abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 30 november 2017 @ 17:28:09 #1
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175407747
Mijn zusje is nu 12 en het is echt een lui kreng. Ze zit in de tweede klas havo en haalt systematisch lage cijfers voor alles behalve Nederlands en Engels. Haar tijdverdrijf bestaat uit het kijken van Enzo Knol-filmpjes en Ariana Grande luisteren.

Ik probeer haar al tijden te interesseren voor een aantal onderwerpen, maar met name geschiedenis. Laatst heb ik der geleerd hoe je dat het beste kan bestuderen waardoor ze nu eindelijk een voldoende heeft gehaald, maar interesse toont ze niet. Ik heb haar een week geleden een Van Nul tot Nu-boekje gegeven maar daar is nog geen pagina uit gelezen. Ze is niet bijster slim maar ook niet dom dus het zou zonde zijn als ze naar het vmbo afzakt. Ik heb zelf ook een hectische onderbouwperiode meegemaakt, maar ik had als voordeel dat ik me voor een aantal vakken interesseerde, wat zij dus totaal niet heeft. Ze ziet school, evenals mijn moeder en tante vroeger, als ''marteling en kinderarbeid''.

Het lukt me dus niet tot haar door te dringen om interesse voor iets te gaan tonen, al zou dat maar sporten of dansen ofzo zijn. Wat moet ik aan met dit kind?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175407764
We hebben ook mensen nodig die burgers kunnen flippen of de volgende generatie pensioenbetalers eruit kunnen poepen dus laat gewoon gaan
pi_175407778
Laat haar met rust ja
pi_175407904
Iedereen heeft het recht om zijn/haar eigen fouten te maken. Als ze extra hulp of ondersteuning kan gebruiken is daar een rol voor je ouders. Voor jou is er alleen een rol als ze zelf om je hulp vraagt.

En wat is er zo erg aan om eerst mbo te doen? Er is nog tijd genoeg om je leven lang te werken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 17:40:23 ]
  donderdag 30 november 2017 @ 17:37:03 #5
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175407910
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:30 schreef scrupuleus het volgende:
Laat haar met rust ja
Optyfen en gauw.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175407931
Pics trouwens
  donderdag 30 november 2017 @ 17:39:09 #7
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175407948
Misschien helpt het eens met haar te praten over wat ze wil met haar leven straks. Dan heb je een aanknopingspunt om op door te gaan, dat ze het daar en daar voor doet. Dat het ergens toe leidt ipv enkel het gevoel het te moeten doen zonder nut.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 30 november 2017 @ 17:41:06 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_175407985
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:38 schreef Chai het volgende:
Pics trouwens
Ik schrok al een beetje dat je deze zou vergeten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 30 november 2017 @ 17:41:59 #9
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175408002
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:36 schreef Chai het volgende:
Iedereen heeft het recht om zijn/haar eigen fouten te maken. Als ze extra hulp of ondersteuning kan gebruiken is daar en rol voor je ouders. Voor jou is er alleen een rol als ze zelf om je hulp vraagt.

En wat is er zo erg aan om eerst mbo te doen en daarna hbo en eventueel nog een universitaire master?
Ik kan haar beter ondersteunen met leren omdat mijn moeder nooit verder is gegaan dan de mavo en een praktijkopleiding. Alhoewel ook zij haar best doet om tot mijn zusje door te dringen, heeft ze in haar jongere jaren ook nooit bijster veel interesse getoond in school, maar wel in andere dingen. Mijn zusje doet echter helemaal niets behalve dan dat ze zo nu en dan met vriendinnetjes afspreekt en zo gaat ze het niet redden.

Met die weg is, behalve het tijdsverlies, niets mis, maar ik vind het nog te ver weg om daar nu over te kunnen praten
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175408184
quote:
14s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:37 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Optyfen en gauw.
bekhouden
pi_175408206
Ze is 12 en zit al in de tweede? Ze heeft dus een klas overgeslagen?
pi_175408320
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:41 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik kan haar beter ondersteunen met leren omdat mijn moeder nooit verder is gegaan dan de mavo en een praktijkopleiding. Alhoewel ook zij haar best doet om tot mijn zusje door te dringen, heeft ze in haar jongere jaren ook nooit bijster veel interesse getoond in school, maar wel in andere dingen. Mijn zusje doet echter helemaal niets behalve dan dat ze zo nu en dan met vriendinnetjes afspreekt en zo gaat ze het niet redden.

Met die weg is, behalve het tijdsverlies, niets mis, maar ik vind het nog te ver weg om daar nu over te kunnen praten
Waarom moet ze dan per se een onderwijsniveau volgen waarbij ze ondersteuning nodig heeft?

Ik ben als ongemotiveerde puber ook ooit afgestroomd, maar had ook geen behoefte aan extra ondersteuning. Een bijdehante broer die het beste met me voor heeft en had willen helpen, had niet op enige sympathie kunnen rekenen.
  donderdag 30 november 2017 @ 17:58:20 #13
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175408364
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:51 schreef madam-april het volgende:
Ze is 12 en zit al in de tweede? Ze heeft dus een klas overgeslagen?
Vroege leerling. Binnenkort wordt ze 13.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175408374
Maar is ze een beetje knap, dat is de vraag.
  donderdag 30 november 2017 @ 17:59:32 #15
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175408386
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:56 schreef Chai het volgende:

[..]

Waarom moet ze dan per se een onderwijsniveau volgen waarbij ze ondersteuning nodig heeft?

Ik ben als ongemotiveerde puber ook ooit afgestroomd, maar had ook geen behoefte aan extra ondersteuning. Een bijdehante broer die het beste met me voor heeft en had willen helpen, had niet op enige sympathie kunnen rekenen.
Van mij hoeft ze helemaal niets per se. Als ze het daadwerkelijk moeilijk vindt is het alleen maar logisch als ze afzakt. Ze voert echter geen zak uit.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  donderdag 30 november 2017 @ 18:00:01 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175408403
Op het vmbo ben je inderdaad wel reddeloos verloren, dat moet je koste wat kost zien te voorkomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175408412
Ik vind het vrij gezond als je op je 12e geen zak uitvoert.
pi_175408454
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:59 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Van mij hoeft ze helemaal niets per se. Als ze het daadwerkelijk moeilijk vindt is het alleen maar logisch als ze afzakt. Ze voert echter geen zak uit.
Dus? Het uitvoeren van dingen is nu eenmaal ook een competentie die gevraagd wordt.
  donderdag 30 november 2017 @ 18:03:47 #19
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175408474
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:00 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Ik vind het vrij gezond als je op je 12e geen zak uitvoert.
Pff, op mijn 12e deed ik ook niets en van mij, als haar broer, hoeft ze ook echt niet uren per dag zitten te blokken. Het zou echter leuk zijn als ze haarzelf een beetje gaat ontwikkelen, in plaats van alleen maar te youtuben zonder echte hobbies te hebben.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175408486
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:03 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Pff, op mijn 12e deed ik ook niets en van mij, als haar broer, hoeft ze ook echt niet uren per dag zitten te blokken. Het zou echter leuk zijn als ze haarzelf een beetje gaat ontwikkelen, in plaats van alleen maar te youtuben zonder echte hobbies te hebben.
Je klinkt vooral als een bemoeizuchtige oude lul. Dat gaat niet motiverend werken.
  donderdag 30 november 2017 @ 18:10:18 #21
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175408580
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:04 schreef Chai het volgende:

[..]

Je klinkt vooral als een bemoeizuchtige oude lul. Dat gaat niet motiverend werken.
Ik bemoei me heel weinig met haar, maar maak me wel zorgen over haar verdere ontwikkeling. Ik probeer haar open te stellen voor nieuwe dingen maar dat weigert ze pertinent. We hebben verder een hele goede relatie, dus daar kan het niet aan liggen.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175408818
Eigen schuld dikke bult, zou ik zeggen. ^O^
Smile and be happy!
pi_175408903
Ik geloof dat je het gewoon zelf bent. Dat je zelf zoekt naar een betere toekomst omdat je lui bent. En dat verpak je dan in een topic dat je je zusje wil helpen.

Als het echt je zusje is, dan zou ik, als ik jou was, niet zo bemoeien met haar zaken. Wat zegt ze als ze dit topic vind? Als zij 12 is, hoe oud ben jij dan? 14? :{
Smile and be happy!
pi_175409038
Ach ja, intrinsieke motivatie voor onzin is niet iedereen gegeven.
pi_175409268
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:10 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik bemoei me heel weinig met haar, maar maak me wel zorgen over haar verdere ontwikkeling. Ik probeer haar open te stellen voor nieuwe dingen maar dat weigert ze pertinent. We hebben verder een hele goede relatie, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze is 12, dat hoort echt bij haar leeftijd.. Je zou misschien kunnen kijken of je YouTube filmpjes kunt vinden die leerzaam zijn maar niet al te 'serieus'. Of misschien dat je films met haar kan kijken die over historische gebeurtenissen gaan.
pi_175410134
Als ze 18 wordt geef je haar een webcam!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175410141
Mijn ouders hebben mij op m'n 14e naar "huiswerkbegeleiding" getrapt toen ik nog op tweetalig vwo zat omdat ik slechte cijfers haalde. Iedere docent toen en ook ikzelf wist dat het 100% aan mijn motivatie lag. Eindstand, ik ging huiswerkbegeleiding skippen en ben afgezakt naar het vmbo-t.

Toentertijd maakte me dat niet echt wat uit, maar achteraf heb ik toch wel spijt dat ik toen zo naief was. Ik ben van vmbo-t weer naar vwo opgeklommen en haal eind dit jaar mijn diploma. Dat had alleen 4 jaar minder kunnen duren.

Maarja het leven loopt zoals het loopt en ik ben trots dat ik alsnog mijn vwo ga halen nu :) Het is alleen belangrijk dat ze er zelf achterkomt dat school weldegelijk van waarde kan zijn. Iedere docent heeft mij dat verteld maar het kon me gewoon niet schelen.
  vrijdag 1 december 2017 @ 17:02:30 #28
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_175429463
Ken je probleem TS, niet druk om maken. Misschien een optie te laten zien wat ze in de tweede krijgen van een niveau lager om te laten zien dat ze zich dan mega gaat vervelen? Of miss doet ze dat al moet je dr uitdagen met iets buiten school om, zonder het opvallend te doen. Succes iig!
  zondag 3 december 2017 @ 01:04:42 #29
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_175462709
Haar pushen, want zo ervaart zij dat waarschijnlijk, om in onderwerpen zoals geschiedenis te interesseren gaat alleen maar averechts werken. Misschien zou je op een andere manier tot haar kunnen doordringen. Vraag haar eens ipv van haar richting bepaalde interesses te duwen of ze een idee heeft wat ze later wil worden. Vanuit daar kun je filmpjes opzoeken dat bij haar toekomstbeeld aansluit en haar wellicht een doel geven. Nu zal ze gezien haar leeftijd niet een helder beeld daarover hebben, maar het zou haar wel kunnen aansporen om beter haar best te doen op school.
pi_175462717
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:28 schreef KetchupFTW het volgende:
Het lukt me dus niet tot haar door te dringen om interesse voor iets te gaan tonen, al zou dat maar sporten of dansen ofzo zijn. Wat moet ik aan met dit kind?
Drop school, home schooling en flikker al die Ariana Grande shit uit het raam.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_175462898
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:41 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik kan haar beter ondersteunen met leren omdat mijn moeder nooit verder is gegaan dan de mavo en een praktijkopleiding. Alhoewel ook zij haar best doet om tot mijn zusje door te dringen, heeft ze in haar jongere jaren ook nooit bijster veel interesse getoond in school, maar wel in andere dingen. Mijn zusje doet echter helemaal niets behalve dan dat ze zo nu en dan met vriendinnetjes afspreekt en zo gaat ze het niet redden.

Met die weg is, behalve het tijdsverlies, niets mis, maar ik vind het nog te ver weg om daar nu over te kunnen praten
Je doet nu alsof de mavo/vmbo te min is? Ook die mensen zijn nodig hoor.

Daarnaast heb ik ooit ook mavo gedaan en uiteindelijk ook via het HBO op een prima baan terecht gekomen. Want ook ik was lui op de mavo en had wel wat beters te doen dan huiswerk maken. Pas toen ik wat mocht kiezen wat ik leuk vond na de mavo ben ik pas serieus gaan doen.
pi_175467842
Misschien is je zusje gewoon een laabloeier en komt het besef dat ze iets moet gaan doen pas als ze op een vervolgopleiding zit.
pi_175500718
Worst case scenario. Als ze Havo doet zal ze zonder geen reet uit te voeren waarschijnlijk naar de mavo zakken. Daarna doet ze 3 jaartjes mbo en dan kan ze alsnog naar het hbo, dan is ze iets van 19 jaar. Ben je net zo ver als dat je van de Havo komt, alleen 2 jaartjes ouder en met praktijkervaring.

Spreek uit eigen ervaring, ik was op die leeftijd ook te lui om een boek open te doen. Nog 2 hele mooie jaren op de mavo gehad zonder niet al te veel te hoeven doen. Een leuke mbo opleiding gedaan die me ook vrij makkelijk afging en zit nu op het hbo. Stuk pittiger maar wel te doen. Ik heb er geen spijt van, erg leuke jaren gehad.
pi_175508756
Pijnlijk genoeg herken ik het gedrag van jouw zusje.

Ik ben wel al wat ouder maar had ook vriendinnen die van havo of zelfs vwo afzakten naar vmbo-t. Ik dan weer niet.
Ik denk dat ik snap hoe dat komt: ik had minder moeite met me niet laten afleiden door prikkels.

Jouw zusje laat zich afleiden door prikkels als ik wil NU Ariana grande luisteren en ik wil NU enzo knol.
Het probleem in deze tijd is vooral dat je er zo aan toe kan geven.

Vroeger bestonden prikkels vooral uit afspreken met vriendinnen, maar ouders konden nog relatief eenvoudig zeggen dat je vandaag maar gewoon thuis blijft. Dan was er niet veel anders te doen dan leren (en tv kijken, als niemand anders er al naar keek dan.)

Soms helpt het kinderen uit te leggen hoeveel uren een dag of ene week hebt en hoeveel uren daarvan je “slechts” aan huiswerk hoeft te besteden en hoeveel er daarna nog over is voor enzo knol, het schijnt vaak nog een behoorlijke indruk te maken op pubers.

Anyway is afzakken als je op een goed of misschien zelfs al te laag niveau zit geen optie. Zoveel vriendinnen van mij dachten op de korte termijn “lekker makkelijk dat vmbo nooit meer leren altijd chillen” maar balen nu van hun baan of opleiding. Je kan beter die 5 jaar goed besteden op het hbo en direct een leuke opleiding doen i.p.v. je nog jaren moeten ergeren aan je korte termijn denkgedrag omdat je niet had bedacht dat nog 2 jaar havo of eerst het mbo doen niet altijd erg prettig is.
  zondag 10 december 2017 @ 01:43:38 #35
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_175613385
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:41 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik kan haar beter ondersteunen met leren omdat mijn moeder nooit verder is gegaan dan de mavo en een praktijkopleiding. Alhoewel ook zij haar best doet om tot mijn zusje door te dringen, heeft ze in haar jongere jaren ook nooit bijster veel interesse getoond in school, maar wel in andere dingen. Mijn zusje doet echter helemaal niets behalve dan dat ze zo nu en dan met vriendinnetjes afspreekt en zo gaat ze het niet redden.

Met die weg is, behalve het tijdsverlies, niets mis, maar ik vind het nog te ver weg om daar nu over te kunnen praten
Werkt juist in je voordeel dit.

Echt dom kan je op verjaardagen beetje pronken enz maar nee.

Mail Enzo Knol en laat hem skypen met je zusje. Hij dringt wel ff tot haar door. :')
Irene is bae <3
pi_175646750
Een serieuze vraag. Rookt en drinkt jouw zusje ook? Ik zie vaak genoeg meiden die de hele dag afspreken met anderen om dit te doen, slachtoffer van eigen verslaving en geen tijd voor andere dingen.

Ik heb ook weleens gehoord dat sommige mensen elke dag uitgaan of afspreken en als ze dan eindelijk in bed liggen zich zo alleen voelen, dat speelt bij sommige mensen ook dat ze een angst hebben voor alleen zijn en daarom gaan rondhangen en niet leren.
pi_175981785
Ach ja, ik weet ook wel hoe het voelt. Het is redelijk normaal (denk ik hoor) om op je 12e te denken dat je niks aan school hebt ed. In de tweede dacht ik ook "wat heb je nou aan wiskunde", maar gaandeweg leer je sommige dingen waarderen. Geschiedenis vond ik wel een tof vak though.

Mijn ouders zijn ook laagopgeleid, dus die konden ook niet echt helpen, maar uiteindelijk is het wat je er zelf van maakt ;)

(Enzo knol serieus.... Gooi haar elektronica zsm uit het raam ofzo.)
Get right witcha
pi_175981831
Oja, sporten is wel een goeie. Maar ze moet het niet met dwang doen en ze moet er open voor staan/zelf leuk vinden.
Get right witcha
pi_175982457
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 22:20 schreef Naxiss het volgende:
Oja, sporten is wel een goeie. Maar ze moet het niet met dwang doen en ze moet er open voor staan/zelf leuk vinden.
ok helder licht
pi_175982711
De motivatie om te gaan leren moet van haarzelf komen. Gewoon even de tijd geven zodat ze snapt hoe de wereld werkt.
pi_175983954
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 22:52 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

ok helder licht
k
Get right witcha
pi_175983990


[ Bericht 100% gewijzigd door Naxiss op 25-12-2017 00:06:39 ]
Get right witcha
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')