abonnement Unibet Coolblue
pi_175364479

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


En verder!

<O) :W

[ Bericht 0% gewijzigd door Slayage op 28-11-2017 18:19:35 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175364565
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:00 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De VN _O-
Daar kan je wel om lachen maar dat is precies waar onze Grondwet op gebaseerd is. Op 'De Universele Rechten van de Mens' :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175364592
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Daar kan je wel om lachen maar dat is precies waar onze Grondwet op gebaseerd is. Op 'De Universele Rechten van de Mens' :)
Oké.
De grondwet is toch wel even iets ouder dan de VN.
standaarddrinker
pi_175364608
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:01 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Daar verschillen de meningen dus over.
Niet gevonden -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:12:02 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175364663
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Daar kan je wel om lachen maar dat is precies waar onze Grondwet op gebaseerd is. Op 'De Universele Rechten van de Mens' :)
Wist niet dat Van Hogendorp een tijdmachine had en ruim 100 jaar de toekomst in was gegaan.
pi_175364668
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:08 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Oké.
De grondwet is toch wel even iets ouder dan de VN.
Het is precies hetzelfde beginsel. Of het nou een definitie van de VN is of niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175364679
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is precies hetzelfde beginsel. Of het nou een definitie van de VN is of niet.
Je lijkt nogal zeker van je zaak te zijn. Misschien moet je nog even je eigen signature lezen.
standaarddrinker
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:16:56 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175364765
Het is verder debiel om yn Dokkum te demonstreren. Dokkum is niet racistischer dan andere plaatsen. Beter gingen ze in het Mediapark te Hilversum demonstreren tegen de manier waarop de media Zwarte Piet uitbeeldt.
Als ze dan toch naar Dokkum trekken, hoop ik dat ze een krans leggen op it Reaklif.
Leaver dea as slaef immers.
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:18:28 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175364798
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is precies hetzelfde beginsel. Of het nou een definitie van de VN is of niet.
Ga je lesgeld voor geschiedenis terugvragen.
pi_175364819
Ik heb zoveel goede ideeën om zwarte piet te vervangen maar ik mag geen topic maken ;(
pi_175364855
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:19 schreef ABombali het volgende:
Ik heb zoveel goede ideeën om zwarte piet te vervangen maar ik mag geen topic maken ;(
Stroopwafelpiet kan sowieso niet want er zitten geen stroopwafels in de schoorsteen
standaarddrinker
pi_175364875
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:12 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Je lijkt nogal zeker van je zaak te zijn. Misschien moet je nog even je eigen signature lezen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ga je lesgeld voor geschiedenis terugvragen.
Lees anders dit even door:

Verdragen en wetten
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175364883
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:21 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Stroopwafelpiet kan sowieso niet want er zitten geen stroopwafels in de schoorsteen
Nee ik heb veel betere ideeën voor het sinterklaasfeest, ik zou iedereen kunnen overtuigen dat het alternatief veel leuker is
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:23:13 #14
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_175364895
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Nee ik heb veel betere ideeën voor het sinterklaasfeest, ik zou iedereen kunnen overtuigen dat het alternatief veel leuker is
Heb je argumenten dan, of is dat ook gebaseerd op je eigen visie?
pi_175364899
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Nee ik heb veel betere ideeën voor het sinterklaasfeest, ik zou iedereen kunnen overtuigen dat het alternatief veel leuker is
Je moet dan ergens een alternatieve intocht houden en als dat leuker blijkt te zijn dan het traditionele feest dan verspreidt dat zich als een lopend vuurtje door het land
standaarddrinker
pi_175364909
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:23 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Heb je argumenten dan, of is dat ook gebaseerd op je eigen visie?
Argumenten? Nee ik heb ideeën hoe we het sinterklaasfeest leuker kunnen maken, maar daar mogen we niet over brainstormen. Uiteindelijk gaan de kozp-ers bepalen wat er met het sinterklaasfeest gebeurt, dat moeten we niet willen
pi_175364922
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is precies hetzelfde beginsel. Of het nou een definitie van de VN is of niet.
Lijkt me een beetje vreemd om de VN er bij te willen halen aangezien die Iraanse figuur Hajji Firuz een cultureel beschermde status heeft gegeven. Laat die nou zwartgeschminkt zijn. Kun jij het nog uitleggen?
pi_175364925
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:23 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Je moet dan ergens een alternatieve intocht houden en als dat leuker blijkt te zijn dan het traditionele feest dan verspreidt dat zich als een lopend vuurtje door het land
Ja daarom moeten we er over brainstormen, kijken wat de alternatieven zijn en dan de kinderen laten beslissen
pi_175364965
Het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet is ook op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed gezet, dat kun je niet zomaar uitwissen.
standaarddrinker
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:27:39 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175364971
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]


[..]

Lees anders dit even door:

Verdragen en wetten
Dondert niet. Die universele rechten van de mens zijn van 1948, de basis van de grondwet van 1814. De aanpassingen op de grondwet kunnen zijn beïnvloed door de urvdm, maar de grondwet is nog steeds gebaseerd op de grondwet van 1814.
Dat de grondwet op de urvdm is gebaseerd is dus kolder.

Beter kijk je hoe de urvdm tot stand zijn gekomen.
pi_175365003
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:24 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje vreemd om de VN er bij te willen halen aangezien die Iraanse figuur Hajji Firuz een cultureel beschermde status heeft gegeven. Laat die nou zwartgeschminkt zijn. Kun jij het nog uitleggen?
Dat verandert alleen helemaal niets aan de Verklaring van Rechten van Mens en de verdragen en wetten die Nederland in verband daarmee heeft aangenomen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:31:05 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175365021
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Nee ik heb veel betere ideeën voor het sinterklaasfeest, ik zou iedereen kunnen overtuigen dat het alternatief veel leuker is
Ga gewoon een nieuw feest beginnen dan. Er is geen behoefte aan een alternatief, juist dat het bekend is vanuit je vroegste jeugd en dat je grootouders het ook zo vierden maken het leuk.
pi_175365030
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat verandert alleen helemaal niets aan de Verklaring van Rechten van Mens en de verdragen en wetten die Nederland in verband daarmee heeft aangenomen.
Maar het lijkt me niet handig om me in deze discussie op de VN te beroepen gezien het voorbeeld dat ik gaf. Op zijn minst schuurt het, dat zal jij toch ook toe moeten geven.
pi_175365043
Laten we even objectief vaststellen dat de huidige Europese grondwet NIET democratisch is.

Sterker nog; de meerderheid was tegen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175365046
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dondert niet. Die universele rechten van de mens zijn van 1948, de basis van de grondwet van 1814. De aanpassingen op de grondwet kunnen zijn beïnvloed door de urvdm, maar zijn nog steeds gebaseerd op de grondwet van 1814.
Dat de grondwet op de urvdm is gebaseerd is dus kolder.

Beter kijk je hoe de urvdm tot stand zijn gekomen.
Ja dat heeft wel degelijk iets verandert:

quote:
Nederlandse Grondwet

De Grondwet is de hoogste nationale wet. Hoofdstuk I van de Nederlandse Grondwet bevat mensenrechten. Mensenrechten in nationale grondwetten worden ook wel grondrechten genoemd. De Grondwet bevat burgerrechten en politieke rechten, zoals het recht op vrijheid van meningsuiting en het kiesrecht. Ook bevat de Grondwet een aantal sociale grondrechten. In de Grondwet zijn deze rechten niet geformuleerd als individuele rechten, maar als verplichtingen voor de overheid. Zo bepaalt onze Grondwet niet met zoveel woorden dat ieder het recht op arbeid heeft, maar dat bevordering van voldoende werkgelegenheid voorwerp van zorg is van de overheid. De Staatscommissie Grondwet heeft in november 2010 haar rapport aangeboden, met aanbevelingen over aspecten van de Grondwet die aan herziening toe zijn als gevolg van bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen.

Verdragen hebben in Nederland een bijzondere status. Voordat Nederland overgaat tot ratificatie onderzoekt de overheid of wetten of regels moeten worden aangepast. Er geldt immers de algemene verplichting dat verdragen moeten worden nageleefd. Het komt uiteraard voor dat mensen menen dat nationale regels toch niet in overeenstemming zijn met internationale normen, en dat door toepassing van een nationale regel hun mensenrechten zijn geschonden. Als zij naar de rechter gaan, kunnen sommige internationale bepalingen door mensen worden ingeroepen en door de rechter worden toegepast. Welke bepalingen door de rechter kunnen worden toegepast, hangt af van de formulering. Het is de rechter die oordeelt of het wel of niet kan. Bij burgerrechten en politieke rechten is het meestal wel het geval, bij economische en sociale rechten is de rechter veel terughoudender.

Deze mogelijkheid is relevant in de Nederlandse situatie omdat wetten niet aan de Grondwet mogen worden getoetst. De Grondwet gaat ervan uit dat de wetgever ervoor heeft gezorgd dat wetten niet in strijd zijn met de Grondwet. De Grondwet staat wel toe dat wetten aan internationale bepalingen worden getoetst. Als de rechter tot de conclusie komt dat een wet inderdaad in strijd is met een internationale bepaling, wordt de nationale wettelijke bepaling niet toegepast.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')