abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175384681
Ik kwam laatst "Smart Blinds" tegen op Kickstarter. Een apparaatje waarmee je je luxaflex of andere raambekleding automatisch kan bedienen via app of instelling. Iets wat voor veel mensen misschien wat overbodig lijkt maar waar ik elke winter stiekem een klein beetje naar verlang.

SPOILER: uitleg waarom
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb inmiddels ook wat Nederlandse opties gevonden bij bijvoorbeeld Luxaflex. Maar ik heb er nog niet heel veel over kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring met deze (of dit soort) producten? Of een andere oplossing waar ik zelf wellicht nog niet aan had gedacht. Gordijnen daar wil ik in principe niet echt aan dus het moet wel iets zijn dat op het raam gemonteerd kan worden. :)
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 16:20:17 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175384728
Ik heb dat aan de buitenkant. Ik heb nl gewoon een rolluik met een Somfy RTS motor die ik aanstuur via een Athom Homey.

Om 20 min voor zonsondergang gaan specifieke lampen aan in huis (Philips Hue) en 5 min na zonsondergang sluit het rolluik automatisch. Werkt perfect.

In de ochtend 5 min na zonsopgang gaat het rolluik weer open. Werkt perfect, maar, ik vermoed dat jij raambekleding aan de binnenkant wil?

Want daar heb ik niks automatisch.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175384776
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dat aan de buitenkant. Ik heb nl gewoon een rolluik met een Somfy RTS motor die ik aanstuur via een Athom Homey.

Om 20 min voor zonsondergang gaan specifieke lampen aan in huis (Philips Hue) en 5 min na zonsondergang sluit het rolluik automatisch. Werkt perfect.

In de ochtend 5 min na zonsopgang gaat het rolluik weer open. Werkt perfect, maar, ik vermoed dat jij raambekleding aan de binnenkant wil?

Want daar heb ik niks automatisch.
Zou wel een optie zijn. Is het niet heel 'beklemmend' als je de buiten rolluiken dicht hebt? Zou wel een optie zijn maar voor ons geen mogelijkheid omdat we anders door de achterdeur niet meer naar binnen kunnen :+
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_175397244
Ik heb houten jalouzieen die automatisch open en dicht gaat met een somfy rts 50 tilt only motortje.

Dit gaat op battterijen. 10 stuks AA. Aangezien het enkel open en dicht is is het stroomverbruik zeer gering en gaan de batterijen lang mee.

Het automatische werkt wel via een somfy tahoma box. En gezien het een rts motor is, kun je enkel voor open of dicht kiezen.

Verder heb ik er nog een afstandbediening bij zitten waarmee ik elke stand kan instellen die ik zou willen.
  donderdag 30 november 2017 @ 08:35:57 #5
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_175397263
Wij gingen eerst voor de Luxaflex optie, gewoon vanwege de naam.
Maar nu toch voor somfy gekozen, vanwege het hogere vermogen van de motoren (we laten het niet op batterijen aanleggen) de motoren bestaan langere tijd en zijn bewezen, Luxaflex staat nog wat in de kinderschoenen.
Qua stoffen maakt het tussen somfy en Luxaflex niets uit, ze komen uit de zelfde fabriek. We nemen wel de duurste stofoptie, is mooier en gaat langer meer. Zo vertelde de verkoper het (van het type degelijk en niet een snelle jongen)

We schaffen het aan via een stofferingswinkel, dit omdat we 6meter aan duettes willen, die in een hoeken lopen en dergelijke. Voor een mooie installatie leek dat ons wel handig. En het scheelde niet zoveel met direct online bestellen.

In de slaapkamer doen we een brabandsgordijn (rolluik) die staat snachts op de luchstand. En als de zon op komt gaat die dicht. Ook geregeld via de domotica.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_175397793
Ik zit met hetzelfde en ga denk ik voor:
Tilt & Lift 25 RTS met de zonne-energieoptie of de sonesse 40 rts beiden zijn speciaal voor jaloezieën.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175399193
Mooie aan die Amerikaanse versie vond ik wel de zonne-energie optie in combinatie met de houten jaloezieën. Maar goed om te lezen dat de Nederlandse versies ook goed zijn.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  Moderator donderdag 30 november 2017 @ 10:54:48 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175399221
quote:
7s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:22 schreef Yesse het volgende:

[..]

Zou wel een optie zijn. Is het niet heel 'beklemmend' als je de buiten rolluiken dicht hebt? Zou wel een optie zijn maar voor ons geen mogelijkheid omdat we anders door de achterdeur niet meer naar binnen kunnen :+
Beklemmend? Nee joh, ik hou er niet van als mensen vanaf straat naar binnen kunnen kijken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175399239
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Beklemmend? Nee joh, ik hou er niet van als mensen vanaf straat naar binnen kunnen kijken.
Ik ook niet, daarom heb ik ze binnen altijd dicht maar ik heb het gevoel dat als je ze aan de buitenkant dicht hebt dat je zo in een 'box' zit.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  Moderator donderdag 30 november 2017 @ 11:11:36 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175399488
quote:
7s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:56 schreef Yesse het volgende:

[..]

Ik ook niet, daarom heb ik ze binnen altijd dicht maar ik heb het gevoel dat als je ze aan de buitenkant dicht hebt dat je zo in een 'box' zit.
Ja maar dan is het avond he, dan zitten wij lekker op de bank tv te kijken. Ik heb 2 foto's voor je laten maken van het rolluik open, en het rolluik dicht:





:)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 1 december 2017 @ 10:28:59 #11
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_175420251
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja maar dan is het avond he, dan zitten wij lekker op de bank tv te kijken. Ik heb 2 foto's voor je laten maken van het rolluik open, en het rolluik dicht:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

:)
Oja valt inderdaad enorm mee. Wel gelijk mooie anti-inbraak ;)

De hondjes trouwens O+ :D
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 11:01:36 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175420874
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:28 schreef Yesse het volgende:

[..]

Oja valt inderdaad enorm mee. Wel gelijk mooie anti-inbraak ;)

De hondjes trouwens O+ :D
Ja, het is ook als 2e reden voor anti inbraak. Maar zoals je ziet valt het enorm mee. Wij hebben dus ook nog een rolgordijn + overgordijnen, maar die overgordijnen zijn gewoon voor de aankleding, die maken we verder niet dicht. Het rolgordijn ook niet meer sinds we het rolluik hebben (dat is sinds afgelopen maandag).

Vervolgens stuur ik dat rolluik aan met mijn Domotica controller, dus dat werkt perfect.

Die hondjes ja O+ O+ Maar ze mogen niet op de bank, dus heb ik mijn vrouw gisteren, toen ze me die foto's stuurde, dat ook direct weer gezegd. Ik weet wel dat ze het toch wel toe staat als ik er niet ben, maar goed. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175482827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dat aan de buitenkant. Ik heb nl gewoon een rolluik met een Somfy RTS motor die ik aanstuur via een Athom Homey.

Om 20 min voor zonsondergang gaan specifieke lampen aan in huis (Philips Hue) en 5 min na zonsondergang sluit het rolluik automatisch. Werkt perfect.

In de ochtend 5 min na zonsopgang gaat het rolluik weer open. Werkt perfect, maar, ik vermoed dat jij raambekleding aan de binnenkant wil?

Want daar heb ik niks automatisch.
Waarom voor Somfy gekozen als je Homey hebt? Somfy RTS werkt met 433, wat gewoon inferieur is op elk gebied tov Z-wave. Waarom geen standaard pulse schakelaar met een Fibaro shutter erachter?
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 07:32:34 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175482900
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 07:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Waarom voor Somfy gekozen als je Homey hebt? Somfy RTS werkt met 433, wat gewoon inferieur is op elk gebied tov Z-wave. Waarom geen standaard pulse schakelaar met een Fibaro shutter erachter?
Omdat dit gewoon prima werkt. Daarnaast heeft de homey implementatie van Z-Wave een vervelende bug waarbij at random ineens sommige z-wave apparaten niet meer werken en dat pas weer werkt bij een reboot van Homey.

Voor een stekkertje of zo niet zo erg, maar een roluik wat dan niet meer automatisch aangestuurd kan worden en dus open blijft staan terwijl jij vereacht dat het dicht gaat als je niet thuis bent en mensen dus in de avond door je hele huis kunnen kijken vond ik niet zo'n prettig idee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175483559
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 07:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Omdat dit gewoon prima werkt. Daarnaast heeft de homey implementatie van Z-Wave een vervelende bug waarbij at random ineens sommige z-wave apparaten niet meer werken en dat pas weer werkt bij een reboot van Homey.

Voor een stekkertje of zo niet zo erg, maar een roluik wat dan niet meer automatisch aangestuurd kan worden en dus open blijft staan terwijl jij vereacht dat het dicht gaat als je niet thuis bent en mensen dus in de avond door je hele huis kunnen kijken vond ik niet zo'n prettig idee.
Bug is neem ik aan tijdelijk. Met 433 heb je ook kans dat hij open blijft staan als je buurman een babyfoon aan de andere kant van de muur heeft, of iig iets dat het kan verstoren.

Het gemis van een terugkoppeling maakt een 433 toch wel redelijk instabiel.
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 09:31:46 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175484140
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 08:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Bug is neem ik aan tijdelijk. Met 433 heb je ook kans dat hij open blijft staan als je buurman een babyfoon aan de andere kant van de muur heeft, of iig iets dat het kan verstoren.

Het gemis van een terugkoppeling maakt een 433 toch wel redelijk instabiel.
Nou, mijn buren krijgen geen baby meer in ieder geval :D

Dat was in mijn oude huis wel het geval, aan beide kanten, en daar waren ook alle rolluiken met Somfy RTS, en dat heeft nooit gefaald. Ik zie dus niet in waarom dat hier wel het geval zou zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175484638
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 09:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, mijn buren krijgen geen baby meer in ieder geval :D

Dat was in mijn oude huis wel het geval, aan beide kanten, en daar waren ook alle rolluiken met Somfy RTS, en dat heeft nooit gefaald. Ik zie dus niet in waarom dat hier wel het geval zou zijn.
En hoe zit je met bediening vanuit de rest van het huis? Kan de Homey ook rolluiken besturen van de verdieping erboven of bijvoorbeeld iets op zolder?
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 10:09:03 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175484740
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 10:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En hoe zit je met bediening vanuit de rest van het huis? Kan de Homey ook rolluiken besturen van de verdieping erboven of bijvoorbeeld iets op zolder?
Weet ik niet, want daar heb ik in dit huis nog niks qua automatische rolluiken. In mijn oude huis had ik dat wel, en daar werkte het feilloos. Maar, KaKu werkte in het oude huis ook op de 1e verdieping, dus ik vind het niet zo raar dat RTS daar ook werkte.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_175488003
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Weet ik niet, want daar heb ik in dit huis nog niks qua automatische rolluiken. In mijn oude huis had ik dat wel, en daar werkte het feilloos. Maar, KaKu werkte in het oude huis ook op de 1e verdieping, dus ik vind het niet zo raar dat RTS daar ook werkte.
Als het werkt, dan werkt het. Prima dus in jouw geval. Ik zou zelf als ik kon kiezen altijd voor Z-wave of zigbee gaan.

Wat heb je verder allemaal op de Homey aangesloten?

Is er eigenlijk geen domotica topic? We zijn vast niet de enige hier. :9
  maandag 4 december 2017 @ 13:23:22 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_175488094
Aangezien gordijnen ook een vorm van raambekleding zijn past deze volgens mij wel, ik ga hiermee bezig: https://www.pahedomotica.(...)m-complete-basisset/
Icm een Raspberry Pi aan te sluiten op Domotica, grote voordeel vind ik dat het ook op de ouderwetse manier werkt, lees; gewoon gordijn open en dicht doen ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 14:11:56 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_175488855
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 13:19 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Als het werkt, dan werkt het. Prima dus in jouw geval. Ik zou zelf als ik kon kiezen altijd voor Z-wave of zigbee gaan.

Wat heb je verder allemaal op de Homey aangesloten?

Is er eigenlijk geen domotica topic? We zijn vast niet de enige hier. :9
Oh best wel wat al. Een paar raam- en deursensoren, wasmachine, droger, bewegingssensor, philips hue, een paar kaku lampen, rolluik, een oled web-os 3.0 tv, en een marantz versterker tot nu toe.

Daar komt in ieder geval nog een thermostaat, thermostaatkranen, deurbel incl camera, verlichting + camera in de tuin, een alarm en rooksensoren bij maar dat duurt nog wel even. Stap voor stap.

Wat heb jij staan/liggen/hangen?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 4 december 2017 @ 14:21:49 #22
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_175489003
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 10:01 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En hoe zit je met bediening vanuit de rest van het huis? Kan de Homey ook rolluiken besturen van de verdieping erboven of bijvoorbeeld iets op zolder?
Dat werkt prima. Ik heb zelf een soortgelijke oplossing, ook Somfy RTS motoren die ik bestuur via Domoticz (draait op een virtuele Windows Server 2016) met daaraan gekoppeld een RFXcom 433MHz transmitter/receiver. Heeft tot op heden nog nooit gefaald (al een jaar in gebruik) en ja, dat werkt vanuit de meterkast ook gewoon een verdieping naar boven. Zolder weet ik niet zeker (want geen 433MHz apparaten daar), maar volgens mij zal dat geen probleem zijn.
Don't let my username fool you...
pi_175489176
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 14:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat werkt prima. Ik heb zelf een soortgelijke oplossing, ook Somfy RTS motoren die ik bestuur via Domoticz (draait op een virtuele Windows Server 2016) met daaraan gekoppeld een RFXcom 433MHz transmitter/receiver. Heeft tot op heden nog nooit gefaald (al een jaar in gebruik) en ja, dat werkt vanuit de meterkast ook gewoon een verdieping naar boven. Zolder weet ik niet zeker (want geen 433MHz apparaten daar), maar volgens mij zal dat geen probleem zijn.
Maar waarom zou je daarvoor kiezen als je ook voor hetzelfde geld (of minder) een normale motor met Fibaro shutter erachter zet?

Naast dat je niet hoeft te kappen in de muur kan ik geen voordelen bedenken.

Al is dat voor bestaande huizen natuurlijk wel een behoorlijk voordeel. ;)
  maandag 4 december 2017 @ 14:42:27 #24
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_175489402
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 14:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Maar waarom zou je daarvoor kiezen als je ook voor hetzelfde geld (of minder) een normale motor met Fibaro shutter erachter zet?

Naast dat je niet hoeft te kappen in de muur kan ik geen voordelen bedenken.

Al is dat voor bestaande huizen natuurlijk wel een behoorlijk voordeel. ;)
Geen idee eigenlijk, de rolluikenleverancier leverde Somfy motoren bij de rolluiken. Ik wist niet eens dat er een alternatief was. Verder ga ik het toch niet zelf installeren en kon heel eenvoudig mijn Domoticz systeem aan die Somfy motoren koppelen, waarom dan moeilijker doen?
Don't let my username fool you...
pi_175489801
Wij hebben aan de zijkant van ons huis elektrische rolluiken. Een Somfy-systeem. Met een afstandsbediening kun je de rolluiken 'handmatig' bedienen, maar je kunt de luiken ook programmeren om op bepaalde tijdstippen automatisch omlaag/omhoog te laten gaan.

Ik vind het een heel fijn systeem. Lekker pikdonker makend, volledige privacy, inbraakwerend en extra isolerend. Wat mij betreft hangen we ze voor alle ramen, maar ik denk dat de buren/buurt daar niet zo blij mee zou(den) zijn. Aan de buitenkant heeft het namelijk wel een hele kille, 'anti-sociale' uitstraling. Aan de binnenkant ook wel een beetje vind ik, maar minder erg en ik vond dat zelf vooral een kwestie van even wennen. Bovendien hebben wij nog ook gewone gordijnen hangen (dikke overgordijnen, dat wat CoolGuy heeft zie ik meer als vitrage). Willen we het qua sfeer wat knusser maken, dan doen we die ook nog dicht.
Tails tell tales
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')