Hangt van de wanghoogte van de winterband af natuurlijk.quote:Op zondag 3 december 2017 15:07 schreef jatochneetoch het volgende:
Je kilometer teller zou alleen nog meer helemaal correct zijn.
Dit, sowieso zul je op 18 inch velgen lagere wangen hebben, dus het verschil is minimaal.quote:Op zondag 3 december 2017 15:11 schreef vannelle het volgende:
[..]
Hangt van de wanghoogte van de winterband af natuurlijk.
Als de omloop hetzelfde is zal er op de snelheidsmeter geen verschil zijn.
Ik zou de winterwielen alleen laten balanceren, auto uitlijnen is niet nodig want er varandert met het monteren van andere wielen helemaal niks aan de afstelling van het onderstel.
Aha, dat balanceren is gelukkig niet zo duur.quote:Op zondag 3 december 2017 15:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De wielen balanceer je, uitlijnen doe je bij de auto zelf. Zolang de velgen die je koopt met banden goed zijn gebalanceerd hoef je ze dus alleen te wisselen.
Ik snap 'm, binnenkort dus even langs de bandenboer.quote:Op zondag 3 december 2017 15:11 schreef vannelle het volgende:
[..]
Hangt van de wanghoogte van de winterband af natuurlijk.
Als de omloop hetzelfde is zal er op de snelheidsmeter geen verschil zijn.
Ik zou de winterwielen alleen laten balanceren, auto uitlijnen is niet nodig want er varandert met het monteren van andere wielen helemaal niks aan de afstelling van het onderstel.
Dat zal wel goed gaan, het is een Insignia op satansap.quote:Op zondag 3 december 2017 15:23 schreef Makrolon het volgende:
Als je een beetje snelle auto hebt heb je kans dat 16 inch niet om de remklauwen/schijven past.
Nee inderdaad. Maar koop je een 'kant en klare' set op marktplaats bijv.? Dus velgen met banden al gemonteerd. Of heb je velgen gekocht en moeten daar nog nieuwe banden op? In dat laatste geval zul je uiteraard de banden moeten laten monteren en balanceren.quote:Op zondag 3 december 2017 15:39 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Aha, dat balanceren is gelukkig niet zo duur.
Heb ik over getwijfeld, maar die banden presteren in de zomer niet optimaal, en in de winter ook niet. Bovendien zijn de wintersloffen verplicht naar wintersport.quote:Op zondag 3 december 2017 15:41 schreef CarltonBanks het volgende:
Of je investeert bij de eerst volgende keer dat je banden vervangen moeten worden gewoon in goede all season banden, in Nederland heb je echt geen winterbanden nodig voor die 4 dagen per jaar dat het sneeuwt. (en ja ik weet dat je remweg is korter onder de 7 graden). Een beetje normaal rijden en je snelheid aanpassen is meer dan voldoende.
quote:Op zondag 3 december 2017 15:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Nee inderdaad. Maar koop je een 'kant en klare' set op marktplaats bijv.? Dus velgen met banden al gemonteerd. Of heb je velgen gekocht en moeten daar nog nieuwe banden op? In dat laatste geval zul je uiteraard de banden moeten laten monteren en balanceren.
Ik mag aannemen dat als je ze zo koopt dat ze al gebalanceerd zijn. Dan is het dus het dus gewon wieltjes wisselen en goan!quote:Op zondag 3 december 2017 15:47 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Yup, zo'n setje. Ik neem aan dat ik deze ook moet balanceren?
¤75quote:Op zondag 3 december 2017 15:39 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
Aha, dat balanceren is gelukkig niet zo duur.
Staan op die banden het teken van het sneeuwvlokje?quote:Op zondag 3 december 2017 15:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Er zijn inmiddels ook allseason banden die gewoon legaal als winterband gebruikt mogen worden. Ik heb sinds vorige winter Michelin CrossClimate banden, maar nog niet echt in de sneeuw gereden. Tot nu toe zeer tevreden over.
Inderdaad, M+S en de 3PMSF sneeuwvlok markering. Mocht je echt veel in de sneeuw rijden zou ik alsnog winterbanden nemen hoor. Ik heb ook nog een set Michelin Alpin liggen, mocht ik het echt nodig vinden, maar denk dat ik ook de wintersport wel op de CrossClimate aandurf.quote:Op zondag 3 december 2017 16:45 schreef oldford het volgende:
[..]
Staan op die banden het teken van het sneeuwvlokje?
Want de Duitse regels worden strenger. Alleen M+S is niet meer genoeg.
Damn, wat is dat prijzig . Zie het ook bij de kwikfit staan. Zoveel werk is het toch niet?quote:
tja, ik betaalde laatst voor een oliewissel ¤140. Personeel, pand, btw, verzekeringen ga zo maar door.quote:Op zondag 3 december 2017 18:15 schreef Imbolosa het volgende:
[..]
Damn, wat is dat prijzig . Zie het ook bij de kwikfit staan. Zoveel werk is het toch niet?
Dat moet je ook gewoon lekker zelf doen als het even kan.quote:Op zondag 3 december 2017 18:26 schreef halfway het volgende:
[..]
tja, ik betaalde laatst voor een oliewissel ¤140. Personeel, pand, btw, verzekeringen ga zo maar door.
Nee eigen auto's ik heb echter geen zin in dat soort onzin.quote:Op zondag 3 december 2017 18:31 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Dat moet je ook gewoon lekker zelf doen als het even kan.
Tenzij je een leasebak hebt natuurlijk.
Mja, half uurtje werk, kun je voor die resterende 100 euro uit eten.quote:Op zondag 3 december 2017 18:35 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee eigen auto's ik heb echter geen zin in dat soort onzin.
Echt het slechtste advies wat ik ooit gehoord heb (niet enkel van jou). Een band nemen die het zowel in de zomer net niet isquote:Op zondag 3 december 2017 15:41 schreef CarltonBanks het volgende:
Of je investeert bij de eerst volgende keer dat je banden vervangen moeten worden gewoon in goede all season banden, in Nederland heb je echt geen winterbanden nodig voor die 4 dagen per jaar dat het sneeuwt. (en ja ik weet dat je remweg is korter onder de 7 graden). Een beetje normaal rijden en je snelheid aanpassen is meer dan voldoende.
Weet je zeker dat dat balanceren was en niet uitlijnen? Want dat is wat uitlijnen doorgaans kost.quote:
75 is wel prijzig. Ik betaal 60 voor monteren en balanceren van 4 banden, incl. nieuwe ventielen.quote:Op zondag 3 december 2017 18:15 schreef Imbolosa het volgende:
[..]
Damn, wat is dat prijzig . Zie het ook bij de kwikfit staan. Zoveel werk is het toch niet?
Nee was iets van ¤18,50 per band.quote:Op zondag 3 december 2017 18:36 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dat balanceren was en niet uitlijnen? Want dat is wat uitlijnen doorgaans kost.
Kun je dat onderbouwen? Zelf veel ervaring mee?quote:Op zondag 3 december 2017 18:36 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Echt het slechtste advies wat ik ooit gehoord heb (niet enkel van jou). Een band nemen die het zowel in de zomer net niet is
Wij rijden niet allemaal op een tractor.quote:Op zondag 3 december 2017 18:48 schreef jatochneetoch het volgende:
Wat een discussie, geeft een tientje meer uit voor symmetrische banden en je hoeft niet meer te balanceren
Daar valt weinig aan te onderbouwen, en voor de rest doe je het zelf al. Het is het net niet in de zomer, en net niet in de winter.quote:Op zondag 3 december 2017 18:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Kun je dat onderbouwen? Zelf veel ervaring mee?
Ik had eerst ook altijd winter- en zomerbanden. Sinds vorige winter heb ik Michelin CrossClimates, welke zeer goed uit de test komen. Tuurlijk, ietsje minder dan een echte winterband op sneeuw. Maar hoe vaak kom je dat nog tegen in NL? Ik vind het tot nu toe een zeer goede band en ben er heel erg tevreden over. Tijdens de winter maanden gewoon goed grip (zonder sneeuw op de weg) en tijdens de zomer ook. Ze slijten ook niet absurd snel.
Verder heb je genoeg mensen die dan wel een winter- en zomerset kopen van B-merk banden. Daar heb ik juist wel slechte ervaringen mee, kun je beter in een goede allseason kopen naar mijn mening. En ja, daar heb je natuurlijk ook slechte van, dus check eerst de tests.
Maar techniek kan toch beter worden? De CrossClimate komt er erg goed uit, geloof dat hij alleen op ijs achterblijft op een winterband. Daarbij hebben we in NL bijna geen winterse omstandigheden meer, dus leek me leuk om eens een allseason (al noemt Michelin het allweather) te proberen. Gelukkig kon ik er ook vrij goedkoop aan komen. Maar nogmaals, ze bevallen heel goed. Zeker in de zomer is het echt een goede band, dus daar valt het 'compromis' al niet meer op. In de winter werkt hij ook goed, met zowel regen als kou. Sneeuw dus nog niet zelf geprobeerd. Hier lijkt het wel goed te gaan. Met wintersport kun je er dus ook wel mee uit te voeten, maar inderdaad, winterbanden zelf zullen dan beter zijn. Maar voor dat weekje in het jaar zullen ze prima voldoen.quote:Op maandag 4 december 2017 08:36 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Daar valt weinig aan te onderbouwen, en voor de rest doe je het zelf al. Het is het net niet in de zomer, en net niet in de winter.
Koop gewoon 2 setjes velgen en 2 setjes banden, wissel ze zelf en rijd het hele jaar op de beste keus banden.
Over B-keuze banden ga ik niet in discussie. Ik vind over het algemeen B-keus acceptabel, zeker in de zomer. Veel B-keus is gewoon hetzelfde als A-keus met een ander labeltje. Maar dat is niet eenduidig een antwoord op te geven en ik raad aan om af te gaan op de mening van de experts (bv de garagist).
Minerva is dan ook geen B-keus maar C-keus (als dat het al is).quote:Op maandag 4 december 2017 12:15 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar techniek kan toch beter worden? De CrossClimate komt er erg goed uit, geloof dat hij alleen op ijs achterblijft op een winterband. Daarbij hebben we in NL bijna geen winterse omstandigheden meer, dus leek me leuk om eens een allseason (al noemt Michelin het allweather) te proberen. Gelukkig kon ik er ook vrij goedkoop aan komen. Maar nogmaals, ze bevallen heel goed. Zeker in de zomer is het echt een goede band, dus daar valt het 'compromis' al niet meer op. In de winter werkt hij ook goed, met zowel regen als kou. Sneeuw dus nog niet zelf geprobeerd. Hier lijkt het wel goed te gaan. Met wintersport kun je er dus ook wel mee uit te voeten, maar inderdaad, winterbanden zelf zullen dan beter zijn. Maar voor dat weekje in het jaar zullen ze prima voldoen.
Ik heb inderdaad bandentests gelezen en daaruit mijn keuze destijds gemaakt. Daarvoor kocht ik ook gewoon A-merk banden, zowel winter als zomer. Ik rijd al zo een 12 jaar 125.000 tot 150.000km per jaar voor m'n werk, van de Poolcirkel tot Napels, van Litouwen tot Ierland, winter of zomer, etc. Qua banden vanalles onder m'n bus gehad. Dus mijn mening over B-merk banden komt wel ergens vandaan. Heb 1x onder mijn privé auto Minerva banden gehad, omdat die set nog op de velgen zat die ik kocht. Met een beetje nattigheid was alle grip weg, meteen vervangen die banden. En nu met m'n werkbus merk ik het ook weer, de B-merk winterbanden werken gewoon slechter, daar hoef je geen expert of garagist (vraag me af of die veel verstand heeft van verschillende banden, aangezien ze meestal alleen verkopen) voor te zijn.
Ja ok dan classificeer jij dat alweer iets anders dan ik Ik vind dat allemaal wel A-merk en dan de Landsails enzo noem ik dan B-merk.quote:Op maandag 4 december 2017 13:22 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Minerva is dan ook geen B-keus maar C-keus (als dat het al is).
Bij A keus denk ik aan:
Bridgestone - Dunlop - Pirelli - Michelin - Continental
En B keus:
Falken - Hankook - Kleber - Kumho - Toyo - Vredestein
En dan zijn B keus prima bandjes hoor
Ah dan hebben we inderdaad een spraakverwarring, was ik al bang vanquote:Op maandag 4 december 2017 14:11 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja ok dan classificeer jij dat alweer iets anders dan ik Ik vind dat allemaal wel A-merk en dan de Landsails enzo noem ik dan B-merk.
Dat zeker! B/C zou ik gewoon laten staan en goede merkbanden nemen. Dat is iig mijn ervaring. Ik wil eigenlijk nog naar de Noordkaap rijden in de winter, en dan komen er uiteraard wel goede winterbanden onder. Maar dan wil ik ook meteen een 4x4.. Maar eens kijken of dat lukt deze winterquote:Op maandag 4 december 2017 14:31 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ah dan hebben we inderdaad een spraakverwarring, was ik al bang van
Maar dan zijn we het wel eens, jouw B keus = mijn C keus = flut banden. Dan kan je beter allweather van een fatsoenlijk merk nemen.
En dan rij je in de zomer met inferieure bandenquote:Op zondag 3 december 2017 15:41 schreef CarltonBanks het volgende:
Of je investeert bij de eerst volgende keer dat je banden vervangen moeten worden gewoon in goede all season banden, in Nederland heb je echt geen winterbanden nodig voor die 4 dagen per jaar dat het sneeuwt. (en ja ik weet dat je remweg is korter onder de 7 graden). Een beetje normaal rijden en je snelheid aanpassen is meer dan voldoende.
Ik zie op het "staande" wiel al wel een loodje op de velg zitten dus er ís aandacht aan besteed.quote:Op zondag 3 december 2017 15:47 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Yup, zo'n setje. Ik neem aan dat ik deze ook moet balanceren?
Op veel gebieden hele kleine verschillen inderdaad. Maar bij slijtage springen ze er weer positief uit. Die Goodyears komen er goed uit, zat ik destijds ook mee te twijfelen. Maar kon een goede deal krijgen voor de CrossClimates, dus uiteindelijk voor die gegaan en zoals ik al zei: erg tevreden over.quote:Op maandag 4 december 2017 23:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er zijn slechts enkele allseasons die ik wel zou willen.
Uit tests blijkt ook gewoon dat de verschillen niet zo heel erg groot meer zijn bij een goede allseason.
1,5-3 meter bij 100kmh op droog
Zelfde verschillen op nat
http://www.tyrereviews.co(...)Season-Tyre-Test.htm
Dat zijn verschillen die ook wel tussen verschillende zomerbanden bestaan.
Gewoon een A-merk rijden, en het is wel prima. Wegblijven van Chinese crap.
Zelf heb ik wel zomer en winterbanden. Ook verschillende maten.
Niet alle maten zijn er inderdaad. Gelukkig mijne wel 😄quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ze maken die crossclimates niet in de maat voor mijn achtervelgen
vertel, wat voor brede sloffen heb je erachter op zitten?quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ze maken die crossclimates niet in de maat voor mijn achtervelgen
245/45 17.quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:54 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
vertel, wat voor brede sloffen heb je erachter op zitten?
Wel hoor: http://www.michelin.nl/banden/michelin-crossclimateplus#slquote:
Euw, de laatste keer dat ik bij de profile was waren ze niet leverbaar. Goeie prijs ook zeg, de teringquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |