abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 5 december 2017 @ 11:42:38 #26
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175505518
registreer om deze reclame te verbergen
Herkauw je persoonlijke drama niet zo vaak.
En een markant figuur.
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:16:47 #27
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175506094
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. De enige die verandering in de situatie kan brengen ben jij, in de zin dat je beter met andermans reactie om kan gaan. Accepteer dat mensen niet altijd de gewenste antwoorden gaan geven die jij wilt horen of dat ze überhaupt geintresseerd zijn in alle ins en outs van je leven. Ik snap dat voor jou het vertellen van je verhaal een uitlaatklep is, dat zie ik aan de hoeveelheid tekst die je hier neertypt. Daarom vraag ik me dan ook af, ben je niet onbewust teveel aan mensen aan het vertellen. Als ik de lappen tekst hier van je lees, kan ik me voorstellen dat anderen zich in het dagelijks leven overspoelt kunnen voelen met je verhalen en daardoor er of onverschillig op reageren of met cliché adviezen aan komen zetten. Misschien moet je toch eens gaan doseren in het dagelijks leven met wat je anderen vertelt. Zeker aan personen waarvan je weet dat ze in jouw ogen niks constructiefs gaan bijdragen.
pi_175507042
Je problemen zoveel mogelijk voor je houden en zelf oplossen, dat is hoe ik dat doe.
En als het echt niet anders kan dat heel duidelijk maken, dan hebben mensen bijna altijd begrip.
pi_175508238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:20 schreef LurkJeRot het volgende:
Je problemen zoveel mogelijk voor je houden en zelf oplossen, dat is hoe ik dat doe.
En als het echt niet anders kan dat heel duidelijk maken, dan hebben mensen bijna altijd begrip.
Dat is wel helemaal waar.

Het is wel erg fijn om gehoord te worden en ik ben het ook eens dat praten over je problemen een helend effect kunnen hebben. Maar het is niet voor niks dat de meeste mensen leren het voor zich te houden. Het heeft een functie in het sociale contact. Als je je kwetsbaarheden toont zal je ook als zodanig behandeld worden. Fuck levenswijsheden als "je bent pas sterk als je je zwakheden durft te tonen". Natuurlijk zit er een kern van waarheid in en zal voor veel mensen die bijvoorbeeld te gesloten zijn een nuttig advies zijn. Ik ben zelf nogal te overbeschermd opgevoed. Voor mij werkte het juist averechts. Tuurlijk snap ik dat mijn problemen daarmee niet de schuld zijn van anderen. Het werkt wel heel demotiverend voor mij. Ik kom daarmee continu in de verleiding om te praten, want ik voel me dan alleen, terwijl ik tegelijkertijd denk "ik moet het voor mij houden en leren dragen". Het was vroeger trouwens heel erg. Het is nu een stuk beter maar nog wel een werkpunt.

Ik heb niet alles gelezen. Was net werken. En ik reageer fel omdat ik nu vooral overhoop lig met mezelf en wat gelazer heb met PsyQ. Ik zal er later wat meer op reageren als ik wat meer Zen ben.

Uiteindelijk hoop ik toch sterk genoeg te zijn om die hulpverlening de rug toe te kunnen keren en net als de meesten gewoon zelf met alles om te kunnen gaan.

~~~~~

Nog ff toelichten. Ik lees op R&P echt heel vaak reacties als "je vindt jezelf een speciaal sneeuwvlokje zeker". Als je dat tegen mij zegt, je gaat je gang maar.

Maar heel veel andere users zijn depressief en kunnen dat soort adviezen echt niet aanhoren. Jij ziet het misschien als "kom op, ff schouders eronder! Laat je niet kennen. En ik spreek de ander streng toe, want dat werkt beter dan al die andere softies met hun kusjekroel-reacties".

Besef ten eerste dat het niet zo zwartwit is!!!! Iemand streng toespreken kan iemand met een psychische stoornis interpreteren als persoonlijke aanval. Je weet niet wie er achter internet zit. Je zou vast niet op je geweten willen hebben dat jouw goedbedoelde maar harde opmerking de druppel is voor zelfmoord, toch?

Je mag altijd zeggen wat je denkt en je hoeft echt niet de ander te pamperen. Maar maak er geen oordeel van.
  dinsdag 5 december 2017 @ 14:49:54 #30
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175508410
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Nog ff toelichten. Ik lees op R&P echt heel vaak reacties als "je vindt jezelf een speciaal sneeuwvlokje zeker". Als je dat tegen mij zegt, je gaat je gang maar.

Maar heel veel andere users zijn depressief en kunnen dat soort adviezen echt niet aanhoren. Jij ziet het misschien als "kom op, ff schouders eronder! Laat je niet kennen. En ik spreek de ander streng toe, want dat werkt beter dan al die andere softies met hun kusjekroel-reacties".

Besef ten eerste dat het niet zo zwartwit is!!!! Iemand streng toespreken kan iemand met een psychische stoornis interpreteren als persoonlijke aanval. Je weet niet wie er achter internet zit. Je zou vast niet op je geweten willen hebben dat jouw goedbedoelde maar harde opmerking de druppel is voor zelfmoord, toch?

Je mag altijd zeggen wat je denkt en je hoeft echt niet de ander te pamperen. Maar maak er geen oordeel van.
Je legt de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen wel heel erg bij anderen neer als je stelt dat je niet weet wie er achter internet zit. Dat weet de hulpvragende ook niet, wie er voor hem aan de andere kant achter internet zit, maar je kunt niet de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen bij iemand anders leggen, die dus die goedbedoelde maar harde opmerking ziet als de druppel voor zelfmoord.

Ik bedoel, je hoeft niet te roepen van 'spring van een flat af', want dat is iemand aanzetten tot, maar een goedbedoeld maar hard verwoord advies, als je daarvan besluit jezelf over van kant te maken omdat dat de spreekwoordelijke druppel was voor jou als hulpvragende, ja, dat is niet de verantwoordelijkheid van de ander.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175508447
Je kan niet een topic openen over dat je moe wordt van de standaard antwoorden die mensen geven en graag zou zien dat mensen de moeite nemen om hun hulp specifiek op jouw situatie af te stemmen, om vervolgens de vermoorde onschuld te spelen en eventuele zelfmoord van anderen te gebruiken als emotionele chantage op de sneeuwvlokje opmerkingen.

Alles wat je doet heeft een tegenreactie. Als jij graag wilt praten en wilt zenden, dan komt er ook iets terug uit de wereld. Dit is een gevolg van je eigen input. Ga dus niet vechten tegen de output, maar zorg dat je je input aanpast.

Hou het bij jezelf!
  dinsdag 5 december 2017 @ 19:14:02 #32
460494 naoomx
Die rare meiz die maar geen tu
pi_175512469
Weet je hoe ik hierover denk?

Ik denk eigenlijk dat ik me zowel inleef in de posts van PastBlueRibbon als de anderen.

Aan de ene kant hebben posters als Jopie78, CoolGuy en 2Nutz wel helemaal gelijk, vind ik: je maakt er vaak in je hoofd een groter drama van dan het is. Je zet jezelf in een slachtofferrol dus.
(Meer woorden besteed ik hier maar niet aan, want hierover is al uitstekend en beter dan ik het waarschijnlijk zou doen uitgeweid imo. ^O^)

Echter vind ik wel dat de label "slachtofferrol" maar aan een te beperkt aantal mensen wordt toegekend... Eigenlijk kun je iedereen, die blijft hangen in een voor die persoon erge situatie zonder eraan te proberen te werken maar wel zielig doen over zijn/haar situatie wel dit etiket toerekenen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat iemand die net verkracht is gelijk na de daad (met het DNA van de dader nog in zijn/haar lichaam) de politie moet contacteren over de verkrachting en meehelpen met het onderzoek om direct daarna bij de huisarts professionele behandeling te regelen voor het trauma. En dat je er anders weliswaar voor kan kiezen dat je langer wacht tot je hulp zoekt of er helemaal niet aan werkt, maar dat dat dan wel jóuw eigen keuze is en dat het dus niet een kwestie is van "maar het is zo lastig om na een verkrachting hulp te zoeken blabla". Indien je dan wel ook maar een centimeter een andere factor schuld geeft, indien je oud genoeg bent om te weten dat het überhaupt fout is, zit je in een slachtofferrol.

En nu kun je stellen dat er verschillende gradaties zijn in hoe erg een situatie is, en die voorwaarden kun je prima stellen, maar het is ook niet te ontkennen dat hoe moeilijk bepaalde situaties en gebeurtenissen voor mensen zijn ook verschilt per persoon. Niet alleen in de zin van dat voor de ene persoon zo'n beetje alle stressvolle situaties erger zijn dan voor de ander, maar ook omdat voor de ene persoon bepaalde gebeurtenissen 'niet zo erg' zijn en voor de ander andere gebeurtenissen weer 'niet zo erg'.
Oftewel: dat hele idee hierboven van me vind ik nog best een eerlijk idee.

Maarja, daar doet de mensheid dan weer niet aan, de slachtofferrol toekennen aan álle slachtofferrollende mensen. In deze zin speelt er wel degelijk onbegrip, vanwege dat "ach je bent zo zielig" in de ene situatie en "schop onder je reet!" in de andere situatie zeggen, terwijl de persoon in kwestie misschien (waarschijnlijk niet, maar misschien) de eerste situatie juist gemakkelijker zou vinden om uit te komen dan de tweede. Niet door alle mensen, maar wel door heel veel, en vermoedelijk de meesten.

Dus nouja, zoals ik al zei, ben ik het met beide partijen eens die er in dit topic lijken te zijn. :)

EDIT: Iets wat ik vergeten ben te melden, is dat ik overigens wel voor gradaties in het label "slactofferrol" ben hoor. Van 1% voor een overlever van tig jaar in een concentratiekamp tot 100% voor iemand die klaagt over dat hij moet ademen (terwijl hij geen astma oid heeft) ofzo. :P Maar ik vind het wel tijd dat iemand met puur psychische problemen (maar dan niet met zo'n DSM-labeltje erbij wat het heftiger laat klinken) niet keihard neergesabeld wordt terwijl een ander persoon met één trauma van 10+ jaar geleden en voor de rest goed leventje én goede genen nog zielig gevonden wordt vanwege die ene gebeurtenis... :N

[ Bericht 12% gewijzigd door naoomx op 05-12-2017 19:27:21 ]
Young, wild and philosophical
  dinsdag 5 december 2017 @ 19:31:39 #33
165264 puzziepie
C'est La Fucking Vie
pi_175512819
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 14:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Ik vind deze stelling behoorlijk zwart wit,maar dan nog is dat de verantwoordelijkheid van degene zelf.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_175513586
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen met een probleem, ongeacht wat voor een probleem, hopen dat je komt met een oplossing die ze zelf nog niet hebben bedacht en/of uitgeprobeerd.

Daar gaat het vaak fout. Men komt met een 'oplossing' die degene met het probleem allang en breed bedacht en uitgeprobeerd heeft. En wanneer diegene dat dan probeert uit te leggen, wordt hij afgeserveerd met "jij wil ook geen oplossing".

Gewoon een eenvoudig voorbeeld:
Je komt op je werk en je laptop maakt geen verbinding met de cloudserver.
Eerst controleer je natuurlijk de internetverbinding; die werkt.
Dan controleer je de instellingen van je laptop; die kloppen
Je werkt de eerste uren alleen dus je kan het niet even checken bij je collegae.

Dus je belt de servicedesk.
Die gaat dan dat riedeltje af en eist dat je dat op dat moment nog eens naloopt:
Heb je wel stroom op je laptop? |:(
Ben je wel ingelogd op je laptop? |:(
Heb je wel verbinding met het internet op je laptop? |:(
Hebben je collegae hetzelfde probleem? |:(
Kan je niet inloggen op een pc daar? Nee, daar heb ik de wachtwoorden niet van |:(

En als je dan wat kriegel reageert omdat je dat toch allemaal al gecheckt hebt en verteld had... zijn ze op hun pik getrapt "want ze willen je alleen maar helpen". |:(

Vraag: Ik zoek een baan... na extreem veel solliciteren is het me nog niet gelukt.. En men overlaad je met vacatures |:(
Als je extreem veel solliciteert heb je blijkbaar de skills om zelf vacatures te vinden...
Dit zijn wel hele goede concrete voorbeelden. Vaak krijg je ook niet de kans om je gehele probleem uit te leggen of zijn mensen er al zo van overtuigd dat ze het wel snappen, dat uitleggen dat het andere zit of dat je zus en zo heus wel geprobeerd heeft ook gewoon..

Luisteren is moeilijk in 2017.
Details in the fabric..
pi_175518278
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:14 schreef naoomx het volgende:
je maakt er vaak in je hoofd een groter drama van dan het is. Je zet jezelf in een slachtofferrol dus.
DIt dus. De grote slachtofferroldans.
For the word is now death
And the word is now without light
The new beatitude:
"Fuck the doomed, you're on your own"
pi_175521322
Ten eerste denk ik dat je te veel denkt/piekert.

Adviezen hoef je natuurlijk niet op te volgen. Mensen kunnen met goedbedoelde ideeën komen maar uiteindelijk weet je zelf wat het beste voor je is. Als hulpverleners bij mij op het briljante idee komen om op een vereniging te gaan of naar een sportschool luister ik er wel naar maar leg het naast me neer.

En onbegrip tegenover psychische problemen zal er altijd zijn omdat het van de buitenkant in de meeste gevallen niet te zien is.
pi_175522351
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2017 19:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dit zijn wel hele goede concrete voorbeelden. Vaak krijg je ook niet de kans om je gehele probleem uit te leggen of zijn mensen er al zo van overtuigd dat ze het wel snappen, dat uitleggen dat het andere zit of dat je zus en zo heus wel geprobeerd heeft ook gewoon..

Luisteren is moeilijk in 2017.
Dus toch...

Ik denk dat je vooral moet leren in het leven schijt te krijgen aan anderen. Dat betekent niet rigide helemaal niks van een ander willen aannemen. Je kan altijd de ander aanhoren en als je het niet begrijpt of je bent het er niet mee eens, dan kan je netjes vragen om uitleg waarom hij denkt dat dit wel de oplossing is. Krijg je daar weer een reactie op die kort door de bocht is, dan ben je die persoon ook niet verschuldigd om serieus te nemen. Als hij je dan koppig noemt, so be it!

Wel jammer dat het nu echt een ieder-voor-zich samenleving is geworden.
  woensdag 6 december 2017 @ 09:12:35 #38
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175522504
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:03 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Dus toch...

Ik denk dat je vooral moet leren in het leven schijt te krijgen aan anderen. Dat betekent niet rigide helemaal niks van een ander willen aannemen. Je kan altijd de ander aanhoren en als je het niet begrijpt of je bent het er niet mee eens, dan kan je netjes vragen om uitleg waarom hij denkt dat dit wel de oplossing is. Krijg je daar weer een reactie op die kort door de bocht is, dan ben je die persoon ook niet verschuldigd om serieus te nemen. Als hij je dan koppig noemt, so be it!

Maar wat ga je effectief nu doen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175522780
quote:

[..]

Dus toch...

Zou jij ook wel eens kunnen doen in plaats van mensen voor achterlijk uit te maken.
Hypocriet much.
pi_175522802
quote:

[..]

Dus toch...

Is dit nu wat je verstaat onder schijt hebben aan anderen of juist niet?
Op maandag 2 oktober 2017 21:58 schreef 8777 het volgende:
De vrouwelijke fokkers zijn halve mannen. Vooral Chai.
  woensdag 6 december 2017 @ 12:23:06 #41
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175525657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 13:20 schreef LurkJeRot het volgende:
Herkenbaar.

Ik vertel haast nooit anderen over mijn problemen. Op de vraag 'hoe is het?' standaard: prima. Nu is dat ook wel gewoon waar, maar toch, geen zin in die interesse 'oh maar wat is er dan' etc.
En een markant figuur.
  woensdag 6 december 2017 @ 17:55:52 #42
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_175532299
Daarom deel ik mijn problemen ook doorgaans alleen met de mensen die het dichtst bij me staan.
Ban op DM én PM (en mijn geliefde KLB) ... :') Contacteer dus via Fobo!
GARY WAS HERE!
YOU ARE A LOSER!
pi_175532677
quote:
14s.gif Op woensdag 6 december 2017 17:55 schreef Gary_Oak het volgende:
Daarom deel ik mijn problemen ook doorgaans alleen met de mensen die het dichtst bij me staan.
Ik heb juist het meest geleerd van mensen die weerstand boden aan mijn overtuigingen! Soms kan een vreemde juist heel verhelderend werken.. ;)
  woensdag 6 december 2017 @ 18:23:09 #44
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_175532709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:20 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik heb juist het meest geleerd van mensen die weerstand boden aan mijn overtuigingen! Soms kan een vreemde juist heel verhelderend werken.. ;)
Dat is uiteraard waar, maar ook anders. :P Ik denk dat TS vooral doelt op van die dertien-in-een-dozijn-adviezen, zoals "Ga vaker naar buiten!" of "Ga sporten!" bij een depressie.
GARY WAS HERE!
YOU ARE A LOSER!
pi_175532718
quote:

[..]

Dus toch...

Ik vind dat lastig, om daar schijt aan te leren hebben. Want doe je dan niet indirect wat iedereen ook doet? En in mijn eentje verander ik de wereld niet. Zo naïef ben ik niet. Er gaan vaak generaties overheen voor het echt voelbaar is..

Maar ik vind het moeilijk om daar dan een keuze in te maken wat nou de goede manier is om daar dan mee om te gaan.
Details in the fabric..
pi_175532737
quote:
99s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:23 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Dat is uiteraard waar, maar ook anders. :P Ik denk dat TS vooral doelt op van die dertien-in-een-dozijn-adviezen, zoals "Ga vaker naar buiten!" of "Ga sporten!" bij een depressie.
Lekker cliché plaatje maar:

Listening-Quotes.jpg
Details in the fabric..
  woensdag 6 december 2017 @ 18:27:07 #47
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_175532756
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:25 schreef Fripsel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
True. :) Als ik iets deel wat gevoelig is, is het vaak enkel om me te uiten. Ik heb daarvoor al alle mogelijke oplossingen en theorieën bekeken. Maar het is dan gewoon fijn om je verhaal kwijt te kunnen bij een ander mens.
GARY WAS HERE!
YOU ARE A LOSER!
pi_175532808
quote:
99s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:27 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

True. :) Als ik iets deel wat gevoelig is, is het vaak enkel om me te uiten. Ik heb daarvoor al alle mogelijke oplossingen en theorieën bekeken. Maar het is dan gewoon fijn om je verhaal kwijt te kunnen bij een ander mens.
Daar is dit ook nog wel een interessant artikel over vind ik zelf.

http://www.psychologisch.(...)erapeutische-methode
Details in the fabric..
pi_175532828
quote:
99s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:23 schreef Gary_Oak het volgende:

Ik heb het over die adviezen. Voor die mensen is het in het grootste gedeelte van de tijd een prima oplossing.

Hoe vaak ik hier hoor dat ik "gewoon een relatie moet nemen" of eens "wat vaker de deur uit moet". In zijn simpelheid slaat zoiets nergens op, maar ergens is het ook een waarheid als een koe.
pi_175532858
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:25 schreef Fripsel het volgende:

Zeker waar! Maar het omgekeerde is ook waar. De meeste mensen praten ook niet om naar het antwoord van de ander te luisteren, ze willen vaak bevestigd hebben dat ze het juiste doen.

We leren allemaal om te praten, maar niet om te communiceren. :)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')