abonnement Unibet Coolblue
pi_175411881
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:50 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het idee is waarschijnlijk dat je daar helemaal geen onderscheid in hoeft te maken dus je geen aparte naam voor een aparte huidskleur nodig hebt. Zoals we geen woord hebben voor mensen met een oosters uiterlijk
Ik vind het oprecht onzin en ik denk dat vooral heel veel oudere mensen zonder racistische bedoelingen het woord neger gebruiken.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_175411902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik heb Reddit in een hele korte tijd van D66-circlejerk naar anti-D66-circlejerk zien omschakelen. Dat dat zou makkelijk zou gaan verbaasde me wel een beetje.
Waarom doen D66-ers vraag en antwoord op reddit?
Dat wist ik absoluut niet.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 30 november 2017 @ 20:55:06 #228
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175411911
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik heb Reddit in een hele korte tijd van D66-circlejerk naar anti-D66-circlejerk zien omschakelen. Dat dat zou makkelijk zou gaan verbaasde me wel een beetje.
Snap nooit zo wat je verstaat onder Reddit dan. Welke subs? Die lopen zo verschrikkelijl uiteen die subs, is maar net op welke je zit
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 november 2017 @ 20:55:19 #229
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175411919
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:54 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Waarom doen D66-ers vraag en antwoord op reddit?
Dat wist ik absoluut niet.
Daarom*?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 november 2017 @ 20:56:03 #230
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175411934
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:55 schreef richolio het volgende:

[..]

Snap nooit zo wat je verstaat onder Reddit dan. Welke subs? Die lopen zo verschrikkelijl uiteen die subs, is maar net op welke je zit
Gewoon de Nederlandse hoofdsub.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 30 november 2017 @ 20:56:08 #231
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175411937
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:53 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik vind het oprecht onzin en ik denk dat vooral heel veel oudere mensen zonder racistische bedoelingen het woord neger gebruiken.
Ik ben een jongere mens en ik gebruik ook zonder racistische bedoelingen het woord neger.
Laffe huichelaar
pi_175412039
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Daarom*?
Begrijp me niet verkeerd ik vind dat juist positief maar ik had er echt geen flauw benul van.
Ik kom hoogstens soms via een vraag op reddit terecht.(En dan altijd Engelstalig.)
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_175416451
quote:
6s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Je weet dat je op politiek glad ijs begeeft als zelfs Linda Nieuws je de les moet lezen:

Waarom het gebruik van het woord 'neger' ontzettend grof en allesbehalve grappig is.
Linda serieus nemen. Dat is zo'n tuthola die alles tot een safe space bombardeerd. Welkom in de echte wereld waar iemand met een bril wel eens brillioot wordt genomed. Waat een Marokkaanse jongen wel eens Marokkaan wordt genoemd. Netjes? Nee. Realiteit? Ja.
Ik werk op een tankstation, weet je hoe vaak ik kaas word genoemd door jongens? Heel veel.
pi_175416757
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:17 schreef Mani89 het volgende:
Weer wat nieuws geleerd vandaag.
D66 twitterde op donderdag 30-11-2017 om 17:58:38 Het woord neger is racistisch en discriminerend. Zo spreek je niet over mensen. Ieder mens is gelijk en gelijkwaard… https://t.co/b1A0ncncgo reageer retweet
Ah, neger is racistisch en discriminerend volgens het roomblanke D66.
Sinds wanneer is dat eigenlijk ?
Hoe moeten we negers dan noemen ?
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:30 schreef Kaas- het volgende:
Neger en homo zijn ongelijk. Homo is gewoon een beschrijving van een man die op mannen valt, maar neger betekent in Nederland van oudsher ‘zwarte slaaf’, wat het niet langer een neutrale beschrijving maakt.
Wanneer was dat, in 1730 ofzo ?
quote:
Een homo een homo noemen is dus helemaal prima en feitelijk correct, maar een zwart persoon een neger noemen niet.
En dat bedenk jij zo even ter plekke hier ?
Knap.
pi_175416856
Nou, toegeven dat het woord neger op z'n minst ongelukkig is, zou toch moeten kunnen.
Er wordt hier gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donkere mensen zo te noemen.
Ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen niet wisten dat dat woord gevoelig ligt.
pi_175417217
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 01:08 schreef papert het volgende:
Nou, toegeven dat het woord neger op z'n minst ongelukkig is, zou toch moeten kunnen.
Er wordt hier gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donkere mensen zo te noemen.
Ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen niet wisten dat dat woord gevoelig ligt.
Het gaat puur om de intentie... je kan iemand een neger noemen, en de grootste waardering voor die mensen hebben, en je kan iemand een afro-amerikaan of homo sapiens noemen en denken dat je er mijlen boven staat.

Racisme en supremacisme is een mindset, geen woordkeuze.
pi_175423833
quote:
9s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:20 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik snap het niet zo goed inderdaad. Ik kom hier altijd om gewoon te posten wat ik ergens van vind. Soms is dat goed, soms is dat slecht, maar in plaats van een discussie vang ik van sommige users hier enkel vijandigheid omdat ze zich aangevallen voelen. Maakt niet uit wat ik zeg.

Het is heel vermoeiend
Baudet moet wel zorgen dat hij niet te veel gaat missen. Ik geef je gelijk.
pi_175431601
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 01:08 schreef papert het volgende:
Nou, toegeven dat het woord neger op z'n minst ongelukkig is, zou toch moeten kunnen.
Er wordt hier gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donkere mensen zo te noemen.
Ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen niet wisten dat dat woord gevoelig ligt.
En wie duid je aan met donkere mensen?
Ik bedoel welke term, of termen wil je dan gebruiken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tanatos op 01-12-2017 19:17:35 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 1 december 2017 @ 21:03:20 #239
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175434977
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 01:08 schreef papert het volgende:
Nou, toegeven dat het woord neger op z'n minst ongelukkig is, zou toch moeten kunnen.
Er wordt hier gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donkere mensen zo te noemen.
Ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen niet wisten dat dat woord gevoelig ligt.
Ik wist ook oprecht niet dat blijkbaar zoveel mensen daar problemen mee hebben
Laffe huichelaar
pi_175437395
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:39 schreef Tanatos het volgende:

[..]

En wie duid je aan met donkere mensen?
Ik bedoel welke term, of termen wil je dan gebruiken.

Donkere mensen, mensen met een donkere huidskleur. Als je ze al zo graag wil benoemen als groep.

Ik was heel sceptisch over de discussies dat er een heel groot verschil was tussen de randstad, en de rest van Nederland. Vond dat een erg gezochte vergelijking. Misschien is dat niet zo. Iedereen in mijn omgeving, van elke politieke kleur dan ook, weet dat het woord neger een beladen lading heeft.
Even los van het feit of je het zou moeten gebruiken of niet.
pi_175438230
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 22:25 schreef papert het volgende:

[..]

Donkere mensen, mensen met een donkere huidskleur. Als je ze al zo graag wil benoemen als groep.

Ik was heel sceptisch over de discussies dat er een heel groot verschil was tussen de randstad, en de rest van Nederland. Vond dat een erg gezochte vergelijking. Misschien is dat niet zo. Iedereen in mijn omgeving, van elke politieke kleur dan ook, weet dat het woord neger een beladen lading heeft.
Even los van het feit of je het zou moeten gebruiken of niet.
Wanneer is dat veranderd dan?

Martin Luther King sprak over negro in zijn beroemde speech, voor mij het equivalent van neger in het Nederlands.
http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
Dit was uiteraard wel in 1963, maar het idee dat de term altijd een slavenassociatie zou hebben gehad lijkt me dus niet terecht en die associatie heb ik dus helemaal niet met neger.
--
https://www.slavernijenjij.nl/de-erfenis-nu/het-n-woord/
Quotes:
"Na de afschaffing van de slavernij wordt ‘negro’ in het Caribisch gebied en de Verenigde Staten een respectvol woord dat Afro-Amerikanen graag voor zichzelf gebruiken."

"Zwarte voormannen als Rier, de gebroeders Reits en Comvalius spreken consequent over ‘de eenheid van het Neger-ras’ en zelfs over zoiets ongrijpbaars als ‘Negerschap’. In 1946 richt een groep Afro-Surinamers zelfs de Neger-Politieke Partij op."

"Tegelijk zijn er nog veel oudere Surinamers en Antillianen, ook in Nederland, die zichzelf ‘neger’ noemen. Zij zijn van de generatie die nog in Suriname is opgevoed met het idee dat dit juist een respectvolle en zelfbewuste term is."
--

Het lijkt erop dat de taaldynamiek door de tijd de lading van het woord heen en weer veranderd heeft.

Overigens vind ik de term donkere mensen dan weer veel te nietszeggend, dat kan ook een donker iemand uit India zijn bv.

Het is niet dat ik de termen neger of negroïde vaak gebruik maar ik wist niet dat de term met slavernij werd geassocieerd.
Als ik weet waar mensen vandaan komen en ik wil/moet dat op eoa manier duiden dan gebruik ik het land van herkomst ergo in Nederland vaak Surinamer of Antilliaan of is dat ook niet goed?

Ik vind het trouwens nog steeds voor een gedeelte gehypt maar ik ben best bereid om een andere term te gebruiken alleen wat ik al zei voor mij werkt dan donker/een donkere huidskleur ook niet erg goed.

Het interesseert mij trouwens geen snars of ik witte,kaaskop,belanda of tatta wordt genoemd.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_175438649
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 01:08 schreef papert het volgende:
Nou, toegeven dat het woord neger op z'n minst ongelukkig is, zou toch moeten kunnen.
Er wordt hier gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donkere mensen zo te noemen.
Dat is het ook :D
quote:
Ik wist echt niet dat er nog zoveel mensen niet wisten dat dat woord gevoelig ligt.
Tja, als het blijkbaar een inside-dingetje van D66 is hoe moet de rest van het land het dan weten ?
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 02:04 schreef Mr.Major het volgende:
Het gaat puur om de intentie... je kan iemand een neger noemen, en de grootste waardering voor die mensen hebben, en je kan iemand een afro-amerikaan of homo sapiens noemen en denken dat je er mijlen boven staat.
Dat je een neger afro-amerikaan noemt is alleen handig in de VS.
Een Surinamer of Antilliaan zou je met enige fantasie ook nog afro-amerikaan kunnen noemen (Zuid Amerika immers), maar voor bijvoorbeeld een Ghanees of Nigeriaan is de term afro-amerikaan absurd natuurlijk.
pi_175438674
Onderstaande staat op Wikipedia. Maar daar gaat het niet om.
Het is blijkbaar niet zo een overduidelijk beladen woord als ik dacht. Ben ik echt verbaasd over. Weer iets geleerd.


Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644,[1] verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2] In de 19de eeuw en in de loop van de 20ste heeft het woord steeds meer een racistische uitwerking gekregen.[3] Het resultaat hiervan is dat het gebruik van het woord in de 21ste eeuw door veel mensen als zodanig ervaren wordt, waardoor het een beladen woord is geworden.[4]
pi_175438814
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 23:19 schreef papert het volgende:
Onderstaande staat op Wikipedia. Maar daar gaat het niet om.
Het is blijkbaar niet zo een overduidelijk beladen woord als ik dacht. Ben ik echt verbaasd over. Weer iets geleerd.

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644,[1] verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2] In de 19de eeuw en in de loop van de 20ste heeft het woord steeds meer een racistische uitwerking gekregen.[3] Het resultaat hiervan is dat het gebruik van het woord in de 21ste eeuw door veel mensen als zodanig ervaren wordt, waardoor het een beladen woord is geworden.[4]
Ja dat heb ik ook gelezen (gisteren) maar je ziet dat de betekenis zeg maar qua lading heen en weer is gegaan.
Overigens vind ik wat daar staat ook gewoon niet helemaal kloppen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_175439157
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 23:25 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook gelezen (gisteren) maar je ziet dat de betekenis zeg maar qua lading heen en weer is gegaan.
Overigens vind ik wat daar staat ook gewoon niet helemaal kloppen.
Nee, dat kan. Maar ik kan nu beide kanten begrijpen.
De kant van het gebruik van het woord neger. Maar ook de kant van degene die daar dan iets van zegt. Dat is voor mij voldoende om deze dialoog af te sluiten.
pi_175439274
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 23:35 schreef papert het volgende:

[..]

Nee, dat kan. Maar ik kan nu beide kanten begrijpen.
De kant van het gebruik van het woord neger. Maar ook de kant van degene die daar dan iets van zegt. Dat is voor mij voldoende om deze dialoog af te sluiten.
Is prima, ik waardeer je beleefdheid.

Cynisch trouwens die usericons (blackfacesmileys) tijdens zo'n discussie.
Maar ja in sommige zaken moeten we ons aan Danny onderwerpen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tanatos op 01-12-2017 23:45:22 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_175441613
FreeMindNellie twitterde op donderdag 30-11-2017 om 19:33:09 Hoi D66. Ik ben een neger. D66 bepaald niet welke woorden er wel of niet gebruikt mogen worden. Ik ben een trotse, fiere neger en mr Hiddema heeft 100% gelijk. Walg van die D66 liberals die nog nooit een neger hebben gesproken, maar wel de goedmens uithangen. 🤢🤢🤢 https://t.co/PgqcnszwNp https://t.co/hDBhXRLcX2 reageer retweet
pi_175443883
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 02:53 schreef Arthur_Spooner het volgende:
FreeMindNellie twitterde op donderdag 30-11-2017 om 19:33:09 Hoi D66. Ik ben een neger. D66 bepaald niet welke woorden er wel of niet gebruikt mogen worden. Ik ben een trotse, fiere neger en mr Hiddema heeft 100% gelijk. Walg van die D66 liberals die nog nooit een neger hebben gesproken, maar wel de goedmens uithangen. 🤢🤢🤢 https://t.co/PgqcnszwNp https://t.co/hDBhXRLcX2 reageer retweet
Wel weer typisch dat die knul zo zijn best doet om in vier zinnen alle vooroordelen over negers en FvD-stemmers te bevestigen.
  zaterdag 2 december 2017 @ 12:38:41 #249
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_175447137
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel weer typisch dat die knul zo zijn best doet om in vier zinnen alle vooroordelen over negers en FvD-stemmers te bevestigen.
Welke vooroordelen over negers bevestigt hij precies?
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_175450640
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2017 09:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel weer typisch dat die knul zo zijn best doet om in vier zinnen alle vooroordelen over negers en FvD-stemmers te bevestigen.
Wat is dit voor racistische bagger?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')