abonnement Unibet Coolblue
pi_175399404
Hallo,

Bij de bouw van mijn woning is een elektricien meegeleverd als onderaannemer.
Dat deze zich via een tender heeft ingekocht, en daarom de prijzen ietwat hoger zijn dan normaal is te verwachten. Iets met energie stoppen in zaken waar je wel invloed op hebt....

Nu heb ik gisteren de offerte ontvangen van de beste man. Zoals verwacht zijn zijn de prijzen relatief hoog en metname de kosten van de meterkast verbazen mij.

• Één 4-voudige wandctcdoos opbouw t.b.v. router, antenne etc. ¤85

• In bestek zijn 6 groepen opgenomen. U krijgt in huidige situatie 13 groepen

• De groepen worden verdeeld over 2 aardlekschakelaars 2-polig, 1 aardlekschakelaar 4 polig en een aardlekautomaat 2 polig

• in de 13 groepen is de eindgroep van warmtepomp buiten (4p20a en eindgroep tbv binnendeel van warmtepomp (4p/20a) inbegrepen

• er wordt een grotere kast (HT 220) aangebracht

totale kosten ¤889,-

Nu ben ik een totale leek op het gebied van elektriciteit, en heb geen idee of dit normale prijzen zijn. Ik heb een lijstje gemaakt van elektriciteitsapparaten die ik in mijn woning krijg en vraag mij af of zo'n unit dan nodig is.

- Perilex tbv inductiekookplaat
- Oven
- Combi
- Wasmachine
- Droger
- Zonnepanelen
- Warmtepomp (full electric binnen/buiten unit)
- flow kraan
- losse stopcontacten (koelkast, vriezer, afzuigkap)

Kunnen jullie mij hiermee helpen?
  donderdag 30 november 2017 @ 11:24:42 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175399694
13 groepen, als ik zie:
kookplaat - warmtepomp - zonnepanel en nog wat speelgoed klinkt niet heel vreemd.
Het zou mogelijjk minder kunnnen, maar de huidige 7 klinkt in elk geval best krap.

Verder weet ik niet wat er zat en wat er extra wordt geleverd.
Het is dus lastig bepalen of de offerte reeel is.

• Als het nu een 1 fase kastje is met 2 ALS en 7 groepen dan levert hij veel materiaal bij.

• Als het al een 3 fase kast is met aansluitingen voor de kookplaat en wamtepomp en hij alleen wat extra automaten levert klinkt het als vrij duur.
Tot nooit .......
pi_175399759
Inderdaad, wat is de situatie vóór wijziging?

7 automaatjes extra ben je ¤100-¤150 verder.
¤85 voor een 4V WCD in de meterkast is erg duur, tientje materiaal en 5 minuten werk.
HT220 kost je 4 tientjes (en dus een tientje meerpijs).

De voorgestelde installatie is helemaal niet vreemd. De meerprijs is niet transparant herleidbaar en klinkt mij als ongeveer dubbel van realistisch. Het is notabene geen vervanging het is een meerwerk.
Laat die handjes wapperen!
pi_175399784
Standaard zit er een 3 fase kast (3x25a) met 6 groepen

Verder rekent hij de volgende zaken als extra (buiten bestek):

• 1 enkele wcd tbv flow-kraan: aparte groep 230v ¤239
• perilex aansluitpunt tbv inductiekookplaat 2x4+2xN 16a 7,4 kw inclusief aanpassing meterkast ¤386

Ik zou de hele offerte (geanonimiseerd) kunnen plaatsen als dat makkelijker is?
  donderdag 30 november 2017 @ 11:37:38 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175399959
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:29 schreef d1nh00 het volgende:
• 1 enkele wcd tbv flow-kraan: aparte groep 230v ¤239
• perilex aansluitpunt tbv inductiekookplaat 2x4+2xN 16a 7,4 kw inclusief aanpassing meterkast ¤386
Tja,
Zit de keuken direct aan de meterkast of moet hij hiervoor 12 meter sleuven maken in beton?
Wel zie ik " inclusief aanpassing meterkast " , Zit dat dan niet bij die eerdere 889 euro in?

Verder is het vaak lastig om een offerte aan een andere opticien te vragen. Want die moet de kleine kast VERVANGEN voor een grote kast. Is daarmee met arbeid en kosten al snel duurder.
Tot nooit .......
pi_175399996
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Tja,
Zit de keuken direct aan de meterkast of moet hij hiervoor 12 meter sleuven maken in beton?
Deze zit niet direct bij de meterkast, een meter of 4 er van af.

quote:
Wel zie ik " inclusief aanpassing meterkast " , Zit dat dan niet bij die eerdere 889 euro in?
blijkbaar niet

quote:
Verder is het vaak lastig om een offerte aan een andere opticien te vragen. Want die moet de kleine kast VERVANGEN voor een grote kast. Is daarmee met arbeid en kosten al snel duurder.
op dit moment ligt alleen de begane vloer pas op de kavel... vervangen is dus een groot woord. Wellicht op papier ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door d1nh00 op 30-11-2017 11:45:45 ]
pi_175400310
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:28 schreef Gieliovd het volgende:

De voorgestelde installatie is helemaal niet vreemd.
Ok. En een 3x25amp zou ook voldoende moeten zijn?
pi_175400627
Als de belasting goed wordt verdeeld over de 3 fasen en je houdt rekening met de gelijktijdigheid van de grootste verbruikers zoals de kookplaat en de warmtepomp (resp. 7 en bijvoorbeeld 9 KW) dan moet dat in theorie wel gaan... maar ik heb gene diploma in gelijktijdigheidsberekeningen.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 30 november 2017 @ 12:31:41 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175401289
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:39 schreef d1nh00 het volgende:
op dit moment ligt alleen de begane vloer pas op de kavel... vervangen is dus een groot woord. Wellicht op papier ;)
Als je andere electricien het werk laat doen als de woning is opgeleverd dan moet die andere electricien de oude (te kleine) groepenkast verwijderen en vervangen door een nieuwe. Je hebt dan eerst een kleine en dan een grote groepenkast betaald.

Het voordeel van de elecricien van de aannemer is dat hij niet eerst een kleine kast hoeft op te hangen, te verwijderen en een grote ophangen. Hij zou dus goedkoper moeten zijn.
Tot nooit .......
  donderdag 30 november 2017 @ 12:36:03 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175401390
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:07 schreef Gieliovd het volgende:
Als de belasting goed wordt verdeeld over de 3 fasen en je houdt rekening met de gelijktijdigheid van de grootste verbruikers zoals de kookplaat en de warmtepomp (resp. 7 en bijvoorbeeld 9 KW) dan moet dat in theorie wel gaan... maar ik heb gene diploma in gelijktijdigheidsberekeningen.
Volgens mij bestaan er systemen die er voor zorgen dat de warmtepomp niet vol aanslaat als de kookplaat is ingeschakeld. Verder zie ik geen heel vreemde installatie voor 3x25A
Tot nooit .......
pi_175401491
Meterkast wcd doet de KPN/Ziggo monteur voor 25,-

Voor de rest weinig geks inderdaad.
pi_175401853
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Tja,
Zit de keuken direct aan de meterkast of moet hij hiervoor 12 meter sleuven maken in beton?
Wel zie ik " inclusief aanpassing meterkast " , Zit dat dan niet bij die eerdere 889 euro in?

Verder is het vaak lastig om een offerte aan een andere opticien te vragen. Want die moet de kleine kast VERVANGEN voor een grote kast. Is daarmee met arbeid en kosten al snel duurder.
:?
pi_175402045
Ik vind twee krachtgroepen voor één warmtepomp installatie nogal opmerkelijk. Zover ik weet is het bij een split-unit warmtepomp gebruikelijk dat er vanuit de meterkast een kabel naar de binnenunit gaat en dan vanuit de binnenunit een voedingskabel + aansturing naar de buitenunit.

Ook zeer opmerkelijk dat er eerst een prijs genoemd wordt voor alle noodzakelijke aanpassingen aan de meterkast, en dan bij de afzonderlijke zaken ook nog kosten voor aanpassen van de meterkast worden genoemd.

Prijzen zijn tevens vrij hoog. Leveren, plaatsen en aansluiten van een standaard groepenkast zal iets van 500-600 euro kosten, de extra uitgebreide kast iets van 1000, maximaal 1200 euro. Alleen moet je daar die 500 euro van de oorspronkelijke kast wel even van aftrekken.

Werkzaamheden buiten de groepenkast kost wel altijd onwaarschijnlijk veel tijd en materiaal voor het aanleggen van vele meters leiding, draad en kabel. In mijn bovenverdieping van 35m2 zit 90 meter elektrapijp verwerkt en dan dat is dan voor wat gewone stopcontacten en lichtpunten in elke ruimte.

Een kabel naar de keuken die 4 meter van de meterkast verwijderd is, moet je snel 7 a 8 meter materiaal voor rekenen. Stuk naar boven/naar beneden, hoekje om stukje extra lengte wat uitsteekt totdat het definitief wordt aangesloten.
pi_175402393
Elektra gaat in de bouw per stuks prijzen. Niemand gaat kijken naar de afstanden want dat ondoenlijk.

De warmtepomp kan nog wel eens extra voedingen hebben voor de boiler, legionella programma of noodstroom voor het elektrische element.
  donderdag 30 november 2017 @ 13:26:57 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175402513
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:21 schreef Edwink het volgende:
Elektra gaat in de bouw per stuks prijzen. Niemand gaat kijken naar de afstanden want dat ondoenlijk.
Totdat je om meerwerk vraagt dan wordt er in eens wel naar gekeken. Al is het maar een om stevige rekening te kunnen presenteren.
quote:
De warmtepomp kan nog wel eens extra voedingen hebben voor de boiler, legionella programma of noodstroom voor het elektrische element.
die zitten over het algemeen binnen. Volgens mij heeft Ivo gelijk en is een krachtgroep buiten een beetje overdreven.
Tot nooit .......
pi_175402670
Specificaties pomp:

Daikin Altherma full electric warmtepomp

EHVH08S26CB9W binnendeel met 3x400v heater
fase 3
voltage 400
stroom 13
azekerwaarde 20amp

ERLQ008CAV3 buitendeel
fase 1
Voltage 230
Stroom 15.9
Afzekerwaarde 20amp

Dit interpreteert de electricien als:
een aparte groep 3x 400 volt-20a
een aparte groep 1x 16a
  donderdag 30 november 2017 @ 14:11:57 #17
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_175403454
Ik vind het geen vreemde prijs eerlijk gezegd.
Het gaat niet enkel om materiaal, maar ook om werk, verplaatsing, offerte opstellen, kritische vragen over de prijs beantwoorden, verzekeringen, pensioen, afschrijvingen etc.
Als je geen vertrouwen in deze persoon hebt is het een ander verhaal. Dan kan je beter na oplevering iemand anders laten komen die de aanpassingen doet. Maar ik verwacht niet dat dat het grote verschil gaat maken in kosten.
pi_175404822
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 14:11 schreef Rtificial het volgende:
Ik vind het geen vreemde prijs eerlijk gezegd.
Het gaat niet enkel om materiaal, maar ook om werk, verplaatsing, offerte opstellen, kritische vragen over de prijs beantwoorden, verzekeringen, pensioen, afschrijvingen etc.
Als je geen vertrouwen in deze persoon hebt is het een ander verhaal. Dan kan je beter na oplevering iemand anders laten komen die de aanpassingen doet. Maar ik verwacht niet dat dat het grote verschil gaat maken in kosten.
Hi, dank voor je bericht. Ik heb bij nieuwe buren gezien dat deze man keurig werk levert. Dus vertrouwen in zijn kunnen is er absoluut.Ook ben ik met jou eens dat hij wss in zijn werk dat soort kosten voor zichzelf op een rij zet en in het totaal bedrag plaatst. Zo werkt het nou eenmaal, werken voor kostprijs levert geen brood op zeg maar.

Mijn punt is een beetje dat ik:
a. de selectie van producten niet ken. Ik ben een leek en was erg nieuwsgierig naar wat de mensen hier ervan vinden. Ik merk uit antwoorden dat de gehele setup niet eens zo vreemd klinkt. Wellicht een krachtgroep iets te overdreven maar geen extreme zaken.

b. Naar mijn mening ik bij de v.o.n. prijs hiervoor al een gedeelte betaald heb. Er zit namelijk standaard al het e.e.a. aan elektra in de woning. Zo ook een meterkast. En als ik zo plus en min er ongeveer aan 1200euro aan meerwerk komt voor een meterkast alleen.

het voelt niet goed.
Nu is natuurlijk de volgende stap om met de elektricien in gesprek te gaan.
Maar omdat ik een leek ben, doe ik dat graag met wat voorbereiding. Zo ook jullie input, waarvoor dank.
pi_175407494
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:33 schreef d1nh00 het volgende:
Specificaties pomp:

Daikin Altherma full electric warmtepomp

EHVH08S26CB9W binnendeel met 3x400v heater
fase 3
voltage 400
stroom 13
azekerwaarde 20amp

ERLQ008CAV3 buitendeel
fase 1
Voltage 230
Stroom 15.9
Afzekerwaarde 20amp

Dit interpreteert de electricien als:
een aparte groep 3x 400 volt-20a
een aparte groep 1x 16a
En wat zegt de leverancier van de warmtepomp er over?

Als je bij mijn Nefit warmtepomp naar de specificaties van de afzonderlijke delen kijkt krijg je iets soortgelijks. Maar voeding vindt plaats vanuit de binnenunit.

Overigens 3x20A op een 3x25A hoofdzekering voldoet niet aan de regels voor selectiviteit.
pi_175407801
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:33 schreef d1nh00 het volgende:
Specificaties pomp:

Daikin Altherma full electric warmtepomp

EHVH08S26CB9W binnendeel met 3x400v heater
fase 3
voltage 400
stroom 13
azekerwaarde 20amp

ERLQ008CAV3 buitendeel
fase 1
Voltage 230
Stroom 15.9
Afzekerwaarde 20amp

Dit interpreteert de electricien als:
een aparte groep 3x 400 volt-20a
een aparte groep 1x 16a
Nee hij interpreteert
1 groep 3x230V 16A voor de buiten unit
1 groep 1x230V 20A voor het binnenspeel
pi_175417131
Die 20A mag inderdaad niet.
Je zou dan 3x35 aan moeten vragen om het qua selectiviteit correct te hebben, alleen ga je dan per jaar een kleine 600¤ meer betalen, enkel aan vastrecht.
Maar waarom hij een 13A verbruiker afzekert op 20A ipv 16A is mij ook een raadsel.
pi_175418194
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 01:49 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Maar waarom hij een 13A verbruiker afzekert op 20A ipv 16A is mij ook een raadsel.
Dat ook inderdaad. Al is het op de fase waar de compressor op draait 15,9A. Maar ook dat kan natuurlijk gewoon op een verder geheel vrije 16A groep. Desnoods een C16 automaat in plaats van B16 om wat meer marge te hebben voor het opvangen van de opstartstroom en kleine pieken in het vermogen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')