abonnement Unibet Coolblue
pi_175427738
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:17 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.

Groot onderhoud zal jet met 40k kilometers per jaar altijd hebben. Nieuw of gebruikt maakt niet zoveel uit, die banden en distributieriem komen toch wel.

Ik rijd tegenwoordig auto's van 500 euro als standaard auto mits een jaar APK. Natuurlijk heb je dan wel wat (bv lek remcilindertje van 2 tientjes) maar over het algemeen gezien kan je niet goedkoper rijden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik er een oldtimer voor in de zomer en (nieuwe) luxe auto van de vrouw bij heb dus altijd terug kan vallen op een andere auto.

Voor 3000 euro ga je echt wel een fatsoenlijke auto vinden. Als je tenminste wilt inleveren op comfort zoals climate control en verwarmde stoelen.
Ik neem aan dat TS een betrouwbare auto wil die zonder gezeik die 40.000 km p jr rijdt.

En auto’s met distributieriem lekker laten staan. Gewoon een ketting. Vaak zijn dat soort bezuinigingen door de hele auto te vinden.
pi_175427768
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:21 schreef Tinkepink het volgende:
Heb zelf vrijwillig gekozen voor privé rijden. Mocht geen suv rijden en zit graag hoog, dus dan maar op eigen kosten
Een echte SUV valt ook een beetje buiten het normale leasebudget lijkt mij zo.
pi_175427802
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:53 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

echter, wel weer afschrijving.

tis net voor welk kwaad je kiest, mijn keuze bezorgt mij een glimlach in ieder geval.

maargoed misschien toch straks een leaseslet (full option Megane ST of een semi full option talisman), kleine op komst en mevrouw heeft geen inkomen, ook dan red ik die TDI prima financieel maar wil zo min mogelijk risico's hebben, dan maar zo een bakkie.

ik word straks 26 en de wilde haren voel ik al beetje verdwijnen, weet niet eens hoe hard de A6 gaat _O-

[..]

ik vind dat niks, ipv de A6 had ik ook gereden/gekeken in/naar de Touareg en de cayenne, man is het MRB totaal niet waard _O- vond ik te log en ruimte viel vies tegen.
Cayenne is ruimer dan een A6, dus hoezo valt de ruimte tegen?
pi_175427826
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Het voorbeeld heeft een impopulaire Franse PSA motor onder de kap. Een Golfje van nieuw 30k doet na 4 jaar nog steeds 12000-13000¤.
Ik wacht even op je linkjes met bewijs ok?

PSA HDI motoren zijn niet impopulair. Alles behalve. Die staan goed aangeschreven en worden ook gebruikt door oa Ford, Volvo en BMW.
pi_175427872
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat TS een betrouwbare auto wil die zonder gezeik die 40.000 km p jr rijdt.

En auto’s met distributieriem lekker laten staan. Gewoon een ketting. Vaak zijn dat soort bezuinigingen door de hele auto te vinden.
Waarom zou dat gezeik zijn? Volledig ongefundeerde aanname. Laat ik het zo stellen, mijn gloednieuwe Clio van 25.000 heb ik vaker mee stil gestaan dan mijn 206 barrel van 500. En met grotere problemen.

Kettingen moeten ook vervangen.
pi_175427912
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:40 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, niet aan toe te voegen :)

Als je dan toch zo nodig nieuw wilt rijden dan kan TS ook eens kijken naar bijvoorbeeld een Opel Karl, Toyota Aygo of Kia Pikanto of Rio. Klein, niet te duur, weinig afschrijving en luxe genoeg om je 40k kilometers per jaar mee te verplaatsen als je niet te lang of te klein bent.
Die auto’s zijn echt geen logische keuzes voor 40.000 km per jaar.

Kom op zeg!
pi_175428034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:10 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Waarom zou dat gezeik zijn? Volledig ongefundeerde aanname. Laat ik het zo stellen, mijn gloednieuwe Clio van 25.000 heb ik vaker mee stil gestaan dan mijn 206 barrel van 500. En met grotere problemen.

Kettingen moeten ook vervangen.
Ja, bij VAG heb je motoren met slechte kettingen en die moeten wel eens vervangen worden. Maar genoeg kettingen die 300.000+ met gemak aankunnen. Zeker bij dieselmotoren.

Mijn punt was overigens vooral dat het een goedkope oplossing is en zoiets wordt vaak dan niet alleen op 1 onderdeel gedaan.

De Peugeot 206 staat bekend als een probleemauto, dus wellicht dat je heel veel geluk hebt gehad. Hoe dan ook kan ik niets met anekdotisch bewijs. Het lijkt mij bekend dat auto’s met het stijgen van de leeftijd vaker storingen hebben.
pi_175428446
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja, bij VAG heb je motoren met slechte kettingen en die moeten wel eens vervangen worden. Maar genoeg kettingen die 300.000+ met gemak aankunnen. Zeker bij dieselmotoren.

Mijn punt was overigens vooral dat het een goedkope oplossing is en zoiets wordt vaak dan niet alleen op 1 onderdeel gedaan.

De Peugeot 206 staat bekend als een probleemauto, dus wellicht dat je heel veel geluk hebt gehad. Hoe dan ook kan ik niets met anekdotisch bewijs. Het lijkt mij bekend dat auto’s met het stijgen van de leeftijd vaker storingen hebben.
Je relaas wordt hier onder andere tegengesproken:

quote:
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting:

Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden. Toch komen steeds meer autofabrikanten daar op terug, En word er steeds vaker een distributieriem gebruikt. De reden hierbij is dat het tegenwoordig ook vaak fout gaat met distributiekettingen. Zo zul je bij Ford en volkswagen steeds meer distributieriemen tegenkomen. Omdat een distributieketting niet preventief vervangen of gecontroleerd word kan deze altijd breken. De motoren worden steeds gecompliceerder hebben steeds meer vermogen en worden steeds compacter. Vroeger ging een distributieketting eigenlijk zo goed als niet stuk. Als er met name tijdens het starten van de auto een ratelend geluid optreed is het zeker verstandig de distributieketting / distributieketting spanner te controleren.
https://www.autoweetjes.c(...)tributieketting.html
pi_175428464
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die auto’s zijn echt geen logische keuzes voor 40.000 km per jaar.

Kom op zeg!
Dat zeg jij. Ik zeg niet dat het wel zo is, ik zeg alleen dat tegenwoordig in dat segment de auto's ook behoorlijk comfortabel en degelijk zijn. En vooral goed te betalen.
pi_175428709
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:30 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Je relaas wordt hier onder andere tegengesproken:

[..]

https://www.autoweetjes.c(...)tributieketting.html
Flutproducenten als ford en vag (deels) kopen vaak zo goedkoop mogelijk in. Het probleem is dan niet de ketting, maar wederom de bezuiniging.

Een goede ketting gaat een leven lang mee.
pi_175428835
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:30 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Dat zeg jij. Ik zeg niet dat het wel zo is, ik zeg alleen dat tegenwoordig in dat segment de auto's ook behoorlijk comfortabel en degelijk zijn. En vooral goed te betalen.
Ik weet niet waar jij de lat wenst te leggen, maar we hebben het dan over koekblikjes aan de onderkant van de markt. Die zijn wellicht comfortabel genoeg voor even door de stad te tuffen, maar zeker niet voor veel kilometers. Dat kan voor dat geld ook gewoon niet.

Voor de prijs van een nieuwe aygo koop je ook een 5 jaar oude prius. Ik durf te wedden dat de prius goedkoper zal blijken te zijn met dat soort kilometers en zonder meer comfortabeler.
pi_175428926
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij de lat wenst te leggen, maar we hebben het dan over koekblikjes aan de onderkant van de markt. Die zijn wellicht comfortabel genoeg voor even door de stad te tuffen, maar zeker niet voor veel kilometers. Dat kan voor dat geld ook gewoon niet.

Voor de prijs van een nieuwe aygo koop je ook een 5 jaar oude prius. Ik durf te wedden dat de prius goedkoper zal blijken te zijn met dat soort kilometers en zonder meer comfortabeler.
Ik durf te wedden dat je met die Prius minstens 10x zoveel problemen zal hebben. Te beginnen met de verrot gereden accu.
  vrijdag 1 december 2017 @ 16:45:53 #113
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_175428927
Met 40k per jaar kun je ook een gastank overwegen. Goedkoper dan diesel, geen gedoe met (komende) milieuzones als je een wat oudere variant koopt, vaak met meer keus qua motorisering.

Uiteraard zijn er ook nadelen (vaker tanken, meer dingen die stuk kunnen gaan) maar je kunt het meenemen in je overweging.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_175428939
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Flutproducenten als ford en vag (deels) kopen vaak zo goedkoop mogelijk in. Het probleem is dan niet de ketting, maar wederom de bezuiniging.

Een goede ketting gaat een leven lang mee.
Ford en Vag flutproducten noemen _O-
pi_175428953
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:45 schreef De_Hertog het volgende:
Met 40k per jaar kun je ook een gastank overwegen. Goedkoper dan diesel, geen gedoe met (komende) milieuzones als je een wat oudere variant koopt, vaak met meer keus qua motorisering.

Uiteraard zijn er ook nadelen (vaker tanken, meer dingen die stuk kunnen gaan) maar je kunt het meenemen in je overweging.
Tweedehands goed opletten op de kleppen. Duur grapje als ze verbrand zijn.
  vrijdag 1 december 2017 @ 16:49:55 #116
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_175429044
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:46 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Tweedehands goed opletten op de kleppen. Duur grapje als ze verbrand zijn.
Ik ben zelf dus voor gas gegaan in een vergelijkbare situatie en toen een tweedehands auto met een nieuwe installatie gekozen. Het prijsverschil tussen een tweedehands op gas en een op benzine was al de helft van die installatie voor het model dat ik zocht, het aanbod was groter en ik heb nog twee jaar garantie gehad op het gas-deel gehad (niet nodig gehad overigens). Dus als TS voor gas gaat zou ik dat ook aanraden. Maar het is een goede toevoeging inderdaad.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_175429244
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:45 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ik durf te wedden dat je met die Prius minstens 10x zoveel problemen zal hebben. Te beginnen met de verrot gereden accu.
Ik lees altijd dat die accu probleemloos is. Verder geen ervaring met die auto.

Maar als diverse officiële instanties roepen dat die accu probleemloos is, dan komt dat denk ik ergens vandaan.

Waar baseer jij je op?
pi_175429263
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:46 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ford en Vag flutproducten noemen _O-
Ok, ik chargeer. Maar die kettingen zijn wel flut.
  vrijdag 1 december 2017 @ 18:17:57 #119
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175431183
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:05 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Een Peugeot 206 uit 2000 kost je per maand 25 euro MRB en 15 euro verzekering. APK is 2 tientjes.

Ik weet zeker dat 2 van die barrels goedkoper zijn dan 1 Audi A6.
Zullen we eerst een appels met appels gaan vergelijken?
Een Audi A6 is heel wat anders dan 2 van die rothokken.

quote:
Tevens heb je geen gezeik met leenauto's bij onderhoud.
Heb ik ook niet, die krijg ik gewoon als ik mijn auto voor onderhoud wegbreng. Ik heb dus ook geen 2e persoon nodig die de auto mee brengt naar de garage.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175431348
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Cayenne is ruimer dan een A6, dus hoezo valt de ruimte tegen?
Verkeerd verwoord, de marginale extra ruimte vs mrb vond ik echt niks.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175431573
Elke dag twee maal 5 kwartier tot anderhalf uur enkele reis in een (nieuwe) Piccanto of Aygo op de snelweg?

Daggutnie. Dat doe ik mezelf niet aan.
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
pi_175431579
.

[ Bericht 99% gewijzigd door luns op 01-12-2017 18:39:04 ]
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
pi_175431613
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:38 schreef luns het volgende:
Elke dag twee maal 5 kwartier tot anderhalf uur enkele reis in een (nieuwe) Piccanto of Aygo op de snelweg?

Daggutnie. Dat doe ik mezelf niet aan.
Sowieso ben je al niet helemaal lekker als je elke dag 3 uur in je auto gaat zitten voor woon-werk verkeer. Dus wat is het punt?

Met een budget van 3000 kan je je niet veel meer permitteren. Lenen is leuk, maar als dit je spaargeld is dan zal je inkomen ook wel geen tonnen zijn per jaar. Kan je leuk 10 of 15k lenen, wat denk je ervoor te gaan krijgen?
pi_175431846
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:40 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Sowieso ben je al niet helemaal lekker als je elke dag 3 uur in je auto gaat zitten voor woon-werk verkeer. Dus wat is het punt?

Met een budget van 3000 kan je je niet veel meer permitteren. Lenen is leuk, maar als dit je spaargeld is dan zal je inkomen ook wel geen tonnen zijn per jaar. Kan je leuk 10 of 15k lenen, wat denk je ervoor te gaan krijgen?
10 of 15k ga ik sowieso niet lenen. Ik probeer gewoon een realistische blik op autokosten te krijgen.

En waarom ik zoveel kilometers rijd? Nou, de kachel moet roken. Simpel zat. Ik rij die kilometers nu ook, maar dan als inlener met leaseauto.
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
  vrijdag 1 december 2017 @ 18:54:50 #125
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175431906
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:51 schreef luns het volgende:

[..]

10 of 15k ga ik sowieso niet lenen. Ik probeer gewoon een realistische blik op autokosten te krijgen.

En waarom ik zoveel kilometers rijd? Nou, de kachel moet roken. Simpel zat. Ik rij die kilometers nu ook, maar dan als inlener met leaseauto.
De enige die het echt kan uitrekenen ben je zelf :)
Gewoon kijken welke eisen je hebt en welke modellen daarbij passen.
Vervolgens een schema opstellen met de jaarlijkse kosten qua vaste lasten. MRB, verzekering en verbruik kun je opzoeken voor elke auto.
Daar rollen vanzelf de slimste keuzes uit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')