abonnement Unibet Coolblue
pi_175464230
Recent is er bij ons op het bedrijf een “vacature” ingevuld zonder een sollicitatieprocedure. Laten we de functie even voorman noemen. Ik werk in een productiebedrijf met een 5-ploegensysteem. Een van de voormannen is in functie terug getreden. Deze functie is zonder sollicitatieprocedure opgevuld. Nu heeft het management de beoogde opvolger gevraagd of deze interesse had en deze kandidaat heeft uiteindelijk toegezegd.

Nu is het zo dat alle operators een gelijkwaardig diploma hebben en er op papier dus niet 1 persoon een voordeel zou hebben. Omdat er nog een paar collega’s zijn die deze functie ook wel zagen zitten is er wat rumoer ontstaan omtrent het invullen van de functie. Het management geeft aan dat zij intern echter niemand geschikt achten voor deze functie, buiten de kandidaat. Tijdens de laatste OR-vergadering zijn er ook vragen gesteld omtrent het ontbreken van een sollicitatieprocedure. In het verslag staat te lezen dat, in mij eigen woorden, het management nét binnen de lijntjes heeft gekleurd.
We zijn nu met een aantal personen wat aan het googlen geweest maar een uitsluitend antwoord vinden we niet echt.

Maar is een bedrijf nu verplicht om een interne vacature uit te zetten in dit geval?

Ps. ik heb geen interesse voor deze functie, voor mij is het de ¤400 bruto extra per maand niet waard. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor diverse collega’s met ambitie vrij frustrerend is.
Daarnaast stinkt het hele zaakje omdat het geheel ook niet intern is gepubliceerd waar dat normaal gesproken altijd wél gebeurd.
  zondag 3 december 2017 @ 07:28:21 #2
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175464239
Maar zo'n interne vacature is dan toch ook een beetje een wassen neus als ze vooraf al weten wie ze willen hebben voor de functie?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175464243
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 07:28 schreef Sylver_ het volgende:
Maar zo'n interne vacature is dan toch ook een beetje een wassen neus als ze vooraf al weten wie ze willen hebben voor de functie?
Dat klopt ook maar geldt dat dan niet voor de meeste interne vacatures?
Op deze manier heeft niemand zijn ambities officieel kunnen maken.
  zondag 3 december 2017 @ 07:52:55 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_175464276
Waarom verplicht? Als er een goed persoon beschikbaar is, zou het toch enorm bureaucratisch zijn om een intern vacatureproces op te zetten? En wat als alleen die persoon de functie wil en de rest niet, moet je dan ook een interne vacature openstellen om het ‘verplicht’ is?

Wellicht dat het bij de overheid zo moet, maar bij een regulier bedrijf niet.
pi_175464277
Als er niets in een aansluitende CAO of handboek staat, mag het management toch zelf wel bepalen wie ze op welke functie willen hebben?

Waar komt het idee vandaan dat iedereen daar een 'gelijke' kans ik moet krijgen.
pi_175464322
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 07:53 schreef BadderAapje het volgende:
Waar komt het idee vandaan dat iedereen daar een 'gelijke' kans ik moet krijgen.
In de CAO staat hierover niets noemenswaardigs vermeld. Waar het idee vandaan komt durf ik niet te zeggen. Er zijn een aantal collega’s, waarvan 1 voormalig OR-lid, die de procedure nogal vreemd vinden.

Nou kun je er als bedrijf voor kiezen om het zo op te lossen. Ik kan wel een inschatting maken van de reacties op dit forum, maar voor de onderlinge verstandhouding binnen de ploegen is het verre van bevorderlijk. Collega’s met ambitie weten zo indirect waar ze aan toe zijn.
  zondag 3 december 2017 @ 08:07:53 #7
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175464326
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 07:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dat klopt ook maar geldt dat dan niet voor de meeste interne vacatures?
Op deze manier heeft niemand zijn ambities officieel kunnen maken.
Het lijkt mij dat je een interne vacature plaatst als je nog geen geschikte kandidaat op het oog hebt.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175464362
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Collega’s met ambitie weten zo indirect waar ze aan toe zijn.
Dat is voor henzelf toch ook het beste? Management acht hen niet capabel, duidelijk. Of dat terecht is of niet is niet eens relevant. Willen ze meer zullen ze dat elders moeten zoeken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_175464363
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:07 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je een interne vacature plaatst als je nog geen geschikte kandidaat op het oog hebt.
In mijn optiek zijn er 3 collega’s die beter geschikt waren. Maar ik zit niet in het management dus wellicht zie ik iets wat het management niet ziet. De opvolger is een persoon met een hele vlotte babbel en kan zich goed mengen in het management. Ik kan me wel voorstellen waarom hij gekozen is maar dat zal niet vanwege zijn capaciteiten zijn.
pi_175464380
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:15 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is voor henzelf toch ook het beste? Management acht hen niet capabel, duidelijk. Of dat terecht is of niet is niet eens relevant. Willen ze meer zullen ze dat elders moeten zoeken.
Zwart op wit geen speld tussen te krijgen. En ik geloof dat ik op fok niet naar users hoef te zoeken met een beetje compassie. Maar in een omgeving waar mensen metbeen Vapro C diploma moeilijk binnen zijn te halen is het in het belang van het bedrijf dat de werknemers toch gemotiveerd naar hun werk komen.
Dat het de meeste managers aan hun ballen zal jeuken weet ik ook wel.
Maar op deze manier wordt het ook niet gestimuleerd om jezelf te verbeteren tov de huidige situatie.
  zondag 3 december 2017 @ 08:24:51 #11
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175464391
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Zwart op wit geen speld tussen te krijgen. En ik geloof dat ik op fok niet naar users hoef te zoeken met een beetje compassie. Maar in een omgeving waar mensen metbeen Vapro C diploma moeilijk binnen zijn te halen is het in het belang van het bedrijf dat de werknemers toch gemotiveerd naar hun werk komen.
Dat het de meeste managers aan hun ballen zal jeuken weet ik ook wel.
Maar op deze manier wordt het ook niet gestimuleerd om jezelf te verbeteren tov de huidige situatie.
Je plaatst dit toch in WGR? Als je op zoek bent naar compassie kan je 'm beter plaatsen in R&P denk ik.

Je vraagt of een interne vacature verplicht is, dat lijkt me niet en dat lijkt mij ook niet zo zinvol.

Ik snap best dat het voor je collega's rot is en ze zich wellicht gepasseerd voelen, maar een interne vacature had het niet anders gemaakt in dit geval.

[ Bericht 12% gewijzigd door Sylver_ op 03-12-2017 08:31:11 ]
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175464408
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:24 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Je plaatst dit toch in WGR? Als je op zoek bent naar compassie kan je 'm beter plaatsen in R&P denk ik.
Afijn, wat dat aangaat post ik het ook niet hier voor de eventuele compassie en ging ik er zelf wellicht wat te diep op in.
pi_175464413
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

In mijn optiek zijn er 3 collega’s die beter geschikt waren.
Gouden tip voor je: laat die drie collega's lekker stennis schoppen, en houd je er verder buiten. Tenzij je natuurlijk bij deze werkgever geen carrière wilt maken.
  zondag 3 december 2017 @ 08:35:48 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_175464430
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 07:53 schreef BadderAapje het volgende:
Als er niets in een aansluitende CAO of handboek staat, mag het management toch zelf wel bepalen wie ze op welke functie willen hebben?

Waar komt het idee vandaan dat iedereen daar een 'gelijke' kans ik moet krijgen.
Dit dus. Het is een bedrijf, geen democratie.

En dan nog zijn de mensen die nu X hebben gekozen ook de mensen die uit X Y Z persoon X hadden gekozen.
Dum de dum
pi_175464823
In onze CAO staat dat er met voorkeur voor vrouwen gekozen moet worden, mag dat wel?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 3 december 2017 @ 09:27:51 #16
408813 crew  trein2000
pi_175464913
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 09:22 schreef halfway het volgende:
In onze CAO staat dat er met voorkeur voor vrouwen gekozen moet worden, mag dat wel?
Als er staat “bij gelijke geschiktheid” anders is het discriminatie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_175465015
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 09:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als er staat “bij gelijke geschiktheid” anders is het discriminatie.
Dan is het net zo goed discriminatie.

Discriminatie wat is de betekenis & definitie. Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen. Bij deze bepaalde groep mensen wordt onderscheid gemaakt op basis van bepaalde zeer uiteenlopende kenmerken zoals ras, afkomst, geaardheid, sekse of religie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 3 december 2017 @ 09:58:30 #18
408813 crew  trein2000
pi_175465229
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 09:36 schreef halfway het volgende:

[..]

Dan is het net zo goed discriminatie.

Discriminatie wat is de betekenis & definitie. Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen. Bij deze bepaalde groep mensen wordt onderscheid gemaakt op basis van bepaalde zeer uiteenlopende kenmerken zoals ras, afkomst, geaardheid, sekse of religie.
De taalkundige betekenis van een woord is niet altijd gelijk aan de juridische.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_175465432
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

In mijn optiek zijn er 3 collega’s die beter geschikt waren. Maar ik zit niet in het management dus wellicht zie ik iets wat het management niet ziet. De opvolger is een persoon met een hele vlotte babbel en kan zich goed mengen in het management. Ik kan me wel voorstellen waarom hij gekozen is maar dat zal niet vanwege zijn capaciteiten zijn.
De capaciteiten die je opnoemt lijken me juist enorme pluspunten voor iemand die een groep mensen aan moet sturen en daarnaast waarschijnlijk regelmatig in overleg is met het management.

En wat had een interne sollicitatie toegevoegd? Waarschijnlijk waren de "collega's" (uhuh) niet eens uitgenodigd voor een gesprek en het alsnog deze man geworden.

Dan hadden we nu waarschijnlijk een topic gehad over dat dat een schijnsollicitatie was en men vooraf de uitkomst al wist
pi_175465595
Dus je collega's hadden liever een hele sollicitatieprocedure doorlopen terwijl het bij het management al van tevoren bekend was wie het ging worden? Pure tijdverspilling lijkt me.
  zondag 3 december 2017 @ 10:49:24 #21
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_175465873
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

In de CAO staat hierover niets noemenswaardigs vermeld. Waar het idee vandaan komt durf ik niet te zeggen. Er zijn een aantal collega’s, waarvan 1 voormalig OR-lid, die de procedure nogal vreemd vinden.

Nou kun je er als bedrijf voor kiezen om het zo op te lossen. Ik kan wel een inschatting maken van de reacties op dit forum, maar voor de onderlinge verstandhouding binnen de ploegen is het verre van bevorderlijk. Collega’s met ambitie weten zo indirect waar ze aan toe zijn.
Ja, dat die ander duidelijk meer geschikt werd geacht. Misschien kunnen zij er hun voordeel mee doen. Ook een wat vlottere babbel etc. Misschien komen zij dan ook nog eens in aanmerking. En anders weten ze dat het bij dat bedrijf niet gaat lukken.
  zondag 3 december 2017 @ 10:52:27 #22
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175465908
Als je verticaal niet kan groeien moet je horizontaal groeien. Dus hoppen naar een andere baan met meer verantwoordelijkheid en meer salaris.
pi_175465948
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 10:19 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

De capaciteiten die je opnoemt lijken me juist enorme pluspunten voor iemand die een groep mensen aan moet sturen en daarnaast waarschijnlijk regelmatig in overleg is met het management.

En wat had een interne sollicitatie toegevoegd? Waarschijnlijk waren de "collega's" (uhuh) niet eens uitgenodigd voor een gesprek en het alsnog deze man geworden.

Dan hadden we nu waarschijnlijk een topic gehad over dat dat een schijnsollicitatie was en men vooraf de uitkomst al wist
Insinuatie gebaseerd op lucht.

We weten toch allemaal hoe het werkt.

Maar fok kennende was een topictitel met een summiere OP al genoeg geweest om tot dit soort reacties te komen.
Spijt als haren op mijn hoofd dat ik het hier weer geprobeerd heb.

Ik log naar weer uit :W
  zondag 3 december 2017 @ 10:56:04 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175465953
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 08:15 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is voor henzelf toch ook het beste? Management acht hen niet capabel, duidelijk. Of dat terecht is of niet is niet eens relevant. Willen ze meer zullen ze dat elders moeten zoeken.
De manier om goede mensen weg te jagen idd ^O^
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175466054
Nee dat zijn ze niet verplicht als het niet in bv een cao staat.

[ Bericht 56% gewijzigd door Nizno op 03-12-2017 11:26:41 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')