abonnement Unibet Coolblue
pi_175491671
tl;dr: Ik wil eigenlijk gerustgesteld worden en niet over een poosje en topic moeten openen met 'help mijn schuur is afgefikt'. Of doe ik het helemaal fout?

Ik ben mijn schuur aan het verbouwen, en ben boven de werktafel een aantal (8 stuks) wandcontactdozen aan het maken. Deze Berker S1 stopcontacten zijn doorgelust aan elkaar, door middel van een 2.5mm2 nuldraad, 2.5mm2 aardedraad en een 1.5mm2 schakeldraad.

De reden hiervoor is dat alle stopcontacten schakelbaar zijn door middel van een schakelaar welke buiten het bereik van kinderhandjes zit. Ik wil namelijk niet dat 4pp3l Junior eventueel een apparaat op de werkbank aan kan zitten, zoals een afkortzaag.

De schakelaar zit met 1.5mm2 schakeldraad aangesloten op het eerste stopcontact. De afstand van deze draad is max 2 meter ofzo, de stopcontacten zijn onderling verbonden met max 20 cm gok ik.

Ik wou geen 'bruine' fasedraad van 2.5mm2 gebruiken, aangezien het schakelbare stopcontacten zijn. Als er iemand later ooit een stuk gaat verbouwen, dan weet ie niet wat er nou schakelbaar is en wat niet. Achteraf gezien twijfel ik of ik dit zo had moeten doen.

De schakeldraden welke ik heb gebruikt voor het doorlussen zijn zo te vervangen, maar de draad van 2 meter tussen 'eerste' stopcontact en schakelaar is denk ik niet mogelijk. Het geheel loopt natuurlijk door PVC buizen.

Ik had achterhaald dat zo'n schakeldraad wel 16A moet kunnen hebben, maar dat het eigenlijk alleen gebruikt wordt verlichting en dat je voor wandcontactdozen 2.5mm2 moet gebruiken.

Doe ik iets gigantisch stom?
pi_175491794
Schakel gewoon met 2,5 mm2 bruin. Da's veiliger dan met 1,5 mm2 zwart. In principe is een bruine (fase) "gevaarlijker" dan een zwarte, dus eigenlijk is de kleur bruin beter qua risicosignalering.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175491916
Zolang jij geen 16A gaat schakelen ermee komt dat goed. Dus niet ALLES aan en dan met je lichtschakelaar aan uit zetten.

1,5mm2 beperkt je nu in je mogelijkheden en je bent onveilig bezig gezien het wel 16A afgezekerd is in de meterkast. Je gaat dus eventueel belasting die toegestaan is voor 2,5mm2 door een te dunne draad proberen en dat geeft brandgevaar.

Oja en je trekt zich zwart eruit en knoopt er dan bruin aan vast en trekt die er tegelijkertijd in.
Laat die handjes wapperen!
pi_175492166
De schakelaar die je gebruikt om te schakelen kan waarschijnlijk ook maar maximaal 10A hebben.
Voor een stopcontactje in de woonkamer was 1.5mm2 als schakeldraad geen probleem geweest. Maar om bijvoorbeeld een afkortzaag langdurig op 2000 watt te gebruiken is het misschien wat minder verstandig. De beste oplossing is in mijn ogen een werkschakelaar om de boel mee uit te schakelen en een 2.5mm2 schakeldraad. Overigens is de situatie nu niet heel gevaarlijk hoor. Als je in de NEN kijkt wat een 1.5mm2 draad door buis aan vermogen kan hebben zit je er nu met 16A nog onder.
pi_175492645
Installatiedraad 2,5 mm² bestaat ook gewoon in zwart.
pi_175492714
https://www.installatieva(...)6a-rood-geel-vcf01ge

Zoiets gebruiken als 16A hoofdschakelaar i.p.v. een standaard 10A schakelaar.
pi_175492815
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 17:19 schreef faston het volgende:
De schakelaar die je gebruikt om te schakelen kan waarschijnlijk ook maar maximaal 10A hebben.
Voor een stopcontactje in de woonkamer was 1.5mm2 als schakeldraad geen probleem geweest. Maar om bijvoorbeeld een afkortzaag langdurig op 2000 watt te gebruiken is het misschien wat minder verstandig. De beste oplossing is in mijn ogen een werkschakelaar om de boel mee uit te schakelen en een 2.5mm2 schakeldraad.
Helemaal mee eens.
pi_175500174
Inderdaad een werkschakelaar plaatsen en van daaruit met 2,5mm2 naar de contactdozen. Bij voorkeur zwart als geschakelde fase, maar aangezien dat wat lastiger te verkrijgen is voor doe het zelver en je waarschijnlijk geen zin hebt om voor zo'n stukje meteen een doos van 100 meter te bestellen, volstaat bruin ook uitstekend. Eventueel op de uiteinden met zwart gelabeld.
pi_175500309
Hoeveel amp kan die schakelaar aan van je?
pi_175500325
Hang er een degelijk relais tussen kom op bespaar daar niet op.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 06:30:22 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175501971
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 17:19 schreef faston het volgende:
De schakelaar die je gebruikt om te schakelen kan waarschijnlijk ook maar maximaal 10A hebben.
Voor een stopcontactje in de woonkamer was 1.5mm2 als schakeldraad geen probleem geweest. Maar om bijvoorbeeld een afkortzaag langdurig op 2000 watt te gebruiken is het misschien wat minder verstandig. De beste oplossing is in mijn ogen een werkschakelaar om de boel mee uit te schakelen en een 2.5mm2 schakeldraad. Overigens is de situatie nu niet heel gevaarlijk hoor. Als je in de NEN kijkt wat een 1.5mm2 draad door buis aan vermogen kan hebben zit je er nu met 16A nog onder.
Precies dat :), ik sluit mij volledig bij dit advies aan.

Eventueel zou ts het geheel door een magneetschakelaar/relais kunnen laten schakelen. Die zijn ontworpen voor hogere stromen ;)
pi_175508740
Eea nagekeken, en de schakelaar is een Berker schakelaar welke 10 Amper aankan... Dus hier ligt de bottleneck dus. En alles is natuurlijk al netjes inbouw, dus een werkschakelaar er zomaar bovenop zetten ziet er niet uit..

Kan ik opzoek naar een Berker Inbouwschakelaar element welke wel 16A aankan? Of kan ik me die zoektocht besparen?

Dit zou trouwens alleen voor toekomstbestendigheid, maar afkortzaag bijvoorbeeld is 1500W (en hoe lang loopt die nou eenmaal) en andere apparaten komen ook niet boven de 1500W uit gok ik zo.

Edit: gevonden! kan dit? is 16A ?
http://www.hager.nl/produ(...)ars/303212/96023.htm

[ Bericht 22% gewijzigd door 4pp3l op 05-12-2017 15:28:54 ]
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 18:45:41 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175512012
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 15:09 schreef 4pp3l het volgende:
Edit: gevonden! kan dit? is 16A ?
http://www.hager.nl/produ(...)ars/303212/96023.htm
Dat zou prima moeten kunnen; als ik de technische details er bij pak.



Let wel op, dit is een dubbelpolige schakelaar waarbij je de fase en de nul tegelijk schakelt.
Ik weet niet in hoeverre dit aansluit bij je huidige bedrading.
pi_175521354
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Let wel op, dit is een dubbelpolige schakelaar waarbij je de fase en de nul tegelijk schakelt.
Ik weet niet in hoeverre dit aansluit bij je huidige bedrading.
En daar heb je weer een punt, dat sluit dus niet goed aan :-( En dit kan ik ook niet netjes oplossen, omdat ik dan met teveel draad door een pvc-buis ga.. Mijn verdere zoektocht laat geen enkelpollige inbouw schakelaar zien van 16A.

Kan ik niet alleen de fase aansluiten op een dubbelpollige schakelaar (en hem dus als enkelpollig gebruiken), maar dan heb ik wel het voordeel dat ie 16A aankan?

Drie opties imho:
- niks doen, schakelaar met max 10A dus, en gewoon niet meer verbruiken dan 2000 watt ofzo
- schakelaar vervangen door dubbelpollig en als enkelpollige schakelaar aansluiten (als dat kan?)
- schakelaar vervangen als dubbelpollig en dan ook als dubbelpollige schakelaar aansluiten, maar met 5 draden (fase, schakeldraad voor fase, schakeldraad voor nul, nul, aarde) door een bestaande 16mm buis. (past dit uberhaupt?)

En nu?
pi_175521982
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:37 schreef 4pp3l het volgende:

Kan ik niet alleen de fase aansluiten op een dubbelpollige schakelaar (en hem dus als enkelpollig gebruiken), maar dan heb ik wel het voordeel dat ie 16A aankan?

Dat kan ja
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175526338
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat kan ja
Of die schakelaar dan nog 16 A aankan?
pi_175527879
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 12:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of die schakelaar dan nog 16 A aankan?
Ik ben geen expert enzo, maar is het niet zo dat zo'n schakelaar berekend is op de stroom die door de fase loopt? Het is niet zo dat het over de nul en de fase verdeeld zit ofzo (toch?)
pi_175527896
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 14:05 schreef 4pp3l het volgende:

[..]

Ik ben geen expert enzo, maar is het niet zo dat zo'n schakelaar berekend is op de stroom die door de fase loopt? Het is niet zo dat het over de nul en de fase verdeeld zit ofzo (toch?)
Ik denk dat de nul eerder verbranden doet, tenminste die welke ik loshalen moest was het altijd de nul die verbrand was.
pi_175531282
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 14:05 schreef 4pp3l het volgende:
Ik ben geen expert enzo, maar is het niet zo dat zo'n schakelaar berekend is op de stroom die door de fase loopt? Het is niet zo dat het over de nul en de fase verdeeld zit ofzo (toch?)
Bij enkelfasige belasting, is de stroom door de nul gelijk aan die door de fase. Bij 3 fasen, is door vectorieel optellen, de absolute waarde van de stroom door de nul, bijna altijd lager dan de som van de 3 fasen; kan zelfs nul A door de nul lopen als de 3 fasen gelijk worden belast (zucht).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175531724
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 16:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij enkelfasige belasting, is de stroom door de nul gelijk aan die door de fase. Bij 3 fasen, is door vectorieel optellen, de absolute waarde van de stroom door de nul, bijna altijd lager dan de som van de 3 fasen; kan zelfs nul A door de nul lopen als de 3 fasen gelijk worden belast (zucht).
Juist. En ik heb 'gewoon' enkelfasige belasting, en dus zou die 2-polige schakelaar als ie 16A berekend is, met alleen de fase aangesloten, ook gewoon berekend moeten zijn op 16A en zou het niet uit moeten maken qua belasting of de nul nou wel of niet aangesloten is.

Dan heb ik gewoon een wat duurdere schakelaar, maar kan ik wel mooi mijn inbouwgedoe blijven gebruiken, maar is ie wel geschikt voor 16A mocht ik ook ooit een afkortzaag met meer dan 2000W aan willen sluiten. *O*

(toch?)
pi_175531863
En hoeveel watt gebruikt je afzuiging dan of stofzuiger?
  Moderator woensdag 6 december 2017 @ 19:29:17 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175533903
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 17:15 schreef 4pp3l het volgende:

[..]

Juist. En ik heb 'gewoon' enkelfasige belasting, en dus zou die 2-polige schakelaar als ie 16A berekend is, met alleen de fase aangesloten, ook gewoon berekend moeten zijn op 16A en zou het niet uit moeten maken qua belasting of de nul nou wel of niet aangesloten is.

Dan heb ik gewoon een wat duurdere schakelaar, maar kan ik wel mooi mijn inbouwgedoe blijven gebruiken, maar is ie wel geschikt voor 16A mocht ik ook ooit een afkortzaag met meer dan 2000W aan willen sluiten. *O*

(toch?)
Het enigste nadeel is dat het indicatielampje op je schakelaar niet werkt; en dat je apparatuur niet helemaal 100% spanningsloos schakelt; je schakelt namelijk alleen de fase :)
pi_175534574
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het enigste nadeel is dat het indicatielampje op je schakelaar niet werkt; en dat je apparatuur niet helemaal 100% spanningsloos schakelt; je schakelt namelijk alleen de fase :)
Als hij toch plus en nul erheen brengt maar alleen de fase schakelen doet brand dat lampje toch wel toch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')