abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 1 december 2017 @ 12:01:07 #1
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_175421930
quote:
Voor het eerst heeft nu ook een gezonde roker aangifte gedaan tegen de tabaksindustrie wegens zware mishandeling. De 25-jarige Charlotte Pelt is al 10 jaar verslaafd en vindt dat dus níet haar eigen schuld. ,,Verslaving is een ziekte.’’

De 25-jarige Charlotte Pelt is na onder meer KWF Kankerbestrijding en de ernstig zieke longpatiënten Anne Marie van Veen en Lia Breed de volgende die aangifte doet tegen de vier grote tabaksproducenten in Nederland, wegens zware mishandeling.

,,Ik vind het niet mijn schuld dat ik verslaafd ben,’’ zegt de studente rechtsgeleerdheid. ,,Als je jong bent, ben je helemaal niet bezig met de gevolgen van wat je doet. Ik ben op een schoolfeest begonnen, toen was ik 14 of zo. Veel oudere leerlingen rookten al. Vanaf mijn 15de begon ik echt regelmatig te roken. Pas jaren later kom je erachter dat mensen longkanker krijgen en waardoor. Toen rookte ik al jaren. Dat is wat de rookindustrie wil: jonge mensen verslaafd maken. Om geld te verdienen. Dat is zo naar. Ik hoop dat meer gewone rokers gaan inzien wat ze is aangedaan.’’

De op handen zijde strafzaak draait om het feit dat de tabaksindustrie bewust mensen verslaafd zou willen maken. Dat gebeurt via de ‘sjoemelsigaret’. In alledaagse sigaretten zitten kleine gaatjes die ervoor moeten zorgen dat de roker minder schadelijke stoffen inhaleert. Onderzoek heeft uitgewezen dat rokers met hun mond en lippen de gaatjes deels afsluiten en daardoor juist meer nicotine krijgen dan is toegestaan.

Omdat tabaksproducenten dit al jaren weten, worden zij voor de rechter gesleept. ,,De gezondheid schade toebrengen staat in de wet als mishandeling,’’ zegt advocaat Bénédicte Ficq die alle aangevers tegen de tabaksindustrie bijstaat. Ficq wijst erop dat Amerikaanse tabaksproducenten sinds kort verplicht zijn advertenties te plaatsen waarin zij toegeven opzettelijk mensen verslaafd te willen maken aan tabak.

Verslaafd
,,Volgens deskundigen zijn de kenmerken van een verslaving dezelfde als die van een ziekte,’’ zegt Ficq. ,,Charlotte Pelt is dus niet gezond want ze is verslaafd. Rokers geven dat zelf zelden toe. Daarom is haar aangifte heel opmerkelijk. Rokers gaan meestal mee in de riedel van de tabaksindustrie dat roken je eigen keus is en dat je kan stoppen wanneer je wil.’’

Met dat laatste worstelt Charlotte Pelt al jaren. De sigaret is een vast ritueel in haar leven geworden. ’s Ochtends wakker worden met koffie ‘en een peuk’. Wachten op het station ‘met een peuk’. Lopen naar de universiteit ‘met een peuk’. ,,Ik baal er van. Je wéét dat het smerig is en dat het je niks brengt. Ik bedoel: van een drankje word je nog aangeschoten en van een blowtje word je high, maar van een sigaret…? Ik denk zelfs nu als ik met jou praat, dat ik kan stoppen wanneer ik wil, maar ik kom er niet vanaf.''

Het Openbaar Ministerie bestudeert al meer dan een jaar de mogelijkheden om daadwerkelijk tot vervolging over te gaan. Hoewel er met name in Amerika zat rechtszaken over schadeclaims tegen tabaksproducenten zijn geweest, zou Nederland het eerste land zijn waar tabaksproducenten strafrechtelijk worden vervolgd.
https://www.ad.nl/binnenl(...)de-rechter~a5caafe6/

:') koekoek, die hoopt natuurlijk op Amerikaanse taferelen om even haar eigen portemonnee te spekken. Zelf beginnen met roken en dan boehoe doen als je uiteindelijk verslaafd bent... tja. Daarnaast zouden ze mensen zelfs verslaafd willen maken om daar vervolgens geld aan te verdienen. Wel handig dat het product van zichzelf al verslavend werkt, hoeft de industrie er geen extra werk in te stoppen. Het meest schandalig is nog nog dat ze er geld aan willen verdienen, stelletje smerige kapitalisten dat het zijn! :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_175421984
Gewoon stoppen dan.
pi_175422026
Ik rook ook gewoon, maar dat is mijn bewuste keuze. Dom wicht :') "boehoe, jullie hebben mij aan het roken geholpen :'( "
pi_175422103
Wat een domme aandachtshoer.
٩๏̯͡๏)۶
pi_175422487
Geniaal wat een domme aandachtsslet!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Spellchecker vrijdag 1 december 2017 @ 12:50:21 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175422926
quote:
,,Ik vind het niet mijn schuld dat ik verslaafd ben,’’ zegt de studente rechtsgeleerdheid. ,,Als je jong bent, ben je helemaal niet bezig met de gevolgen van wat je doet. Ik ben op een schoolfeest begonnen, toen was ik 14 of zo. Veel oudere leerlingen rookten al. Vanaf mijn 15de begon ik echt regelmatig te roken. Pas jaren later kom je erachter dat mensen longkanker krijgen en waardoor. Toen rookte ik al jaren.
Onder welke steen heeft zij geleefd?
Ik las al op mijn 8e in de wachtkamer bij de dokter dat roken (long-)kanker kan veroorzaken .... :|W
pi_175422966
Ze is dus begonnen ergens rond 2007. Nou kan het zijn dat ik het me verkeerd herinner, maar volgens mij was toen al lang en breed duidelijk dat roken misschien wel eens wat negatieve gevolgen voor je gezondheid kon hebben :')...
  vrijdag 1 december 2017 @ 12:54:39 #8
194233 Friday12
Originele kloon
pi_175423037
Triest kut volk :r
pi_175423198
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik rook ook gewoon, maar dat is mijn bewuste keuze. Dom wicht :') "boehoe, jullie hebben mij aan het roken geholpen :'( "
quote:
Recent onderzoek wijst echter anders uit. Veel van onze handelen gebeurt automatisch zonder dat we er bij na te denken. En als we uitleggen waarom we iets wel of niet hebben gedaan, hebben we de reden die we dan geven voor ons gedrag vaak achteraf verzonnen.
https://www.stichtingstopbewust.nl/slaaf-van-het-onbewuste/
pi_175423244
Op je 14e niet weten dat roken kanker :')
pi_175423409
quote:
Dat je er een domme reden voor hebt betekent toch niet dat je niet meer zelf verantwoordelijk bent voor de consequenties van je besluiten? Met diezelfde logica zou je ook dronken achter het stuur stappen nog wel weg kunnen rederen als 'hij/zij is slachtoffer geworden van de omstandigheden, omgeving en een paar onbewuste beslissingen'. Daar komt trouwens ook nog eens bij dat je, om verslaafd te raken, toch wel behoorlijk wat sigaretten in een voldoende korte tijdsperiode moet roken. Ergens daartussen had er wel een momentje van reflectie kunnen komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tocadisco op 01-12-2017 13:15:50 ]
pi_175423452
Ik ben naast sigaretten verslaafd aan bier en koffie. zal ik die ook een proces aan de broek doen? Die erve van Heineken heeft nog wel wat centen over :P
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Spellchecker vrijdag 1 december 2017 @ 13:11:00 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175423482
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:10 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik ben naast sigaretten verslaafd aan bier en koffie. zal ik die ook een proces aan de broek doen? Die erve van Heineken heeft nog wel wat centen over :P
Zorg wel dat je dan drie verschillende foto's hebt voor in het nieuws; één met een peuk, één met koffie, en één met een pilsje.
pi_175423500
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:11 schreef maily het volgende:

[..]

Zorg wel dat je dan drie verschillende foto's hebt voor in het nieuws; één met een peuk, één met koffie, en één met een pilsje.
Waarom niet allemaal tegelijk, ik ben hopeloos verslaafd en heb geld nodig :9
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Spellchecker vrijdag 1 december 2017 @ 13:12:22 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175423515
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:11 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waarom niet allemaal tegelijk, ik ben hopeloos verslaafd en heb geld nodig :9
:D
pi_175423569
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:50 schreef maily het volgende:

[..]

Onder welke steen heeft zij geleefd?
Ik las al op mijn 8e in de wachtkamer bij de dokter dat roken (long-)kanker kan veroorzaken .... :|W
Volgens mij stond er toen ook al op die pakjes dat je er ziek van kon worden.. Ze kon vast al wel lezen toen ze begon.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_175423674
Jezus :')

Op je 14e niet weten dat roken ongezond is :')
Geen wilskracht hebben om te stoppen :')
  vrijdag 1 december 2017 @ 13:19:26 #18
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175423703
Een stralend voorbeeld van de snowflake generatie. Niks is je eigen schuld.
pi_175423721
Domme snol
pi_175423729
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:18 schreef Tommeke het volgende:
Jezus :')

Op je 14e niet weten dat roken ongezond is :')
Geen wilskracht hebben om te stoppen :')
Wat het al helemaal erg maakt is dat je er én hulp voor kunt krijgen én dat je die hulp ook nog niet eens zelf hoeft te betalen (zit in het basispakket).
  Spellchecker vrijdag 1 december 2017 @ 13:27:33 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175423888
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wat het al helemaal erg maakt is dat je er én hulp voor kunt krijgen én dat je die hulp ook nog niet eens zelf hoeft te betalen (zit in het basispakket).
Zij krijgt geloof ik liever kanker ..... :@
Domme doos. O wacht, ze studeert rechtsgeleerdheid :X
pi_175424027
quote:
9s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wat het al helemaal erg maakt is dat je er én hulp voor kunt krijgen én dat je die hulp ook nog niet eens zelf hoeft te betalen (zit in het basispakket).
Serieus? Wat lelijk :')
pi_175425535
Toen ik 14 was (en dan praten we ook over heel wat jaartjes terug) wist ik ook allang dat roken slecht voor je was.

Oh ja en je ouders hebben zeker er ook nog nooit wat over gezegd. :') Nee meid dit is gewoon een keuze geweest.

quote:
Met dat laatste worstelt Charlotte Pelt al jaren. De sigaret is een vast ritueel in haar leven geworden. ’s Ochtends wakker worden met koffie ‘en een peuk’. Wachten op het station ‘met een peuk’. Lopen naar de universiteit ‘met een peuk’. ,,Ik baal er van. Je wéét dat het smerig is en dat het je niks brengt. Ik bedoel: van een drankje word je nog aangeschoten en van een blowtje word je high, maar van een sigaret…? Ik denk zelfs nu als ik met jou praat, dat ik kan stoppen wanneer ik wil, maar ik kom er niet vanaf.''
|:( |:( |:( |:(
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175425592
Waarom rookt men eigenlijk? Ik heb het ooit geprobeerd (over m'n longen) en ik voelde me er niet beter of slechter van, daarna gelijk nooit meer gedaan.
  vrijdag 1 december 2017 @ 15:09:36 #25
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_175426365
quote:
18s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:52 schreef Tocadisco het volgende:
Ze is dus begonnen ergens rond 2007. Nou kan het zijn dat ik het me verkeerd herinner, maar volgens mij was toen al lang en breed duidelijk dat roken misschien wel eens wat negatieve gevolgen voor je gezondheid kon hebben :')...
Het was vooral ook gewoon verboten voor veertienjarigen.
pi_175427000
quote:
Dat wil niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen natuurlijk
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_175427070
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:35 schreef Seam het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen natuurlijk
Dat is het probleem van tegenwoordig. Vooral de jeugdigen worden als een stel watjes opgevoed.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175427779
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:35 schreef Seam het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen natuurlijk
Dat je zelf verantwoordelijkheid draagt zegt ook niet dat de ander geen verantwoordelijkheid draagt. Het extra verslavend maken van sigaretten kan strafbaar zijn ook al beginnen mensen zelf met roken.
  vrijdag 1 december 2017 @ 16:09:07 #29
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175427834
Als je als volwassene niet zonder je kankerstokje kan zou ik naar de dokter gaan om m'n ruggengraat na te laten kijken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 1 december 2017 @ 16:12:45 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_175427956
Hopelijk wordt deze muts door de rechter flink afgeserveerd
pi_175429825
Dit grietje moet eens leren wat eigen verantwoordelijkheid is.

Dat gezegd hebbende staat het haar vrij om de rechter hier over te benaderen. Ik hoop dat die haar een oorwassing geeft.
  woensdag 6 december 2017 @ 09:15:22 #32
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175522554
Ze zat gister bij Jinek :') Landelijke media-aandacht voor debieltje nummer 1132234452. Mission accomplished. Wat zijn we toch heerlijk voorspelbaar.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 december 2017 @ 10:00:35 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175523163
Als je in de jaren '20 bent opgegroeid heb je misschien nog een punt, maar anders :O



Roken :r
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 6 december 2017 @ 10:14:05 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175523313
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:18 schreef Tommeke het volgende:
Jezus :')

Op je 14e niet weten dat roken ongezond is :')
Geen wilskracht hebben om te stoppen :')
Toen ik op de lagere school zat (jaren '70) kregen wij al uitgebreid uitgelegd hoe slecht roken was. De meesters (die overigens zelf wel rookten :') ) demonstreerden dat o.a. door sigarettenrook door een laken te blazen om te laten zien hoeveel rotzooi er in die rook zit (laken werd gelijk bruin).

Ook hingen er op veel plaatsen voorlichtingsposters. Van eentje weet ik de text nog: "Roken heeft mijn hart gestolen. Doodzonde". Jaren '70 dus.

Zon millennium snowflake die beweert ich habe es nicht gewusst... :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_175523387
15 jaar geleden was wel bekend hoe slecht roken was hoor.

Hoe kankerdom ben je dan?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_175523438
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:11 schreef maily het volgende:

[..]

Zorg wel dat je dan drie verschillende foto's hebt voor in het nieuws; één met een peuk, één met koffie, en één met een pilsje.
Een standaard ontbijttafereel bij menig Nederlander.
Weggegaan en opgerot
pi_175523551
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:09 schreef Nobu het volgende:

[..]

Het was vooral ook gewoon verboten voor veertienjarigen.
Maar ook van deze wetgeving zal mevrouw niet op de hoogte geweest zijn. :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')