abonnement Unibet Coolblue
pi_175359090
De eigenaar van de voormalig coffeeshop Checkpoint in Terneuzen is dinsdag schuldig bevonden aan deelname aan een criminele organisatie en de handel in softdrugs, maar krijgt hiervoor geen straf. De coffeeshop werd in 2009 gesloten.
De politie viel de coffeeshop binnen in 2007 en 2008 en trof een voorraad cannabis aan die in strijd was met de gedoogvoorwaarden.

Reden voor het Openbaar Ministerie om de eigenaar van Checkpoint, Meddie W., te vervolgen voor de handel in softdrugs. De aanvoer van hasj en hennep aan de coffeeshop bleek niet te achterhalen en daarom werd hem ook deelname aan een criminele organisatie ten laste gelegd.

Het gerechtshof oordeelt dinsdag dat W. schuldig is, maar geen straf verdient. De coffeeshop werd namelijk jarenlang gedoogd door de gemeente met medeweten van het OM en kon op die manier uitgroeien tot de grootste coffeeshop van Nederland.

Dagelijks kwamen er twee- tot drieduizend klanten. De meesten kwamen uit Frankrijk en België. Het hof stelt dat de voorraad cannabis weliswaar in overtreding was met de gedoogafspraken, maar 'tegelijk ook niet te vermijden wanneer je een goed draaiende coffeeshop exploiteert.' Daarom legt het hof geen straf op.

Langdurend:

Met het oordeel van het gerechtshof in Den Bosch komt er waarschijnlijk een einde aan een langdurende rechtszaak tegen de exploitant van Checkpoint die begon in 2010. De Hoge Raad besliste in 2016 dat de zaak over moest, nadat het gerechtshof in Den haag (2012) en Amsterdam (2014) oordeelde dat het Openbaar Ministerie niet had mogen vervolgen.

Het hof zegt in zijn uitspraak: "dat zolang de wetgever de 'achterdeur-problematiek' van coffeeshops, het legaal verkopen en het illegaal leveren van hennep en/of hasj, niet reguleert, de rechter een inhoudelijke beslissing moet geven, wanneer het OM dit soort zaken aan hem voorlegt."

Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)shop-checkpoint.html

Zoveelste voorbeeld van ons achterlijke gedoogbeleid, maak die zooi gewoon legaal.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:41:38 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_175360674
Die hele gedoogregeling is een wangedrocht van jewelste. Of niet langer gedogen of legaliseren, maak een keuze.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 28 november 2017 @ 14:09:26 #3
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175361233
Mooie uitspraak toch? Overigens inderdaad wel een debiele uitwas van het gedoogbeleid.

Gemeente volop samenwerken en trots. Rijk: Nee! Oppakken en sluiten. :?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 28 november 2017 @ 14:14:34 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175361311
Wat een bullshit was dat allemaal joh. Het was daar altijd stervensdruk, echt jaaaarenlang. Ineens gingen ze moeilijk doen dat ie meer voorraad had dan wettelijk was toegestaan :T ik geloof dat dat 500 gram was. Terwijl die 2-3000 mensen dus elk een aantal gram kwamen kopen hč. Iedereen snapt toch dat dat niet werkbaar is
pi_175361546
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:09 schreef SicSicSics het volgende:
Mooie uitspraak toch? Overigens inderdaad wel een debiele uitwas van het gedoogbeleid.

Gemeente volop samenwerken en trots. Rijk: Nee! Oppakken en sluiten. :?
Nee, de rechter had het OM niet-ontvankelijk moeten verklaren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 november 2017 @ 14:43:29 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175361832
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, de rechter had het OM niet-ontvankelijk moeten verklaren.
Volgens mij had de rechter dat helemaal niet gekund. ^O^ Maar, ik heb geen rechten gestudeerd! ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_175363334
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, de rechter had het OM niet-ontvankelijk moeten verklaren.
Op welke grond?
pi_175364304
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:56 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Op welke grond?
Omdat het OM niet het recht zou moeten hebben om daden te vervolgen die binnen een gedoogsituatie vallen. En daarbij moet je kijken naar de feitelijke situatie, zoals de rechter ook gedaan heeft alleen dan bij het bepalen van de strafmaat en niet naar de formeel gedoogde hoeveeldheid voorraad. Het OM en de rest van de overheid kijken de andere kant op bij de achterdeur, niet prima maar dat is de politiek laffe keuze die duurzaam is gebleken, dan moet je niet ineens een coffeeshophouder gaan vervolgen voor lidmaatschap van een criminele organisatie omdat die ook de andere kant op kijkt. Zonder het eerste is er geen coffeeshop op de schaal zoals door het OM gedoogd, zonder het tweede is er uberhaupt helemaal geen coffeeshop om te gedogen.

Of je de niet-ontvankelijkverklaring dan ophangt aan het vertrouwensbeginsel, redelijkheidsbeginsel of willekeurbeginsel doet er niet zoveel toe. Overigens bedoel ik niet dat de rechter hier blundert of zo, ik bedoel ik het dan pas echt een goede uitspraak had gevonden. Het was dan wel een moedige uitspraak geweest die waarschijnlijk door de HR gefiatteerd had moeten worden. De rechterlijke macht moet gewoon een keer stellen dat strafvervolging volgt uit een logisch en innerlijk consistent beleid, en dat een politiek handige fictie, de drugs verschijnt uit het niets in een coffeeshop, geen basis voor vervolging kan zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 november 2017 @ 16:59:59 #9
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175364411
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Omdat het OM niet het recht zou moeten hebben
Omdat jij dat vindt of om een andere reden?
pi_175364436
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:59 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Omdat jij dat vindt of om een andere reden?
Ik vind dat om de genoemde redenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:03:06 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175364472
En nou wegwezen met je gedoogbeleid. Achterlijk fenomeen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:03:17 #12
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175364475
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind dat om de genoemde redenen.
Ah oké. Maar dat was al tweemaal gebeurd en de HR was het daar niet mee eens.
Da's iig wat ik hierin lees:
quote:
De Hoge Raad besliste in 2016 dat de zaak over moest, nadat het gerechtshof in Den haag (2012) en Amsterdam (2014) oordeelde dat het Openbaar Ministerie niet had mogen vervolgen.
pi_175365069
Schuldig bevonden geen straf nice :)
pi_175365799
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:03 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ah oké. Maar dat was al tweemaal gebeurd en de HR was het daar niet mee eens.
Da's iig wat ik hierin lees.
Ik hou de jurisprudentie niet bij, ik ken de overwegingen niet en ik vind dat de HR regelmatig de plank flink misslaat.

Het punt is dat er vanuit politiek opportunisme en overhaaste wetgeving nog wel eens wat beleidsmatige ficties willen ontstaan. Daar is kennelijk een politieke behoefte aan of er is een behoefte om die niet te voorkomen. Daar is op zich best mee te leven, maar je kunt een burger natuurlijk niet met zo'n fictie in de problemen brengen. Dan vind ik dat de rechterlijke macht daarvan moet zeggen 'tot hier en niet verder', zodra de overheid op het pad van de burger komt moet dan moet de overheid een lijn trekken die consistent is met de materiele feiten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175366482
wietrokende d66 rechters ^O^

wees juist blij dat we dit gedoogbeleid hebben
There are only 151 Pokémon.
pi_175366887
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 18:48 schreef Eenskijken het volgende:
wietrokende d66 rechters ^O^

wees juist blij dat we dit gedoogbeleid hebben
Geweldig inderdaad, een inval in je bedrijf, bedrijf gesloten, 7 jaar lang een rechtszaak aan je broek, vervolgens schuldig worden bevonden, maar geen straf krijgen. Helemaal top, zo'n gedoogbeleid!

Een gedoogbeleid is positief voor laffe bestuurders en stoners die het toch niks boeit, zolang zij hun jointje hebben. Het is echter ook een ongelooflijk stukje wanbeleid dat nooit een langdurige situatie zou mogen betekenen.
pi_175366949
Die meneer kan beter niet op vakantie gaan naar Thailand, want daar zetten ze je alsnog 20 jaar op water + brood.
  dinsdag 28 november 2017 @ 19:40:32 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175367360
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
En nou wegwezen met je gedoogbeleid. Achterlijk fenomeen.
Idd
Gewoon legaliseren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175367410
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:09 schreef SicSicSics het volgende:
Mooie uitspraak toch?
Leuk wel, zo'n strafblad inderdaad.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_175367539
Kijk eens in bijv colorado hoe ze het regelen. Daar had men wel het lef wat we hier in het laffe nederland missen, en daar is het volledig gelegaliseerd. Een zeer winstgevende en veel belasting opleverende industrie is het geworden, waar de problemen zo goed als weg zijn. Hier missen we nog steeds de kloten om een keuze te maken en word je als coffeeshophouder gedwongen om je in een rare spagaat te werken tussen een legale onderneming enerzijds en contacten met de georganiseerde misdaad anderzijds. En al die onwerkbare regeltjes, waar niemand zich aan kan houden... En dan krijg je dus van de rare constructies zoals hier, waar je beschuldigd wordt van flinke criminaliteit maar er geen straf voor krijgt. Wat moet je daar nou mee. Totale willekeur.
pi_175368130
Er word zoveel troep voorgeschreven door huisartsen en de pillendraaiers draaien maar door miljarden gaat er in om en een jointje roken mag niet :') :') :')
I will do what i must !!
pi_175369444
Ongelooflijk dat wij gewoon jaren achter liggen op verschillende staten in de USA. Waar wiet roken heel normaal is, en er op een normale manier mee omgegaan wordt en het kopen en inkopen gewoon legaal is.
  † In Memoriam † woensdag 29 november 2017 @ 06:55:09 #23
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_175375002
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:15 schreef BoonDockSaint het volgende:
Er word zoveel troep voorgeschreven door huisartsen en de pillendraaiers draaien maar door miljarden gaat er in om en een jointje roken mag niet :') :') :')
Dit, terwijl het absoluut geen kwaad kan.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat iedereen maar cannabis moet gaan roken, maar het is wel zo dat er genoeg mensen zijn die, die behoefte wel hebben, waaronder een aanzienlijke groep die er ook nog op medisch gebied meer baat bij hebben dan bij andere 'geneesmiddelen'.
Men zou er van overheidswege eens iets minder spastisch over moeten doen. :7

En Meddie W. zou gewoon vrijgesproken moeten worden, want dit slaat absoluut nergens op.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  woensdag 29 november 2017 @ 07:02:09 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175375050
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:03 schreef Janneke141 het volgende:
En nou wegwezen met je gedoogbeleid. Achterlijk fenomeen.
Wel of geen gedoogbeleid? Het gebruik van drugs zal er niet mee voorkomen worden. dat zal dan via andere kanalen verkocht worden. Met een gedoogbeleid kan je als overheid nog enigszins de boel controleren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 29 november 2017 @ 09:55:13 #25
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_175376907
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2017 19:43 schreef nostra het volgende:
Leuk wel, zo'n strafblad inderdaad.
Risico van 't vak... En als ik het zo lees dan kan hij zijn tranen drogen met bakken met geld. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')