Dat is inderdaad valide politieke visie. Ik heb het altijd als een stukje burgerplicht gezien om als vrijwilliger maatschappelijke doelen te ondersteunen en ik verbaasde me over de hoeveelheid regels waaraan moest worden voldaan om relatief kleine stukjes budget via subsidies te vullen.quote:Op woensdag 6 december 2017 13:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: dat zouden we zo min mogelijk moeten doen. Als een stichting geen maatschappelijke verankering kent, maar volledig staatsgefinancierd wordt (verstatelijking heet dat), wordt het ook steeds meer de vraag waar de stichting (of de maatschappelijke organisatie) haar bestaansrecht aan ontleent.
Ik heb eens een belangrijk punt van de SGP gepakt (het einde van het leven), en materieel gezien daar stoppen ze dit in;quote:Op woensdag 6 december 2017 05:51 schreef Inseler het volgende:
[..]
Dat is eindeloos natuurlijk. Maar hoeveel mensen zouden er werken voor bijvoorbeeld de SGP? En hoeveel vrijwilligers met eventuele specifieke kennis?
Grote partijen zijn veelal ook gemeentelijk vertegenwoordigd en hebben misschien daardoor ook makkelijker toegang tot plaatsspecifieke onderwerpen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En om dat een beetje tastbaar te maken
Publicaties
Dan krijg je publicaties direct gerelateerd aan het geweten, leven en de dood, etc.
Of je het allemaal moet geloven is een tweede, maar het geeft wel de indruk van de omvang. Je bent er zeker van dat er over is nagedacht, want die informatie wordt ook gedeeld (wat nog weleens ontbreekt bij andere partijen).
Maar ja hoe is dat om te rekenen naar productiviteit in de tweede kamer?
[ Bericht 2% gewijzigd door Het_Peenvarken op 06-12-2017 13:41:46 ]
Het is voor mij niet duidelijk waarom het gegeven dat veel fractieleden zich bezig houden met 1 specialisme ze daardoor gevoeliger zou maken voor de lobby? (Teveel branchedenken?)quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, mag wat mij betreft ook best wat geld bij. Maar goed, er wordt ook al een tijdje gewaarschuwd daarvoor:
https://www.trouw.nl/home(...)-ambtelijk~a4967574/
Dat stuk komt uit de jaren negentig maar deze riedel is nog tot en met dit jaar herhaald:
[..]
Volgens Wiegel/Rottenberg zijn juiste grote fracties en de overdaad aan medewerkers de reden dat lobbyisten vrij spel hebben.
In bepaalde mate denk ik dat de politiek daarin een spiegel is van de maatschappij met haar steeds verder gaande specialisatie in eigenlijk alle vakgebieden, wat door de groei van kennis trouwens waarschijnlijk min of meer onvermijdelijk is.quote:Als je politiek (of eigenlijk: de vertegenwoordiging) ziet als iets van "de grote lijnen" dan wil je juist niet te veel specialisten hebben. Van Kamerleden verwachten we steeds vaker dat het ambtenaren zijn. Mensen met veel dossierkennis en technische know-how. Het nadeel daarvan is wel dat er veel juridische/economische professionals in de Kamer zitten en relatief weinig "normale Nederlanders" of mensen met een niet-specialistische achtergrond. Mogen die geen politieke kaders stellen?
Kennis/informatie voor de politiek hoeft niet tot de politici zelf beperkt te blijven, als daar een transparant systeem voor wordt gebruikt waarin burger en media ook toegang hebben is draagvlak ook waarschijnlijker denk ik.quote:Op dinsdag 5 december 2017 09:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er is schroom bij de parlementariërs juist om zichzelf meer te geven. Ze vinden dat ze zelf maar harder moeten werken. Bang dat een voorstel voor meer poet verkeerd uitgelegd wordt door de kiezer.
Op lokaal niveau is het probleem urgenter, daar speelt weer dat raadsleden dusdanig weinig kaas hebben gegeten van hun taak en bevoegdheden dat ze soms niet eens weten dat ze extra geld vrij kunnen maken. Het gebeurt regelmatig dat een college flink bezuinigd op de raadsondersteuning op basis van "bezuinigingen moeten wij allemaal voelen" en de raad daar dan kritiekloos in mee gaat. Juridisch gezien is dat ook fout. Toch protesteert de raad zelden tot nooit.
Ik zou het toejuichen als partijen bij verkiezingen vooraf duidelijk zouden aangeven hoe zwaar zij tillen aan welk onderwerp, zou ook nuttig zijn voor de politiek zelf.quote:Op dinsdag 5 december 2017 10:47 schreef Odaiba het volgende:
Hoe kleiner de fracties hoe minimalistischer de thema's.
Dus al als je maar 2 leden in de kamer hebt dan ga je je niet in alle commissies storten, maar kies je er een paar die je het belangrijkst vind. Aangezien een kleine partij ook minder invloed heeft dan een grote, hoeven zij dus ook niet bij alles themas invloed uit te oefenen.
quote:Op woensdag 6 december 2017 13:35 schreef Het_Peenvarken het volgende:
[..]
Ik heb eens een belangrijk punt van de SGP gepakt (het einde van het leven), en materieel gezien daar stoppen ze dit in;
Jaarverslag Wetenschappelijk Instituut SGP
Jaarrekening Wetenschappelijk Instituut SGPIk zie een heleboel publicaties waarvoor ik moet betalen, dat verbaast me nogal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En om dat een beetje tastbaar te maken
Publicaties
Dan krijg je publicaties direct gerelateerd aan het geweten, leven en de dood, etc.
Of je het allemaal moet geloven is een tweede, maar het geeft wel de indruk van de omvang. Je bent er zeker van dat er over is nagedacht, want die informatie wordt ook gedeeld (wat nog weleens ontbreekt bij andere partijen).
Maar ja hoe is dat om te rekenen naar productiviteit in de tweede kamer?
Sowieso al die Nederlandse politici die een boek schrijven en het dan niet gratis (digitaal) beschikbaar stellen, onbegrijpelijk.
Gezien de zeer beperkte hoeveelheden die er over het algemeen van verkocht worden snap ik ze echt niet daarin.De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
Enige communicatie met de achterban (/het volk) lijkt me toch ook wel zinnig.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:58 schreef Ryon het volgende:
De productiviteit van een Kamerlid meten a.d.h.v resultaten of successen lijkt mij niet heel handig, aangezien een inactief Kamerlid uit een grote fractie met zeer geringe inspanning en activiteit toch tot een behoorlijk resultaat kan komen door op tijd te gaan stemmen.
Maar een Kamerlid heeft drie taken:
- het creëren van wetgeving
- het herverdelen van de algemene middelen
- het controleren van de regering
Een productief Kamerlid vertoont veel handelingen en activiteiten die met die drie taken te maken heeft. Neemt deel aan veel debatten, commissies, dient moties en initiatief-voorstellen in of maakt zich hard voor de geldstromen.
Een productief Kamerlid hoeft niet perse succesvol te zijn (denk aan Norbert Klein) maar verzet wel duidelijk veel parlementair werk. Productieve Kamerleden leveren over het algemeen meer successen en resultaten op dan Kamerleden die passief hun tijd uitzitten. Voor de achterban is het dus fijn als "hun" Kamerleden zich dus actief opstellen op hun beleidsterreinen.
Dat zijn de zogenaamde werkbezoeken. Kamerleden vinden die erg belangrijk, maar dat hoort niet ot het reguliere takenpakket. Juist door de werkbezoeken extra in te plannen komt een Kamerlid aan zijn grote aantal uren.quote:Op vrijdag 8 december 2017 21:42 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Enige communicatie met de achterban (/het volk) lijkt me toch ook wel zinnig.
Het is gebruikelijk dat gebruikers mee betalen aan de wetenschappelijke publicaties van de bureaus van de partijen als zij die willen lezen, daar wordt ook gewoon op begroot. Zoals je aan de jaarrekening kan zien heeft een bureau niet heel erg veel FTE en middelen tot haar beschikking. De boeken gratis weggeven loopt al snel in de papieren.quote:Op vrijdag 8 december 2017 21:40 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik zie een heleboel publicaties waarvoor ik moet betalen, dat verbaast me nogal.
Sowieso al die Nederlandse politici die een boek schrijven en het dan niet gratis (digitaal) beschikbaar stellen, onbegrijpelijk.
Gezien de zeer beperkte hoeveelheden die er over het algemeen van verkocht worden snap ik ze echt niet daarin.
De raad zou het bestuur (het college moeten controleren) en gaat ook over de begroting. Staatsrechtelijk gezien is het niet toegestaan als het college dicteert dat de raad het met minder middelen moet stellen. Het zal je nog verbazen hoe vaak dat in Nederland gebeurt. Helaas.quote:Op vrijdag 8 december 2017 21:24 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Kennis/informatie voor de politiek hoeft niet tot de politici zelf beperkt te blijven, als daar een transparant systeem voor wordt gebruikt waarin burger en media ook toegang hebben is draagvlak ook waarschijnlijker denk ik.
Lokaal zal het probleem van te weinig kennis idd nog veel groter zijn.
Ze proberen natuurlijk ook lokaal de burger populistisch tegemoet te komen.
Lokaal is het eigenlijk een nog een veel lastiger probleem, met zo'n partime functie kun je helemaal niet teveel van de politici verwachten.
Wat is daar juridisch fout aan?
Ja, dat is wat ingewikkeld en heeft te maken emt de rol die de politicus in moet nemen. Moet deze alleen de grote lijnen uitzetten (de kaders schetsen) en gespecialiseerde ambtenaren het werk laten doen? Of moet de politicus zelf tot in detail regelingen gaan opstellen? In dat laatste geval gaat een politicus zich vrijwel fulltime bezig houden met één dossier en heeft hij een kennisvoorsprong ten opzichte van andere Kamerleden. feitelijk wordt het hele dossier dan bepaald door een paar Kamerleden en niet door 150.quote:Het is voor mij niet duidelijk waarom het gegeven dat veel fractieleden zich bezig houden met 1 specialisme ze daardoor gevoeliger zou maken voor de lobby? (Teveel branchedenken?)
Ja die Baudet doet echt helemaal niks in de Kamer.quote:Op dinsdag 12 december 2017 16:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Behalve types als Thierry Baudet, die skipt gewoon alles - werkbezoeken en debatten - en gaat lekker op vakantie of een beetje hardlopen.
Wat heeft hij concreet gedaan dan in dat filmpje? In je eigen woorden graag, anders begrijp ik het waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 12 december 2017 17:23 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ja die Baudet doet echt helemaal niks in de Kamer.
https://twitter.com/fvdemocratie/status/940606449583116289
Ik weet dat ze op werkbezoeken gaan, maar dat ziet en merkt maar een heel klein gedeelte van het electoraat.quote:Op dinsdag 12 december 2017 16:07 schreef Ryon het volgende:
Dat zijn de zogenaamde werkbezoeken. Kamerleden vinden die erg belangrijk, maar dat hoort niet ot het reguliere takenpakket. Juist door de werkbezoeken extra in te plannen komt een Kamerlid aan zijn grote aantal uren.
Behalve types als Thierry Baudet, die skipt gewoon alles - werkbezoeken en debatten - en gaat lekker op vakantie of een beetje hardlopen.
Ik geloof je op je woord maar ik denk niet dat die publicaties in dit model een groot bereik zullen hebben.quote:Op dinsdag 12 december 2017 16:19 schreef Ryon het volgende:
Het is gebruikelijk dat gebruikers mee betalen aan de wetenschappelijke publicaties van de bureaus van de partijen als zij die willen lezen, daar wordt ook gewoon op begroot. Zoals je aan de jaarrekening kan zien heeft een bureau niet heel erg veel FTE en middelen tot haar beschikking. De boeken gratis weggeven loopt al snel in de papieren.
Voor politici kan de verkoop van hun boeken ook een goede graadmeter zijn van hun populariteit. Politici vragen ook zelden de hoofdprijs voor hun boek of pamflet. Als je zo veel mogelijk mensen wil bereiken dan werkt een open brief (zoals die van Mark Rutte tijdens de verkiezingen) in een krant of een dagblad beter.
Kijk, weer wat geleerd, dank u.quote:De raad zou het bestuur (het college moeten controleren) en gaat ook over de begroting. Staatsrechtelijk gezien is het niet toegestaan als het college dicteert dat de raad het met minder middelen moet stellen. Het zal je nog verbazen hoe vaak dat in Nederland gebeurt. Helaas.
Helemaal waar, als je daadwerkelijk op zoek gaat is er al behoorlijk wat transparantie in de politiek.quote:Eerlijk gezegd staat internet vol met databases waar kennis in te vinden is over politiek & beleid. Bijna alles wat in opdracht onderzocht wordt voor de overheid komt vrij beschikbaar of kan eventueel via de WOB opgevraagd worden. Dat Unilever haar onderzoek niet vrijelijk beschikbaar stelt (in zoverre dat relevant is) kan ook niet verwacht worden.
Ah ok, bedankt voor de uitleg.quote:Ja, dat is wat ingewikkeld en heeft te maken emt de rol die de politicus in moet nemen. Moet deze alleen de grote lijnen uitzetten (de kaders schetsen) en gespecialiseerde ambtenaren het werk laten doen? Of moet de politicus zelf tot in detail regelingen gaan opstellen? In dat laatste geval gaat een politicus zich vrijwel fulltime bezig houden met één dossier en heeft hij een kennisvoorsprong ten opzichte van andere Kamerleden. feitelijk wordt het hele dossier dan bepaald door een paar Kamerleden en niet door 150.
In het laatste geval wordt een Kamerlid interessanter voor lobbyisten. KLM vindt het bijvoorbeeld prima dat er een regeling komt die het aantal vliegbewegingen zal verminderen op bepaalde plekken en tijden (wens van de Kamer) maar gaat vervolgens wel lobbyen dat hun vliegtuigen mogen blijven vliegen. Bij 150 Kamerleden lobbyen werkt niet, maar als er slechts één specialist er volledig over gaat (van één of twee regeringspartijen) dan is dat wel de moeite waard om met die persoon een band op te gaan bouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |