abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 december 2017 @ 10:47:45 #1
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175504668

Cryptocoins?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Naast Bitcoins zijn er nog heel veel 'altcoins' kijk hier maar eens voor een overzicht; CryptoCurrency Market Capitalizations. Bitcoin is bedoeld als betaalmiddel, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is anoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus.
In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain; Bitcoin Block Explorer - Blockchain

Wie houdt de blockchain bij?
De blockchain wordt bijgehouden door zogeheten 'miners'. Deze (groepen van) pc's stoppen transacties in een block en voegen die toe aan de blockchain. De miner die het block uiteindelijk maakt wordt beloond met Bitcoin.
Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;


Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en (Leased) Proof of Stake (LPoS of PoS). Wil je meer weten hierover dan ga je dit maar Googlen. :P

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
De verschillen tussen al die coins zijn soms minimaal en soms gigantisch groot. Op de verschillende websites van de coin is informatie te vinden over de technische werking of de visie van het team erachter.

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via bedrijven of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een bedrijf. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc / laptop / telefoon / tablet en daar je coin in opslaan. Maakt wel een backup van je private key zodat als deze crasht je je coins nog wel van recoveren.

Daarnaast zijn er ook hardware wallets tekoop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Een paper wallet is heel simpel. Je maakt online een bitcoinadres aan en stuurt naar dat adres je coins. Je print je private key uit. Deze sla je op een aantal plekken veilig op en je coins staan nu op dat adres in de blockchain opgeslagen. Met die key kun je op een later tijdstip een wallet installeren en bij je coins.

Meer info: https://www.coindesk.com/information/paper-wallet-tutorial/

Probeer 3rd party wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

Wat een hoop info. Waarom moet ik instappen?
Omdat je bank 0.1% rente per jaar geeft en omdat de blockchain de toekomst heeft. Het is niet voor niks dat er steeds meer geld in cryptocurrency omgaat. To the moon motherfuckers!

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Maar nu even serieus, ik snap er nog steeds niks van!
Bekijk hier stap voor stap handleidingen:
BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #1 Voor al je kleine en grote vragen

Hoe claim ik een geforkte munt?
Door je private key in een wallet te importeren die de nieuwe munt support (wel eerst je Bitcoins verplaasen naar een ander adres!). Gedetailleerde uitleg voor Bitcoin Cash en Bitcoin Gold: BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #2 Voor al je kleine en grote vragen

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.
Hodlen - Je cryptomunten altijd houden (holden).

Shorten? Long gaan? Margin trading? Leverage?
Geen zin om nu deze termen nu uit te leggen. Google er maar op :').

Exchanges;
Kraken | Buy, Sell and Margin Trade Bitcoin (BTC) and Ethereum (ETH) - Buy, Sell, Trade Bitcoin
Bittrex.com - Bittrex, The Next Generation Digital Currency Exchange
Binance - Chinese exchange, werkt goed voor handelen tussen crpytomunten

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitcoins Kopen en Verkopen met iDEAL, Bancontact of SEPA | LiteBit
Bitonic
Bitcoins kopen - iDEAL, Banktransfer of Creditcard | BTC Direct

Bitcoin block explorers
Blockchain.info
BlockExplorer.com

Crypto koersen
Coinmarketcap.com - CryptoCurrency Market Capitalizations
Cryptodashboard.io - Lichtgewicht versie van Coinmarketcap met auto refresh
cryptowat.ch - Live koersen van de belangrijkste exchanges

Gedetailleerde crypto statistieken
fork.lol
coin.dance
Statoshi.info
Cryptocurrency Mining Profitability
BitcoinWisdom.com

Crypto nieuws
Bitcoin Magazine
Coindesk
CoinTelegraph
/r/CryptoCurrency
/r/Bitcoin
/r/btc

Bitcoin resources (websites)

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen.


LEESVOER:

https://www.reddit.com/r/(...)t_invest_recklessly/

Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 5 december 2017 @ 10:52:58 #2
131603 Afwazig
Serious business
pi_175504751
Waarom stappen zoveel mensen hier op een top in man? Ik heb echte het idee dat er hier veel mensen zitten die pumps chasen. En dan straks klagen dat je bagholder bent met 40% verlies.
pi_175504757
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:52 schreef Afwazig het volgende:
Waarom stappen zoveel mensen hier op een top in man? Ik heb echte het idee dat er hier veel mensen zitten die pumps chasen. En dan straks klagen dat je bagholder bent met 40% verlies.
De top van nu is de low van morgen :9
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175504763
Jaaaa Wavesgod Sasha have my babies!!
pi_175504789
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:52 schreef Afwazig het volgende:
Waarom stappen zoveel mensen hier op een top in man? Ik heb echte het idee dat er hier veel mensen zitten die pumps chasen. En dan straks klagen dat je bagholder bent met 40% verlies.
Sinds 2013 wordt al elke dag geroepen dat het een top en een bubble is. Toch staat de BTC nu hoger dan ooit.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:00:25 #6
131603 Afwazig
Serious business
pi_175504853
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:55 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Sinds 2013 wordt al elke dag geroepen dat het een top en een bubble is. Toch staat de BTC nu hoger dan ooit.
Ik heb het meer over het feit dat mensen in alts stappen die net een +80% hebben gedaan.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:02:13 #7
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175504873
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:00 schreef Afwazig het volgende:

[..]

Ik heb het meer over het feit dat mensen in alts stappen die net een +80% hebben gedaan.
The hype is real. Nieuw geld in combinatie met FOMO.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175504881
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:00 schreef Afwazig het volgende:

[..]

Ik heb het meer over het feit dat mensen in alts stappen die net een +80% hebben gedaan.
Bedoel je bitcoin?
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:13:39 #9
18653 crew  D.
pi_175505049
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Bedoel je bitcoin?
ik gok op IOTA :P
pi_175505265
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 09:06 schreef brombeer_ het volgende:
Ik wil even terug komen op mijn voorspelling van 30k :')
Dat was iets te optimistisch.

15k zie ik hem wel halen. 20k wordt moeilijk :P
Minder bullish geworden door de futures die 10 - 18dec van start gaan?
Om kacheldik te zijn, heb je geen kachel nodig.
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:33:32 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_175505371
IOTA _O_
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:34:37 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_175505386
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:52 schreef Afwazig het volgende:
Waarom stappen zoveel mensen hier op een top in man? Ik heb echte het idee dat er hier veel mensen zitten die pumps chasen. En dan straks klagen dat je bagholder bent met 40% verlies.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

De top van nu is de low van morgen :9
Dat dus _O_
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:01 #13
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_175505468
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:26 schreef smiths het volgende:

[..]

Minder bullish geworden door de futures die 10 - 18dec van start gaan?
Ik ben een beetje bang dat door die futures BTC gigantisch geshort gaat worden :X

Financiele wereld is bang voor BTC en wil het graag laten crashen. Zeker als ze er zelf rijk door kunnen worden
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_175505517
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Ik ben een beetje bang dat door die futures BTC gigantisch geshort gaat worden :X

Financiele wereld is bang voor BTC en wil het graag laten crashen. Zeker als ze er zelf rijk door kunnen worden
Scherpe gedachtegang. Zou zomaar eens een scenario kunnen zijn.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 5 december 2017 @ 11:45:15 #15
163650 Greys
pi_175505562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:53 schreef Typisch het volgende:
Jaaaa Wavesgod Sasha have my babies!!
_O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_175505584
Zeg ik kan hier wel aan wennen, elke dag weer wakker worden met een all time high in Blockfolio, al minstens een week elke dag.
pi_175505643
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Ik ben een beetje bang dat door die futures BTC gigantisch geshort gaat worden :X

Financiele wereld is bang voor BTC en wil het graag laten crashen. Zeker als ze er zelf rijk door kunnen worden
Om het te laten crashen moeten ze eerst een flinke voorraad BTC hebben dus we gaan eerst nog moon! :P
pi_175505667
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:49 schreef Thieske het volgende:

[..]

Om het te laten crashen moeten ze eerst een flinke voorraad BTC hebben dus we gaan eerst nog moon! :P
Of we zijn nu moon in afwachting van de dump om short te kunnen cashen.
pi_175505761
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Ik ben een beetje bang dat door die futures BTC gigantisch geshort gaat worden :X

Financiele wereld is bang voor BTC en wil het graag laten crashen. Zeker als ze er zelf rijk door kunnen worden
Dat is inderdaad geen gek scenario. Een betere manier van de beurswereld om Bitcoin de grond in te kunnen trappen is er niet. En na alle 'pas op' berichten de laatste tijd uit de financiële sector kan het zo een 'told ya so' moment opleveren waarbij de DNB, AFM en anderen zich op de borst kloppen voor de goede waarschuwing die ze hebben geuit :+
mag het weten
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:56:12 #21
25967 solidslayer
to much is never enough
pi_175505773
iemand ervaring met Bitfinex? Ik probeer bij deposit een btc adress te genereren, echter na 5 keer proberen en na een paar minuten wachten nog steeds geen wallet..

Volgende vraag, wat is de beste manier om wat over te maken van bittrex naar bitfinex? gewoon btc verplaatsen?
PSN-ID: SoliD_S
pi_175505835
Mijn advies zou zijn om ver weg te blijven van Bitfinex.

Zie: https://twitter.com/Bitfinexed
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:59:58 #23
18653 crew  D.
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:01:07 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175505864
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:50 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Of we zijn nu moon in afwachting van de dump om short te kunnen cashen.
Of er volgt een 'The big short' of 'Margin Call' scenario en ze vallen zelf om, nog meer mensen richting bitcoin jagen en volgend jaar BTC op $50K staat *O*.

Naast dat 2018 Waves jaar is en ik m'n hypotheek kan aflossen *O*.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:03:26 #25
25967 solidslayer
to much is never enough
pi_175505912
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:59 schreef BadVlad het volgende:
Mijn advies zou zijn om ver weg te blijven van Bitfinex.

Zie: https://twitter.com/Bitfinexed
hm ok, binance beter?
PSN-ID: SoliD_S
pi_175506000
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:39 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Ik ben een beetje bang dat door die futures BTC gigantisch geshort gaat worden :X

Financiele wereld is bang voor BTC en wil het graag laten crashen. Zeker als ze er zelf rijk door kunnen worden
Interessant artikel hierover:
https://news.bitcoin.com/(...)res-do-to-the-price/

Thread op /r/bitcoinmarkets
https://www.reddit.com/r/(...)n_futures_to_launch/
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 12:21:38 #27
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_175506173
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 09:06 schreef brombeer_ het volgende:
Ik wil even terug komen op mijn voorspelling van 30k :')
Dat was iets te optimistisch.

15k zie ik hem wel halen. 20k wordt moeilijk :P
100k 2020 8-)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_175506304
Wavesmaand _O_
pi_175506407
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:30 schreef vigen98 het volgende:
Wavesmaand _O_
Waves +16,8%
Lisk +15,4%

MaGNeT heeft een goede 24u achter de rug. :P
pi_175506542
quote:
holy shit, ik zou echt huilend in slaap vallen elke nacht
pi_175506556
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:36 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Waves +16,8%
Lisk +15,4%

MaGNeT heeft een goede 24u achter de rug. :P
Ik klaag niet :P
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:48:47 #33
286575 Roces18
Chef de party
pi_175506568
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:46 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

holy shit, ik zou echt huilend in slaap vallen elke nacht
Damn. Die harde schijf vind je toch nooit meer.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_175506584
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:46 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

holy shit, ik zou echt huilend in slaap vallen elke nacht
Ik kijk nu heel anders naar een hardeschijf als ik die vind :D

En ik maar janken dat ik mijn 500 IOTA a 0,80cent al lang had verkocht :D
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175506589
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik klaag niet :P
Je hebt nu vast wel een millie gepakt 100%
pi_175506639
IOTA WAVES LISK HOLY FUCK
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175506652
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:53 schreef JeSuisDroppie het volgende:
IOTA WAVES LISK HOLY FUCK
Klote is dat ik momenteel niets op bittrex heb staan. Of is waves nu al fomo?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175506653
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:01 schreef fathank het volgende:

[..]

Of er volgt een 'The big short' of 'Margin Call' scenario en ze vallen zelf om, nog meer mensen richting bitcoin jagen en volgend jaar BTC op $50K staat *O*.

Naast dat 2018 Waves jaar is en ik m'n hypotheek kan aflossen *O*.
Waarom wil iedereen zo graag die hypotheek aflossen? Al mijn geld blijft in crypto's, veel beter rendement van die 3 ton dan mijn hoge rente van 4,6% die zou komen te vervallen..

Je hebt vertrouwen of niet!
pi_175506667
Dat ETH schiet ook niets op he..blijft wat rond die 460 hangen..
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:57:52 #41
286575 Roces18
Chef de party
pi_175506690
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:58:10 #42
286575 Roces18
Chef de party
pi_175506695
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:54 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klote is dat ik momenteel niets op bittrex heb staan. Of is waves nu al fomo?
is allemaal fomo man dus begin er niet aan
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_175506803
quote:
Wow en dat is gelijk ook het negatieve aan deze business. Je hebt ontzettend vaak het gevoel dat je de boot mist. Ik heb nu ook een ATH, maar constant het gevoel van had ik maar dit en had ik maar dat. En daarbij, cryptos zijn pas echt geld wanneer je het omzet naar fiat, misschien gaat er in de toekomst net iets fout dat ik al mijn crypto verlies of niet meer kan verzilveren.
pi_175506841
Ark gaat ook, wat gaat nu niet omhoog is de vraag.
  dinsdag 5 december 2017 @ 13:09:24 #45
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175506857
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:54 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Waarom wil iedereen zo graag die hypotheek aflossen? Al mijn geld blijft in crypto's, veel beter rendement van die 3 ton dan mijn hoge rente van 4,6% die zou komen te vervallen..

Je hebt vertrouwen of niet!
Onafhankelijkheid. En 1000 euro in de maand niet naar de bank hoeven brengen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175506985
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:54 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Waarom wil iedereen zo graag die hypotheek aflossen? Al mijn geld blijft in crypto's, veel beter rendement van die 3 ton dan mijn hoge rente van 4,6% die zou komen te vervallen..

Je hebt vertrouwen of niet!
Dat heeft bij mij vooral te maken met risicospreiding. Je kunt het ook omkeren: zou je een hypothecaire schuld aangaan om dat geld in crypto te steken? Voor mij is dat geen geld dat ik kan missen als het fout gaat want dan heb ik geen dak meer boven mijn hoofd.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 5 december 2017 @ 13:17:09 #47
163650 Greys
pi_175506990
quote:
Hij gooide de harde schijf per ongeluk (HOE DAN) weg in 2013 en gaat 4 jaar later eens zoeken? :?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 5 december 2017 @ 13:23:12 #48
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_175507091
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:49 schreef Thieske het volgende:

[..]

Om het te laten crashen moeten ze eerst een flinke voorraad BTC hebben dus we gaan eerst nog moon! :P
En wat is er de afgelopen weken gebeurd denk je? BTC is explosief gestegen...
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_175507124
FOK! pump groep beginnen? _O-

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2017 13:26:48 ]
pi_175507136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:26 schreef vigen98 het volgende:
FOK! pump groep beginnen? _O-
Laten we BTC gaan pumpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')