abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:35:06 #176
401381 Elan
Feyenoord Kampioen 2016/2017
pi_176435268
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, die rechter die dat toen niet aandurfde zal zich ook niet echt lekker voelen denk ik.
quote:
Maar, dat iemand niet meewerkt aan een onderzoek, wil niet zeggen dat de rechter niet toch tbs kan opleggen. De wet staat toe dat als de rechter de overtuiging heeft dat bij de betrokkene sprake is van een stoornis, tbs opgelegd kan worden. Als de rechter geen stoornis kan vaststellen moet hij ervan uitgaan dat iemand volledig verantwoordelijk was voor het delict en kan hij besluiten een aanmerkelijk hogere straf op te leggen.
Hoe kan die rechter tot het oordeel gekomen zijn dat er GEEN sprake was van een stoornis na die zieke reeks aan (zeden) delicten. :?
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:39:59 #177
401381 Elan
Feyenoord Kampioen 2016/2017
pi_176435351
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:27 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Wie hamert er op TBS? Het volk? Misschien omdat we met die flutstrafjes waar criminelen mee wegkomen geen vertrouwen meer hebben in het rechtssysteem en op deze manier hopen dat ie langer vast zit d.m.v. TBS?

Ik hoop dan ook dat deze meneer heel lang -zo niet levenslang- weggestopt wordt. En het liefst deze keer wel goed. }:|
TBS kan (desnoods) levenslang worden opgelegd. In vergelijking met een gevangenisstraf is dat een veel veiligere optie voor de samenleving ivm met desnoods permanente controle. Zeker omdat levenslang bijna niet gegeven wordt door rechters.
pi_176435487
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:27 schreef Radenko het volgende:
Nee hoor. Er zijn in mijn ogen hier 2 mogelijkheden.
Of je kiest voor een hele lange (levenslange) gevangenisstraf , of je kiest voor een iets minder lange gevangenisstraf en behandeling in de vorm van TBS.

Ik ben van mening dat als je voor die tweede mogelijkheid wilt kiezen je ook daadwerkelijk moet behandelen. Hierbij is het verlof-systeem (na verloop van tijd) in mijn ogen onmisbaar: Kies je ervoor om wel te behandelen maar verlof niet toe te staan, kun je dus nooit (goed) toetsen of iemand 'geneest' of zijn stoornis onder controle heeft. Dan creer je dus de situatie dat iemand in een geconditioneerde omgeving prima lijkt te functioneren, echter kun/mag je dit niet toetsen. Resultaat: je laat iemand op de gok los en je hoopt maar dat iemand in de buitenwereld net zo goed kan functioneren.
Nu worden TBSers toch ook op de gok los gelaten ?
Soms nog wel met een begeleider erbij de wijde wereld in, maar wat gaat zo`n grietje van 24 doen tegen een doorgedraaide kerel ?

We moeten eens op houden met die maakbare samenleving, sommige mensen zijn nu eenmaal niet te genezen, en moeten niet terugkeren in de maatschappij.
pi_176436039
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:48 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Nu worden TBSers toch ook op de gok los gelaten ?
Soms nog wel met een begeleider erbij de wijde wereld in, maar wat gaat zo`n grietje van 24 doen tegen een doorgedraaide kerel ?

We moeten eens op houden met die maakbare samenleving, sommige mensen zijn nu eenmaal niet te genezen, en moeten niet terugkeren in de maatschappij.
Je bent het hopelijk wel met me eens dat je het risico daarmee potentieel kan verminderen. Op zich is dat ook niet heel relevant.
Als iemand niet te genezen is en het risico blijkbaar niet (voldoende) te reduceren is of als elk risico onaanvaardbaar dan is TBS toch een volstrekt nutteloze, overbodige en kostbare maatregel? Ik zie dan geen meerwaarde ten opzichte van een levenslange gevangenisstraf.

[ Bericht 24% gewijzigd door Radenko op 11-01-2018 17:43:16 ]
pi_176436550
Klopt, TBS heeft bij mensen die onplaatsbaar zijn in de maatschappij ook geen meerwaarde ten opzichte van levenslang.

Lijstje van mensen met levenslang https://nl.wikipedia.org/(...)deelden_in_Nederland
Als het mij opvalt dat de namen na 1970 toch wel erg vaak niet-Nederlands zijn, dan ben ik zeker weer de xenofoob of niet ? _O-
pi_176442603
https://nos.nl/artikel/22(...)begeleid-verlof.html
quote:
Een tbs'er uit de Van Mesdag-kliniek in Groningen is niet teruggekeerd van onbegeleid verlof. Hij had zondagavond terug moeten zijn, maar heeft zich nog altijd niet gemeld, bevestigt een woordvoerder van de kliniek.

Het landelijke opsporingsteam van de politie Fastnl is een klopjacht begonnen. De woordvoerder doet geen mededelingen over de identiteit en de achtergronden van de man. Ook wordt niet bekendgemaakt waarom hij is opgenomen in de kliniek.

Een voorlichter van het Landelijk Parket laat weten dat uit het onbegeleide verlof van de man kan worden afgeleid dat zijn behandelaars het verlof verantwoord vonden.
De voorlichter noemt de vermissing van de tbs'er "niet uitzonderlijk".
|:( |:(
Hij wijst erop dat bijna alle tbs'ers die niet op tijd terugkeren door het opsporingsteam worden gevonden.
Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
Dat TBSers op verlof niet terugkomen is "niet uitzonderlijk" 8)7
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')