Nou nou wat een goede marketing. Er worden nu vast meer williamsen verkocht of meer martinis gedronken, en van de andere bedrijven heeft niemand enige idee of ze op de wagen staan of nietquote:Op maandag 4 december 2017 20:43 schreef flipsen het volgende:
[..]
Omdat iedereen het nu over Williams heeft wellicht? Perfecte "guerilla" marketing. En als het puntje bij paaltje komt zetten ze de coureur erin die ze al lang een contract hebben laten tekeken. DiResta most probably.
Maar het lokt weer nieuwe sponsors. Vergeet niet dat Frank Williams dé marketingman bij uitstek was in zijn jonge jaren, was de eerste die vol voor sponsoring ging (en moest ook wel natuurlijk).quote:Op maandag 4 december 2017 23:38 schreef opreis het volgende:
[..]
Nou nou wat een goede marketing. Er worden nu vast meer williamsen verkocht of meer martinis gedronken, en van de andere bedrijven heeft niemand enige idee of ze op de wagen staan of niet
Wat een onzin. De enige tijd wanneer sponsoren er iets voor terug krijgen is al de auto met hun merknaam op de tv voorbij komt of als ze nieuwe potentiele klanten in de paddock kunnen meenemen oid. Alsof ze bij Nike nu denken "williams blijft maar treuzelen met een nieuwe coureur, die komen dus vaak in het nieuws, laten we ze sponsoren!"quote:Op maandag 4 december 2017 23:49 schreef flipsen het volgende:
[..]
Maar het lokt weer nieuwe sponsors. Vergeet niet dat Frank Williams dé marketingman bij uitstek was in zijn jonge jaren, was de eerste die vol voor sponsoring ging (en moest ook wel natuurlijk).
Qua fysieke fitheid zit het goed met hem, maar de olifant in de kamer en waar Williams de kaken stijf over dichthoudt is dat ie waarschijnlijk gewoon niet snel genoeg is.quote:Op maandag 4 december 2017 23:05 schreef papert het volgende:
Als kubica werkelijk competitief kan zijn, hoef ik in ieder geval niet meer aan te horen dat F1, een van de zwaarste sporten is.
Wat het natuurlijk ook niet is.
review FA: No power!!quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er nog vrij geavanceerd uit voor een GP2 engine.quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
OK. Kan jij hier iets mee?quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook een beetje onzin natuurlijk.quote:Op maandag 4 december 2017 23:05 schreef papert het volgende:
Als kubica werkelijk competitief kan zijn, hoef ik in ieder geval niet meer aan te horen dat F1, een van de zwaarste sporten is.
Wat het natuurlijk ook niet is.
sommige nep F1 fans hier kunnen het niet hebben, dat hun helden het dus makkelijk hebben in de auto zodat iemand die wat beperkt is ook kan meedoen.quote:Op dinsdag 5 december 2017 13:59 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ook een beetje onzin natuurlijk.
F1 vraagt veel van je uithoudingsvermogen, niet van kracht in je polsen/armen.
Ik zie dan ook niet in waarom de handicap van Kubica een probleem zou zijn. Zover ik weet heeft een F1 auto gewoon stuurbekrachtiging.
Heeft het ook (stuurbekrachtiging), maar het vereist ook soepelheid in je armen en handen en de fijne motoriek. Denk aan draaien van het stuur en tegelijk een aantal keer up- of downshiften. Of het pielen aan de settings voor de rembalans in een lange doordraaier, de koppeling bedienen tijdens de start of wanneer je spint en weer weg wilt komen. De bewegingsvrijheid in de arm/hand/gewrichten van Kubica was juist het probleem.quote:Op dinsdag 5 december 2017 13:59 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ook een beetje onzin natuurlijk.
F1 vraagt veel van je uithoudingsvermogen, niet van kracht in je polsen/armen.
Ik zie dan ook niet in waarom de handicap van Kubica een probleem zou zijn. Zover ik weet heeft een F1 auto gewoon stuurbekrachtiging.
Iedereen verklaarde mij ook al voor gek, toen ik zei dat het heus wel een beetje mee valt betreft dat Formule 1 een zware fysieke sport is. Maar hier snijd je inderdaad wel een bewijs aan, dat we beiden gelijk hebben. Hoe kan een invalide meedoen aan F1 als het fysiek zo zwaar is. Ik ga er zelf ook vanuit, dat deze sport het talent gewoon bepaalt samen met moed en ongelooflijk veel lef. Maar fysiek een zware sport, het valt volgens mij allemaal wel mee als je dit vergelijkt met andere sporten.quote:Op maandag 4 december 2017 23:05 schreef papert het volgende:
Als kubica werkelijk competitief kan zijn, hoef ik in ieder geval niet meer aan te horen dat F1, een van de zwaarste sporten is.
Wat het natuurlijk ook niet is.
Eens. Eigenlijk is het de auto die al het zware werk doet. Paardrijden is fysiek nou ook niet zo ontzettend zwaar.quote:Op dinsdag 5 december 2017 15:24 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Iedereen verklaarde mij ook al voor gek, toen ik zei dat het heus wel een beetje mee valt betreft dat Formule 1 een zware fysieke sport is. Maar hier snijd je inderdaad wel een bewijs aan, dat we beiden gelijk hebben. Hoe kan een invalide meedoen aan F1 als het fysiek zo zwaar is. Ik ga er zelf ook vanuit, dat deze sport het talent gewoon bepaalt samen met moed en ongelooflijk veel lef. Maar fysiek een zware sport, het valt volgens mij allemaal wel mee als je dit vergelijkt met andere sporten.
Idd ben heel erg benieuwd naar de 2018 PU van Honda, als ze de trend doorzetten van afgelopen half jaar zie ik ze nog wel voor Renault komen volgend jaar.quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:45 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ziet er nog vrij geavanceerd uit voor een GP2 engine.
Nee, moet dat dan?quote:
Ja, dat geloof ik ook wel hoor. En ik zeg heus niet dat de gemiddelde Nederlander het anderhalf uur uithoudt in een F1 auto. Ze trainen niet voor niks zo hard.quote:Op dinsdag 5 december 2017 16:59 schreef Fer het volgende:
Het zijn de g-krachten die het zwaar maken. Sturen is alleen zwaar als je zoals Stroll rijdt, maar ik verwacht van Kubica meer vloeiende lijnen en denkwerk voor het aansnijden vd bocht.
Precies, als fitheid het verschil maakt dan moet je heel erg fit zijn om iets te winnen. Als wielrenners alleen maar zouden afdalen zouden ze ook niet zo heel fit zijn. Je kunt natuurlijk wel verliezen door niet fit genoeg te zijn, en het niveau van 'fit genoeg' ligt best hoog. Maar fitter dan fit genoeg geeft geen voordeel.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:31 schreef papert het volgende:
Dat kon ik niet geloven omdat bij F1 doorgaans niet het verschil wordt gemaakt met fitheid, maar met, gevoel voor de auto, inzicht, reactievermogen enz.
je typt troep.quote:Op dinsdag 5 december 2017 14:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
sommige nep F1 fans hier kunnen het niet hebben, dat hun helden het dus makkelijk hebben in de auto zodat iemand die wat beperkt is ook kan meedoen.
Maar je moet wel fit zijn om het een hele race vol te houden en behoorlijke (nek)spieren hebben om de g-krachten op te vangen.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:31 schreef papert het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik ook wel hoor. En ik zeg heus niet dat de gemiddelde Nederlander het anderhalf uur uithoudt in een F1 auto. Ze trainen niet voor niks zo hard.
Maar in mijn omgeving werd er letterlijk gezegd dat het misschien wel de zwaarste sport is. Waarin het qua zwaarte boven bijvoorbeeld een marathon lopen, wielrennen, biathlon enz. werd gesteld.
Dat kon ik niet geloven omdat bij F1 doorgaans niet het verschil wordt gemaakt met fitheid, maar met, gevoel voor de auto, inzicht, reactievermogen enz.
Je voetbalt anders niet in een nauwe ruimte van een graadje of 40-50, vlak dat ook niet uit. Zeker op de hetere circuits gaan er liters vocht doorheen.. En je hebt invalide en invalide, het was wel andere koek als ie blind was en twee benen en een arm miste. Conditioneel verbaast het me niks als ie fitter is dan sommige andere valide coureurs. Het enige is de g-krachten, dat is ook al eerder afgelopen seizoen voorbij gekomen dat een coureur minder fit was omdat ie een paar keer was uitgevallen, en je de g krachten pas echt goed traint in een race van twee uur.quote:Op dinsdag 5 december 2017 15:24 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Iedereen verklaarde mij ook al voor gek, toen ik zei dat het heus wel een beetje mee valt betreft dat Formule 1 een zware fysieke sport is. Maar hier snijd je inderdaad wel een bewijs aan, dat we beiden gelijk hebben. Hoe kan een invalide meedoen aan F1 als het fysiek zo zwaar is. Ik ga er zelf ook vanuit, dat deze sport het talent gewoon bepaalt samen met moed en ongelooflijk veel lef. Maar fysiek een zware sport, het valt volgens mij allemaal wel mee als je dit vergelijkt met andere sporten.
Ja, absoluut. Was ook zeker niet mijn bedoeling dat tegen te spreken.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar je moet wel fit zijn om het een hele race vol te houden en behoorlijke (nek)spieren hebben om de g-krachten op te vangen.
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?quote:Op dinsdag 5 december 2017 11:38 schreef SnowOokami het volgende:
Honda heeft foto's van z'n 2017 motor online gezet (de 2018 is een door ontwikkeling van dit concept):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebtquote:Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Volgens mij zit het zo ongeveer:quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt
Alleen Honda heeft Mercedes durven kopiëren naar mijn weten, de 2017 motor had ook al de split turbo alleen de MGU-H zat geïntegreerd in het blok die hebben ze nu "los" gehaald zodat die ook vervangen kan worden in enkele uren.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:32 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Welke merken hebben die gesplitste turbo met doorlopende as? Enkel Honda (2018 dacht ik?) en Mercedes of zijn daar nog andere merken mee bezig?
Is niet zo moeilijk toch ?quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat je de turbo überhaupt gevonden hebt
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.quote:Op dinsdag 5 december 2017 19:50 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Is niet zo moeilijk toch ?
Gewoon uitlaat en inlaat volgen, waar die kruizen = Turbo.
Turbo zit hierachter:quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Aj, je hebt gelijkquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie geen kruising. Ook niets wat voor een turbo door kan gaan.
Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen maar goed het zijn idd 2 compressors.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Aj, je hebt gelijk
Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]
Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.
Zo dus
[ afbeelding ]
Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:10 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Ik heb een Z20LEH in m'n Astra liggen maar goed het zijn idd 2 compressors.
Iddquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:13 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Das wel een leuk blokje, ik heb wel eens mogen sturen in een Z20LET (zafira).
Dat wil nog heel aardig voor zo'n busje
Ja, ik heb hem doorquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Aj, je hebt gelijk
Ik heb hem even duidelijker gemaakt zo.
[ afbeelding ]
Normale turbo's hebben de compressor van de uitlaat en inlaat tegen elkaar aanzitten. Hierdoor is de as meestal korter.
Zo dus
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)
En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie
quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Idd
Maar het split turbo concept heeft volgens mij inderdaad als grote voordeel dat de inlaat lucht een koeler is dan als je de inlaat compressor bij de uitlaat houdt = meer zuurstof = grotere boem.
Correctquote:Op dinsdag 5 december 2017 20:09 schreef bokkepoot het volgende:
[b]Waarschijnlijk heeft Honda en Mercedes dit concept toegepast zodat de inkomende lucht minder word opgewarmd. Koude lucht is meer power namelijk (heel kort door de bocht)
En de uitlaatcompressor wil je juist zo warm mogelijk hebben omdat die draait op thermische energie[/b]
quote:
Mercedes zit al op 50% efficiëntie van de verbrandingsmotor in totaal. Ik ben toch bang dat die het trucje met MGU-H iets te goed voor elkaar hebben.. Ferrari komt misschien volgend jaar close, maar ik verwacht niet veel van Renooit en Honda helaas.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:21 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
De spec 4 motor heeft een nieuwe kop (sterker/zwaarder) en de MGU-H is dus iets verder van het blok gemonteerd.
Honda hoeft nu "enkel" de brandstof efficiency en MGU-H winst te verbeteren, ICE technisch is het een behoorlijk goede motor.
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, ik heb hem door
Turbo is soms lastig als één onderdeel te zien, vooral in dit geval.
Nu snap ik ook meteen waarom die MGU-H zo onbetrouwbaar als de pest is.
Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.
Hoe moeilijk kan dat zijn
Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik eigenlijk niet, want het is naar mijn weten niet meer dan een veredelde electromotor die de compressor van de lucht onderin aandrijft of stroom opwekt van die compressor van de uitlaat.
Hoe moeilijk kan dat zijn
Kijk zo ziet dat er dus blijkbaar bij Renooit uit [ afbeelding ]
Opzich wel verklaarbaar daarmee ja, ik kan mij voorstellen dat die as die door het blok heen loopt aardig wat problemen kan opleveren.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:33 schreef SnowOokami het volgende:
[..]
Misschien dat het nogal lastig is om een elektro motor in de buurt van dergelijke warme componenten stabiel te houden? Ze hadden mid-season nogal last van shaft/bearing problemen, op F1technical begreep ik dat ze problemen hadden met de extreme (warmte/frictie) omstandigheden waarin de MGU-H zich verkeerd.
Ding heeft overigens een andere ratio dan de turbo compressors (ca 30.000 rpm), dus weet jij veel wat voor mechanisme daar zit.
Voor zover ik weet zit de MGU-H vanaf 2018 wat hoger vergeleken met de 2017 motor om dat te verbeteren.
Ik snap ook dat het niet zo simpel is, maar ik vind het apart dat het ene team het trucje zo goed doorheeft en de rest maar een beetje blijft behelpen. Mercedes domineerde de afgelopen 2 races zwaar namelijk.quote:Op dinsdag 5 december 2017 20:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tja... Ik kan ook een elektromotor bouwen. Helaas is het toch niet zo simpel als het klinkt, en dan heb je ook nog een hele krappe hete ruimte waar ie in gepropt moet worden.
Heb zelf een civiel technische achtergrond maar vind motor techniek echt prachtigquote:Op dinsdag 5 december 2017 22:00 schreef jpjedi het volgende:
Ik vind het machtig mooie techniek die F1 blokjes. Ik heb achtergrond in luchtvaarttechniek en ook wel wat ontwikkeling bij Prost Racing in de tijd maar dit is toch smullen hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |