vanaf en als je verder spit, blijkt dat een docent, wil hij recht hebben op 12 weken vakantie per jaar, werkweken heeft van ongeveer 41 uur. 12 weken per jaar is bijna een kwart jaar vrij. Omgerekend naar dagen, betekent het dat een docent 200 dagen per jaar werkt. Van die 41 uur in de week, wordt verwacht dat de docent ongeveer 26 à 28 lesuren verzorgt wat gelijk staat aan ongeveer 21 klokuren. Dat is iets meer dan 50 procent van de tijd die een docent werkt.

Daarnaast heeft de docent natuurlijk voorbereidingstijd en, afhankelijk van het vak dat hij geeft, ook nakijktijd. Elke docent heeft daarnaast een neventaak waar hij tijd aan besteedt. Het aantal weken dat een docent aaneengesloten werkt is maximaal acht en daarna is er vakantie van minimaal een week, maar vaak ook twee. Hoe zit het nu met de 41-urige werkweek? Ook dat valt reuze mee hoor. Probeer maar eens op een willekeurige school 's middags na vier uur of half vijf een docent tegen het lijf te lopen.

Demonstreren
Als manager in het mbo onderwijs, ik zat er net, verbaasde de demonstratie van docenten uit het voortgezet onderwijs me vorig jaar volledig. In de eerste plaats kwam dat door het moment. Direct na twee weken kerstvakantie werd het werk een aantal dagen stilgelegd en trokken er vanuit het hele land docenten naar Den Haag om te strijden voor hun goede zaak. Waarom niet de vakantie gebruiken voor een demonstratie?

In de tweede plaats was de enige boodschap die men echt over de bühne wisten te krijgen dat de zomervakanties niet van zeven naar zes weken teruggebracht mochten worden en dat het geven van één uur les per week meer een onacceptabele verzwaring bleek.

Oprechte verbazing viel de demonstranten ten deel toen de rest van de samenleving de schouders ophaalden bij het zien van zoveel leed. Maar begrijpelijk is het wel. Kijk eens naar andere sectoren in het land waar de werkdruk echt heel hoog is. Niet in de laatste plaats omdat daar de klappen vallen die de crisis met zich meebrengt. Sectoren waar gereorganiseerd wordt en waar van medewerkers wordt verwacht dat ze allemaal een stap extra zetten om het hoofd boven water te houden. Naast mijn werk als onderwijsmanager, ben ik werkzaam als zelfstandig organisatieadviseur en ik zie dagelijks wat er zich in de verschillende sectoren (financieel, zorg, horeca en mkb) afspeelt.

Navelstaarderij
Het onderwijs kenmerkt zich op het gebied van werkdrukbeleving door navelstaarderij. Men lijkt de totale realiteit verloren te zijn. Er wordt een niet te verdedigen mythe in stand gehouden. Daarnaast is deze mythe op geen enkele wijze te onderbouwen of uit te leggen aan de rest van werkend Nederland.

Ik ben er trots op in het onderwijs werkzaam te zijn. Het is een prachtige sector waarin we dagelijks werken aan een betere toekomst voor onze studenten. Werkweken van 50 à 60 uur bestaan niet. En als ze er zijn, gebeurt het zeer incidenteel. Docenten kunnen op kosten van de overheid soms wel tot twee dagen per week studeren, omdat de sector de kwaliteit wil verhogen. Prachtig dat dit kan. En dat geldt natuurlijk ook voor de overige, uitstekende, secundaire arbeidsvoorwaarden die we in het onderwijs hebben.

Laat docenten maar eens en half jaar ervaring op doen in het bedrijfsleven. De terugkeer naar het onderwijs zal ervaren worden als stappen in een warm bad. En de docent die nog steeds vindt dat hij echt zeven weken moet bijtanken van zijn baan, zou ik willen adviseren; laat je eens medisch onderzoeken.
https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:38:50 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175506432
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Laat onderwijsmanagers eens een half jaar ervaring op doen voor de klas. In het allerslechtste geval zijn we van dit soort artikels af.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 5 december 2017 @ 12:45:37 #13
22592 crew  Ole
pi_175506522
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:48 schreef Waterdrinker het volgende:
Salaris voor een leerkracht in het basisonderwijs is maximaal ¤ 5.294.
In het voortgezet onderwijs is dat maximaal ¤ 6.298.

Lijkt me zeker niet weinig. Volgens mij hebben leraren in het voortgezet onderwijs heel wat meer te stellen met al die pubers en moet vakinhoudelijk ook meer kennis aanwezig zijn. Lijkt me dus prima, die verhouding tussen salaris in het po en vo.
:o was dat maar waar zeg. Dit geldt misschien voor een directeur. Zeker niet voor de gewone juf of meester
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:45:43 #14
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175506524
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze hebben groot gelijk. Onderwijs is de basis van onze democratie en rechtsstaat. Daar moet de overheid gewoon de benodigde middelen voor uittrekken.
Precies.
Ze hebben groot gelijk, de werkdruk moet gewoon omlaag.
En als de regering niet goedschiks over de brug komt, dan maar kwaadschiks. En ja, het is best lastig dat we nu binnen een week wat moeten regelen voor opvang van onze twee koters. Maar ik heb dat er wel voor over.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175506530
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Ken een aantal mensen die de pabo doen. Zijn op de middelbare wel eens blijven zitten of hadden de grootste moeite om voldoendes te halen. Die mensen excelleren nu op de pabo. Zegt wellicht genoeg over het niveau daar. Ik heb ook eens een kijkje genomen naar de rekentoets en andere toetsen die als lastig ervaren worden. Echt, als mensen dat soort toetsen al lastig vinden..... De pabo is dan ook gewoon niet hbo-waardig. Schrikbarend om ook te zien dat sommige docenten niet foutloos kunnen spellen en nog maar net kunnen rekenen.

Het is dan ook absurd van die docenten om meer geld te eisen. De baan zelf is niet zo moeilijk en de werkdruk wordt schromelijk overdreven.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 5 december 2017 @ 12:51:16 #16
22592 crew  Ole
pi_175506599
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Laat onderwijsmanagers eens een half jaar ervaring op doen voor de klas. In het allerslechtste geval zijn we van dit soort artikels af.
^O^
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  dinsdag 5 december 2017 @ 13:10:25 #17
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175506873
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Laat onderwijsmanagers eens een half jaar ervaring op doen voor de klas. In het allerslechtste geval zijn we van dit soort artikels af.
Dit dus, duidelijk geschreven door een theoreticus.
pi_175507276
Overigens over dit extra salaris.

Het gaat om ¤900 miljoen dat geëist wordt voor betere salarissen, en er zijn 120.000 basisschooldocenten. Dan gaat het dus om ¤7.500,00 extra per jaar. Dat zijn dan gemiddeld drie maandsalarissen van ¤2.500,00 per jaar erbij.

Staat daar dan ook wat tegenover? Bijvoorbeeld de garantie op beter onderwijs? Iedereen meer salaris geven betekent weinig voor de kwaliteit.

Een voorbeeld. Er is een restaurant waarbij het personeel vindt dat men te weinig betaald krijgt. Er wordt gestaakt, de werkgever is hier gevoelig voor en geeft 10% aan hogere salarissen. Betekent dit ook betere maaltijden en service aan de klanten? Gaat het personeel nu ook 10% harder werken? Ik denk het niet. Daarom zou er een duidelijk plan moeten komen over hoe het onderwijs, samen met meer geld, verbeterd wordt.

Het enige positieve van salarisverhoging wat je nog zou kunnen bedenken, is dat nieuw personeel gemakkelijker aangetrokken kan worden. Want geld speelt natuurlijk wel een, vaak bescheiden, rol bij het kiezen van een beroep.
  dinsdag 5 december 2017 @ 13:57:22 #19
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175507588
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:35 schreef luxerobots het volgende:
Het enige positieve van salarisverhoging wat je nog zou kunnen bedenken, is dat nieuw personeel gemakkelijker aangetrokken kan worden. Want geld speelt natuurlijk wel een, vaak bescheiden, rol bij het kiezen van een beroep.
Het grootste deel van het geld komt, volgens de plannen, ten goede aan werkdrukverlaging.
Daarnaast zal zeker de salarisverhoging leiden tot betere instroom. En dat moet je echt op orde gaan krijgen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 5 december 2017 @ 14:10:40 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_175507777
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:35 schreef luxerobots het volgende:
Overigens over dit extra salaris.

Het gaat om ¤900 miljoen dat geëist wordt voor betere salarissen, en er zijn 120.000 basisschooldocenten. Dan gaat het dus om ¤7.500,00 extra per jaar. Dat zijn dan gemiddeld drie maandsalarissen van ¤2.500,00 per jaar erbij.

Staat daar dan ook wat tegenover? Bijvoorbeeld de garantie op beter onderwijs? Iedereen meer salaris geven betekent weinig voor de kwaliteit.

Een voorbeeld. Er is een restaurant waarbij het personeel vindt dat men te weinig betaald krijgt. Er wordt gestaakt, de werkgever is hier gevoelig voor en geeft 10% aan hogere salarissen. Betekent dit ook betere maaltijden en service aan de klanten? Gaat het personeel nu ook 10% harder werken? Ik denk het niet. Daarom zou er een duidelijk plan moeten komen over hoe het onderwijs, samen met meer geld, verbeterd wordt.

Het enige positieve van salarisverhoging wat je nog zou kunnen bedenken, is dat nieuw personeel gemakkelijker aangetrokken kan worden. Want geld speelt natuurlijk wel een, vaak bescheiden, rol bij het kiezen van een beroep.
Er loopt meer in een school rond dan leerkrachten. Denk aan onderwijsassistenten, congierge, IB-er, directie etc.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 5 december 2017 @ 14:15:28 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_175507844
Overigens
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:35 schreef luxerobots het volgende:
Overigens over dit extra salaris.

Staat daar dan ook wat tegenover? Bijvoorbeeld de garantie op beter onderwijs? Iedereen meer salaris geven betekent weinig voor de kwaliteit.

Een voorbeeld. Er is een restaurant waarbij het personeel vindt dat men te weinig betaald krijgt. Er wordt gestaakt, de werkgever is hier gevoelig voor en geeft 10% aan hogere salarissen. Betekent dit ook betere maaltijden en service aan de klanten? Gaat het personeel nu ook 10% harder werken? Ik denk het niet. Daarom zou er een duidelijk plan moeten komen over hoe het onderwijs, samen met meer geld, verbeterd wordt.

Het enige positieve van salarisverhoging wat je nog zou kunnen bedenken, is dat nieuw personeel gemakkelijker aangetrokken kan worden. Want geld speelt natuurlijk wel een, vaak bescheiden, rol bij het kiezen van een beroep.
Wat er tegenoverstaat is dat leerkrachten ook realistisch beloond worden. Het is het laagstbetaalde HBO-geschoolde vak... En die moeten onze jeugd voorbereiden op hun studie.

Daarnaast is de werkdruk dusdanig groot dat het onderwijs er wel degelijk onder te lijden heeft. De normwerkweek volgens de CAO is 41,2 uur, dat is al ruim meer dan de gemiddelde NL-er per week werkt. Daar komt nog een hoop overwerk bij.

Mijn vriendin werkt als juf op een basisschool en zit geregeld tot een uur of 23 in de avond door te werken. Als een docente ziek is dan wordt een klas naar huis gestuurd omdat er geen vervangers zijn etc.

Het is dus een combinatie van zowel een compensatie voor een meer realistische beloning als compensatie voor de werkdruk.

Overigens, als ik zie wat voor stempel het op je priveleven drukt snap ik heel goed dat er veel te weinig aanwas is aan nieuwe docenten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_175508446
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:57 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het grootste deel van het geld komt, volgens de plannen, ten goede aan werkdrukverlaging.
Daarnaast zal zeker de salarisverhoging leiden tot betere instroom. En dat moet je echt op orde gaan krijgen.
Nee, die 900 miljoen is specifiek bedoeld voor salarisverhoging. Dan is er nog eens 500 miljoen (die staar hier los van) voor verlichten van de werkdruk. In totaal is dat 1,4 miljard. En dat is dan weer los van de eerder toegezegde 700 miljoen.

quote:
De ontevreden leerkrachten, onder leiding van PO in actie, willen 1,4 miljard euro voor het basisonderwijs. Het geld, 900 miljoen euro voor een salarisverhoging en 500 miljoen voor het verlichten van de werkdruk.
pi_175508586
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:15 schreef sanger het volgende:
Overigens

[..]

Wat er tegenoverstaat is dat leerkrachten ook realistisch beloond worden. Het is het laagstbetaalde HBO-geschoolde vak... En die moeten onze jeugd voorbereiden op hun studie.
Kan je mij vertellen wat er mis is met dit als hbo-(start)salaris met al de extra's*?

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

Ik ben namelijk geen kenner, maar het lijkt mij erg mee te vallen. Ik dacht ook dat het probleem vooral zat in de beperkte groei de het salaris kan doormaken.

*Op de website van Rijksoverheid stond eerst een mooi document waar ook alle extra's werden opgesomd. Die kan ik helaas niet terugvinden.
pi_175508631
Werkdruk verlagen terwijl er geen mensen voor zijn, wat klopt hier niet?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / Miss SHO dinsdag 5 december 2017 @ 15:05:58 #25
22592 crew  Ole
pi_175508690
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:02 schreef halfway het volgende:
Werkdruk verlagen terwijl er geen mensen voor zijn, wat klopt hier niet?
kan best. Bijvoorbeeld door minder te vergaderen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  dinsdag 5 december 2017 @ 15:12:59 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175508801
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:47 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ik ben van het bedrijfsleven naar het onderwijs gegaan (hbo), maar ik moet zeggen dat ik nu wel wat harder werk. Vooral als je meer gaat doen dan alleen lesgeven. Ik ben nu binnen het jaar al moduleverantwoordelijke voor 4 vakken en ga ook nog eens nadenken over onderwijsverbetering en vakken opnieuw zetten.

Ik heb gewoon mijn 22 contacturen (en nakijken voorbereiden etc). Mijn vakanties gebruik ik eigenlijk voor de andere zaken. Maar ja thuiswerken op havlekracht is nog steeds wel relaxed.

mensen moeten zich niet blind staren op die vakanties. Wat ook anders is, in het onderwijs werk je bijna altijd op een piek, en dat had ik in het bedrijfsleven veel minder. Als ik daar een dagje moe was en rustig aan deed , viel dat echt niet ojp.

Tevens krijg ik natuurlijk maar voor 36 betaald en werk ik wel zeker 40+ uur normaal. De vakanties spaar je gewoon op hoor. Ik zit nu op ogneveer 53k per jaar, kan nog wel doorgroeien tot een kleine 60k. Wil ik meer dan moet ik echt wel stapjes extra gaan zetten nog.
Vooral dat laatste merk ik heel erg bij mij en mijn collega's. Je krijgt een taak van x uur, en je wordt geacht er nog eens een aantal uur bovenop te doen uit de goedheid van je hart. Prima als daar wat tegenover staat, maar dat is steeds minder en minder. Daar komt veel wrevel vandaan.
pi_175508877
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:12 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

de administratieve last in het basisonderwijs is heel vervelend hoog. Je moet echt rapporten schrijven wie wat diue dag geleerd heeft etc etc (tenminste dat is mij verteld).

DAt heeft niets meer met onderwijs te maken...
Ze kunnen de kinderen toch een opdracht geven en in de tijd dat de kinderen bezig zijn met die opdracht, snel eventjes een aantal rapporten schrijven? Nog beter, geef de kinderen internet en een computer dan kunnen de kinderen thuis leren.
pi_175509036
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:15 schreef sanger het volgende:
Overigens

[..]

Wat er tegenoverstaat is dat leerkrachten ook realistisch beloond worden. Het is het laagstbetaalde HBO-geschoolde vak... En die moeten onze jeugd voorbereiden op hun studie.
Deze bewering klopt niet.

Het startsalaris is ¤2.436 per maand. https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

En dat is een prima hbo-salaris, vergelijk het bijvoorbeeld eens met dit: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/
  dinsdag 5 december 2017 @ 16:46:08 #29
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175510354
Die 2436 is al inclusief VT en EJU.
Daarvoor corrigerend hou je minder dan 2100 over. Bruto.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:06:48 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175510663
Het is ze gegund hoor, maar ze overspelen hun hand denk ik.

Bovendien kunnen 'wij' als vo de komende jaren wel naar extra financiën fluiten, want alle beschikbare middelen gaan naar het vo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:15:06 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175510797
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Ja hoi, elf jaar bedrijfsleven en vijf jaar onderwijs hier. Als ik naar een heel jaar kijk, dan werk ik nu niet meer of minder uren dan eerst. Alleen is het in het onderwijs gewoon anders verdeeld, je hebt echte piekweken waarin je vrij hard inteert op je eigen tijd, en ook als je voor een ouderavond of een open dag op school moet zijn buiten je normale uren dan krijg je echt geen overuren betaald.
Maar goed, dat is me verder prima want dat trekken we dan wel weer recht in de vakantie.

Nee, de meeste druk komt voort uit de verantwoordelijkheid voor de groepen leerlingen, en het voortdurende gevoel dat je ze tekort doet. Door allerlei verantwoordingsdrang van diverse instanties verdoe ik tijd achter mijn laptop die ik liever besteed aan mijn leerlingen, of aan lesvoorbereidingen, of aan werkvormen waardoor mijn lessen waardevoller worden en mijn leerlingen meer leren. En allerlei zorgverleners in de school zitten ook vooral formulieren in te vullen, terwijl ik ze bij mij in de klas wil hebben zodat ze de 'passende' leerlingen die dat nodig hebben, extra kunnen ondersteunen. En ik kan doen wat ik moet doen - les geven en wiskunde uitleggen. Daar ben ik namelijk docent voor geworden.
Die grote verantwoordelijkheid zorgt voor veel druk, en het is niet voor niets dat het aantal uitvallers in het onderwijs zo hoog is. Ga je dan niet beter betalen dan er nu gebeurt, óf ga je niet iets doen aan die druk, dan wil er straks helemaal niemand meer voor de klas staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:21:14 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175510909
Ik vind het salaris ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden voor basisschoolleraren niet slecht.

Het gros werkt in part time. Dat is 12 uur lesgeven per week. Daar krijgen ze dan (parttime dus) 1600 euro netto voor. Dat is toch gewoon prima! En dan nog alle vrije dagen.

Ze mogen ook prima verdienen, want het is belangrijk werk. Maar het is ook weer niet extreem moeilijk of complex.

Geen reden tot staken dus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:33:10 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511106
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:21 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het salaris ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden voor basisschoolleraren niet slecht.

Het gros werkt in part time. Dat is 12 uur lesgeven per week. Daar krijgen ze dan (parttime dus) 1600 euro netto voor. Dat is toch gewoon prima! En dan nog alle vrije dagen.

Ze mogen ook prima verdienen, want het is belangrijk werk. Maar het is ook weer niet extreem moeilijk of complex.

Geen reden tot staken dus.
Ik moet je teleurstellen, met een aanstelling voor een halve werkweek krijg je geen zestienhonderd euro netto als (basisschool)leerkracht. En ook niet bijna.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:21 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het salaris ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden voor basisschoolleraren niet slecht.

Het gros werkt in part time. Dat is 12 uur lesgeven per week. Daar krijgen ze dan (parttime dus) 1600 euro netto voor. Dat is toch gewoon prima! En dan nog alle vrije dagen.

Ze mogen ook prima verdienen, want het is belangrijk werk. Maar het is ook weer niet extreem moeilijk of complex.

Geen reden tot staken dus.
Inderdaad, want de extreem lastige kinderen zetten de leraren altijd direct uit de klassen.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:40:53 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511181
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik moet je teleurstellen, met een aanstelling voor een halve werkweek krijg je geen zestienhonderd euro netto als (basisschool)leerkracht. En ook niet bijna.
Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Maandsalaris (bruto)

Beloning op
maandbasis* (bruto)

LA

Start
¤ 2.436 ¤ 2.896
Na 10 jaar
¤ 3.009 ¤ 3.556
Maximum
¤ 3.482 ¤ 4.233

LB

Start
¤ 2.525 ¤ 2.999
Na 10 jaar
¤ 3.246 ¤ 3.829
Maximum
¤ 3.826 ¤ 4.560

LC

Start
¤ 2.539 ¤ 3.015
Na 10 jaar
¤ 3.728 ¤ 4.384
Maximum
¤ 4.464 ¤ 5.294

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

Dan neem ik aan dat je bij schaal LC in de directie zit iod?
Nah, als gewoon leraar en zonder je eindejaarsuitkering/vakantiegeld etc toch 3826 euro bruto. Dat is 1910 bruto parttime. Dat is 1650 euro netto parttime.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:43:13 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511191
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:46:32 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511210
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Maandsalaris (bruto)

Beloning op
maandbasis* (bruto)

LA

Start
¤ 2.436 ¤ 2.896
Na 10 jaar
¤ 3.009 ¤ 3.556
Maximum
¤ 3.482 ¤ 4.233

LB

Start
¤ 2.525 ¤ 2.999
Na 10 jaar
¤ 3.246 ¤ 3.829
Maximum
¤ 3.826 ¤ 4.560

LC

Start
¤ 2.539 ¤ 3.015
Na 10 jaar
¤ 3.728 ¤ 4.384
Maximum
¤ 4.464 ¤ 5.294

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

Dan neem ik aan dat je bij schaal LC in de directie zit iod?
Nah, als gewoon leraar en zonder je eindejaarsuitkering/vakantiegeld etc toch 3826 euro bruto. Dat is 1910 bruto parttime. Dat is 1650 euro netto parttime.
Ja, ik ken die rekensommetjes wel. Zo krijg je ook 2000 euro netto als je gewoon in de bijstand zit - maar die klopt ook niet.

Voor een hoop basisschoolleerkrachten is LB niet bereikbaar. Het maximum van de schaal krijg je na vijftien jaar. Voor een heleboel parttime leerkrachten is die 1600 netto gewoon een illusie, alhoewel je er ook wel kan vinden voor wie het wel geldt. En ook als je net begint met lesgeven moet je gewoon je vaste lasten kunnen betalen natuurlijk.

En ga je nou serieus het lerarentekort ontkennen omdat er bij jou in Schubbekutteveen niemand nodig is?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:55:48 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511271
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, ik ken die rekensommetjes wel. Zo krijg je ook 2000 euro netto als je gewoon in de bijstand zit - maar die klopt ook niet.

Voor een hoop basisschoolleerkrachten is LB niet bereikbaar. Het maximum van de schaal krijg je na vijftien jaar. Voor een heleboel parttime leerkrachten is die 1600 netto gewoon een illusie, alhoewel je er ook wel kan vinden voor wie het wel geldt. En ook als je net begint met lesgeven moet je gewoon je vaste lasten kunnen betalen natuurlijk.

En ga je nou serieus het lerarentekort ontkennen omdat er bij jou in Schubbekutteveen niemand nodig is?
Dit is gewoon informatie van de rijksoverheid. Die is toch bindend? En je zei eerst dat je dat niet kreeg, niet eens in de buurt kwam. Je kunt het dus wel krijgen!

Ik vind het een prima beloning voor relatief eenvoudig werk. Of je HBO nodig hebt waag ik te betwijfelen. Veel van die leraren zijn analytisch/cognitief ook geen wereldwonderen.

Niet dat ik ze het niet gun, want ze doen best belangrijk werk. Maar om nu te staken voor meer.. , nee dat vind ik te ver gaan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_175511273
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:43 schreef LXIV het volgende:
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
En de situatie in jouw dorp is per definitie toepasbaar op het land als geheel :')?...
  dinsdag 5 december 2017 @ 17:59:29 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511299
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:55 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En de situatie in jouw dorp is per definitie toepasbaar op het land als geheel :')?...
Ik denk wel dat het typisch is voor basisschoolleraren om geen anderhalf uur in de auto te willen zitten om op hun werk te komen ja.

Net zoals zo'n lerares die semi-verontwaardigd zij dat ze wél de laatste week van haar vakantie 2 dagen naar school was geweest om het lokaal alvast in te ruimen!! Daarbij vergetende dat de meeste mensen in een heel jaar nog geen 6 weken vrij krijgen en allemaal allang begonnen waren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:00:43 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175511312
Weer staken dus, van mij mogen ze, wij slapen wel uit die dag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:01:05 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511315
Ik ga lekker thuiswerken! Ook fijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:04:44 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511369
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit is gewoon informatie van de rijksoverheid. Die is toch bindend? En je zei eerst dat je dat niet kreeg, niet eens in de buurt kwam. Je kunt het dus wel krijgen!

Ik vind het een prima beloning voor relatief eenvoudig werk. Of je HBO nodig hebt waag ik te betwijfelen. Veel van die leraren zijn analytisch/cognitief ook geen wereldwonderen.

Niet dat ik ze het niet gun, want ze doen best belangrijk werk. Maar om nu te staken voor meer.. , nee dat vind ik te ver gaan.
Als je denkt dat het eenvoudig werk is, dan stel ik voor dat je het een keer gaat proberen.

Nee, de tafel van zeven uitleggen is echt niet ingewikkeld. Zelfs de integraalrekening is nog een vrij simpel onderdeel van mijn vak. Maar daar gaat het dan ook niet om.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511892
Wat hebben wij het toch weer zwaar zeg!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:44:07 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175511978
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je denkt dat het eenvoudig werk is, dan stel ik voor dat je het een keer gaat proberen.

Nee, de tafel van zeven uitleggen is echt niet ingewikkeld. Zelfs de integraalrekening is nog een vrij simpel onderdeel van mijn vak. Maar daar gaat het dan ook niet om.
Het gaat natuurlijk om de pedagogiek. (Alhoewel veel leraren daar falen). Maar zo buitengewoon ocmplex dat exorbitante salarissen gerechtvaardigd zijn is het gewoon niet. Het is vooral discipline en wat inlevingsvermogen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:48:20 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175512056
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk om de pedagogiek. (Alhoewel veel leraren daar falen). Maar zo buitengewoon ocmplex dat exorbitante salarissen gerechtvaardigd zijn is het gewoon niet. Het is vooral discipline en wat inlevingsvermogen.
:D Wat noem jij een exorbitant salaris?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175513133
En toch, iedereen die zegt dat wij een gemakkelijk baantje hebben nodig ik uit om een weekje met mij mee te lopen :P

Even voor het idee: een contract van 24 uur en 17 minuten en ik draai er minstens 28 per week. Maar ik denk dat 30 realistischer is en dat is de tijd dat ik op school ben. Thuis nog +/- 3 uur voorbereidingstijd erbij.. dan ben ik nog lang niet klaar verder... oh en dan moet ik nog +/- 1 dag per maand terugkomen voor verplichte deskundigheidsbevordering/vergaderingen/taken, dit is excl ouderavonden/kijkavonden etc..

Mijn salaris: de helft van het salaris van mijn man, die 32 uur werkt in de marketing (zeker ook geen vetpot).

Ben ik zielig? Zeker niet, ik vind mijn werk erg inspirerend en leuk. Wil ik meer waardering voor mijn werk? Graag! Wil ik mijn werk "af" krijgen? Graag, handen in de klas is een begin!
Oh en de pabo, flutopleiding... gehad ik jullie helemaal gelijk in!
pi_175513544
Meer dan terechte staking. Eigenlijk zouden de middelbare scholen ook mee moeten doen, je wilt niet hebben dat het budget van VO nu naar de basisschool vloeit. Totaal moet er meer geld naar onderwijs. Niet schuiven met geld.
pi_175513592
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:02 schreef halfway het volgende:
Werkdruk verlagen terwijl er geen mensen voor zijn, wat klopt hier niet?
Er zijn geen mensen omdat de aanwas er niet is. Ergens anders kan je meer verdienen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175513647
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet dat ik ze het niet gun, want ze doen best belangrijk werk. Maar om nu te staken voor meer.. , nee dat vind ik te ver gaan.
Wie vindt er eigenlijk niet dat hij meer moet verdienen? Ik hoor zelden, in welke sector dan ook, dat de salarissen eigenlijk wel prima zijn.

Dat leraren staken heeft ook andere redenen. Alle docenten krijgen salaris van dezelfde opdrachtgever, namelijk het ministerie, maar werken voor verschillende organisaties, nl. de scholen. Je gaat dus demonstreren bij de overheid. Die betaalt wel je salaris, maar neemt je toch niet in dienst, dat doen de scholen. Daarbij hebben leraren veel vastigheid, ze hebben vrijwel allemaal een vast contract, dat maakt staken ook een stuk veiliger.
pi_175513874
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Er zijn geen mensen omdat de aanwas er niet is. Ergens anders kan je meer verdienen.
Probleem is ook dat je niet zo makkelijk docent wordt. Je moet dan een pabo of een lerarenopleiding doen.

In het bedrijfsleven bieden ze voor tal van functies een traineeshop met salaris aan. Als je wil werken in het onderwijs mag je je hele studie zelf bekostigen, en krijg je louter een stagevergoeding. Voor ouderen met een gezin en hypotheek is het dus financieel lastig om docent te worden. Dan vis je als onderwijssector dus vooral uit de vijver van de jonge net-afgestudeerden die de juiste opleiding gedaan hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 05-12-2017 20:18:32 ]
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 5 december 2017 @ 20:15:46 #52
186611 Haags
pi_175514023
^O^
Zonder wrijving geen glans
pi_175519650
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:43 schreef LXIV het volgende:
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
Maar veel dorpsscholen lopen sowieso leeg, wat leerlingen betreft. In steden is dat anders.
pi_175519749
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:42 schreef Loj het volgende:
En toch, iedereen die zegt dat wij een gemakkelijk baantje hebben nodig ik uit om een weekje met mij mee te lopen :P

Even voor het idee: een contract van 24 uur en 17 minuten en ik draai er minstens 28 per week. Maar ik denk dat 30 realistischer is en dat is de tijd dat ik op school ben. Thuis nog +/- 3 uur voorbereidingstijd erbij.. dan ben ik nog lang niet klaar verder... oh en dan moet ik nog +/- 1 dag per maand terugkomen voor verplichte deskundigheidsbevordering/vergaderingen/taken, dit is excl ouderavonden/kijkavonden etc..

Mijn salaris: de helft van het salaris van mijn man, die 32 uur werkt in de marketing (zeker ook geen vetpot).

Ben ik zielig? Zeker niet, ik vind mijn werk erg inspirerend en leuk. Wil ik meer waardering voor mijn werk? Graag! Wil ik mijn werk "af" krijgen? Graag, handen in de klas is een begin!
Oh en de pabo, flutopleiding... gehad ik jullie helemaal gelijk in!
Respect hoor. ^O^ Denk je het ook nog tientallen jaren zo vol te houden?

Kan je trouwens aangeven of de salarissen die op de website van Rijksoverheid worden genoemd realistisch zijn of zitten daar nog bepaalde haken en ogen aan?
  woensdag 6 december 2017 @ 00:52:59 #55
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_175520249
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:57 schreef bamibij het volgende:
Meer dan terechte staking. Eigenlijk zouden de middelbare scholen ook mee moeten doen, je wilt niet hebben dat het budget van VO nu naar de basisschool vloeit. Totaal moet er meer geld naar onderwijs. Niet schuiven met geld.
Eens.
  woensdag 6 december 2017 @ 07:30:08 #56
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175521299
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:43 schreef LXIV het volgende:
Verder lijkt dat tekort mij overdreven.
Vanwege de kostenconstructie van de overheid heeft de OBS in onze kern (~85 leerlingen) recht op <3 lesgevend FTE. Leg eens uit hoe dat het onderwijs ten goede komt, als je 85 leerlingen op 8 leerjaren met minder dan 3 FTE effectief moet kunnen onderwijzen?

Verder lijkt het me geen gek idee als de overheid het concept van pacificatie (evenveel geld naar openbaar onderwijs als naar bijzonder onderwijs) afschaft. Dát levert veel meer geld op voor de enige onderwijsstroming die, imho, in een moderne maatschappij door de overheid zou moeten worden bekostigd: het openbaar onderwijs.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175521443
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Er zijn trouwens veel sectoren waar mensen elkaar aanpraten dat de werkdruk heel hoog is.

Uit gedegen onderzoek blijkt dat vooral een oorsprong te hebben in privézaken. Mensen mikken hun hele agenda vol, hebben daarnaast kinderen en houden zo erg weinig echt vrije tijd over.

Ja, dat is voor de meesten teveel.

Het is gewoon een welvaartsziekte. Het aantal werkuren zou gewoon omhoog moeten!

En de docenten moeten ophouden met zeuren! Ze krijgen overbetaald voor het gemiddeld niveau dat ze leveren en ze werken helemaal niet bijzonder hard.
  woensdag 6 december 2017 @ 07:55:21 #58
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_175521482
De gebruikelijke vooroordelen over hoe makkelijk werk het is, het er dus eigenlijk een prima salaris is, de vele vakanties zijn ook weer present in dit topic. Hulde!
  woensdag 6 december 2017 @ 07:57:19 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175521505
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:33 schreef Metalfreak het volgende:
Toevallig kwam ik dit artikel tegen (uit 2012!) waarin perfect mijn mening over dit hele gebeuren wordt verwoord:

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)rijfsleven~a3350812/

Er heerst bij onderwijzend personeel een collectieve overtuiging dat ze het toch zo zwaar hebben en dat blijven ze elkaar toch vooral ook aanpraten. Besef wel dat de pabo een hbo-opleiding is, dat houdt in dat het niet een "twee vingers in de neus-baan" zal zijn, alhoewel ik ook vraagtekens zet bij die opleiding. Daar mag wat mij betreft ook wel eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Goed stuk. Ik denk het ook. Ik kom zelf uit een onderwijzersgezin. Ik herinner me nog wel feestjes waar collega's waren uitgenodigd en er een soort van collectieve ontevredenheid onder hen heerste. "In het bedrijfsleven zouden ze kapitalen kunnen verdienen". Als ik dan om me heen keek naar die verzameling figuren, dan moest ik van binnen schamper lachen. In het bedrijfsleven zouden ze niet eens binnen komen. Een keer heb ik zo'n collega gevraagd waarom hij dan niet naar het bedrijfsleven ging, als hij daar met nauwelijks werken zulke enorme bedragen zou kunnen binnenharken! toen werd me te vestaan gegeven dat ik vooral niet brutaal moest zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 6 december 2017 @ 07:57:25 #60
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175521507
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er zijn trouwens veel sectoren waar mensen elkaar aanpraten dat de werkdruk heel hoog is.

Uit gedegen onderzoek blijkt dat vooral een oorsprong te hebben in privézaken. Mensen mikken hun hele agenda vol, hebben daarnaast kinderen en houden zo erg weinig echt vrije tijd over.

Ja, dat is voor de meesten teveel.

Het is gewoon een welvaartsziekte. Het aantal werkuren zou gewoon omhoog moeten!

En de docenten moeten ophouden met zeuren! Ze krijgen overbetaald voor het gemiddeld niveau dat ze leveren en ze werken helemaal niet bijzonder hard.
Ik merk dat je totaal geen ervaring hebt in het onderwijs. Anders zou je dit niet zo schaamteloos uit je toetsenbord krijgen.
pi_175521537
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:57 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ik merk dat je totaal geen ervaring hebt in het onderwijs. Anders zou je dit niet zo schaamteloos uit je toetsenbord krijgen.
Altijd een goede discussietechniek: alleen de docenten mogen meepraten. Ja, dan hebben ze altijd gelijk.

Zo werkt de wereld niet.
  woensdag 6 december 2017 @ 08:01:04 #62
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175521553
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Altijd een goede discussietechniek: alleen de docenten mogen meepraten. Ja, dan hebben ze altijd gelijk.

Zo werkt de wereld niet.
Dat is toch helemaal niet wat ik zeg?

Maar het gaat me wel om het beeld dat mensen denken te hebben en dat dat als waarheid wordt gepresenteerd terwijl dat absoluut niet zo is.
pi_175521576
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:01 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Dat is toch helemaal niet wat ik zeg?

Maar het gaat me wel om het beeld dat mensen denken te hebben en dat dat als waarheid wordt gepresenteerd terwijl dat absoluut niet zo is.
Zoals het beeld dat docenten hebben dat ze een enorme werkdruk hebben?

Ok, die zie ik. Ga door...
  woensdag 6 december 2017 @ 08:05:57 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175521603
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:57 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ik merk dat je totaal geen ervaring hebt in het onderwijs. Anders zou je dit niet zo schaamteloos uit je toetsenbord krijgen.
Werkdruk is iets wat subjectief is. MIsschien zijn leraren nu eenmaal mensen die snel veel werkdruk ervaren.
Ik lees hier trouwens niemand die zegt dat het onbelangrijk werk is of dat ze niet goed beloond zouden moeten worden. Alleen vinden veel mensen de beloning ten opzichte van de werkdruk en het prestatieniveau wel goed.
Je kunt een PABO ook echt niet vergelijken met bijvoorbeeld een HTS.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 6 december 2017 @ 08:12:13 #65
3542 Gia
User under construction
pi_175521653
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, het is kapitalisme: als jij mij niet voldoende betaalt of een onmogelijke taak geeft, leg ik ook het werk neer.
Dan mag ik toch hopen dat ze die dag ook geen salaris ontvangen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:17 schreef torentje het volgende:

[..]

Ze kunnen de kinderen toch een opdracht geven en in de tijd dat de kinderen bezig zijn met die opdracht, snel eventjes een aantal rapporten schrijven? Nog beter, geef de kinderen internet en een computer dan kunnen de kinderen thuis leren.
Daar gaat het voor de toekomst toch wel naartoe, denk ik.
Sowieso gaat er meer thuis gewerkt worden. En waarom ook niet?
  woensdag 6 december 2017 @ 08:17:32 #66
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175521702
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:12 schreef Gia het volgende:
Dan mag ik toch hopen dat ze die dag ook geen salaris ontvangen.
Staken is een recht, maar die dag heb je inderdaad geen recht op loon van je werkgever.
In sommige gevallen kun je van de vakbond een stakingsvergoeding krijgen.

quote:
Daar gaat het voor de toekomst toch wel naartoe, denk ik.
Sowieso gaat er meer thuis gewerkt worden. En waarom ook niet?
Is dat echt een zegen voor de kwaliteit van het onderwijs?
Op het VO kan ik me daar meer bij voorstellen dan in het PO. Ik zie het nu al in het PO: mijn kinderen (groep 4 en 6) maken al een deel van de tijd gebruik van tablets voor opdrachten, omdat er te weinig lesgevend personeel is om elk leerjaar continue klassikaal les te geven. In sommige gevallen werkt het, in andere weer niet; de kinderen zijn er nog te jong voor om het volledig in te voeren.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175521727
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:43 schreef LXIV het volgende:
Verder lijkt dat tekort mij overdreven. Hier op school in ons dorp hebben ze geen leerkracht nodig en ik ken 3 vrouwen uit het dorp die heel graag les zouden willen geven op de dorpsschool, maar er is 'geen plek'. Ook niet in omliggende dorpen. Dan blijven ze dus liever huisvrouw en teren ze op hun man. Met die instelling zijn tekorten logisch.
In dorpen speelt dat nog niet zo misschien, maar weet dat het op sommige plekken (ook buiten Amsterdam) heel moeilijk is om een leerkracht te vinden, laat staan een invalkracht, waardoor leraren soms gewon ziek voor de klas staan, omdat de kinderen anders naar huis gestuurd zouden moeten worden (de kinderen zijn dan al herverdeeld en krijgen in grote combinatiegroepen les).

Hierdoor krijg je dan ook weer een cascaderend effect met leraren die met een burn-out thuiszitten en steeds meer mensen het onderwijs verlaten.
pi_175522861
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Altijd een goede discussietechniek: alleen de docenten mogen meepraten. Ja, dan hebben ze altijd gelijk.

Zo werkt de wereld niet.
Zegt degene die zomaar wat beweringen neer plempt zonder enige argumentatie. Ja, wat is het fijn dat je mee praat.
"Pools are perfect for holding water"
pi_175522869
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vooral dat laatste merk ik heel erg bij mij en mijn collega's. Je krijgt een taak van x uur, en je wordt geacht er nog eens een aantal uur bovenop te doen uit de goedheid van je hart. Prima als daar wat tegenover staat, maar dat is steeds minder en minder. Daar komt veel wrevel vandaan.
Ik heb mijn ma (basisschoollerares) gister nog uit mogen leggen dat het van de zotte is dat haar directrice vindt dat ze de niet-lesuren die ze missen (nakijken, vergaderen, etc) door het staken, maar gewoon op een andere dag inhalen. 1 dag staken is 8 uur staken is 8 uur niet werken. En dus niet 'ow, dan doe je die en die taak maar een dag later'.

En dat gaat met alles zo. Er staan een aantal uren voor, maar die uren-normen zijn zo bizar dat je dat nooit gaat halen dus altijd wel in eigen tijd nog bezig bent.
"Pools are perfect for holding water"
pi_175522878
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan mag ik toch hopen dat ze die dag ook geen salaris ontvangen.

[..]

Daar gaat het voor de toekomst toch wel naartoe, denk ik.
Sowieso gaat er meer thuis gewerkt worden. En waarom ook niet?
Geen loon die dag, maar krijgen de helft uit de stakingskas.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 6 december 2017 @ 09:40:42 #71
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175522903
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Zegt degene die zomaar wat beweringen neer plempt zonder enige argumentatie. Ja, wat is het fijn dat je mee praat.
De misconceptie rond werken in het onderwijs wordt in dit soort discussies pijnlijk duidelijk. Voorlichting zou soms niet misstaan.
pi_175522967
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:40 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

De misconceptie rond werken in het onderwijs wordt in dit soort discussies pijnlijk duidelijk. Voorlichting zou soms niet misstaan.
Ik snap niet waar ze de arrogantie vandaan halen om zoiets te roepen, zonder enige onderbouwing of bewijs. En als ze dat dan echt vinden, waarom dan in godsnaam nog je eigen kind bij die mensen afgeven.

Maar nee .. 'Hier is mijn kind, voed het op, en waag het niet om te klagen'.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 6 december 2017 @ 10:02:48 #73
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_175523184
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:45 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik snap niet waar ze de arrogantie vandaan halen om zoiets te roepen, zonder enige onderbouwing of bewijs. En als ze dat dan echt vinden, waarom dan in godsnaam nog je eigen kind bij die mensen afgeven.

Maar nee .. 'Hier is mijn kind, voed het op, en waag het niet om te klagen'.
Paar weken geleden nog boze ouders op gesprek, waar het lef vandaan kwam om hun zoon strafwerk te geven. Want in zijn opvoeding zou straffen niet passen. :{

Hoop onbegrip denk ik dus vooral

[ Bericht 0% gewijzigd door ChrisCarter op 06-12-2017 10:09:56 ]
  woensdag 6 december 2017 @ 10:05:20 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175523203
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:02 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Paar weken geleden nog boze ouders op gesprek, waar het lef vandaan kwam om hun zoon strafwerk te geven. Want in zijn opvoeding zou straffen niet passen. :{

Hoop onebgrip denk ik dus vooral
Mijn god, wat een triestheid, als straffen niet binnen de opvoeding past dan moeten ze hem zo opvoeden dat anderen hem ook niet hoeven te straffen, maar kennelijk werkt hun opvoeding niet zo uitgebreid.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 6 december 2017 @ 10:51:33 #75
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_175523897
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:02 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Paar weken geleden nog boze ouders op gesprek, waar het lef vandaan kwam om hun zoon strafwerk te geven. Want in zijn opvoeding zou straffen niet passen. :{

Hoop onbegrip denk ik dus vooral
Maar gezegd dat ze hem dan naar een school moeten sturen met een visie die hier op aan sluit?
The colour of her eyes were the colour of insanity
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')