abonnement Unibet Coolblue
pi_175448856

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet


En verder!

<O) :W
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175448873
Nou, inb4 de rellen dan maar.
pi_175448902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:01 schreef Pinzon het volgende:
Nou, inb4 de rellen dan maar.
Inb4 nutteloze haat
wooblabalurg
pi_175448907
Mensen, je privilege niet vergeten hé..

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175448912
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
Mensen, je privilege niet vergeten hé..

[ afbeelding ]
Niet weer dat onzinbericht :')
pi_175448930
Voertuigencontrole bij binnenkomst Dokkum

DOKKUM - Alle auto's die zaterdag Dokkum binnen kwamen werden volledig gecontroleerd. De controleposten bij de toegangswegen rondom het centrum waren bemand met ME'ers.

Van de voertuigen werden ook de kofferbakken gecontroleerd. Inmiddels zijn ook al twee personen aangehouden in Dokkum.

Waldnet
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 2 december 2017 @ 14:04:39 #7
408813 crew  trein2000
pi_175448938
Pegida is onderweg.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_175448964
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.

Ik woon waar mijn cultuur al sinds het begin der mensen leidend is en ben daar een voortzetting van. Ik ben een Fries op de Friese grond. Deal with it, I dont care.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 2 december 2017 @ 14:06:19 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175448970
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef Pinzon het volgende:

[..]

Niet weer dat onzinbericht :')
Mag de waarheid niet naar buiten gebracht worden? De echte racisten zitten in het anti-kamp.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 2 december 2017 @ 14:06:31 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175448971
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:04 schreef trein2000 het volgende:
Pegida is onderweg.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron?
pi_175448974
DOKKUM - In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie informatie heeft dat behalve tegenstanders van Zwarte Piet van de Stichting Nederland Wordt Beter, ook andere groepen zich zaterdag zullen melden in de Friese stad.

https://www.telegraaf.nl/(...)or-pro-en-antipieten
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 2 december 2017 @ 14:07:33 #13
408813 crew  trein2000
pi_175448986
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_175449005
haha iedereen van het plein af *O*

ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 13:40:37 Politie stuurt iedereen van het plein af nu. Iedereen 'zonder doel' moet weg. https://t.co/9vvzCAFJSv reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175449010
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 december 2017 13:53 schreef Baconbus het volgende:

Wat moet dat een schok worden als je uiteindelijk met de rest van de wereld te maken krijgt.
Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...
  zaterdag 2 december 2017 @ 14:09:09 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
  zaterdag 2 december 2017 @ 14:10:22 #18
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_175449041
Ok

[ Bericht 100% gewijzigd door butz0rs op 02-12-2017 14:10:34 ]
pi_175449046
ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22 Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. We hadden net zo goed op een weiland kunnen staan." … https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175449061
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:10 schreef StaceySinger het volgende:
ZanderLamme twitterde op zaterdag 02-12-2017 om 14:09:22 Demonstranten die al op het plein staan, balen dat iedere bezoeker wordt weggehaald. ,,We zijn nu wel geïsoleerd. W… https://t.co/GYRqfsPOz3 reageer retweet
Lekker voor ze. Zielig ongedierte.
pi_175449063
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:06 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Denk maar dat je beter bent, ik weet wel beter. Jij straalt namelijk één en al frustratie geboren in je ongeworteld zijn uit.

Ik woon waar mijn cultuur al sinds het begin der mensen leidend is en ben daar een voortzetting van. Ik ben een Fries op de Friese grond. Deal with it, I dont care.
Ik denk niet dat ik beter ben en ontleen mijn identiteit inderdaad niet aan waar ik toevallig ter aarde ben gekomen.

Vind het alleen zo sneu dat het lijkt alsof dat alles is wat je kent. Resulteert namelijk in een vrij kleine belevingswereld en ik gun je het hele universum.
wooblabalurg
pi_175449070
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:03 schreef bedachtzaam het volgende:
Mensen, je privilege niet vergeten hé..

[ afbeelding ]
_O-
  zaterdag 2 december 2017 @ 14:11:36 #23
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_175449071
Dat is alles? 20 zwarten en 30 whitey helpers?
  zaterdag 2 december 2017 @ 14:12:14 #24
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_175449088
#blackliesmatter
pi_175449089
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 14:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik denk dat ik als Fries meer met de rest van de wereld te maken heb gehad dan het gros van de Fokkers...
Dat zou ik zeker niet uitsluiten. Is ook niet iets wat alleen voor niet-Friezen zou gelden.
wooblabalurg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')