abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 december 2017 @ 16:01:53 #26
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_175509540
Ik ben tegen een vuurwerk verbod. Het ligt eraan hoe je met vuurwerk omgaat.
Hoe meer je gaat verbieden des te meer weerstand dat oplevert.
Aan het typen...
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 20:36:43 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175514535
Vuurwerkshows kunnen niet. Zijn niet gebied pyrotechnici voor. Meer pyrotechnici opleiden lukt niet, omdat je een bepaald aantal shows per jaar moet doen om je papiertje te behouden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 december 2017 @ 20:39:15 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175514624
Ik mis de "Ja maar in bepaalde wijken of stadscentra" optie..
  donderdag 7 december 2017 @ 16:37:59 #29
357641 Vulcanic
Zeer weinig is zeker
pi_175553744
Tegen.

Veel slachtoffers zijn toe te schrijven aan (nu al) illegaal vuurwerk. Het vuurwerk in Nederland is licht in vergelijking met vuurwerk uit het buitenland. Zo bevat ons knalvuurwerk alleen maar buskruit, veel minder snel brandend dan het zogenaamde flitspoeder. Flitspoeder (of flashkruit) zit in alle buitenlandse knallers en ook in alle knallers van de "big five", de vijf grootste overtredingen qua illegaal vuurwerk. Terwijl in Nederland maximaal 2,5 gram buskruit in een knaller zit, bevatten de knallers uit de big five vaak meer dan 20 gram flitspoeder.

Zelfs het rapport van veiligheid.nl onderschrijft dit. Veruit de meeste ernstige verwondingen komen door illegaal vuurwerk:
quote:
Het percentage slachtoffers dat werd opgenomen na een ongeval met illegaal vuurwerk is 43 procent, tegenover 10 procent opnames bij legaal vuurwerk.
Daar zit nog niet eens in verwerkt dat veel mensen zich zullen schamen dat ze een ongeval opgelopen hebben met illegaal vuurwerk en dit dus zullen verzwijgen, of ditzelfde doen voor juridische/verzekernings redenen. Vermoedelijk ligt dit percentage dus nog hoger.

Als laatste gaat het geen oplossing bieden om het legale vuurwerk te verbieden. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat dit de overlast waarschijnlijk alleen maar gaat vergroten. Zo zegt een rapport van de stichting Crisislab het volgende:
quote:
Er is zelfs een reële kans dat een vuurwerkverbod tot burgerlijke ongehoorzaamheid en een toename in de handel van illegaal vuurwerk zal leiden.
Een rapport van het NJR laat precies hetzelfde beeld zien, getuige de quote:
quote:
En wat jongeren gaan doen als er wel zo’n vuurwerkverbod komt? De grootste groep van 31% geeft aan dan op een andere manier aan vuurwerk te komen en het toch af te steken.
Het resultaat van een verbod zal dus precies tegenovergesteld zijn. Er zal meer illegaal vuurwerk afgestoken worden, wat zal zorgen voor meer zwaargewonden, want legaal vuurwerk is zeer zelden de veroorzakers van de zwaarste categorie verwondingen.

Het legale vuurwerk is zelfs veiliger dan ooit. Niet alleen dient er een CE-keurmerk op al het vuurwerk te zitten dat u dit jaar koopt, ook vindt er een onafhankelijke controle plaats door instanties, die daar speciaal voor zijn. Dit is allemaal de laatste jaren ingevoerd en de verwachting is dan ook dat het aantal slachtoffers door legaal vuurwerk zal (blijven) dalen.

Natuurlijk moet er alles op alles gesteld worden om aan aantal gewonden naar beneden te bregen. Initiatieven zoals die van de vuurwerkbranche (het uitbannen van babypijlen) en die van de verschillende gemeentes (aanwijzen van vuurwervrije zones rond gevoelige gebieden) zullen daar in positieve zin aan bijdragen. Daarnaast zullen de vuurwerkbrillen meer gepromoot moeten worden, zodat we de kans op oogletsel drastisch zullen kunnen verlagen.

“Oplossingen”
Een centrale show is het meest genoemde alternatief voor het afsteken van vuurwerk. Dit is helaas geen goede oplossing. Er zijn een aantal grote problemen mee, waar men maar al te graag de ogen voor sluit:
• Wie gaat het (over een langere termijn) betalen?
• Hoe gaan we de grote groepen (dronken) mensen in goede banen leiden?
• Hoe komen we aan genoeg mensen die schietpapieren hebben en hoe zorgen we dat de kennis van deze mensen op pijl blijft?
• Hoe gaan we zorgen dat alles op een veilige manier verloopt met het vuurwerk? Het dienen heel veel shows te worden en dat is niet te controleren voor de overheid. Nederland kent namelijk meer dan 300 gemeentes.

De tweede “oplossing” is het verkorten van de verkooptijd. Dit zal vooral organisatorische problemen geven bij de vuurwerkwinkels. De overlast van deze twee dagen is niet zo groot als we dat vergelijken met de overlast die mensen al maanden vooraf ervaren. Drie dagen is al een korte periode om het vuurwerk te verkopen, terwijl ondertussen aan veel regels voldaan moet worden. Ten opzichte van andere landen (België: hele jaar vuurwerk te koop, Duitsland: vuurwerk gewoon te koop in de supermarkt) is het duidelijk dat deze winkels al heel veel moeite moeten doen om alles veilig te laten gebeuren. Het verkorten van de verkooptijd zal daar vooral een negatief effect op hebben.

De derde “oplossing” is het aanduiden van speciale afsteekplekken; plekken waar het wel toegestaan is om vuurwerk af te steken. Dit is om meerdere redenen een slecht idee:

• Veel mensen met vuurwerk op een kleine plek zal leiden tot onveilige situaties.
• Mensen moeten zich mogelijk met de auto vervoeren naar deze plek, omdat vuurwerk over het algemeen redelijk zwaar is en dus zal dat ook leiden tot veel (parkeer)overlast en mensen die onder invloed van alcohol moeten rijden
• Mensen kunnen oudjaar niet meer thuis vieren als ze vuurwerk af willen steken, daar dit dan niet meer toegestaan is.
Zeer weinig is zeker, maar alles is mogelijk.
pi_175580842
Je kan het draaien en keren zoveel je weet maar the bottemline is natuurlijk dat mensen eens per jaar met hun dronken kop met gevaarlijk spul gaan spelen. Accepteren we wel of niet jaarlijks vele gewonden met blijvende schade en zelfs enkele doden voor een volksfeest? De een zal het wel accepteren de ander niet.

Persoonlijk hoeft het voor mij niet. Ik heb de keus om binnen te blijven of in het bos te gaan kamperen. Veel meer keus is er niet zolang het afsteken niet wordt beperkt tot een pleintje per woonwijk of zo iets.

En dan hebben we het nog niet eens over huisdieren die gewoon een klote periode hebben rond die tijd.

Je mag auto rijden met drie biertjes op maar na een half krat bier met een glas champagne er boven op mag je wel met explosieven spelen. #inconsequent.
pi_175756971
Goed stuk hierboven. Ik vind een verbod onzinnig. Zo worden we steeds meer een land dat al zijn originaliteit kwijt geraakt vanwege allerlei "het is niet meer van deze tijd" kul argumenten door een kleine groep klagers terwijl echte zaken die aan de kaak dienen te worden gesteld en afgerekend niet aan bod komen voor allerlei redenen.
  Moderator zaterdag 16 december 2017 @ 07:51:09 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175757039
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 16:37 schreef Vulcanic het volgende:

Het resultaat van een verbod zal dus precies tegenovergesteld zijn. Er zal meer illegaal vuurwerk afgestoken worden, wat zal zorgen voor meer zwaargewonden, want legaal vuurwerk is zeer zelden de veroorzakers van de zwaarste categorie verwondingen.
"Als ik dan toch al illegaal bezig ben pak ik wel nitraten ipv astronauten."
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:18:01 #33
370352 I
Eye for an I
pi_182693452
Hoe denken we hier inmiddels over?

Ik ben op zich wel voorstander van een verbod, maar ben me ook bewust van de consequenties die hierboven ook al genoemd worden. Denk dus eerder dat het aanbod beperkter moet worden, en niet zozeer gepromoot.

Promoot dan juist vuurwerkshows, en laat zien dat zoiets stukken mooier en veiliger is. En daarnaast ook bakken geld bespaart. Voor je eigen portemonnee, maar ook voor de gemeente, die de puinhoop achteraf weer moet opruimen, repareren, en tijdens die hele periode meer blauw op straat moet inzetten om o.a. vandalisme tegen te gaan.

Het allergrootste probleem ligt nog wel bij de illegale import van de zwaardere vuurwerksoorten.
pi_182698115
De kosten met vuurwerkshows zijn juist veel hoger. Alleen al het aantal extra vuurwerkshows dat je per jaar moet doen om al die extra pyrotechnici met oudjaar het in het hele land te mogen laten afsteken kost klauwen met geld. Om dan van de crowdcontrolkosten nog maar te zwijgen.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:32:22 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182698154
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 17:18 schreef I. het volgende:
Hoe denken we hier inmiddels over?

Ik ben nog steeds tegen een vuurwerkverbod.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_182698196
Ze mogen het van mij verbieden. Spul is tegenwoordig toch al peperduur. Het ontmoedigingsbeleid is al in werking volgens mij.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:40:16 #37
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182698369
De meeste ongelukken ontstaan doordat mensen onder invloed zijn.. Daar moet je dus een paar nuchtere notoire stokertjes uit het halt traject neerzetten achter een lintje die je voorziet van wat mooi vuurwerk..

Dan kan de rest van de mensen gewoon hun kinderen even wakker maken om 12u en hun grondfontijntjes voor het raam afsteken..
pi_182698396
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 08:34 schreef 8777 het volgende:
Goed idee inderdaad, scheelt een hoop ellende.
Voetbal ook verbieden? Alcohol verbieden?
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:46:33 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182698503
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:41 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Voetbal ook verbieden? Alcohol verbieden?
Autorijden en roken ook maar ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_182698974
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Autorijden en roken ook maar ^O^
Ja laten we alles verbieden!
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:24:18 #41
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_182699441
Ja verbied die zooi maar w.m.b. maar puur omdat ik het zat ben dat de schuurtjes hier bomvol liggen en ze ongeveer 2-3 maanden (dus nu al :r ) vrijwel elke avond al aan het knallen zijn.

Alsof ik in de gaza woon :')

Zou iedereen het gewoon lekker bij de dag zelf houden zou ik het ook prima vinden, maar nu is het gewoon bijna het hele jaar geknal
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:37:15 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182699836
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 21:24 schreef Jimbo het volgende:
Ja verbied die zooi maar w.m.b. maar puur omdat ik het zat ben dat de schuurtjes hier bomvol liggen en ze ongeveer 2-3 maanden (dus nu al :r ) vrijwel elke avond al aan het knallen zijn.
Al twintig keer gezegd hier, maar die schuurtjes liggen niet vol met legaal vuurwerk.


quote:
Alsof ik in de gaza woon :')

Pleit je nu ook voor een verbod op shoarmazaken die zich vlak bij elkaar hebben gevestigd? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:42:46 #43
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_182701701
Geen vuurwerkverbod, al zou ik bepaalde soorten vuurwerk gewoon wel wat meer willen bannen: de pure knallers. Geef mij maar siervuurwerk :s) Maar als we vuurwerkverbod gaan doen is dat weer een verdere betutteling van de samenleving. Een vinger minder hoort er gewoon bij :7
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_182702465
Tegen een vuurwerkverbod.

Nu ik zelf 29 ben begrijp ik veel beter de mate van overlast. Als puber was ik een enorme vuurwerkfanaat, inmiddels heb ik er helemaal niets meer mee en schrik ik in de maand december ook van die enorme bommen die soms midden in de nacht nog afgaan. Maar meer in het algemeen gezien word ik enorm geïrriteerd door die enorme hoeveelheid verboden, restricties, accijnzen, belastingen, wijzende vingertjes.

Het blijft natuurlijk een feit dat de overlast in 9/10 gevallen afkomstig is van vuurwerk dat al illegaal is. Een rotje of fluitpijltje of grondbloem heeft niemand last van. Als je daar al last van hebt, die ene dag per jaar, dan is Nederland überhaupt niet het juiste land om te wonen.

Ik pleit dus voor strengere controle en zwaardere straffen op het bezit, handel en afsteken van illegaal vuurwerk.
  Moderator woensdag 24 oktober 2018 @ 08:07:10 #45
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_182706712
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 21:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Al twintig keer gezegd hier, maar die schuurtjes liggen niet vol met legaal vuurwerk.

[..]

Pleit je nu ook voor een verbod op shoarmazaken die zich vlak bij elkaar hebben gevestigd? :P
Oh legaal is het zeker niet wat hier ligt _O-

Maar ja, ik zou ook alle shoarma zaken willen verbieden als die zulke pleuris herrie zouden maken. Gaat mij puur om de overlast hier die niet normaal lang duurt in aanloop naar O&N. Ik wil gewoon rustig op de bank zitten in oktober en me niet elke x de ramen staan te trillen en ik me de pleuris schrik omdat het lijkt of er een bom afgaat naast me
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_182708648
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 08:07 schreef Jimbo het volgende:

[..]

Oh legaal is het zeker niet wat hier ligt _O-

Maar ja, ik zou ook alle shoarma zaken willen verbieden als die zulke pleuris herrie zouden maken. Gaat mij puur om de overlast hier die niet normaal lang duurt in aanloop naar O&N. Ik wil gewoon rustig op de bank zitten in oktober en me niet elke x de ramen staan te trillen en ik me de pleuris schrik omdat het lijkt of er een bom afgaat naast me
Dan moet je lekker in een hutje op de hei gaan wonen of emigreren. :W
  Moderator woensdag 24 oktober 2018 @ 10:31:00 #47
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_182708691
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:28 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Dan moet je lekker in een hutje op de hei gaan wonen of emigreren. :W
Dus jij vind het normaal dat je 3 maanden lang pleurisherrie hebt elke avond?
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_182709320
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 21:24 schreef Jimbo het volgende:
Ja verbied die zooi maar w.m.b. maar puur omdat ik het zat ben dat de schuurtjes hier bomvol liggen en ze ongeveer 2-3 maanden (dus nu al :r ) vrijwel elke avond al aan het knallen zijn.
Maar het is al verboden. Nog meer verbieden dat al verboden is?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_182709395
Als het al verboden zou worden, zou je dat alleen met de jaarwisseling zelf merken, niet in die 3 maanden ervoor. Dat blijft toch wel doorgaan. Misschien zelfs nog meer iets gespreid over het jaar.
pi_182711753
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 10:31 schreef Jimbo het volgende:

[..]

Dus jij vind het normaal dat je 3 maanden lang pleurisherrie hebt elke avond?
Ik heb het hele jaar last van jouw gejank.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')