abonnement Unibet Coolblue
pi_175443336
quote:
Onderzoeksraad: Verbied knallers en vuurpijlen
Er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport dat morgen naar buiten komt, bevestigen ingewijden vanavond al aan deze krant.

Edwin van der Aa 30-11-17, 19:53 Laatste update: 20:15
654
De Raad noemt volgens de bronnen meerdere argumenten om een ban mee te onderbouwen en constateert dat er momenteel te hoge risico's zijn voor de veiligheid in de nacht van oud en nieuw.

De vraag is wat de politieke gevolgen zijn van de aanbevelingen, want vooralsnog wil een Kamermeerderheid, ook in de nieuwe samenstelling, niet aan een landelijk vuurwerkverbod. Eerdere voorstellen daarvoor kregen in het parlement alleen steun van GroenLinks (vanwege het milieu), de Partij voor de Dieren (vanwege de dieren) en 50Plus (vanwege de angst die leeft onder ouderen).

Probleem
Eerder deze week publiceerde RTL Nieuws al de conclusies van het rapport. De OVV noemt de jaarwisseling volgens de omroep 'het gevaarlijkste moment van het jaar'. Vooral vuurwerk is een probleem. Volgens de onderzoeksraad zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat.

Ook zou er veel kritiek zijn op de controle van vuurwerk. Veel partijen in de Tweede Kamer hebben wel aangegeven daar werk van te willen maken. De laatste jaren organiseren veel gemeenten ook grote vuurwerkshows om de burger een alternatief te bieden voor het zelf afsteken.

Eerder dit jaar pleitte de Nationale politie nog voor een verbod op gevaarlijk knalvuurwerk en de oogartsen spreken zich al jaren uit voor een ban, gezien de ernstige verwondingen die vele tientallen mensen jaarlijks oplopen.
https://www.ad.nl/politie(...)vuurpijlen~a8d1e779/

[ Bericht 6% gewijzigd door sp3c op 27-03-2018 21:50:07 ]
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_175443369
:')
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:27:35 #3
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_175443370
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:27 schreef scrupuleus het volgende:
:')
:')_!
UI Made bij VanilleKwark.
pi_175443388
Tja, van mij mogen ze die rotzooi verbieden idd. Wijkagent was verleden week al bezig om het dorp vuurwerk vrij te houden nota bene.
I´m back.
pi_175443400
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:28 schreef Ryan3 het volgende:
Tja, van mij mogen ze die rotzooi verbieden idd. Wijkagent was verleden week al bezig om het dorp vuurwerk vrij te houden nota bene.
Dat is toch juist goed man
  Spellchecker zaterdag 2 december 2017 @ 09:30:34 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175443404
Van mij mag het nu meteen afgeschaft/verboden worden.
pi_175443409
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:30 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Dat is toch juist goed man
Anders heeft-ie toch niets te doen, bedoel je, in dit dorp...?
I´m back.
pi_175443417
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Anders heeft-ie toch niets te doen, bedoel je, in dit dorp...?
stel je eens voor dat een agent gaat handhaven

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2017 09:31:59 ]
pi_175443426
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:30 schreef maily het volgende:
Van mij mag het nu meteen afgeschaft/verboden worden.
Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_175443430
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:31 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

stel je eens voor dat een agant gaat handhaven
Ja, naar mate oud en nieuw dichterbij komt is dat ondoenlijk, zelfs in dit dorp. Maar nu is hij lekker bezig met handhaven idd, op zich wel weer eens leuk voor hem. Overigens goeie gast die wijkagent van ons hoor. Eigenlijk meer ouderwetse dorpsagent trouwens.
I´m back.
pi_175443446
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:32 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
Klopt, ik vind dat sws ook veel mooier.
I´m back.
pi_175443447
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:32 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
Ik als liefhebber zit daar helemaal niet op te wachten.

Als je iets wil veranderen moet je alle stemmen meenemen.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:36:49 #13
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_175443477
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:32 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
Leg je dat ook uit aan alle minder mobiele mensen? Dat ze nu uren buiten moeten staan omdat dat veiliger is.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:38:03 #14
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_175443490
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:36 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Leg je dat ook uit aan alle minder mobiele mensen? Dat ze nu uren buiten moeten staan omdat dat veiliger is.
Wil je blinden en doven niet vergeten! :(
UI Made bij VanilleKwark.
pi_175443499
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:34 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Ik als liefhebber zit daar helemaal niet op te wachten.

Als je iets wil veranderen moet je alle stemmen meenemen.
Welnee, een absolute consensus krijg je voor helemaal niets. Met deze gedachte kan er nooit iets veranderen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175443505
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:36 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Leg je dat ook uit aan alle minder mobiele mensen? Dat ze nu uren buiten moeten staan omdat dat veiliger is.
Jij denkt dat invalide mensen met hun krukken, looprekjes, invalide wagentjes zich nu klokslag 12 uur naar buiten spoeden om naar het vuurwerk te kijken?
I´m back.
pi_175443510
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:36 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Leg je dat ook uit aan alle minder mobiele mensen? Dat ze nu uren buiten moeten staan omdat dat veiliger is.
Zo heb je altijd wat. Het is sowieso veiliger dan de nitraatbommen die nu om je oren vliegen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:39:52 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_175443519
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:30 schreef maily het volgende:
Van mij mag het nu meteen afgeschaft/verboden worden.
Eens. Kinderachtig spul dat knalvuurwerk. En dieren lijden er echt onder. Mijn hond is nooit meer de oude geweest na Oud en Nieuw. Siervuurwerk is toch voldoende? En sterretjes voor de kleinsten.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 2 december 2017 @ 09:40:37 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_175443536
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:32 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
waar niemand heen gaat, bedoel je...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:41:00 #20
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_175443542
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:39 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Zo heb je altijd wat. Het is sowieso veiliger dan de nitraatbommen die nu om je oren vliegen.
Nitraatbommen zijn al illegaal. Laat de politie daar eens op handhaven.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_175443547
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Eens. Kinderachtig spul dat knalvuurwerk. En dieren lijden er echt onder. Mijn hond is nooit meer de oude geweest na Oud en Nieuw. Siervuurwerk is toch voldoende? En sterretjes voor de kleinsten.
Of iedereen met sterretjes en dan een display gemaakt door professionelen op een km buiten het dorp of zo.
En ja, marteling voor de dieren is het zoals het nu gaat.
I´m back.
pi_175443591
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:28 schreef Ryan3 het volgende:
Wijkagent was verleden week al bezig om het dorp vuurwerk vrij te houden nota bene.
Lees nu eens wat je zelf zegt.

Wordt er nu al vuurwerk verkocht? Nee. Dus hoe groot is de kans dat dat toch al illegaal vuurwerk was?
pi_175443610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:44 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Lees nu eens wat je zelf zegt.

Wordt er nu al vuurwerk verkocht? Nee. Dus hoe groot is de kans dat dat toch al illegaal vuurwerk was?
Of bewaard van vorig jaar.
Hier in de buurt zijn er ook lieden die zomers midden in de nacht graag wat vuurwerk afsteken.
I´m back.
pi_175443627
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:28 schreef Ryan3 het volgende:
Tja, van mij mogen ze die rotzooi verbieden idd. Wijkagent was verleden week al bezig om het dorp vuurwerk vrij te houden nota bene.
Verbod is volkomen zinloos. Men importeert het spul gewoon uit het buitenland via een simpele klik met de muis. Politiehandhaving? Laat me niet lachen. Daar zijn simpelweg niet genoeg agenten voor.

Stop nu eens de verdere vertrutting van deze samenleving door klagende zeurpieten zonder levensdoel en persoonlijke zingeving. Die het azijn van hun eigen levens-falen projecteren op mensen die wel graag plezier in hun leven maken.

Het afsteken van vuurwerk is geworteld in onze cultuur en zal daar altijd in blijven bestaan. Er zal altijd geknald en afgestoken worden, vergelijkbaar dat er ieder jaar weer zwarte pieten zijn te zien.

Het is zo'n zinloze discussie met telkens dezelfde uitkomst. Er wordt gewoon geknald en afgestoken.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:46:16 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175443631
Mag van mij wel afgeschaft worden, de nadelen wegen imo niet op tegen de voordelen. De irritante geknal de hele dag op oudjaarsdag (en vaak al eerder), de rotzooi die overblijft omdat een boel tokkies niet even vegen, het gevaar voor vingers, ogen etc., zelfs als je niets afsteekt (zie ook: tokkies die niet even vegen). Het is wel leuk om het af te steken, maar het is ook leuk om 230km/u over de snelweg te rijden. Dat maakt het niet per se de moeite waard.
pi_175443659
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, een absolute consensus krijg je voor helemaal niets. Met deze gedachte kan er nooit iets veranderen.
Besluiten wat voor anderen goed is ook de juiste weg niet.
pi_175443662
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Verbod is volkomen zinloos. Men importeert het spul gewoon uit het buitenland via een simpele klik met de muis. Politiehandhaving? Laat me niet lachen. Daar zijn simpelweg niet genoeg agenten voor.

Stop nu eens de verdere vertrutting van deze samenleving door klagende zeurpieten zonder levensdoel en persoonlijke zingeving. Die het azijn van hun eigen levens-falen projecteren op mensen die wel graag plezier in hun leven maken.

Het afsteken van vuurwerk is geworteld in onze cultuur en zal daar altijd in blijven bestaan. Er zal altijd geknald en afgestoken worden, vergelijkbaar dat er ieder jaar weer zwarte pieten zijn te zien.

Het is zo'n zinloze discussie met telkens dezelfde uitkomst. Er wordt gewoon geknald en afgestoken.
Ho, ho, dus als je tegen vuurwerk bent dan wil je bewust andere mensen treiteren om je eigen levens-falen te verdoezelen, zeg je dat nou echt?
I´m back.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:48:15 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_175443667
Het zijn altijd kinderen die bezig zijn met knalvuurwerk, die zie je om één over twaalf ontsnappen om te gaan afsteken. Het dient verder nergens toe maar geeft wel enorme overlast. Geldt ook voor het carbidschieten. Dat klinkt als een regelrechte bom door de luchtdruk die op hol gaat.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:48:23 #29
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175443669
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ho, ho, dus als je tegen vuurwerk bent dan wil je bewust andere mensen treiteren om je eigen levens-falen te verdoezelen, zeg je dat nou echt?
Ga er nou niet op in... ;(
pi_175443694
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:48 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zijn altijd kinderen die bezig zijn met knalvuurwerk, die zie je om één over twaalf ontsnappen om te gaan afsteken. Het dient verder nergens toe maar geeft wel enorme overlast. Geldt ook voor het carbidschieten. Dat klinkt als een regelrechte bom door de luchtdruk die op hol gaat.
Kinderen? Meer type jongeren van 14 t/m 18 jaar. Lopen met een plastic tasje vol met rotjes rond in het dorp en gooien dan lukraak overal rotjes naar toe, in de hoop dat iemand schrikt.
Te sneu voor woorden eigenlijk, waar zijn de ouders, vraag je je elk jaar weer af.
I´m back.
pi_175443698
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Mag van mij wel afgeschaft worden, de nadelen wegen imo niet op tegen de voordelen. De irritante geknal de hele dag op oudjaarsdag (en vaak al eerder), de rotzooi die overblijft omdat een boel tokkies niet even vegen, het gevaar voor vingers, ogen etc., zelfs als je niets afsteekt (zie ook: tokkies die niet even vegen). Het is wel leuk om het af te steken, maar het is ook leuk om 230km/u over de snelweg te rijden. Dat maakt het niet per se de moeite waard.
Hoe weet jij dat 230km/u over de snelweg rijden niet de moeite waard is?
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:51:33 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175443719
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:50 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat 230km/u over de snelweg rijden niet de moeite waard is?
Omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Het is leuk en je bent iets eerder op je bestemming. Tegelijk verbruik je meer benzine en maak je de situatie veel gevaarlijker.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:51:59 #33
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175443731
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Verbod is volkomen zinloos. Men importeert het spul gewoon uit het buitenland via een simpele klik met de muis. Politiehandhaving? Laat me niet lachen. Daar zijn simpelweg niet genoeg agenten voor.

Stop nu eens de verdere vertrutting van deze samenleving door klagende zeurpieten zonder levensdoel en persoonlijke zingeving. Die het azijn van hun eigen levens-falen projecteren op mensen die wel graag plezier in hun leven maken.

Het afsteken van vuurwerk is geworteld in onze cultuur en zal daar altijd in blijven bestaan. Er zal altijd geknald en afgestoken worden, vergelijkbaar dat er ieder jaar weer zwarte pieten zijn te zien.

Het is zo'n zinloze discussie met telkens dezelfde uitkomst. Er wordt gewoon geknald en afgestoken.
Een verbod helpt in ieder geval iets, genoeg mensen die nu wel afsteken en zich gewoon aan de wet houden. Elk slachtoffer minder is winst.

Daarnaast ben ik het er mee eens dat de handhaving beter kan, maar ook die wordt eenvoudiger met een algeheel verbod op verkoop, bezit en afsteken van elk soort vuurwerk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175443782
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:47 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Besluiten wat voor anderen goed is ook de juiste weg niet.
We hebben nog nooit iets anders gedaan. Zou ook niet werken, streven naar een absolute consensus. Dan wordt het onmogelijk om besluiten te nemen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175443825
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ho, ho, dus als je tegen vuurwerk bent dan wil je bewust andere mensen treiteren om je eigen levens-falen te verdoezelen, zeg je dat nou echt?
Het gros heeft blijkbaar geen betere levensinvulling dan te zeiken op een ander. Of het nu om zwarte piet gaat of om dit vuurwerkverbod. Ieder jaar hetzelfde gezeik en ieder jaar met dezelfde uitkomst. Zwarte piet blijft en er wordt gewoon vrolijk geknald en afgestoken.

Blijkbaar zijn er teveel mensen in onze samenleving die er op kicken iedere jaar weer diezelfde dikke middelvinger te willen ontvangen. Tja, als dat je enige levensinvulling is. Ik steek er nog een prachtige vuurpijl voor af.
pi_175443838
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

We hebben nog nooit iets anders gedaan. Zou ook niet werken, streven naar een absolute consensus. Dan wordt het onmogelijk om besluiten te nemen.
Ik eis geen absolute concensus.
Maar wel 1 waar meerdere partijen mee akkoord gaan.
En niet enkel een raadgevend orgaan de doorslag geeft.

Flikker op met die vuurwerkshows, niemand die daar ooit om heeft gevraagd.
  zaterdag 2 december 2017 @ 09:59:07 #37
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175443872
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:56 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gros heeft blijkbaar geen betere levensinvulling dan te zeiken op een ander. Of het nu om zwarte piet gaat of om dit vuurwerkverbod. Ieder jaar hetzelfde gezeik en ieder jaar met dezelfde uitkomst. Zwarte piet blijft en er wordt gewoon vrolijk geknald en afgestoken.

Dat is vooral omdat de overheid zijn verantwoordelijkheid niet durft te nemen.

Hopelijk worden de aanbevelingen van de Onderzoeksraad overgenomen, maar ik ga er inderdaad niet van uit. Tot die tijd veel plezier met je pijlen ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175443902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:56 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gros heeft blijkbaar geen betere levensinvulling dan te zeiken op een ander. Of het nu om zwarte piet gaat of om dit vuurwerkverbod. Ieder jaar hetzelfde gezeik en ieder jaar met dezelfde uitkomst. Zwarte piet blijft en er wordt gewoon vrolijk geknald en afgestoken.

Blijkbaar zijn er teveel mensen in onze samenleving die er op kicken iedere jaar weer diezelfde dikke middelvinger te willen ontvangen. Tja, als dat je enige levensinvulling is. Ik steek er nog een prachtige vuurpijl voor af.
Ik denk dat je het mis hebt om ZP-affaire te verbinden aan een eventueel verbod op vuurwerk hoor. Het is ook niet zo dat wie tegen ZP is automatisch tegen vuurwerk is of andersom en het heeft geheel niets met het eventuele levens-falen te maken van degene die tegen vuurwerk is. Het verbod op vuurwerk, of liever gezegd de regulatie van het gebruik van vuurwerk, is onder te brengen in een aantal rationele argumenten.
I´m back.
pi_175443929
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:57 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Ik eis geen absolute concensus.
Maar wel 1 waar meerdere partijen mee akkoord gaan.
Da's wel iets anders dan dat iedereen z'n zin krijgt natuurlijk. Er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn, of we particulier vuurwerk nou blijven toestaan of het verbieden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:57 schreef scrupuleus het volgende:

En niet enkel een raadgevend orgaan de doorslag geeft.
We werken hier nu eenmaal met een volksvertegenwoordiging.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:57 schreef scrupuleus het volgende:

Flikker op met die vuurwerkshows, niemand die daar ooit om heeft gevraagd.
Ehm, meerdere mensen in dit topic vragen daarom. Ik ook.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175443989
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:03 schreef Molurus het volgende:
Ehm, meerdere mensen in dit topic vragen daarom. Ik ook.
Naar welke show ga je met oud en nieuw?
pi_175444034
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat je het mis hebt om ZP-affaire te verbinden aan een eventueel verbod op vuurwerk hoor. Het is ook niet zo dat wie tegen ZP is automatisch tegen vuurwerk is of andersom en het heeft geheel niets met het eventuele levens-falen te maken van degene die tegen vuurwerk is. Het verbod op vuurwerk, of liever gezegd de regulatie van het gebruik van vuurwerk, is onder te brengen in een aantal rationele argumenten.
De overeenkomst is ieder jaar weer overduidelijk. We kennen een onderstroom aan fanatieke zeikers die klaarblijkelijk geen betere levensinvulling hebben om ieder jaar over hetzelfde te gaan zeiken. Terwijl ieder jaar de uitkomst hetzelfde is. Zwarte piet blijft en vuurwerk wordt gewoon weer ieder jaar afgestoken.

Het handhaven van een vuurwerkverbod is net zo onhaalbaar dan dat je een blowverbod instelt in heel Nederland. Met zo'n verbod zal er geen jointje minder gerookt worden. Zeker met een handhaving die compleet onderbemand is en nog nauwelijks zichtbaar in de kleinere gemeenten.

Met dat in het achterhoofd ben ik een realist en geen idealist die droomt over onbereikbare idealen zoals een landelijk vuurwerkverbod. Gaat niet gebeuren.
pi_175444056
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:05 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Naar welke show ga je met oud en nieuw?
Geen. Bij mijn weten zijn die hier in de buurt niet.

Maar als er een voorstel kwam om om particulier vuurwerk te vervangen door door de gemeente georganiseerde vuurwerkshows zou ik dat voorstel absoluut steunen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175444060
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:05 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Naar welke show ga je met oud en nieuw?
Bij mij in de straat spelen ze Inferno na uit de La Divinia Commedia van Dante Alighieri.
I´m back.
pi_175444111
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

De overeenkomst is ieder jaar weer overduidelijk. We kennen een onderstroom aan fanatieke zeikers die klaarblijkelijk geen betere levensinvulling hebben om ieder jaar over hetzelfde te gaan zeiken. Terwijl ieder jaar de uitkomst hetzelfde is. Zwarte piet blijft en vuurwerk wordt gewoon weer ieder jaar afgestoken.

Het handhaven van een vuurwerkverbod is net zo onhaalbaar dan dat je een blowverbod instelt in heel Nederland. Met zo'n verbod zal er geen jointje minder gerookt worden. Zeker met een handhaving die compleet onderbemand is en nog nauwelijks zichtbaar in de kleinere gemeenten.

Met dat in het achterhoofd ben ik een realist en geen idealist die droomt over onbereikbare idealen zoals een landelijk vuurwerkverbod. Gaat niet gebeuren.
Ja, sorry hoor, ik sta neutraal in het ZP-debat (dwz dat moet uitgepolderd worden: dus Randstad zonder ZP, provincie met ZP bijvoorbeeld), het meeste gezeik van SJW's is wat mij betreft gezeik en juist een vuurwerkverbod, of dus een vergaande regulatie, is wat mij betreft een heel verstandig standpunt, te schragen met rationele argumentatie.
I´m back.
pi_175444114
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen. Bij mijn weten zijn die hier in de buurt niet.

Maar als er een voorstel kwam om om particulier vuurwerk te vervangen door door de gemeente georganiseerde vuurwerkshows zou ik dat voorstel absoluut steunen.
Dat snap ik.

Jammer dat je enkel aan jezelf denkt.
pi_175444143
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:11 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Jammer dat je enkel aan jezelf denkt.
Ik denk ook aan de vele mensen die daar hetzelfde over denken, de vele slachtoffers van vuurwerk die we elk jaar hebben, en niet te vergeten de enorme hoeveelheid huisdieren die hier behoorlijke psychologische last van hebben.

Als iemand dit verwijt treft dan ben jij dat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175444231
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:28 schreef Ryan3 het volgende:
Tja, van mij mogen ze die rotzooi verbieden idd. Wijkagent was verleden week al bezig om het dorp vuurwerk vrij te houden nota bene.
Ik mag toch hopen dat je snapt dat dit illegaal vuurwerk was ?
Wat heeft een verbod op legaal knalvuurwerk hier mee te maken :?
pi_175444237
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk ook aan de vele mensen die daar hetzelfde over denken, de vele slachtoffers van vuurwerk die we elk jaar hebben, en niet te vergeten de enorme hoeveelheid huisdieren die hier behoorlijke psychologische last van hebben.

Als iemand dit verwijt treft dan ben jij dat.
van mij part mogen vuurpijlen en knalvuurwerk weg hoor.
Ik zoek daarmee een middenweg.
Een vuurwerkshow is dat totaal niet.
pi_175444278
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:15 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je snapt dat dit illegaal vuurwerk was ?
Wat heeft een verbod op legaal knalvuurwerk hier mee te maken :?
Ik denk dat het bewaard is gebleven van vorig jaar hoor.
I´m back.
pi_175444395
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, sorry hoor, ik sta neutraal in het ZP-debat (dwz dat moet uitgepolderd worden: dus Randstad zonder ZP, provincie met ZP bijvoorbeeld), het meeste gezeik van SJW's is wat mij betreft gezeik en juist een vuurwerkverbod, of dus een vergaande regulatie, is wat mij betreft een heel verstandig standpunt, te schragen met rationele argumentatie.
Een vuurwerkverbod is volkomen zinloos en ook niet te handhaven. Dat ligt echt niet in het vermogen van de politie.

Bovendien gaat men vuurwerk importeren uit het buitenland. Vuurwerk wat veelal zwaarder is en niet te controleren op veiligheid.

Dus een verbod zal de veiligheid omtrent het afsteken alleen maar ondermijnen.

Vuurwerkshows door gemeenten is een bullshitargument. Natuurlijk kunnen de rijkere gemeenten een vuurwerkshow organiseren. Maar de minder welvarende gemeenten niet. Met als gevolg dat mensen het weer zelf gaan afsteken.
  zaterdag 2 december 2017 @ 10:25:16 #51
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175444434
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

De overeenkomst is ieder jaar weer overduidelijk. We kennen een onderstroom aan fanatieke zeikers die klaarblijkelijk geen betere levensinvulling hebben om ieder jaar over hetzelfde te gaan zeiken. Terwijl ieder jaar de uitkomst hetzelfde is. Zwarte piet blijft en vuurwerk wordt gewoon weer ieder jaar afgestoken.

Het handhaven van een vuurwerkverbod is net zo onhaalbaar dan dat je een blowverbod instelt in heel Nederland. Met zo'n verbod zal er geen jointje minder gerookt worden. Zeker met een handhaving die compleet onderbemand is en nog nauwelijks zichtbaar in de kleinere gemeenten.

Met dat in het achterhoofd ben ik een realist en geen idealist die droomt over onbereikbare idealen zoals een landelijk vuurwerkverbod. Gaat niet gebeuren.
Zwarte Piet interesseert me geen klap, en ik ben niet tegen vuurwerk omdat ik het anderen niet gun. Sterker nog, ik vind het wel gezellig altijd, even buiten staan met wat vuurwerk en een glas champagne.

Ik zeik er ook niet over, ik vind er alleen teveel slachtoffers bij vallen, en een meerderheid van de bevolking geeft aan overlast te ervaren.

En een verbod zal zeker effect sorteren. Absoluut niet iedereen heeft schijt aan de regels namelijk, veel mensen houden zich aan de bestaande verboden qua afsteektijden en dat heeft al aantoonbaar geleid tot minder slachtoffers.
Daarnaast zal ook zeker niet iedereen illegaal vuurwerk gaan importeren zodra bezit en verkoop in Nederland volledig verboden is. Elk slachtoffer minder is winst én het komt de handhaafbaarheid ten goede.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175444461
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:23 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een vuurwerkverbod is volkomen zinloos en ook niet te handhaven. Dat ligt echt niet in het vermogen van de politie.

Bovendien gaat men vuurwerk importeren uit het buitenland. Vuurwerk wat veelal zwaarder is en niet te controleren op veiligheid.

Dus een verbod zal de veiligheid omtrent het afsteken alleen maar ondermijnen.

Vuurwerkshows door gemeenten is een bullshitargument. Natuurlijk kunnen de rijkere gemeenten een vuurwerkshow organiseren. Maar de minder welvarende gemeenten niet. Met als gevolg dat mensen het weer zelf gaan afsteken.
Ik denk dat het luchtfietserij is omdat de meerderheid van de bevolking daar niet voor voelt, maar het zou wat mij betreft een rationele keuze zijn.
Verder kan men wel geleidelijk aan maatregelen nemen ter voortschrijdende regulatie imho.
Voorbeeld: bepaalde wijken zouden moeten kunnen besluiten om een vuurwerk-arme of vuurwerk-loze omgeving te worden.
I´m back.
pi_175444500
Als ze het illegale vuurwerk niet van de straat kunnen houden is het volgens mij idioot om het legale vuurwerk te gaan verbieden. Als het illegale vuurwerk gaat toenemen wordt de overlast alleen groter en dan is het maar afwachten of er wel minder slachtoffers gaan vallen.
  zaterdag 2 december 2017 @ 10:29:12 #54
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_175444521
Waarom een verbod? Waarom niet een middenweg? Die middenweg zou zijn dat je pijlen en knalvuurwerk uit de handel haalt. Enkel nog potten en ander gelijksoort siervuurwerk in de verkoop.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_175444532
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat het luchtfietserij is omdat de meerderheid van de bevolking daar niet voor voelt, maar het zou wat mij betreft een rationele keuze zijn.
Verder kan men wel geleidelijk aan maatregelen nemen ter voortschrijdende regulatie imho.
Voorbeeld: bepaalde wijken zouden moeten kunnen besluiten om een vuurwerk-arme of vuurwerk-loze omgeving te worden.
Die omgevingen bestaan al zoals Hilversum.

Maar nogmaals, ik zie liever dat mijn kind verantwoorde afsteekrotjes koopt bij de vuurwerkhandelaar om de hoek dan dat die ze besteld op een schimmige Poolse site. Kinderen komen er toch wel aan en de verbeelding van afsteken blijft.
  zaterdag 2 december 2017 @ 10:30:59 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175444557
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:29 schreef RingBewoner het volgende:
Waarom een verbod? Waarom niet een middenweg? Die middenweg zou zijn dat je pijlen en knalvuurwerk uit de handel haalt. Enkel nog potten en ander gelijksoort siervuurwerk in de verkoop.
Dat is wat de onderzoeksraad aanbeveelt en dat zou al een hoop slachtoffers schelen inderdaad.

Ik hoop echter dat een totaalverbod over de jaren zal leiden tot minder acceptatie en uiteindelijk tot minder tot geen illegale import.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 02-12-2017 10:48:44 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175444570
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:29 schreef Elzies het volgende:

[..]

Die omgevingen bestaan al zoals Hilversum.
Ja, nobel streven van Hilversum, dat navolging verdient.
quote:
Maar nogmaals, ik zie liever dat mijn kind verantwoorde afsteekrotjes koopt bij de vuurwerkhandelaar om de hoek dan dat die ze besteld op een schimmige Poolse site. Kinderen komen er toch wel aan en de verbeelding van afsteken blijft.
Sterretjes dat mocht de kleine afsteken bij ons.
I´m back.
pi_175444604
Wat een gare TT.
wooblabalurg
  zaterdag 2 december 2017 @ 10:34:29 #59
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175444635
Ik snap beide kanten wel. Ik heb vroeger ook veel lol gehad met vuurwerk, hoorde toch bij de jaarwisseling. Maar hier lijkt het tegenwoordig in sommige wijken wel een oorlogsgebied op 31 december.
pi_175445271
Eigenlijk maakt men de volgende redenering:
Omdat er een paar (klein percentage) hooligans met vuurwerk (meestal illegaal) de openbare orde verstoren en/of een gevaar voor anderen vormen, moet het afsteken van vuurwerk verboden worden.

Als je het met de redenering eens bent en je vervangt de hooligans door moslimterroristen en het afsteken van vuurwerk door de islam, dan

moet je dus ook de islam verbieden !

Voor linkse mensen geldt dit soort redeneringen blijkbaar alleen als het om "witte" gebruiken gaat, zoals Zwarte Piet, Kerstmis, Pasen enz.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_175445341
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:03 schreef Oud_student het volgende:
Eigenlijk maakt men de volgende redenering:
Omdat er een paar (klein percentage) hooligans met vuurwerk (meestal illegaal) de openbare orde verstoren en/of een gevaar voor anderen vormen, moet het afsteken van vuurwerk verboden worden.

Als je het met de redenering eens bent en je vervangt de hooligans door moslimterroristen en het afsteken van vuurwerk door de islam, dan

moet je dus ook de islam verbieden !

Voor linkse mensen geldt dit soort redeneringen blijkbaar alleen als het om "witte" gebruiken gaat, zoals Zwarte Piet, Kerstmis, Pasen enz.
Heeft niets te maken met ZP, Kerstmis, Pasen, islam, links/rechts, globalisatie, brexit, bitcoins, SJWs, Trump, Rutte3, Goldman Sachs, Bilderberg, joden, reptillians.
I´m back.
pi_175445353
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 10:31 schreef Ryan3 het volgende:

Sterretjes dat mocht de kleine afsteken bij ons.
"koud vuur" haha,
Sterretjes zijn zeer gevaarlijk en geen speelgoed voor kleine kinderen, de kern van een sterretje heeft een temp. van meer dan 1000 graden en kan tot ernstige bandwonden leiden (lijden)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_175445360
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:03 schreef Oud_student het volgende:
Eigenlijk maakt men de volgende redenering:
Omdat er een paar (klein percentage) hooligans met vuurwerk (meestal illegaal) de openbare orde verstoren en/of een gevaar voor anderen vormen, moet het afsteken van vuurwerk verboden worden.

Als je het met de redenering eens bent en je vervangt de hooligans door moslimterroristen en het afsteken van vuurwerk door de islam, dan

moet je dus ook de islam verbieden !

Voor linkse mensen geldt dit soort redeneringen blijkbaar alleen als het om "witte" gebruiken gaat, zoals Zwarte Piet, Kerstmis, Pasen enz.
Een religie vergelijken met vuurwerk afsteken, het niveau kan niet veel lager.

Sowieso... denken dat elk topic een goede plek is om te zeiken over de Islam. :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175445367
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:07 schreef Oud_student het volgende:

[..]

"koud vuur" haha,
Sterretjes zijn zeer gevaarlijk en geen speelgoed voor kleine kinderen, de kern van een sterretje heeft een temp. van meer dan 1000 graden en kan tot ernstige bandwonden leiden (lijden)
Ja, en daar bleven we dus beiden naast staan opdat niets verkeerd ging en in de achtertuin.
I´m back.
pi_175445388
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heeft niets te maken met ZP, Kerstmis, Pasen, islam, links/rechts, globalisatie, brexit, bitcoins, SJWs, Trump, Rutte3, Goldman Sachs, joden, reptillians.
Nee inhoudelijk niet, maar het gaat om het redeneerschema.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:10:07 #66
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175445401
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:03 schreef Oud_student het volgende:
Eigenlijk maakt men de volgende redenering:
Omdat er een paar (klein percentage) hooligans met vuurwerk (meestal illegaal) de openbare orde verstoren en/of een gevaar voor anderen vormen, moet het afsteken van vuurwerk verboden worden.
Hier is het nou juist het probleem dat niet alleen het illegale vuurwerk voor slachtoffers zorgt. Integendeel, 75% van de slachtoffers is gewond geraakt door legaal vuurwerk. Ongeveer de helft daarvan is omstander.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175445414
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een religie vergelijken met vuurwerk afsteken, het niveau kan niet veel lager.

Sowieso... denken dat elk topic een goede plek is om te zeiken over de Islam. :')
Nogmaals het gaat om de logica van het argument, islam is slechts een voorbeeld, je kunt ook voorbeelden bedenken met Kerstmis of een ander cultureel gebruik
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_175445431
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:09 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Nee inhoudelijk niet, maar het gaat om het redeneerschema.
Ja, en dat klopt ook niet: zijn juist zeer rationele argumenten aan te dragen voor voortschrijdende regulatie. Geen argumenten waarbij het gewoon een kwestie is van opinie dus.
I´m back.
pi_175445443
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:10 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hier is het nou juist het probleem dat niet alleen het illegale vuurwerk voor slachtoffers zorgt. Integendeel, 75% van de slachtoffers is gewond geraakt door legaal vuurwerk. Ongeveer de helft daarvan is omstander.
Hoe weet je dat het legaal vuurwerk was?
Een slachtoffer die zelf heeft afgestoken zal nooit zeggen dat het illegaal vuurwerk was, ivm verzekeringen etc.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:14:07 #70
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175445466
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hoe weet je dat het legaal vuurwerk was?
Een slachtoffer die zelf heeft afgestoken zal nooit zeggen dat het illegaal vuurwerk was, ivm verzekeringen etc.
Dat blijkt uit onderzoeken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175445480
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dat klopt ook niet: zijn juist zeer rationele argumenten aan te dragen voor voortschrijdende regulatie. Geen argumenten waarbij het gewoon een kwestie is van opinie dus.
Regels zijn er nu al, maar er zijn overtredingen door een kleine groep jeugdigen.
Omdat de politie niet kan handhaven is gekozen voor een pseudo oplossing: alles verbieden.
Maar hoe handhaaf je dat dan?
En als je de verkoop van vuurwerk verbiedt, dan komt er juist nog meer (illegaal) vuurwerk uit het buitenland.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_175445485
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:14 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat blijkt uit onderzoeken.
:)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:17:44 #73
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175445532
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:15 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Regels zijn er nu al, maar er zijn overtredingen door een kleine groep jeugdigen.
Omdat de politie niet kan handhaven is gekozen voor een pseudo oplossing: alles verbieden.
Maar hoe handhaaf je dat dan?
En als je de verkoop van vuurwerk verbiedt, dan komt er juist nog meer (illegaal) vuurwerk uit het buitenland.
Ook dat is al gebleken in het verleden, dat zelfs het verbieden van afsteken al leidt tot meer dan de helft minder slachtoffers tijdens dat verbod. En dat is enkel nog maar het verbod op afsteken van vuurwerk.
Daar komt een verbod op verkoop en bezit bij. Het gros houdt zich daar aan, dat scheelt al slachtoffers.
Handhaving wordt dan ook eenvoudiger, en de pakkans hoger.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175445536
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:15 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Regels zijn er nu al, maar er zijn overtredingen door een kleine groep jeugdigen.
Omdat de politie niet kan handhaven is gekozen voor een pseudo oplossing: alles verbieden.
Maar hoe handhaaf je dat dan?
En als je de verkoop van vuurwerk verbiedt, dan komt er juist nog meer (illegaal) vuurwerk uit het buitenland.
In de ideale omstandigheid gaat iedere rationele NL'er vanuit dat een verbod idd de beste keuze zou zijn. Maar die ideale omstandigheid gaan we nooit bereiken, echter we kunnen wel langzaam een steeds stringentere regulatie proberen te bereiken.
Ongeveer hetzelfde als bij de veiligheidscultuur in het bedrijfsleven dus. Dat is de laatste kwart eeuw gelukkig behoorlijk toegenomen door een reeks van maatregelen.
I´m back.
pi_175445649
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In de ideale omstandigheid gaat iedere rationele NL er vanuit dat een verbod idd de beste keuze zou zijn. Maar die ideale omstandigheid gaan we nooit bereiken, echter we kunnen wel langzaam een steeds stringentere regulatie proberen te bereiken.
Wat is precies het verschil tussen verbod en een steeds stringentere regulatie?
Is het verbod niet het eindpunt van die steeds stringentere regulatie?
Probleem blijft de handhaving.
De brave huisvaders en hun brave kinderen zullen zich wel houden aan een verbod, maar juist diegenen die de overlast veroorzaakten hebben er lak aan.
Resultaat: Je hebt het plezier van 98% van de vuurwerkliefhebbers afgenomen, terwijl de 2% misdragers gewoon verder gaan met extra illegaal vuurwerk
(lijkt erg op de pieten discussie)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_175445662
Gewoon verbieden ik steek het toch niet meer af. Die vuurwerkvrije zones is ook niets net of dat gehandhaafd gaat worden.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:24:14 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175445663
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:23 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Resultaat: Je hebt het plezier van 98% van de vuurwerkliefhebbers afgenomen, terwijl de 2% misdragers gewoon verder gaan met extra illegaal vuurwerk
(lijkt erg op de pieten discussie)
Dat zou wel enorm veel slachtoffers schelen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175445702
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:23 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Wat is precies het verschil tussen verbod en een steeds stringentere regulatie?
Is het verbod niet het eindpunt van die steeds stringentere regulatie?
Probleem blijft de handhaving.
De brave huisvaders en hun brave kinderen zullen zich wel houden aan een verbod, maar juist diegenen die de overlast veroorzaakten hebben er lak aan.
Resultaat: Je hebt het plezier van 98% van de vuurwerkliefhebbers afgenomen, terwijl de 2% misdragers gewoon verder gaan met extra illegaal vuurwerk
(lijkt erg op de pieten discussie)
Verbod is de ideale toestand. Stringentere regulatie laat vrijheid tot afsteken onder voorwaarden toe. Dan is iedereen een beetje tevreden en is de overlast en de onveiligheid beperkt tot een risico dat aanvaardbaar is.
I´m back.
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:52:20 #79
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175446237
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:32 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Mooie gezamenlijke vuurwerkshow op een veilige plek waar iedereen heen gaat, niets mis mee.
Al aangedacht hoe de mensen daar heen gaan?
Al gedacht aan de alcehol consumptie met oud en nieuw?
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:54:21 #80
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175446285
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij denkt dat invalide mensen met hun krukken, looprekjes, invalide wagentjes zich nu klokslag 12 uur naar buiten spoeden om naar het vuurwerk te kijken?
Nee, maar die kunnen van achter hun woonkamer raam, naar buiten kijken en genieten van wat anderen afsteken.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:59:37 #81
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175446390
quote:
15s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ho, ho, dus als je tegen vuurwerk bent dan wil je bewust andere mensen treiteren om je eigen levens-falen te verdoezelen, zeg je dat nou echt?
Het zelfde geld voor anti rokers, anti drugs mensen en anti alcehol mensen.
Die willen hun anti tegen "iets" opleggen aan anderen en zullen alles aangrijpen om dit voor elkaar te krijgen.
Echt zielig gewoon.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_175446414
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Het zelfde geld voor anti rokers, anti drugs mensen en anti alcehol mensen.
Die willen hun anti tegen "iets" opleggen aan anderen en zullen alles aangrijpen om dit voor elkaar te krijgen.
Echt zielig gewoon.
Wel nee, hier zit een contingent aan rationele overwegingen achter, dat iedereen kan begrijpen.
I´m back.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:12:28 #84
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_175446610
Ik ben behoorlijk conservatief ingesteld maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat het vuurwerk de laatste jaren behoorlijk is veranderd van leuk siervuurwerk in de straat met je kinderen tot een bombardement door bezopen kutjeugd met al dan niet verboden knalvuurwerk. Ja verboden.. dus iets wat al gehandhaafd zou moeten worden en geen nieuw verbod nodig heeft maar dat verboden vuurwerk.. voornamelijk uit duitsland en belgië is wel een graadmeter voor wat dat volk schijnt te willen en dan komt het dus neer op de vraag ''wat is het nieuwjaar nu werkelijk? Een feestelijke afsluiting met familie waarin er even wat lichtwerk wordt ingezet om de donkerste tijd wat vrolijker te maken, of een excuus om 'heulmaal kk kapot te gaen' en 'alles de fik in' te bewerkstelligen?

LEGAAL knalvuurwerk is helemaal zo erg niet, dat stopt bij de strijkers en al heb ik die zelf nooit gehad (want ik vond rotjes wel hard genoeg knallen, ja lach er maar om.. ) zijn die ook niet echt gevaarlijk tenzij iemand ze expres in je gezich werpt, hetzelfde geld voor vuurpijlen en die 'ongelukken' gebeuren met name door de beneveldheid van de aansteker danwel onverschilligheid in de grafjeugd die het expres naar iemand toe schiet. Is dus meer de opvoeding want ze kunnen in die 'nacht waarin volgens hun alles gewoon mag' ook wel met bestek naar mensen gooien of met batterijzuur oid.

Alles sterker dan strijkers is al verboden en daar mogen best hogere straffen op staan. Jongeren die denken even leuk te zijn en 'tog maar ff naar belgieje rijde want daar kun je se kope' meteen aan de grens met de knuppel in de nek en vasthouden tot volgend nieuwjaar.

Dat is wat mij betreft de oplossing voor dit probleem.

Handhaving dus.

En mensen die dan denken van 'het is net als swarte pied we moge ook niks meer we worde in onse frijheit aangevalle' die moeten maar eens bedenken dat de nieuwjaarsviering 25 jaar geleden ook geen TNT staven bevatte of lawinepijlen in de bebouwde kom.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_175446797
We komen met stapjes steeds dichter bij de ultieme bubbeltjesplasticmaatschappij.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:22:40 #86
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175446818
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:21 schreef Luckyseven het volgende:
We komen met stapjes steeds dichter bij de ultieme bubbeltjesplasticmaatschappij.
Nou en?
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:24:12 #87
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_175446852
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Verbod is volkomen zinloos. Men importeert het spul gewoon uit het buitenland via een simpele klik met de muis. Politiehandhaving? Laat me niet lachen. Daar zijn simpelweg niet genoeg agenten voor.

Stop nu eens de verdere vertrutting van deze samenleving door klagende zeurpieten zonder levensdoel en persoonlijke zingeving. Die het azijn van hun eigen levens-falen projecteren op mensen die wel graag plezier in hun leven maken.

Het afsteken van vuurwerk is geworteld in onze cultuur en zal daar altijd in blijven bestaan. Er zal altijd geknald en afgestoken worden, vergelijkbaar dat er ieder jaar weer zwarte pieten zijn te zien.

Het is zo'n zinloze discussie met telkens dezelfde uitkomst. Er wordt gewoon geknald en afgestoken.
Ja er is altijd geknald maar de kracht van het knalvuurwerk is buiten nederland steeds krachtiger geworden, het is letterlijk nu op het niveau van explosieven, je kunt er hele autos mee opblazen.

Dus alles wat sterker is dan strijkers moet gehandhaafd worden al heb je daar wel een punt gemaakt wat ik deel.. de politie is zwaar ondermand. Het is bijv. in mijn stad nu zo erg dat er gemiddeld maar 2 mensen aanwezig zijn op het politiebureau en de rest zit in een soort van 'district centrale' kilometers verderop. Zelfs de stadswacht is zo uitgedunt dat er nu 'handhaving' vrijwilligers rondlopen die zelfs nog opgedeeld zijn in privilege. Want de ene groep handhaving mag bijv geen fietsers tegenhouden noch bekeuren in de winkelstraat (waar het verboden is te fietsen maar 30% van de mensen die daar komt het gewoon toch doet) en de andere mag weer geen mensen aanspreken op openbaar drank en drugsgebruik etc.

Totale wanorde.

Als dat al hier zo is houd ik mn hart vast voor de grote steden waar criminaliteit echt welig tiert.
Hier hebben we enkel te maken met huisdealers en casinovolk. En een enkele jongerenbende die een andere jongerebende snachts belaagd.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_175446899
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou en?
Sommige mensen verkiezen vrijheid en plezier nog boven verdere maatregelen voor de veiligheid. Daar behoor ik ook toe.


Voor de mensen die deze mening zijn toegedaan verandert er de laatste tijd steeds meer in negatieve zin. De meerderheid wenst dit klaarblijkelijk, maar leuk hoeven we het niet te vinden.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:30:27 #89
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175446962
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:27 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Sommige mensen verkiezen vrijheid en plezier nog boven verdere maatregelen voor de veiligheid. Daar behoor ik ook toe.

Voor de mensen die deze mening zijn toegedaan verandert er de laatste tijd steeds meer in negatieve zin. De meerderheid wenst dit klaarblijkelijk, maar leuk hoeven we het niet te vinden.
Vrijheid op zich vind ik niet echt een argument. Al helemaal niet als jouw vrijheid om vuurwerk af te steken inbreuk maakt op de vrijheid van anderen om een chille dag te hebben zonder het idee te krijgen dat je in een oorlogszone woont.

Jouw plezier pakt plezier van anderen af. Dus dat is ook geen argument.

Kun je jezelf wel opwerpen als verdediger van vrijheid en plezier, maar in feite pak je dat bij anderen gewoon af.
pi_175447103
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vrijheid op zich vind ik niet echt een argument. Al helemaal niet als jouw vrijheid om vuurwerk af te steken inbreuk maakt op de vrijheid van anderen om een chille dag te hebben zonder het idee te krijgen dat je in een oorlogszone woont.

Jouw plezier pakt plezier van anderen af. Dus dat is ook geen argument.

Kun je jezelf wel opwerpen als verdediger van vrijheid en plezier, maar in feite pak je dat bij anderen gewoon af.
Stop me niet in het hokje van "verdediger van" ik deel enkel mijn mening. Dat jij jouw utopische fantasie er op loslaat zegt niets over mij.

En ik moet toegeven dat er in dit geval nog wel behoorlijke argumenten zijn voor een verbod. Ik sprak echter over de tendens die ik over het algemeen in de maatschappij zie.

Verder overdrijf je ook met je claim dat de dag verpest wordt voor anderen. Er mag maar 4 uur lang afgestoken worden, als er de rest van de dag problemen zijn met het afsteken van vuurwerk doet de politie zijn werk gewoon niet goed want dat is nu al net zo verboden als bij een totaalverbod.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:56:30 #91
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175447472
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:37 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Stop me niet in het hokje van "verdediger van" ik deel enkel mijn mening. Dat jij jouw utopische fantasie er op loslaat zegt niets over mij.

En ik moet toegeven dat er in dit geval nog wel behoorlijke argumenten zijn voor een verbod. Ik sprak echter over de tendens die ik over het algemeen in de maatschappij zie.
Ja, en je mening daarin was duidelijk: jij staat aan de kant van vrijheid en plezier. Kun je daarna wel ontkennen met verwijzingen naar 'mijn fantasietjes', maar dat maakt het niet minder zo.
quote:
Verder overdrijf je ook met je claim dat de dag verpest wordt voor anderen. Er mag maar 4 uur lang afgestoken worden, als er de rest van de dag problemen zijn met het afsteken van vuurwerk doet de politie zijn werk gewoon niet goed want dat is nu al net zo verboden als bij een totaalverbod.
Dat is een beetje hoe de Amerikanen redeneren met betrekking tot vuurwapens: je mag het wel hebben, maar je mag er niets illegaals mee doen. Wat blijkt in praktijk? Dat het legale bezit enorm vaak tot illegaal gebruik leidt. Oftewel, het legale bezit maakt de handhaving tegen het illegale gebruik een vele malen omvangrijkere taak.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:59:57 #92
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_175447552
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, en je mening daarin was duidelijk: jij staat aan de kant van vrijheid en plezier. Kun je daarna wel ontkennen met verwijzingen naar 'mijn fantasietjes', maar dat maakt het niet minder zo.

[..]

Dat is een beetje hoe de Amerikanen redeneren met betrekking tot vuurwapens: je mag het wel hebben, maar je mag er niets illegaals mee doen. Wat blijkt in praktijk? Dat het legale bezit enorm vaak tot illegaal gebruik leidt. Oftewel, het legale bezit maakt de handhaving tegen het illegale gebruik een vele malen omvangrijkere taak.
Ja maar het zou een logical fallacy zijn om die twee verder dan dat te vergelijken want vuurwapens hebben ook het zogeheten MAD (mutual assured destruction) effect dat er voor zorgt dat de regering niet zomaar het volk aan kan vallen. Hier in Europa kan de regering dat wel, en doet dat dan ook zonder enige tegenstand omdat zij het geweldsmonopolie bezitten.

Vuurwerk daarintegen hebben een hele andere bedoeling en dat wordt tegenwoordig overschaduwt door dus het steeds krachtiger worden van wat ze weer gelijk stelt aan explosieven. En die vallen ook in de v.s. buiten de legale wapen-wet.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_175448075
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:27 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Sommige mensen verkiezen vrijheid en plezier nog boven verdere maatregelen voor de veiligheid. Daar behoor ik ook toe.

Vuurwerk afsteken behoort tot de Nederlandse cultuur en valt niet zomaar te scheiden via een niet hand te haven verbod.

Gewoon schijt hebben aan die vertrutting. Vooral veel en hard vuurwerk afsteken. Per definitie voor al die voordeuren waar dit soort van beroepszeikers zich achter verschuilen. ;)
  zaterdag 2 december 2017 @ 13:45:10 #94
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175448479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 13:26 schreef Elzies het volgende:

[..]

Vuurwerk afsteken behoort tot de Nederlandse cultuur en valt niet zomaar te scheiden via een niet hand te haven verbod.

Gewoon schijt hebben aan die vertrutting. Vooral veel en hard vuurwerk afsteken. Per definitie voor al die voordeuren waar dit soort van beroepszeikers zich achter verschuilen. ;)
Als toch alles hetzelfde blijft, maak je dan niet zo druk om een verbod...

Met beroepszeiker insinueer je trouwens dat ik persoonlijk last heb van vuurwerk. Dat is absoluut niet zo. Vind vuurwerk hartstikke mooi en gezellig, maar ik vind ook dat het teveel slachtoffers kost.

Bijna 500 man die naar de SEH moeten afdoen met 'gezeik' vind ik een beetje eng...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175448511
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:27 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Sommige mensen verkiezen vrijheid en plezier nog boven verdere maatregelen voor de veiligheid. Daar behoor ik ook toe.

Voor de mensen die deze mening zijn toegedaan verandert er de laatste tijd steeds meer in negatieve zin. De meerderheid wenst dit klaarblijkelijk, maar leuk hoeven we het niet te vinden.
Ik ben ook sterk voor vrijheid, zo zou ik graag de vrijheid willen hebben mijn normale fietsroutes af te leggen en niet om te hoeven rijden omdat het fietstunneltje al vanaf eind november een oorlogszône wordt

Ik zou ook graag de vrijheid willen hebben met een kind op de fiets rustig langs ondergrondse glascontainers te fietsen, zonder ineens te denken dat hier een aanslag door een IS- afgevaardigde wordt gepleegd.

En gewoon kunnen slapen, zonder dat na een enorme knal midden in de nacht de brandweer aan komt om de vuilcontainer te blussen, ook dat is vrijheid.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:12 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben behoorlijk conservatief ingesteld maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat het vuurwerk de laatste jaren behoorlijk is veranderd van leuk siervuurwerk in de straat met je kinderen tot een bombardement door bezopen kutjeugd met al dan niet verboden knalvuurwerk. Ja verboden.. dus iets wat al gehandhaafd zou moeten worden en geen nieuw verbod nodig heeft maar dat verboden vuurwerk.. voornamelijk uit duitsland en belgië is wel een graadmeter voor wat dat volk schijnt te willen en dan komt het dus neer op de vraag ''wat is het nieuwjaar nu werkelijk? Een feestelijke afsluiting met familie waarin er even wat lichtwerk wordt ingezet om de donkerste tijd wat vrolijker te maken, of een excuus om 'heulmaal kk kapot te gaen' en 'alles de fik in' te bewerkstelligen?

LEGAAL knalvuurwerk is helemaal zo erg niet, dat stopt bij de strijkers en al heb ik die zelf nooit gehad (want ik vond rotjes wel hard genoeg knallen, ja lach er maar om.. ) zijn die ook niet echt gevaarlijk tenzij iemand ze expres in je gezich werpt, hetzelfde geld voor vuurpijlen en die 'ongelukken' gebeuren met name door de beneveldheid van de aansteker danwel onverschilligheid in de grafjeugd die het expres naar iemand toe schiet. Is dus meer de opvoeding want ze kunnen in die 'nacht waarin volgens hun alles gewoon mag' ook wel met bestek naar mensen gooien of met batterijzuur oid.

Alles sterker dan strijkers is al verboden en daar mogen best hogere straffen op staan. Jongeren die denken even leuk te zijn en 'tog maar ff naar belgieje rijde want daar kun je se kope' meteen aan de grens met de knuppel in de nek en vasthouden tot volgend nieuwjaar.

Dat is wat mij betreft de oplossing voor dit probleem.

Handhaving dus.

En mensen die dan denken van 'het is net als swarte pied we moge ook niks meer we worde in onse frijheit aangevalle' die moeten maar eens bedenken dat de nieuwjaarsviering 25 jaar geleden ook geen TNT staven bevatte of lawinepijlen in de bebouwde kom.
Er is niets mis met mooi vuurwerk, één dag in het jaar.
Maar het is nu nog verboden, en als dat al niet gehandhaafd kan worden-en er door ras-idioten al complete bommen worden afgestoken-, hoeven we ons geen illusies te maken.
pi_175451124
Knalvuurwerk is kansloos. Dat mag wat mij betreft per direct verboden worden.
Siervuurwerk vind ik prima, al zou ik het nooit kopen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 2 december 2017 @ 17:39:13 #97
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_175452776
ik vind het vooral zielig voor de dieren zeker als je van die dikke tokkies hebt die de beesten expres gaat lopen zieken
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  zaterdag 2 december 2017 @ 17:59:30 #98
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175453052
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 17:39 schreef cherrycoke het volgende:
ik vind het vooral zielig voor de dieren zeker als je van die dikke tokkies hebt die de beesten expres gaat lopen zieken
Mensen als Elzies ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_175453195
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 17:39 schreef cherrycoke het volgende:
ik vind het vooral zielig voor de dieren zeker als je van die dikke tokkies hebt die de beesten expres gaat lopen zieken
Er zijn ook heel vervelende dunne vuurwerkfanaten. Wat opvalt is dat er hier in de buurt (waar de terreur al medio november is begonnen) elke week wel ergens nieuwe A4'tjes met gezochte katten aan lantaarnpalen worden geplakt.
Of er een verband is tussen al dat geknal en verdwenen poezen is, weet ik natuurlijk niet.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:19:34 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')