abonnement Unibet Coolblue
pi_175500123
Hallo allen,

Wij zijn bezig met een forse renovatie, en zijn na drie jaar eindelijk bij het stucwerk aangekomen :-)

Na heel veel zelf gedaan te hebben dachten we ddat het wel verstandig was om het stucwerk uit te besteden. Het betreft stucwerk op verschillende ondergronden: 12mm gipsplaten (nieuwe binnenmuren en plafonds), over oud stucwerk heen, op sschoongebikt oud metselwerk (oude stucwerk verwijderd wegens los) en stucwerk op rode snelbouwstenen (keramiek).
We zien nu tijdens het drogen gelige, ruwe vlekken ontstaan op schoongebikt oud metselwerk en snelbouwstenen, zie de foto's. Op 1 muurtje staat zelfs witte fluff die je er makkelijk afveegt, zeker geen schimmel.
Het stucwerk over oud stucwerk, en op gipsplaten droogt mooi glad, wit op.

Alle muren zijn voorgestreken (blauw op gipsplaat, geel op stenen)
Het gebruikte stuc is grotendeels KNAUF MP75 en Gyproc Finesse (plafonds, niet voorgestreken)

Wij vragen ons af wat de vlekken kunnen zijn, en belangrijker nog, of we actie moeten ondernemen. En zo ja, wat dan?

Het plan is om alles af te werken met SPS voorstrijk, gevolgd door SPS4040 latex.





[ Bericht 15% gewijzigd door mashu op 04-12-2017 23:33:49 ]
  maandag 4 december 2017 @ 23:38:06 #2
101809 BObNL
Je bent top!
pi_175500390
Je ziet wel vaker vlekken na het stucen, zeker als er nog plekken zijn bijgewerkt. Zolang er geen dikte verschil is moet het met een goede voorstrijk goed komen. Heb geen ervaring met SPS.
Leuter mee!!
pi_175500533
Echt dikteverschil is er niet. Wel zijn de vlekken duidelijk ruwer dan de witte stukken die mooi strak en glad zijn. We hebben het overigens ook de stucadoor al gevraagd, die zegt drogen, gladschuren, voorstijken en schilderen. SPS is een supermatte, dekkende, schrobvaste latex van (semi)profi kwaliteit.

De gele vlekken verschijnen echt, op sommige plekken direct tijdens aandrogen van de stuc, op andere droogt het eerst wit op, om later een gele vlek te gaan vertonen.
pi_175501890
Je weet wel zeker dat alles echt droog is? Soms kan het weken duren.
pi_175501949
Ziet er nog nat uit en alsof er wat uit de ondergrond getrokken is, vandaar verkleuring. Beetje zoals nicotine vlekken.

Laat het eerst maar eens goed drogen...
Laat die handjes wapperen!
pi_175502673
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 23:38 schreef BObNL het volgende:
Heb geen ervaring met SPS.
Ik gebruik altijd SPS voorstrijk, prima kwaliteit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 05:56 schreef Glider76 het volgende:
Je weet wel zeker dat alles echt droog is? Soms kan het weken duren.
Ik zou ook nog even wachten tot het helemaal droog is, zeker in dit jaargetijde kan dat inderdaad wel even duren.
pi_175502775
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 23:22 schreef mashu het volgende:
Op 1 muurtje staat zelfs witte fluff die je er makkelijk afveegt, zeker geen schimmel.

Als je met "fluff" een soort van uitbloei bedoelt, kan dat een gevolg zijn van vocht dat door de stuclaag trekt en zouten meetrekt die zich op het oppervlak afzetten.

Dus i.d.d. goed laten drogen, en dan pas latexen. Overigens als er sprake is van vocht dat optrekt vanuit de (onder)grond, heb je echt een probleem; dan valt je latex er ook in brokken vanaf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175503658
Die vlekken zijn toch volstrekt normaal. Is gewoon verschil in vochtgehalte / mate van droging.

Meet maar eens met een vochtmeter. Kan je voor een habbekrats kopen via bv conrad.
pi_175509990
Ik had mijn plafond laten stucce, inclusief 2 afgedichte oude gaten van de ventilatie. Rond 150, ongeveer 8 cm diep ofzo.

Ik denk dat die 2 rondjes ongeveer 3 weken nodig hebben gehad om te drogen.

schilder heeft het 2 keer afgekeurd terwijl de rest van het plafond al kurkdroog was.
pi_175510037
Lijkt er gewoon op alsof het nog niet helemaal goed droog is.
pi_175511515
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 16:24 schreef Glider76 het volgende:
Ik had mijn plafond laten stucce, inclusief 2 afgedichte oude gaten van de ventilatie. Rond 150, ongeveer 8 cm diep ofzo.

Ik denk dat die 2 rondjes ongeveer 3 weken nodig hebben gehad om te drogen.

schilder heeft het 2 keer afgekeurd terwijl de rest van het plafond al kurkdroog was.
Volgende keer toch maar een beetje pur erin of een plaatje er tegenaan haha.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 18:48:28 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175512060
Het lijkt er sterk op dat het gewoon weg nog niet droog genoeg is om te gaan schilderen :).
Dat kan in het slechtste geval nog weken duren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')