FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / BTW als cateraar van voedsel en alcohol
Perquisitezondag 3 december 2017 @ 22:27
Hoi allemaal,

Ik heb een korte vraag over het BTW tarief dat ik moet rekenen als cateraar (ZZP).

Mensen kunnen mij inhuren voor een diner waarbij ik kook voor een gezelschap en passende wijnen bij de gangen schenk.

Wat moet ik dan op mijn factuur zetten? Ik neem aan dat ik niet zomaar per persoon 50 euro kan rekenen en daarover 6% BTW kan vragen. Want ik schenk ook alcohol, waarover 21% BTW wordt gevraagd. Maar over een maaltijd kan ik 6% BTW vragen.

Moet ik dan over een deel 6% BTW en over een deel 21% BTW vragen? En hoe bepaal ik dat? Mag ik dat zelf weten? Mag ik bijvoorbeeld 30 euro vragen voor het eten en 15 euro voor de drank? En dan daarover de passende tarieven vragen?

Na de diners kunnen gasten namelijk doordrinken en het komt voor dat de ene gast meer drinkt dan de andere. Dus ik wil gewoon een vast bedrag per persoon vragen, en als mensen een keer wat meer drinken, dan neem ik dat voor lief.

Bedankt!
#ANONIEMzondag 3 december 2017 @ 22:29
Je weet toch wat je inkoopt, en dus weer verkocht hebt?

Over bijvoorbeeld de wijn die aan het eind van de avond geschonken is reken je dan een redelijke prijs waar je 21% over berekend.

Zo moeilijk lijkt het me allemaal niet.
Perquisitezondag 3 december 2017 @ 22:32
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:29 schreef Embraer89 het volgende:
Je weet toch wat je inkoopt, en dus weer verkocht hebt?

Over bijvoorbeeld de wijn die aan het eind van de avond geschonken is reken je dan een redelijke prijs waar je 21% over berekend.

Zo moeilijk lijkt het me allemaal niet.
Ik bedoel of ik van te voren met een klant een vast bedrag zou mogen afspreken, ongeacht of ik meer inkoop of niet. Stel ik spreek 20 euro per persoon af en denk dat mensen 4 glazen drinken. Vervolgens drinken zij 8 glazen. Dan gaat mijn voorraad dus sneller op, maar word ik niet meer betaald.

Even los van of dat een goed idee is, kan dat?
Rolfieozondag 3 december 2017 @ 22:35
Hier heb je toch van tevoren even over nagedacht?

Maar anders je boekhouder even bellen.... of maandag de belastingdienst?
#ANONIEMzondag 3 december 2017 @ 22:35
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:32 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ik bedoel of ik van te voren met een klant een vast bedrag zou mogen afspreken, ongeacht of ik meer inkoop of niet. Stel ik spreek 20 euro per persoon af en denk dat mensen 4 glazen drinken. Vervolgens drinken zij 8 glazen. Dan gaat mijn voorraad dus sneller op, maar word ik niet meer betaald.

Even los van of dat een goed idee is, kan dat?
Dat snap ik, maar je rekent dus na het feestje uit wat de drank/spijs verhouding is, en over dat bepaal je dan het belastingtarief.

Is dus wel een beetje natte vingerwerk, maar in principe zul je het ook zo op de factuur moeten verantwoorden, of je moet overal de 21% over berekenen.

Dus je moet gewoon een beetje een gemiddelde nemen, zoals je zelf al zegt in de laatste alinea.
Perquisitezondag 3 december 2017 @ 22:37
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:35 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar je rekent dus na het feestje uit wat de drank/spijs verhouding is, en over dat bepaal je dan het belastingtarief.

Is dus wel een beetje natte vingerwerk, maar in principe zul je het ook zo op de factuur moeten verantwoorden, of je moet overal de 21% over berekenen.

Dus je moet gewoon een beetje een gemiddelde nemen, zoals je zelf al zegt in de laatste alinea.
Oke, ik mag dus een gemiddelde nemen. Bedankt!
#ANONIEMzondag 3 december 2017 @ 22:37
quote:
Een bekend fenomeen vormen de all-in arrangementen waarbij ook het gebruik van 21% producten inbegrepen is. Gasten kunnen bijvoorbeeld onbeperkt alcoholische dranken genieten voor een van te voren vastgestelde prijs. Sommige ondernemers vragen een marginale vergoeding voor dit extraatje ten einde BTW voordeel te genieten. Voorbeeld: all you can eat en drink arrangement (niet alcoholische dranken) voor ¤20,00 per persoon. Voor een aanvullend alcoholhoudend arrangement wordt ‘slechts’ ¤3,00 gevraagd. Theoretisch zou dan alleen 21% BTW afgedragen te moeten worden over deze ¤3,00. Hier gaat de fiscus veelal niet mee akkoord met alle risico’s van dien. Het advies is om van te voren het arrangement aan de fiscus voor te leggen en een mengtarief overeen te komen. Dit voorkomt vervelende discussies achteraf.
Dit is trouwens ook wel een interessant stukje, misschien toch maar even de belastingdienst bellen.
Jordy-Bzondag 3 december 2017 @ 22:38
quote:
All-in arrangementen
Een bekend fenomeen vormen de all-in arrangementen waarbij ook het gebruik van 21% producten inbegrepen is. Gasten kunnen bijvoorbeeld onbeperkt alcoholische dranken genieten voor een van te voren vastgestelde prijs. Sommige ondernemers vragen een marginale vergoeding voor dit extraatje ten einde BTW voordeel te genieten. Voorbeeld: all you can eat en drink arrangement (niet alcoholische dranken) voor ¤20,00 per persoon. Voor een aanvullend alcoholhoudend arrangement wordt ‘slechts’ ¤3,00 gevraagd. Theoretisch zou dan alleen 21% BTW afgedragen te moeten worden over deze ¤3,00. Hier gaat de fiscus veelal niet mee akkoord met alle risico’s van dien. Het advies is om van te voren het arrangement aan de fiscus voor te leggen en een mengtarief overeen te komen. Dit voorkomt vervelende discussies achteraf.
van https://www.bedandbreakfastnieuws.nl/btw-in-de-horeca

Oh, GMTA
Perquisitezondag 3 december 2017 @ 22:46
Dat was precies wat ik zocht. Bedankt allebei. Nu nog erachter komen welk mengtarief of welke verhoudingen ik mag toepassen.
Perquisitezondag 3 december 2017 @ 22:51
quote:
In de horeca is zowel het lage tarief van 6% in de omzetbelasting van toepassing als het hoge tarief van 19% bij alcoholische dranken. U kunt voordeel behalen door het aanbieden van arrangementen tegen één vaste prijs. In de wet op de omzetbelasting geldt dat bij meerdere diensten in één pakket, moet worden beoordeeld welke dienst doorslaggevend is. Indien u een arrangement aanbiedt, waarbij uw klant voor een vaste prijs onbeperkt kan eten en drinken, is fiscaal van belang welke dienst doorslaggevend is. Dit wordt niet wiskundig berekend aan de hand van de inkoopprijzen, maar de maatstaf is hoe de klant dit ervaart. Uw klant zal normaal gesproken de meeste waarde hechten aan het eten en minder aan de alcoholische dranken. U kunt daardoor over de gehele vaste prijs het verlaagde tarief toepassen, ook al worden alcoholische dranken verkocht binnen het arrangement. Een voorbeeld is een barbecue met onbeperkt drinken. De volledige prijs zou dan tegen het verlaagde tarief van 6 procent belast kunnen worden. Er zijn dus mogelijkheden om het hoge omzetbelastingtarief om te zetten in het verlaagde tarief.
Ik vind ook dit nu. Maar dit artikel komt uit 2011.

Bron: http://www.taxwiseadvocat(...)-door-arrangementen/
terrorsjaakzondag 3 december 2017 @ 22:53
Op de bon van de supermarkt heb je gewoon BTW laag 6% ¤x en BTW hoog 21% ¤x gescheiden
#ANONIEMzondag 3 december 2017 @ 23:00
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:53 schreef terrorsjaak het volgende:
Op de bon van de supermarkt heb je gewoon BTW laag 6% ¤x en BTW hoog 21% ¤x gescheiden
Ja, maar je doet geen all-in boodschappen voor 50 euro, is het wel?
Jordy-Bzondag 3 december 2017 @ 23:01
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:51 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ik vind ook dit nu. Maar dit artikel komt uit 2011.

Bron: http://www.taxwiseadvocat(...)-door-arrangementen/
Ik denk dat je het beste gewoon even contact kan opnemen met de fiscus over of er al iets standaards is afgesproken.
RingBewonermaandag 4 december 2017 @ 00:00
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 22:32 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ik bedoel of ik van te voren met een klant een vast bedrag zou mogen afspreken, ongeacht of ik meer inkoop of niet. Stel ik spreek 20 euro per persoon af en denk dat mensen 4 glazen drinken. Vervolgens drinken zij 8 glazen. Dan gaat mijn voorraad dus sneller op, maar word ik niet meer betaald.

Even los van of dat een goed idee is, kan dat?
Gast.
Speekselkliermaandag 4 december 2017 @ 15:44
Als de verhouding particulier en bedrijfsmatig gelijk is aan de verhouding drank en eten:

Reken een vaste incl. btw prijs
hoog tarief BTW voor de ondernemers,
laag tarief voor de particulieren

Iedereen blij, jij op een avond de juiste verhouding en de ondernemer een klein mazzetje.
YoshiBignosemaandag 4 december 2017 @ 21:20
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 15:44 schreef Speekselklier het volgende:
Als de verhouding particulier en bedrijfsmatig gelijk is aan de verhouding drank en eten:

Reken een vaste incl. btw prijs
hoog tarief BTW voor de ondernemers,
laag tarief voor de particulieren

Iedereen blij, jij op een avond de juiste verhouding en de ondernemer een klein mazzetje.
Zo werkt het dus niet hé :') Ongeacht of de klant particulier of ondernemer is hanteer je gewoon de juiste btw tarieven. Dus splitsen waar mogelijk. Maar er zijn zoveel regeltjes dat het bijna onmogelijk is om niet af en toe een foutje te maken. Als ZZP'er gaat het veelal om niet al te schokkende bedragen dus de Belastingdienst zal er echt niet zo moeilijk over doen.

Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat als je op locatie kookt, het wel echt gaat om het bereiden van het eten. Bij een kookcursus moet je wel weer 21% rekenen. Frisdranken zijn 6%, alcoholische dranken 21%. Maar mixdranken dus ook 21%. Je kan ze beter een losse cola en een losse rum verkopen, dan heb je nog een deel 6% :') (zorg dat het totaal even duur als als de drankjes los opgeteld). Kraanwater en spa zijn 6%, zeewater, onthard water of ijsklontjes zijn weer 21%. Good luck :P